Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Citaat van: ArjenDrost op november 05, 2018, 22:34:35 PM
Moeten ze de hekken wel zo maken dat de wolven er in en uit kunnen. Volgens mij is dat gebied veel te klein voor een roedel wolven.
Maar zou idd wel interessant zijn om te zien. Ik verwacht dat het directe effect niet zo groot zal zijn (wat ik begrepen heb worden dit soort populaties vaak meer bottom up gereguleerd dan top down), maar het indirecte effect op jet gedrag en gebruik van het gebied zal erg interessant kunnen zijn (the ecology of fear).

Zeg "ecology of fear" maar niet tegen die actievoerders, want daar gaan je wolven.
Herten hebben een veel hogere aaibaarheidsfactor....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Oenanthe

Als de stand door predatie niet beperkt kan worden hangt de hertenstand af van de beschikbare hoeveelheid voedsel. Dat verwondert mij niets want zo gaat het volgens mij altijd.  En dat betekent dat er elk jaar een groot aantal moeten worden afgeschoten om de door ons gewenste stand te bereiken. Het zal dan nog wel lang onrustig blijven in de Oostvaardersplassen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peterv

Citaat van: Oenanthe op november 06, 2018, 09:01:22 AM
Als de stand door predatie niet beperkt kan worden hangt de hertenstand af van de beschikbare hoeveelheid voedsel. Dat verwondert mij niets want zo gaat het volgens mij altijd. 
Dat klopt. Ook in andere, veel grotere gebieden met tal van predatoren blijkt dat de beschikbaarheid van voedsel voor de populatieomvang van het aantal grote grazers sterk bepalend is. https://www.jstor.org/stable/2647198?seq=1#page_scan_tab_contents
Daarnaast wordt "overbevolking" van nature periodiek gereguleerd door de uitbraak van een besmettelijke ziekte.
Peter Venema

migratorius

Deze studie is wellicht interessant: http://www.lausitz-wolf.de/fileadmin/PDF/Wieviele_Woelfe_vertraegt_Deutschland.pdf

"Reviergrößen für Wölfe in Europa, zwischen 42. und 53. Breitengrad - wo die hauptsächlichen Beutetiere Hirsche (Cervus elaphus), Rehe (Capreolus capreolus) und Wildschwein (Sus scrofa) vorkommen, variieren zwischen 87km² und 243km², mit einer durchschnittlichen Größe von 170km².
[...]
In Europa variieren Kerngebiete, d.h. Gebiete ohne menschliche Besiedelung und geringer Straßendichte in Wolfsrevieren, zwischen 3.3km² und 28km², entsprechend 2.3 – 15% der gesamten Reviergröße."

De OVP zijn als territorium te klein, maar als kerngebied zeker geschikt.

JanHein

Oenanthe

Ik heb het artikel niet gelezen maar in het verleden is meermalen gebleken dat uitspraken over minimale omvang van het territorium onbetrouwbaar zijn doordat zo veel afhangt van plaatselijke factoren. Als wolven zich volledig kunnen voeden met in de Oostvaardersplassen levende grote grazers zullen ze heus geen behoefte hebben om een territorium in stand te houden dat zich tot buiten de Oostvaardersplassen uitstrekt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


HPM

Citaat van: Bas de Maat op november 06, 2018, 14:17:44 PM
...
Agressieve koeien vallen wandelaars aan: 'Ik dacht in dat weiland echt dat het gedaan was'

"Een van de honden probeert aan een lange lijn op de beesten af te gaan. Die reageren geïrriteerd, vanaf dat moment gaat het gruwelijk mis."
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op november 06, 2018, 14:46:06 PM
Citaat van: Bas de Maat op november 06, 2018, 14:17:44 PM
...
Agressieve koeien vallen wandelaars aan: 'Ik dacht in dat weiland echt dat het gedaan was'

"Een van de honden probeert aan een lange lijn op de beesten af te gaan. Die reageren geïrriteerd, vanaf dat moment gaat het gruwelijk mis."
De meeste ongevallen met runderen in Groot-Brittannië gebeuren met wandelaars met honden. Begrazingsgebieden zouden standaard verboden voor honden moeten zijn. Het lijkt me heel goed dat aan dit soort gevallen ruchtbaarheid wordt gegeven.

