Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Citaat van: HPM op maart 20, 2018, 09:28:17 AM
Het gaat om de ondersoort Ceratotherium simum cottoni.
Ceratotherium simum simum doet het nog.

Een vervolgbericht op nos.nl. Nu wordt er wel onderscheid gemaakt tussen de Noordelijke en Zuidelijke witte neushoorn.

Hoe erg is het uitsterven van de noordelijke witte neushoorn?
https://nos.nl/artikel/2223479-hoe-erg-is-het-uitsterven-van-de-noordelijke-witte-neushoorn.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Hannie Luijten

Citaat van: HPM op maart 20, 2018, 14:45:48 PM
Citaat van: Hannie Luijten op maart 20, 2018, 14:36:15 PM
...
Maar de oeros (Bos primigenius), die in de middeleeuwen nog rondliep in Nederland en in de 17e eeuw is uitgestorven, was toch een bosbewoner (ook bekend onder de naam woudrund) en dan hoort ook een "second best rund" in de OVP toch niet thuis   :-\

Er zijn geen resten van Oeros in Nederland bekend van na de Romeinse tijd.

Klopt ja, staat er niet goed. Maar buiten Nederland liepen ze toen nog rond. In elk geval lijkt me het rund geen dier dat thuis hoort in een landschap als de OVP.
Groet, Hannie

peterv

Citaat van: Hannie Luijten op maart 20, 2018, 14:36:15 PM
Maar de oeros (Bos primigenius), [.....], was toch een bosbewoner (ook bekend onder de naam woudrund) en dan hoort ook een "second best rund" in de OVP toch niet thuis   :-\
Of het een bosbewoner (uit vrije keuze) was zou ik niet durven te stellen. Weliswaar leefden de laatste oerossen in ontoegankelijke bossen, maar dat kan ook een respons zijn op eeuwenlange intensieve vervolging door mensen in alle andere biotopen. Het is misschien net als het beeld van het edelhert bij velen: vrijwel alle Nederlanders associëren edelherten met bossen en heidevelden, alsof dat hun lievelingsbiotoop is. Dat is natuurlijk onzin: wij hebben de herten decennialang "opgesloten" in de Veluwse bossen en heidevelden. Uit volledig vrije keuze zou hun verspreiding en biotoopgebruik in ons land totaal anders zijn.
Wilde runderen benutten ook elders in de wereld een breed spectrum van landschappen en biotopen, ik begrijp daarom niet goed waarom runderen dus niet in de OVP thuis zouden horen.
Peter Venema

jfbouwmeester

Citaat van: peterv op maart 20, 2018, 20:27:20 PM
Citaat van: Hannie Luijten op maart 20, 2018, 14:36:15 PM
Maar de oeros (Bos primigenius), [.....], was toch een bosbewoner (ook bekend onder de naam woudrund) en dan hoort ook een "second best rund" in de OVP toch niet thuis   :-\
Of het een bosbewoner (uit vrije keuze) was zou ik niet durven te stellen. Weliswaar leefden de laatste oerossen in ontoegankelijke bossen, maar dat kan ook een respons zijn op eeuwenlange intensieve vervolging door mensen in alle andere biotopen. Het is misschien net als het beeld van het edelhert bij velen: vrijwel alle Nederlanders associëren edelherten met bossen en heidevelden, alsof dat hun lievelingsbiotoop is. Dat is natuurlijk onzin: wij hebben de herten decennialang "opgesloten" in de Veluwse bossen en heidevelden. Uit volledig vrije keuze zou hun verspreiding en biotoopgebruik in ons land totaal anders zijn.
Wilde runderen benutten ook elders in de wereld een breed spectrum van landschappen en biotopen, ik begrijp daarom niet goed waarom runderen dus niet in de OVP thuis zouden horen.

Omdat het een gefokt ras is wat in het wild niet bestaat horen ze niet in de OVP thuis lijkt mij.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op maart 21, 2018, 15:08:48 PMOmdat het een gefokt ras is wat in het wild niet bestaat horen ze niet in de OVP thuis lijkt mij.

Nogmaals, de oorspronkelijke runderen (oeros) en wilde paarden zijn uitgestorven. Om in een gebied toch nog zo goed mogelijk alle ecologische niches in te vullen zul je het dan ook moeten doen met soorten die zo dicht mogelijk in de buurt van de uitgestorven soorten komen. In dit geval dus Heckrund en Konikpaard.

