Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic


Rob Koelman

Honderdduizenden nertsen worden op 1 maart feestelijk losgelaten

De Speld - 28 augustus 2020 door Matthijs van Rumpt en Jos Maalderink

Vanaf 1 maart 2021 zullen nertsenfokkerijen gesloten worden. Ruim 800.000 nertsen zullen feestelijk vrijgelaten worden door het hele land.

"De kans op besmettingen was te groot", legt minister Carola Schouten uit. "We wilden de nertsenfokkerijen eigenlijk in 2024 sluiten, maar corona heeft ons laten inzien dat de sector nu al niet meer houdbaar is. Na afloop van de komende pelsperiode mogen de kleine rakkers allemaal hun vrijheid tegemoet rennen."

Dierenorganisaties zijn verbaasd. "Ze hadden ook hun fokprogramma geleidelijk kunnen afbouwen, maar het is wel een heel mooi gezicht, die zee van wilde Amerikaanse nertsen door de straten. Na generaties narigheid in die fokkerijen gunnen we ze de vrijheid."

Volgens medici is het loslaten van honderdduizenden besmette nertsen een absolute ramp.

Bron: https://speld.nl/2020/08/28/honderdduizenden-nertsen-worden-op-1-maart-feestelijk-losgelaten/


Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Waarom in het hele land, en niet opvang in eigen regio? Of iedereen met een bontjas in de kast krijgt 10 nertsen om te verzorgen.
Douwe van der Ploeg

OJGoreng

Leuk filmpje van Natuurmonumenten bij de NOS, wolvin op de Veluwe (zuid). Vooral die scene met het edelhert is fraai.

Het is een zoogdier in het nieuws en tevens een wolf in Nederland, dus zoals gebruikelijk heb ik geen idee in welk van de twee topics dit het beste past.
Met vriendelijke groet, Zainal

jva

Citaat van: OJGoreng op september 03, 2020, 22:31:31 PM
Leuk filmpje van Natuurmonumenten bij de NOS, wolvin op de Veluwe (zuid). Vooral die scene met het edelhert is fraai.

Inderdaad schitterende beelden.
Jelle

Oenanthe

Eens. Het maakt ook duidelijk dat 1 wolf voor volwassen edelherten geen enkel gevaar is. Kan een wolf eigenlijk in zijn eentje overleven? Op tv zie je altijd roedels, nooit solitaire dieren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Dat komt omdat er op TV altijd ernstig kijkende wetsdienaren met een onderliggende innerlijke worsteling jacht maken op lone wolves.
Met vriendelijke groet, Zainal

Johan Helmus

Lynx op camera vastgelegd in Belgische Ardennen
De lynx heeft zich gevestigd in België. Daar gaat de Vlaamse natuurvereniging Landschap vanuit nu de grootste Europese katachtige op foto is vastgelegd in de Semoisvallei in de Ardennen.
Groeten, Johan Helmus

OJGoreng

Als kattenpersoon en anti-hondenpersoon vind ik dat natuurlijk meteen veel beter nieuws.

De NOS maakt er ook melding van, en linkt door naar een artikel uit 2012:

CiteerIn een bos in het Zuid-Limburgse Margraten is zondag een lynx gefotografeerd. Dat zegt een Belgische fotograaf die het dier op beeld heeft vastgelegd. Het zou gaan om de Euraziatische lynx. In Nederland is een waarneming van het dier nooit officieel bevestigd. Wel zijn er eerder meldingen geweest van mensen die de lynx in Nederland hebben gezien.

De Belg plaatste de de foto van het dier op de website waarneming.nl. Dat is een site waar mensen foto's kunnen plaatsten van dieren die zij hebben gespot in de natuur.

Die foto vind ik op de site niet terug (sowieso geen waarnemingen uit 2012). Is die permanent verborgen, of is de waarneming intussen ontkracht?
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op september 04, 2020, 12:54:40 PM
CiteerIn een bos in het Zuid-Limburgse Margraten is zondag een lynx gefotografeerd. Dat zegt een Belgische fotograaf die het dier op beeld heeft vastgelegd.

Die foto vind ik op de site niet terug (sowieso geen waarnemingen uit 2012). Is die permanent verborgen, of is de waarneming intussen ontkracht?

Ging om een lynx in een Duits natuurpark die voor de grap gemeld was in het Savelsbos...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Ook bij nu.nl aandacht voor de Belgische lynx:


In Belgische Ardennen rondlopende lynx vastgelegd op beeld

In de Semoisvallei in de Belgische Ardennen heeft een onbemande camera een lynx waargenomen. Natuurvereniging Landschap zegt vrijdag dat de beelden bewijzen dat de katachtige zich gevestigd heeft in het gebied.

Er werden al eerder waarnemingen gerapporteerd, maar de eind augustus gemaakte foto is volgens de natuurvereniging onomstotelijk bewijs.

Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/dieren/6075233/in-belgische-ardennen-rondlopende-lynx-vastgelegd-op-beeld.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Zeldzame waarnemingen van parende bruinvissen in Oosterschelde

In het afgelopen jaar zijn in de Oosterschelde meerdere keren parende bruinvissen gezien, meldt Stichting Rugvin donderdag. Parende bruinvissen zijn zeer zeldzaam in Nederland.

Waar normaal gesproken maar een klein deel van de bruinvissen boven water te zien is, maken de mannelijke dieren tijdens de paartijd hoge sprongen. Het team van Stichting Rugvin observeerde sinds april acht keer dat een mannetje zo'n sprong boven water maakte.