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op november 06, 2018, 15:43:07 PM
Citaat van: HPM op november 06, 2018, 14:46:06 PM
Citaat van: Bas de Maat op november 06, 2018, 14:17:44 PM
...
Agressieve koeien vallen wandelaars aan: 'Ik dacht in dat weiland echt dat het gedaan was'

"Een van de honden probeert aan een lange lijn op de beesten af te gaan. Die reageren geïrriteerd, vanaf dat moment gaat het gruwelijk mis."
De meeste ongevallen met runderen in Groot-Brittannië gebeuren met wandelaars met honden. Begrazingsgebieden zouden standaard verboden voor honden moeten zijn. Het lijkt me heel goed dat aan dit soort gevallen ruchtbaarheid wordt gegeven.

JanHein

Maar de koeien krijgen altijd de schuld.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Oenanthe op november 06, 2018, 09:01:22 AM
En dat betekent dat er elk jaar een groot aantal moeten worden afgeschoten om de door ons gewenste stand te bereiken.

Dat moet helemaal niet. Met een voedseltekort worden het er "vanzelf" minder, ook als je niet schiet. Maarja, dat ziet er misschien niet leuk uit en dan gaan sommige mensen met hooibalen gooien..

Tenzij je met "de door ons gewenste stand" minder bedoelt dan het gebied uit zichzelf kan onderhouden qua voedselaanbod (ook in de winter). Dan moet je je afvragen of je wens wel zo handig is.
Douwe van der Ploeg

Cygnus

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 06, 2018, 18:27:27 PM
Met een voedseltekort worden het er "vanzelf" minder, ook als je niet schiet.

Dit was toch juist het probleem? Er was volgens mij besloten om dit beleid niet voort te zetten. Als er dan toch nog Edelherten in het gebied blijven (die niet levend te verplaatsen zijn), dan begint het hele circus weer van voren af aan. Waarom wordt niet gekozen voor uitsluitend die diersoorten die wel levend te verplaatsen zijn. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op november 06, 2018, 18:57:03 PMWaarom wordt niet gekozen voor uitsluitend die diersoorten die wel levend te verplaatsen zijn.

Welke keuze maak je? Alleen diersoorten die te verplaatsen zijn (tuinieren dus, zoals gebruikelijk in Nederland)? Of dieren waarop je afschot moet uitvoeren om de stand op een 'gewenst' niveau te houden (ook tuinieren, maar dan wel een zeer gebruikelijke vorm in ons land)?

Als je kiest voor verplaatsen: waarheen dan? Op een gegeven moment zitten alle geschikte gebieden waar je een soort heen zou kunnen verplaatsen zelf ook 'vol' met exemplaren van de soort waarvan je er een aantal kwijt wilt. Dan kun je ze alleen nog verplaatsen naar de slager... Op termijn biedt 'beheer door verplaatsing' dus geen enkele oplossing.
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op november 06, 2018, 18:57:03 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 06, 2018, 18:27:27 PM
Met een voedseltekort worden het er "vanzelf" minder, ook als je niet schiet.

Dit was toch juist het probleem? Er was volgens mij besloten om dit beleid niet voort te zetten. Als er dan toch nog Edelherten in het gebied blijven (die niet levend te verplaatsen zijn), dan begint het hele circus weer van voren af aan. Waarom wordt niet gekozen voor uitsluitend die diersoorten die wel levend te verplaatsen zijn.
Precies Trinus. Douwe lijkt te denken dat ik vind dat afschot moet. Dat is niet zo: ik zei dat je wel het geweer moet hanteren als je eerst bepaalt dat je maar 500 herten wilt terwijl er voldoende voedsel is om er elk jaar 1700 voort te brengen.

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

#1813
Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2018, 19:11:11 PM
Dan kun je ze alleen nog verplaatsen naar de slager... Op termijn biedt 'beheer door verplaatsing' dus geen enkele oplossing.

