Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronris

Citaat van: Oenanthe op april 26, 2018, 11:03:02 AM
De door de commissie voorgestelde aantallen komen goed overeen met de aantallen die met name Frans Vera oorspronkelijk begroot heeft als het aantal waarvoor levensmogelijkheden waren. Misschien krijgt het landschap, als men dit advies opvolgt, een kans zich te herstellen. Stel je voor: een levende vlierstruik in het begraasde deel van de Oostvaardersplassen  ;D
Die aantallen waren gebaseerd op een toen begraasbaar deel van ruim 1800 Ha. Dit deel wordt in voorstel van Geel teruggebracht naar 1082 Ha door vernatting van nog eens 500 Ha en het uitrasteren van 300 Ha door (tijdelijk) wildkerend raster voor herstel vegetatie. Om hier 1100 grazers te laten lopen met een uitloop naar 1500 in volgende jaren in dezelfde samenstelling als nu (runderen, paarden en edelherten lijkt mij redelijk aan de gevaarlijke kant. 

Timo Roeke


Rob Koelman

Australische onderzoekers vinden gezonde Tasmaanse duivels

Australische onderzoekers hebben bij hoge uitzondering een groep gezonde Tasmaanse duivels gevonden. De gezonde dieren bieden nieuwe hoop dat de met uitsterven bedreigde diersoort gered kan worden.

Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5243585/australische-onderzoekers-vinden-gezonde-tasmaanse-duivels-.html
Met vriendelijke groet, Rob

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rob Koelman

Snackgrage kangoeroes vallen toeristen aan in Australië

Toeristen in Morisset worden gewaarschuwd de kangoeroes in een park in de stad aan de Australische oostkust echt niet meer te voeren, nu er geregeld mensen worden aangevallen door kangoeroes die zelf op zoek gaan naar iets eetbaars in de tassen en zakken van bezoekers.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2230065-snackgrage-kangoeroes-vallen-toeristen-aan-in-australie.html

Met vriendelijke groet, Rob




jva

Citaat van: jfbouwmeester op mei 02, 2018, 22:26:22 PM
Citaat van: caliprobola op mei 02, 2018, 20:35:07 PM
https://www.theguardian.com/environment/2018/may/01/wild-wolf-shot-and-killed-in-denmark

Triest.

Jan Bouwmeester

Inderdaad zeer triest. Weet iemand of ze in Denemarken net zulke hoge straffen als b.v. in Duitsland kennen voor dergelijke vergrijpen indien veroordeeld (tot EUR 50.000 boete)? Ik mag het hopen! Ik zie dit overigens de komende jaren ook nog wel een keer in Nederland gebeuren, daar kun je op wachten..
Jelle

Arjan Broekhuizen

Nederland sluit grens voor beverrat: 'Ohne Papiere kommt man nicht rein'
Nederland en Duitsland slaan de handen ineen om de overlast door beverratten aan te pakken. Partijen uit beide landen tekenen vandaag een overeenkomst, waardoor Nederlandse beverrattenvangers vanaf morgen ook op Duits grondgebied de dieren mogen vangen en doden.
https://nos.nl/artikel/2230756-nederland-sluit-grens-voor-beverrat-ohne-papiere-kommt-man-nicht-rein.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Zes op de tien grote grazers dood in Oostvaardersplassen
Er zijn deze winterperiode 3226 grote grazers gestorven in de Oostvaardersplassen. Dat betekent dat er nu 62 procent minder dieren zijn dan bij aanvang van de winter. De meeste zijn doodgeschoten.
Het aantal dode dieren ligt deze winter fors hoger dan vorige winter: toen stierven er 813 dieren.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/zes-op-de-tien-grote-grazers-dood-in-oostvaardersplassen
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

migratorius

Citaat van: Arjan Broekhuizen op mei 07, 2018, 11:30:49 AM
Nederland sluit grens voor beverrat: 'Ohne Papiere kommt man nicht rein'
Nederland en Duitsland slaan de handen ineen om de overlast door beverratten aan te pakken. Partijen uit beide landen tekenen vandaag een overeenkomst, waardoor Nederlandse beverrattenvangers vanaf morgen ook op Duits grondgebied de dieren mogen vangen en doden.
https://nos.nl/artikel/2230756-nederland-sluit-grens-voor-beverrat-ohne-papiere-kommt-man-nicht-rein.html
Dit is een verrassend populair zoogdier bij de plaatselijke bevolking in Noordrijn-Westfalen.

