Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic




Rob Koelman

Bizar. Vermoedelijke oorzaak: herten in paniek door mensen met honden buiten de paden...


Vluchtend edelhert rent tegen boom aan op Veluwe en is op slag dood

Een edelhert is afgelopen week omgekomen nadat het al vluchtend tegen een boom rende op de Veluwe. Een voorbijganger legde het voorval vast.


Filmpje: https://www.nu.nl/283506/video/vluchtend-edelhert-rent-tegen-boom-aan-op-veluwe-en-is-op-slag-dood.html

Met vriendelijke groet, Rob

jva

Wilde het net zelf posten uit frustratie over alweer een hondenincident, grrrr..  :angry:
Jelle

Rob Koelman

Tasmaanse duivel leeft na drieduizend jaar weer op Australisch vasteland

De Tasmaanse duivel is de afgelopen maanden geherintroduceerd op het Australische vasteland. In een natuurgebied ten noorden van Sydney zijn er 26 vrijgelaten. Het is voor het eerst in drieduizend jaar dat ze daar weer in het wild leven.

De komende jaren worden nog zeker veertig Tasmaanse duivels vrijgelaten in het gebied, dat weinig andere roofdieren kent.

De Tasmaanse duivel komt van nature alleen nog voor op het eiland Tasmanië. Daar leefden in de jaren negentig 150.000 Tasmaanse duivels, maar veel van deze dieren stierven door een zeldzame ziekte. Op het eiland ten zuiden van Melbourne leven er momenteel circa 25.000 in het wild.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/dieren/6081890/tasmaanse-duivel-leeft-na-drieduizend-jaar-weer-op-australisch-vasteland.html
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Dus die moeten we nu gewoon Duivels noemen? Net zoals de niet-meer-Vlaamse Gaai?
Douwe van der Ploeg

Johan Helmus

Alarm om uitsterven walvissen en dolfijnen, honderden wetenschappers eisen actie
"Honderden wetenschappers uit veertig landen hebben een brief ondertekend waarin wordt opgeroepen tot wereldwijde actie om walvissen, dolfijnen en bruinvissen tegen uitsterven te beschermen. Voor meer dan de helft van de negentig grote soorten vissen :rolleye: is er reden tot zorg, waarschuwen de experts."
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Touwbruggen moeten zeldzaamste aap ter wereld voor uitsterven behoeden

Met nog maar dertig exemplaren is de hainangibbon op het Chinese eiland Hainan de meest bedreigde primaat ter wereld. De diersoort is bang om over de grond te bewegen en leeft dus enkel in bomen. Decennia van houtkap hebben groepen van elkaar geïsoleerd, waardoor ze langzaam uitstierven. Onderzoekers hopen nu een oplossing gevonden te hebben door kunstmatige touwbruggen te installeren. Zo kunnen de apen een groter gebied bestrijken en wordt de soort hopelijk van uitsterving gered.


Filmpje: https://www.nu.nl/283751/video/touwbruggen-moeten-zeldzaamste-aap-ter-wereld-voor-uitsterven-behoeden.html

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Wel erg origineel, die touwbruggen. Beetje zoals de eekhoornbrug bij Den Haag of Boommarterbruggen over de snelweg. Ik hoop dat het werkt!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer


Rob Koelman


Wel absurd - want 'regeltjes' - dat het vlees niet verkocht mag worden en de afgeschoten dieren naar de destructie gaan. Laat ze dan tenminste in het gebied achter voor aaseters...


Heckrunderen voor het eerst ook afgeschoten in Oostvaardersplassen

Staatsbosbeheer gaat dit najaar voor het eerst heckrunderen afschieten in de Oostvaardersplassen. Afschot van de runderen was tot nu toe niet nodig maar de aantallen zijn sinds 2018 zo gegroeid dat er nu ingegrepen moet worden. Hoeveel runderen afgeschoten gaan worden blijkt na de najaarstelling die eind deze maand plaatsheeft, aldus boswachter Hans-Erik Kuypers.