Verplaatsen naar de slager is heel goed mogelijk. Dat gebeurd dan in ieder geval ordentelijker dan tot nu toe. Waarom moet afschot van dieren de norm zijn? De Oostvaardersplassen zijn een natuurgebied/rustgebied. Waarom wordt het normaal gevonden dat er in een natuurgebied/rustgebied dieren afgeschoten worden? Om het gebied te beheren en toestanden zoals eerder te voorkomen moet je die dieren gebruiken waar een beheerder mee om kan gaan. Op deze manier worden tal van gebieden beheerd. En dit heeft ook nog nooit brede maatschappelijke onrust veroorzaakt. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op november 06, 2018, 21:32:17 PMVerplaatsen naar de slager is heel goed mogelijk. Dat gebeurd dan in ieder geval ordentelijker dan tot nu toe. Waarom moet afschot van dieren de norm zijn? De Oostvaardersplassen zijn een natuurgebied/rustgebied. Waarom wordt het normaal gevonden dat er in een natuurgebied/rustgebied dieren afgeschoten worden?

Wat denk je dat het bijeendrijven, vangen en vervoeren naar een slachthuis voor effect heeft op wilde dieren? Als ik een hert zou zijn zou ik een kogel prefereren boven allerlei zogenaamde 'diervriendelijke alternatieven'...   B)
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op november 06, 2018, 23:07:17 PM
Als ik een hert zou zijn zou ik een kogel prefereren boven allerlei zogenaamde 'diervriendelijke alternatieven'...   B)

Ik heb het niet over herten, maar over paarden en runderen, van welke soort dan ook, als het over verplaatsen gaat.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ronris

Citaat van: HPM op november 06, 2018, 15:55:04 PM
Citaat van: migratorius op november 06, 2018, 15:43:07 PM
Citaat van: HPM op november 06, 2018, 14:46:06 PM
Citaat van: Bas de Maat op november 06, 2018, 14:17:44 PM
...
Agressieve koeien vallen wandelaars aan: 'Ik dacht in dat weiland echt dat het gedaan was'

"Een van de honden probeert aan een lange lijn op de beesten af te gaan. Die reageren geïrriteerd, vanaf dat moment gaat het gruwelijk mis."
De meeste ongevallen met runderen in Groot-Brittannië gebeuren met wandelaars met honden. Begrazingsgebieden zouden standaard verboden voor honden moeten zijn. Het lijkt me heel goed dat aan dit soort gevallen ruchtbaarheid wordt gegeven.

JanHein

Maar de koeien krijgen altijd de schuld.
Laat ik voorop stellen dat het ernstig is wat die mensen is overkomen maar als je dus leest dat hond gelegenheid had om aan "lange lijn" richting koeien te gaan wel verlkaarbaar dat dit is gebeurt. Wanneer hond aan de voet was gebleven was er waarschijnlijk niets gebeurt. Dit was dus gewoon natuurlijk gedrag van runderen, bescherming kudde/jongvee.

HPM

Citaat van: ronris op november 07, 2018, 11:31:30 AM
Citaat van: HPM op november 06, 2018, 15:55:04 PM
Citaat van: migratorius op november 06, 2018, 15:43:07 PM
Citaat van: HPM op november 06, 2018, 14:46:06 PM
Citaat van: Bas de Maat op november 06, 2018, 14:17:44 PM
...
Agressieve koeien vallen wandelaars aan: 'Ik dacht in dat weiland echt dat het gedaan was'

"Een van de honden probeert aan een lange lijn op de beesten af te gaan. Die reageren geïrriteerd, vanaf dat moment gaat het gruwelijk mis."
De meeste ongevallen met runderen in Groot-Brittannië gebeuren met wandelaars met honden. Begrazingsgebieden zouden standaard verboden voor honden moeten zijn. Het lijkt me heel goed dat aan dit soort gevallen ruchtbaarheid wordt gegeven.

JanHein

Maar de koeien krijgen altijd de schuld.

Laat ik voorop stellen dat het ernstig is wat die mensen is overkomen maar als je dus leest dat hond gelegenheid had om aan "lange lijn" richting koeien te gaan wel verlkaarbaar dat dit is gebeurt. Wanneer hond aan de voet was gebleven was er waarschijnlijk niets gebeurt. Dit was dus gewoon natuurlijk gedrag van runderen, bescherming kudde/jongvee.