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: Arjan Broekhuizen op mei 07, 2018, 11:30:49 AMNederland sluit grens voor beverrat: 'Ohne Papiere kommt man nicht rein'
Nederland en Duitsland slaan de handen ineen om de overlast door beverratten aan te pakken. Partijen uit beide landen tekenen vandaag een overeenkomst, waardoor Nederlandse beverrattenvangers vanaf morgen ook op Duits grondgebied de dieren mogen vangen en doden.
https://nos.nl/artikel/2230756-nederland-sluit-grens-voor-beverrat-ohne-papiere-kommt-man-nicht-rein.html

Citaat van: migratorius op mei 07, 2018, 11:53:19 AMDit is een verrassend populair zoogdier bij de plaatselijke bevolking in Noordrijn-Westfalen.

JanHein

Het zijn ook zeer aaibare beestjes. Vroeger hadden ze er ook een aantal in Artis (nu nog?). Deze waren nogal geconditioneerd op voeren door bezoekers en gingen op de achterpoten staan als je met je hand boven het verblijf zwaaide...

In Duitsland kom je ze in het veld regelmatig tegen, zowel overdag als 's avonds/'s nachts...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Rechter verbiedt nachtelijke jacht op vossen

De eigenaars van zeventien kippenbedrijven in Flevoland mogen niet langer 's nachts op vossen jagen. De rechtbank in Utrecht heeft de provinciale ontheffing voor die nachtjacht vernietigd.

Meer lezen: https://www.nu.nl/binnenland/5257043/rechter-verbiedt-nachtelijke-jacht-vossen.html
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

Citaat van: Rob Koelman op mei 08, 2018, 15:37:04 PM
Rechter verbiedt nachtelijke jacht op vossen

De eigenaars van zeventien kippenbedrijven in Flevoland mogen niet langer 's nachts op vossen jagen. De rechtbank in Utrecht heeft de provinciale ontheffing voor die nachtjacht vernietigd.

Meer lezen: https://www.nu.nl/binnenland/5257043/rechter-verbiedt-nachtelijke-jacht-vossen.html

Ik kan me prima voorstellen dat een vos er met loslopende kippen vandoor gaat, of b.v. met geleewiekte watervogels (ik ken zelfs gevallen waarbij een vos volwassen kalkoenen gedood heeft, en maraboes in een dierentuin). Maar dat een commerciele pluimveehouderij vossen laat schieten in plaats van te investeren in deugdelijke omheining van gaas (ook in de grond ingegraven) en schrikdraad snap ik helemaal niet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeroenroelofsen

Citaat van: tekenaar op mei 09, 2018, 14:15:55 PM
Citaat van: Rob Koelman op mei 08, 2018, 15:37:04 PM
Rechter verbiedt nachtelijke jacht op vossen

De eigenaars van zeventien kippenbedrijven in Flevoland mogen niet langer 's nachts op vossen jagen. De rechtbank in Utrecht heeft de provinciale ontheffing voor die nachtjacht vernietigd.

Meer lezen: https://www.nu.nl/binnenland/5257043/rechter-verbiedt-nachtelijke-jacht-vossen.html

Ik kan me prima voorstellen dat een vos er met loslopende kippen vandoor gaat, of b.v. met geleewiekte watervogels (ik ken zelfs gevallen waarbij een vos volwassen kalkoenen gedood heeft, en maraboes in een dierentuin). Maar dat een commerciele pluimveehouderij vossen laat schieten in plaats van te investeren in deugdelijke omheining van gaas (ook in de grond ingegraven) en schrikdraad snap ik helemaal niet.