In de Oostvaardersplassen is ruimte voor maximaal elfhonderd grote grazers. Naast vijfhonderd edelherten mogen er zeshonderd heckrunderen en konikpaarden rondlopen. Die cijfers zijn gebaseerd op het advies dat de Commissie-Van Geel twee jaar geleden gaf.

Het afschieten van de grote grazers zorgde voor veel protest bij dierenactivisten. Er werden meerdere rechtszaken aangespannen, waardoor gebiedsbeheerder Staatsbosbeheer lange tijd niks aan afschot kon doen.

Vorige maand bepaalde de Raad van State dat voldoende is aangetoond dat afschot noodzakelijk is om de flora en fauna in het natuurgebied op peil te houden. Daardoor kan het afschot weer worden hervat. Staatsbosbeheer wacht daarmee tot dit najaar, als de bronst van de edelherten voorbij is.

Volgens Kuypers zijn de groepen grote grazers flink gegroeid, doordat het afschot lang is uitgesteld.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6085100/heckrunderen-voor-het-eerst-ook-afgeschoten-in-oostvaardersplassen.html
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2020, 12:55:15 PM
Wel absurd - want 'regeltjes' - dat het vlees niet verkocht mag worden en de afgeschoten dieren naar de destructie gaan. Laat ze dan tenminste in het gebied achter voor aaseters...
Ik begrijp je onbegrip hierover Rob. Maar aangezien er al zo oneindig veel onenigheid is geweest over de vraag OF er afgeschoten mag worden adviseer ik je om je verder niet op te gaan winden over de vraag wat er met de afgeschoten dieren moet gebeuren. Stel dat we na eindeloos veel discussie zouden besluiten om in Nederland de doodstraf weer in te voeren. Denk je dan dat we daarna zouden gaan discussieren over de vraag of we de eerste ter dood gebrachte moeten begraven of cremeren?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op oktober 20, 2020, 13:35:22 PM
.... discussieren over de vraag of we de eerste ter dood gebrachte moeten begraven of cremeren?

Lijkt me een prima format voor een nieuwe reality-show op een van de commerciele zenders.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2020, 12:55:15 PMWel absurd - want 'regeltjes' - dat het vlees niet verkocht mag worden en de afgeschoten dieren naar de destructie gaan. Laat ze dan tenminste in het gebied achter voor aaseters...

Citaat van: Oenanthe op oktober 20, 2020, 13:35:22 PMIk begrijp je onbegrip hierover Rob. Maar aangezien er al zo oneindig veel onenigheid is geweest over de vraag OF er afgeschoten mag worden adviseer ik je om je verder niet op te gaan winden over de vraag wat er met de afgeschoten dieren moet gebeuren. ...

Hier wind ik me echt niet over op hoor. Ik constateer gewoon dat ik het niet benutten van het vlees van de af te schieten runderen onzinnig vind en daarmee is voor mij de kous af...  ;)

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op oktober 20, 2020, 13:35:22 PM.... discussieren over de vraag of we de eerste ter dood gebrachte moeten begraven of cremeren?

Citaat van: Cygnus op oktober 20, 2020, 13:55:49 PMLijkt me een prima format voor een nieuwe reality-show op een van de commerciele zenders.

Een mooi moment om ervoor te pleiten het verbod op kannibalisme op te heffen!  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Deborah

#2387
Sikaherten in het Noordhollands Duinreservaat op Nature Today d.d. 21 oktober 2020.

Reddingsacties voor kwetsbare koala's in het NRC d.d. 22 oktober 2020.
Met vriendelijke groet, Deborah

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

Rob Koelman

Citaat van: Deborah op oktober 23, 2020, 18:25:40 PMDierenrechtenorganisatie wil slacht konikpaarden tegenhouden in het Parool d.d. 23 oktober 2020.

Was te verwachten. Tsja, net zoals er allerlei types zijn die continu onzin uitkramen over het Coronavirus en de te nemen maatregelen daaromtrent zijn er ook onder 'dierenliefhebbers' genoeg onbenullen...