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt, maar dan zonder hond en met gewone boerenkoeien zonder jongen. Ze werden helemaal gek toen ik in de buurt kwam. Eén brak dwars door een houten hek heen en een ander sprong in een sloot. Maar het was niet op mij gericht. Als de boer er ook vandoor was gegaan toen ik hem benaderde zou ik heel erg aan mijn uiterlijk zijn gaan twijfelen.
Herman van der Meer

Arjan Broekhuizen

Vrees voor hazenpest in gebied Wildbeheereenheid Zenderen
Jagers van de Wildbeheereenheid Zenderen melden een verhoogde sterfte van hazen en konijnen in hun jachtgebied. Bij een van de vier dode hazen die inmiddels voor onderzoek naar de Dutch Wildlife Health Centre in Utrecht zijn gestuurd is vast komen te staan dat er sprake is van hazenpest. De andere hazen zijn nog in onderzoek.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/301986/Vrees-voor-hazenpest-in-gebied-Wildbeheereenheid-Zenderen
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Citaat van: Arjan Broekhuizen op november 09, 2018, 11:33:33 AM
Vrees voor hazenpest in gebied Wildbeheereenheid Zenderen
Jagers van de Wildbeheereenheid Zenderen melden een verhoogde sterfte van hazen en konijnen in hun jachtgebied. Bij een van de vier dode hazen die inmiddels voor onderzoek naar de Dutch Wildlife Health Centre in Utrecht zijn gestuurd is vast komen te staan dat er sprake is van hazenpest. De andere hazen zijn nog in onderzoek.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/301986/Vrees-voor-hazenpest-in-gebied-Wildbeheereenheid-Zenderen

Zie
https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resultaten/Onderzoeksinstituten/Bioveterinary-Research/Dierziekten/Bacteriele-ziekten/Tularemie-hazenpest-1.htm
Herman van der Meer

Rob Koelman

Schade door wolven mag van EU volledig worden vergoed

Boeren die schade lijden door beschermde dieren als wolven mogen daarvoor volledig worden vergoed door de overheid. Voorheen was dat 80 procent, maar de Europese Commissie heeft besloten dat volledige compensatie niet langer wordt gezien als staatssteun.

Ook investeringen die boeren doen om schade te voorkomen, in bijvoorbeeld afrasteringen, schrikdraad en waakhonden, mogen voor het volle pond worden gecompenseerd.

Daarnaast mogen lidstaten de medische kosten vergoeden voor bijvoorbeeld schapen die zijn gebeten. Dat geldt ook voor de kosten van zoekacties naar vermiste dieren na een aanval door een beschermd roofdier.

Voor een deel van het vergoede bedrag kunnen EU-landen een beroep doen op Europese fondsen.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/5563952/schade-wolven-mag-van-eu-volledig-worden-vergoed.html
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

"Kijk", zei de boer wijzend op zijn schaap, "schade door een wolf. Mag ik effe vangen?"
"Nee", zei de expert, "dat is de beet van een knutje".
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

Hieronder een artikel over stress bij walvissen de afgelopen 150 jaar, waaronder tijdens de Tweede Wereldoorlog...

Walvissen ervoeren extra stress door zeeslagen in Tweede Wereldoorlog

Walvissen hadden tijdens de Tweede Wereldoorlog heel veel last van stress. Dat komt waarschijnlijk door zeeslagen en het ontploffen van bommen en mijnen onder water. Amerikaanse en Britse wetenschappers schrijven dat in het blad Nature Communications.

De onderzoekers bestudeerden oorsmeer van gewone vinvissen, bultruggen en blauwe vinvissen. Zulke propjes liggen in natuurhistorische musea over de hele wereld. In dat oorsmeer is terug te vinden welke hormonen de dieren in hun leven hebben aangemaakt en aan wat voor vervuiling ze zijn blootgesteld. De oudste prop is uit 1870, de meest recente uit 2016.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bleken de walvissen veel cortisol te hebben aangemaakt. Cortisol is een hormoon dat wordt aangemaakt bij stress.