Volgens de stichting komt het gedrag van de bruinvissen in de Oosterschelde overeen met dat van parende bruinvissen langs de westkust van de Verenigde Staten. Het is uiterst zeldzaam dat de bruinvissen dit gedrag in Nederlandse wateren vertonen.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/dieren/6076502/zeldzame-waarnemingen-van-parende-bruinvissen-in-oosterschelde.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

jva

In Belgie is zojuist een app geintroduceerd voor het invoeren van natuurwaarnemingen..voor jagers. Ondersteund door de overheid. Provocatie richting Welkom Wolf?

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/gespotte-dieren-meld-je-voortaan-met-app-locatie-van-wolven-zomaar-delen-met-jagers-absurd~af5b5887/
Jelle

OlivierO

Ik heb 7 kamelen en 4 kwartels in mijn tuin.  B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

jva

Citaat van: OlivierO op september 11, 2020, 19:27:27 PM
Ik heb 7 kamelen en 4 kwartels in mijn tuin.  B)

Goed om te weten, ze zijn al onderweg naar Nijlen.. ;D
Jelle

frkvh

Citaat van: jva op september 10, 2020, 19:13:56 PM
In Belgie is zojuist een app geintroduceerd voor het invoeren van natuurwaarnemingen..voor jagers. Ondersteund door de overheid. Provocatie richting Welkom Wolf?

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/gespotte-dieren-meld-je-voortaan-met-app-locatie-van-wolven-zomaar-delen-met-jagers-absurd~af5b5887/
volgens HVV worden wolvenwaarnemingen enkel naar ANB en INBO doorgestuurd en niet naar individuele jagers.
ik vind dit trouwens een verschrikkelijke app met een absolute nulwaarde.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Rob Koelman

Vrijwel intact karkas van uitgestorven beer gevonden in Siberisch ijs

Rendierfokkers in het Russische Siberië hebben het karkas van een uitgestorven jonge holenbeer gevonden, dat bijna perfect intact is gebleven in ijs. Dat meldt de Staatsuniversiteit van Jakoetsk zaterdag. Holenberen zijn meer dan tienduizend jaar geleden uitgestorven.

De holenbeer werd gevonden op het eiland Bolshoy Lyakhovsky. Het dier is gestorven met zijn tanden ontbloot. Deze beer leefde waarschijnlijk tussen de 22.000 tot 39.500 jaar geleden.

Wetenschappers van de universiteit van Jakoetsk doen nu onderzoek op het karkas. De universiteit doet ook veel onderzoek op bijvoorbeeld mammoeten en uitgestorven neushoorns.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/wetenschap/6077053/vrijwel-intact-karkas-van-uitgestorven-beer-gevonden-in-siberisch-ijs.html
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Orka's beschadigen zeilboten voor de Iberische kust: https://nos.nl/artikel/2348218-orka-s-rammen-zeilboten-voor-spaanse-en-portugese-kust-hij-breekt-het-roer.html
Het filmpje is de moeite waard voor het leren van Spaanse vloeken.

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op september 14, 2020, 12:33:05 PM... Het filmpje is de moeite waard voor het leren van Spaanse vloeken.

;D
Met vriendelijke groet, Rob

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

egilio

Interessante ontwikkeling. Schijnbaar bijten orka's in dat gebied al langer spelenderwijs in het roer van schepen, maar het rammen is nieuw. Sommige schippers meldden dat het ophield zodra ze de motor en echolokatie uitzetten. Orka's zijn intelligente dieren, ik hoop dat de oplossing wordt gevonden in een aanpassing van menselijk gedrag (als dat nodig is), en niet, zoals gewoonlijk, door dieren te forceren zich aan te passen aan ons.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

hans parlevliet

Ik begreep ook aan de noord-west kust van Noord Amerika orka's vissers beroven van hun vangst. Het ging dacht ik vooral om heilbotten. Ook hiervan zijn filmpjes op het web te vinden.
mvg
Hans

Merel

Citaat van: hans parlevliet op september 15, 2020, 19:36:54 PM
Ik begreep ook aan de noord-west kust van Noord Amerika orka's vissers beroven van hun vangst. Het ging dacht ik vooral om heilbotten. Ook hiervan zijn filmpjes op het web te vinden.
Het gaat in de situatie bij Spanje niet om vissersschepen, maar om schepen in het algemeen.

Citaat van: egilio op september 15, 2020, 16:00:12 PM
Orka's zijn intelligente dieren, ik hoop dat de oplossing wordt gevonden in een aanpassing van menselijk gedrag (als dat nodig is), en niet, zoals gewoonlijk, door dieren te forceren zich aan te passen aan ons.
Dat laatste zal moeilijk worden, ze zijn acht meter lang en beschermd. Maar ik begrijp wel je zorgen. Minder grote en minder beschermde dieren waren allang doodgeschoten.. :(
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

OJGoreng

#2366
Wolf vestigt zich ook in Drenthe en mogelijk binnenkort in Brabant (NU.nl 17-9)
CiteerDe wolf heeft zich ook gevestigd in Drenthe, meldt BIJ12, de uitvoeringsorganisatie voor de provincies, donderdag. Daarnaast is het mogelijk dat een wolf zich deze maand ook officieel in Noord-Brabant vestigt. Om officieel van vestiging te spreken moet een wolf zich zes maanden achtereen in hetzelfde gebied bevinden.

Wolf vestigt zich definitief in Drenthe
(NOS 17-9)
Met vriendelijke groet, Zainal


OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.