Eens, het afschieten van de Vos is in dit geval niet oplossen van een probleem maar symptoom bestrijding. Het probleem is de makkelijke toegankelijkheid van de kippen. Het symptoom is in dit geval de vos die gebruik maakt van de hem geboden mogelijkheid.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peterv

Citaat van: tekenaar op mei 09, 2018, 14:15:55 PM
Maar dat een commerciële pluimveehouderij vossen laat schieten in plaats van te investeren in deugdelijke omheining van gaas (ook in de grond ingegraven) en schrikdraad snap ik helemaal niet.
Het gaat ook niet primair om de economische schade. Vaak zijn het niet de boeren, maar jagers die de aanvraag doen om met een lichtbakontheffing te mogen schieten. De kippen zijn daarbij het middel om zo'n ontheffing te kunnen krijgen.
Peter Venema

Douwe van der Ploeg

Ik heb wel respect voor een vos die het aandurft een maraboe aan te vallen.
Douwe van der Ploeg

ronris

Citaat van: peterv op mei 09, 2018, 21:08:49 PM
Citaat van: tekenaar op mei 09, 2018, 14:15:55 PM
Maar dat een commerciële pluimveehouderij vossen laat schieten in plaats van te investeren in deugdelijke omheining van gaas (ook in de grond ingegraven) en schrikdraad snap ik helemaal niet.
Het gaat ook niet primair om de economische schade. Vaak zijn het niet de boeren, maar jagers die de aanvraag doen om met een lichtbakontheffing te mogen schieten. De kippen zijn daarbij het middel om zo'n ontheffing te kunnen krijgen.
Je moet natuurlijk een jachtakte hebben om een ontheffing aan te vragen. Maar vergeet niet dat er gewoon een hoop boeren zijn met een jachtakte.

peterv

Citaat van: ronris op mei 10, 2018, 19:59:21 PM
Je moet natuurlijk een jachtakte hebben om een ontheffing aan te vragen.
Nee, dat hoeft niet. Een aanvrager (grondgebruiker) hoeft zelf geen jachtakte te bezitten. Uiteraard moeten de personen die de ontheffing feitelijk ten uitvoer brengen dat wel hebben.
Peter Venema

Merel

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 10, 2018, 01:38:43 AM
Ik heb wel respect voor een vos die het aandurft een maraboe aan te vallen.

Dat is zeker geen kleinigheid!
Van kalkoen wist ik het wel. Een vriendin van me had enkele jaren terug een krielkip en een kalkoen. Waren dikke vrienden. Een vos heeft op een nacht de krielkip gedood en kreeg toen de kalkoen achter zich aan. Die werd twee weilanden verderop dood gevonden.
Uiteindelijk komt het natuurlijk neer op hoe je je dieren beschermd.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#1521
Kan niet vaak genoeg gezegd worden. Helaas een van de vele 'erfenissen' van Lenie c.s., die het begrip 'huiler' (lees: zielig zeehondje dat geholpen moet worden) er bij het grote publiek in geramd hebben...

'Laat huilende zeehondenpups liggen, ze zijn niet zielig'

Zeehondencentra in Nederland roepen op om zeehondenmoeders en hun pups in de Waddenzee met rust te laten. Ze denken dat veel jonge diertjes onnodig opgevangen moeten worden omdat ze door mensen zijn gestoord.

Onderzoek wijst uit dat de diertjes veel minder hulpbehoevend zijn dan gedacht. Een ogenschijnlijk verweesde pup kan lange tijd alleen overleven als de moeder is gaan vissen, schrijft RTV Noord.



Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2231398-laat-huilende-zeehondenpups-liggen-ze-zijn-niet-zielig.html
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan Broekhuizen

Honden lopen door vossen risico op dodelijke ziekte: 'Laatste 20 jaar amper gezien'
Vlak over de grens bij Venlo zijn twee dode vossen gevonden die leden aan hondenziekte. Mark Weemaes van Dierenkliniek Venlo slaat alarm. "Dit is een zeer besmettelijke en dodelijke ziekte waaraan niet alleen vossen, maar ook onze honden kunnen overlijden."

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/honden-lopen-door-vossen-risico-op-dodelijke-ziekte-laatste-20-jaar-amper-gezien
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Merel

Beetje de andere kant belichten. Het is een hondenziekte waar ook vossen en fretten (heb ff geGoogled) gevoelig voor zijn. In plaats van dat mensen worden aangemoedigd om hun huisdier goed in te enten en niet los te laten waar die niet los mag, krijgt de vos de schuld van zieke honden. Die honden maken onze vossen ziek! :huh: :rolleyes:

"Hondenziekte is zeer besmettelijk. Het wordt overgebracht via hoesten, niesen, proesten, direct en indirect contact. Het virus is ook aanwezig in ontlasting en urine. Dieren kunnen tot 4 maanden na besmetting het virus uitscheiden."
Zieke honden dus minimaal 4 maanden in quarantaine!

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ronris

#1524
Natuurlijk, geef de vos maar weer de schuld van een ziekte die gewoon aantoonbaar van huishonden afkomstig is. Minder inenten door hondenbezitters en (illegale) fokkers, het negeren van aanlijnplicht, alsmede de toenemende stroom "zielige en vooral zieke hondjes" uit Roemenie, Griekenland, Spanje en weet ik veel waar ze ze allemaal vandaan halen hebben hier natuurlijk geen invloed op. Waar hebben we dit verhaal meer gehoord?

Johan Helmus

Actievoerders Oostvaardersplassen laten edelherten los op A6

Daar doe je die dieren, en ook de automobilisten, een plezier mee. Geweldig idee. :rolleye:
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op mei 20, 2018, 14:06:10 PM
Actievoerders Oostvaardersplassen laten edelherten los op A6

Daar doe je die dieren, en ook de automobilisten, een plezier mee. Geweldig idee. :rolleye:

Toch raar dat ze die herten hebben doodgeschoten. Dat doen ze met een koe of paard op de weg toch ook niet?
Ja, ja, ze waren enorm gestrest en nog zwanger ook.
Herman van der Meer

Lowieke

Gedomesticeerd vee laat zich waarschijnlijk wat makkelijker de veewagen indrijven dan een edelhert.
Jeroen.

HPM

Citaat van: Lowieke op mei 20, 2018, 15:56:19 PM

Gedomesticeerd vee laat zich waarschijnlijk wat makkelijker de veewagen indrijven dan een edelhert.

Dat hebben ze vast niet geprobeerd. Ze brengen liever de verkeersveiligheid in gevaar door op de snelweg te gaan schieten dan dat ze die beesten van de weg afsturen.
Herman van der Meer

Rob Koelman

#1529
Citaat van: Lowieke op mei 20, 2018, 15:56:19 PMGedomesticeerd vee laat zich waarschijnlijk wat makkelijker de veewagen indrijven dan een edelhert.

Citaat van: HPM op mei 20, 2018, 16:11:23 PMDat hebben ze vast niet geprobeerd. Ze brengen liever de verkeersveiligheid in gevaar door op de snelweg te gaan schieten dan dat ze die beesten van de weg afsturen.

Herman, ik stel voor dat jij volgende keer acuut afreist naar het gebied met een baaltje hooi en dat jij daarmee de hertjes weer naar binnen de afrastering lokt. Fluit als extra accessoire is toegestaan.

In plaats van te wijzen naar de partij die de herten heeft afgeschoten (SBB), kun je beter verontwaardigd zijn over de idioten die het hekwerk hebben vernield...
Met vriendelijke groet, Rob