Ook de walvisjacht was een bron van stress voor de walvissen. In de jaren 20 en 30 van de twintigste eeuw werden tienduizenden vinvissen en bultruggen gedood. In de jaren 60, toen de walvisvangst werd hervat, maakten de walvissen ook meer cortisol aan, wat betekent dat ze gestrest waren.

In de jaren 70 nam de jacht op walvissen enorm af en hun cortisolniveau daalde daardoor ook. Sindsdien stijgt het echter weer. Dat kan door de toename van scheepvaart, door vervuiling en stijgende zeetemperaturen komen.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/5568050/walvissen-ervoeren-extra-stress-zeeslagen-in-tweede-wereldoorlog.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Het gaat weer iets beter met de berggorilla:


Aantal wilde berggorilla's neemt toe na jaren van bedreiging

Het aantal berggorilla's in het wild is sterk toegenomen. Dat maakt de De Internationale Unie voor het behoud van de Natuur (IUCN) woensdag bekend.

De unie heeft de status van de berggorilla's bijgewerkt van 'kritisch bedreigd' naar 'bedreigd'. In de jaren tachtig was de verwachting dat de berggorilla uitgestorven zou zijn rond het jaar 2000.

Dat het aantal gorilla's van deze soort weer toeneemt komt door aanhoudende en goed gefinancierde internationale beschermingsinspanningen, zegt Anna Behm Masozera, directeur van een Rwandanese stichting voor het behoud van gorilla's tegen AP.

Zo worden volgens Masozera de nationale parkgrenzen streng gehandhaafd, waarbij jacht, houtkap en verharde wegen illegaal zijn. Ook helpt toerisme in de nationale parken om park rangers te betalen.

Op dit moment leven zo'n duizend van de dieren in het wild. Berggorilla's leven in de bossen langs een reeks slapende vulkanen in Oost-Afrika, in nationale parken verspreid over delen van Rwanda, Oeganda en de Democratische Republiek Congo.

Hoewel de toenemende populatie veelbelovend is, benadrukt Masozera dat het aantal berggorilla's in de toekomst nog steeds in rap tempo kan terugvallen: "Het blijven fragiele en kleine populaties".


Bron: https://www.nu.nl/dieren/5572985/aantal-wilde-berggorillas-neemt-toe-jaren-van-bedreiging.html
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

En hier het oorspronkelijke persbericht: https://www.iucn.org/news/species/201811/fin-whale-mountain-gorilla-recovering-thanks-conservation-action-iucn-red-list

Westelijke grijze walvis, Rothschilds Giraffe en Gewone vinvis zijn ook vooruit gegaan, en in een lagere categorie gestopt. Beisa is echter hard achteruit gegaan en is nu Endangered.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Morbide buit: jager schiet hert met extra hoofd

Een bijzondere buit voor een jager in de Amerikaanse staat Kentucky. Hij schoot een hert met een extra hoofd, de rottende restanten van een soortgenoot.

Bob Long had in eerste instantie niet door dat er iets bijzonders was aan het dier. Pas toen hij het doodgeschoten hert van dichterbij bekeek, deed hij de morbide vondst. Het gewei van het dier was verstrengeld met dat van een dood exemplaar.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2259637-morbide-buit-jager-schiet-hert-met-extra-hoofd.html

Afbeeldingen in het artikel:

Met vriendelijke groet, Rob

ruut


Oenanthe

Ik neem aan dat die rottende kop een uur in de wind stonk. Toch houdt de jager die vast met een gezicht die enkel een kamerbrede glimlach laat zien. Ik vrees dat we hier met een gevalletje van bedrog te maken hebben.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Merel

Hoe is het hoofd van het andere hert losgeraakt van zn lijf? Is het eerder nog levende hert ernaast blijven grazen tot de kop door ontbinding losscheurde?
Idd een onrealistisch verhaal.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ronris

Citaat van: Merel op november 17, 2018, 22:29:21 PM
Hoe is het hoofd van het andere hert losgeraakt van zn lijf? Is het eerder nog levende hert ernaast blijven grazen tot de kop door ontbinding losscheurde?
Idd een onrealistisch verhaal.
Hij moet alle stangen wel tegelijk vast houden anders vallen ze al uit elkaar. Via een frontale confrontatie lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat ze op die manier verstrikt zijn geraakt.