Optie: iedereen die het 'zielig' vindt dat er Konikpaarden worden geslacht en daar petities over ondertekent of een rechtszaak over aanspant moet verplicht enkele exemplaren (vanwege het natuurlijke kuddeverband) onder zijn of haar hoede nemen(inclusief een slachtverbod). Ben je snel van het gezeur af...
Met vriendelijke groet, Rob

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2020, 14:17:43 PM
Een mooi moment om ervoor te pleiten het verbod op kannibalisme op te heffen!  :wacko:

Dat heeft natuurlijk ook gezondheidsaspecten. Stuk makkelijker voor zaken als ziekteverwekkers en parasieten om over te stappen als het dezelfde gastheer betreft..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2020, 14:17:43 PMEen mooi moment om ervoor te pleiten het verbod op kannibalisme op te heffen!  :wacko:

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 26, 2020, 00:53:08 AMDat heeft natuurlijk ook gezondheidsaspecten. Stuk makkelijker voor zaken als ziekteverwekkers en parasieten om over te stappen als het dezelfde gastheer betreft..

Welnee, gewoon alle te eten delen goed verhitten, dan zijn vrijwel alle* mogelijke parasieten en andere ziekteverwekkers dood...


*Toegegeven, Creutzfeldt-Jakob blijft een probleempje, maar komt slechts zeer zeldzaam voor...  :angel:
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Het lijkt me toch een wat futiele poging in dierenwelzijnsopzicht. Als ze niet geslacht mogen worden om administratieve redenen worden ze, neem ik aan, afgeschoten en gaan naar de destructor? Afschieten scheelt potentieel wat stress in vergelijking met transport naar de slachter, maar zelfs dat betwijfel ik als ze dat op die vangweide gaan doen
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op oktober 26, 2020, 10:38:56 AMHet lijkt me toch een wat futiele poging in dierenwelzijnsopzicht. Als ze niet geslacht mogen worden om administratieve redenen worden ze, neem ik aan, afgeschoten en gaan naar de destructor?

Zeker, maar het gaat hier om fundamentalistische lieden met maar één doel: géén dieren doden. Dat dat in de praktijk totaal onwerkbaar is hebben ze gewoonweg niet door, maar daar zijn het dan ook fundamentalisten voor...

Helaas weten allerlei lieden telkens maar weer de rechter te vinden om daar dan gretig gebruik/misbruik te maken van de regeltjes. Soms zou je bijna wensen dat de samenleving wat meer dictatoriale trekjes zou vertonen...  :wacko:

Tekstje van de website van Animal Rights:
At Animal Rights, we believe that each animal is an individual with a right to life and well-being, regardless of their apparent usefulness for humans. Animals are not instruments to be used, commodities to be traded, machines to do our bidding, or products to be consumed. We believe in a society where humans and non-human animals live in harmony.
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

Ik heb al aan de Tweede Kamer gevraagd de verkoop van vliegenmeppers en antibiotica te verbieden.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Deborah

#2396
Walvisconsumptie blijkt wijdverbreid in de middeleeuwen in de Volkskrant d.d. 25 oktober 2020.

Tijdens jaarlijkse trek werkt vleermuisafweer anders in het NRC d.d. 27 oktober 2020.

Viruscrisis bij konijnen op Nature Today door de Zoogdiervereniging d.d. 29 oktober 2020.
Met vriendelijke groet, Deborah

Rob Koelman

Deze had ik ruim twee weken geleden abusievelijk op het forum van Reptielen, amfibieën en vissen geplaatst... :angel:


Bulldozers verwijderen bultrugkarkas van Zuid-Afrikaans strand

In het Zuid-Afrikaanse dorp Strandfontein is zondag het karkas van een bultrug van het strand verwijderd. Het 14 meter lange lichaam spoelde zaterdag aan. Er waren vier bulldozers nodig om de bultrug op een dieplader te leggen.


Filmpje: https://www.nu.nl/283666/video/bulldozers-verwijderen-bultrugkarkas-van-zuid-afrikaans-strand.html

Met vriendelijke groet, Rob


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/