Alternatief is een gebied waarin niet alle ecologische niches ingevuld zijn, en dat is nog veel minder een natuurlijke situatie dan een gebied met 'primitieve rassen' als vervanging voor uitgestorven soorten...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

'Rosse buurt' Barneveld voorlopig niet meer rood

De gemeente Barneveld heeft iets bedacht voor de 'rosse buurt', een straat met felrode lampen. Die werden vorige maand geïnstalleerd aan de Nesciostraat omdat vleermuizen daar minder gevoelig voor zijn. De straat ligt op een vliegroute van de beschermde dieren.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2223668-rosse-buurt-barneveld-voorlopig-niet-meer-rood.html
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op maart 21, 2018, 18:01:44 PM
Citaat van: jfbouwmeester op maart 21, 2018, 15:08:48 PMOmdat het een gefokt ras is wat in het wild niet bestaat horen ze niet in de OVP thuis lijkt mij.

Nogmaals, de oorspronkelijke runderen (oeros) en wilde paarden zijn uitgestorven. Om in een gebied toch nog zo goed mogelijk alle ecologische niches in te vullen zul je het dan ook moeten doen met soorten die zo dicht mogelijk in de buurt van de uitgestorven soorten komen. In dit geval dus Heckrund en Konikpaard.

Alternatief is een gebied waarin niet alle ecologische niches ingevuld zijn, en dat is nog veel minder een natuurlijke situatie dan een gebied met 'primitieve rassen' als vervanging voor uitgestorven soorten...

Vera en Berendse hebben hier uiteenlopende meningen over.  Alle grote grazers eruit en er 1 groot moerasgebied van maken zou volgens B. veel beter de (oorspr.) kwaliteiten van de OVP kunnen bewerkstelligen.
Jelle

jfbouwmeester

Citaat van: jva op maart 21, 2018, 18:27:51 PM
Citaat van: Rob Koelman op maart 21, 2018, 18:01:44 PM
Citaat van: jfbouwmeester op maart 21, 2018, 15:08:48 PMOmdat het een gefokt ras is wat in het wild niet bestaat horen ze niet in de OVP thuis lijkt mij.

Nogmaals, de oorspronkelijke runderen (oeros) en wilde paarden zijn uitgestorven. Om in een gebied toch nog zo goed mogelijk alle ecologische niches in te vullen zul je het dan ook moeten doen met soorten die zo dicht mogelijk in de buurt van de uitgestorven soorten komen. In dit geval dus Heckrund en Konikpaard.

Alternatief is een gebied waarin niet alle ecologische niches ingevuld zijn, en dat is nog veel minder een natuurlijke situatie dan een gebied met 'primitieve rassen' als vervanging voor uitgestorven soorten...

Vera en Berendse hebben hier uiteenlopende meningen over.  Alle grote grazers eruit en er 1 groot moerasgebied van maken zou volgens B. veel beter de (oorspr.) kwaliteiten van de OVP kunnen bewerkstelligen.

Te moeilijk, ik weet het niet!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Als het gaat om grote grazers/browsers in de OVP moet je onderscheid maken tussen twee dingen:

1 - De keuze voor de soorten op zich. Die is niet onlogisch (zie eerdere reacties).

2 - De populatieontwikkeling van de grote grazers/browsers onder het beheer tot nu toe; deze is veel en veel groter dan ooit voorspeld.

De discussie over het beheer van de OVP heeft eigenlijk alleen betrekking op punt 2. Als oplossing wordt genoemd het geheel verwijderen van in ieder geval paarden en runderen. Alternatief zou kunnen zijn een sterk op populatiebeheersing gericht beheer, waarbij het dan gaat om een jaarlijks afschot van een substantieel deel van de aanwezige grote grazers/browsers.

Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op maart 21, 2018, 20:58:56 PM
Als het gaat om grote grazers/browsers in de OVP moet je onderscheid maken tussen twee dingen:

1 - De keuze voor de soorten op zich. Die is niet onlogisch (zie eerdere reacties).

2 - De populatieontwikkeling van de grote grazers/browsers onder het beheer tot nu toe; deze is veel en veel groter dan ooit voorspeld.

De discussie over het beheer van de OVP heeft eigenlijk alleen betrekking op punt 2. Als oplossing wordt genoemd het geheel verwijderen van in ieder geval paarden en runderen. Alternatief zou kunnen zijn een sterk op populatiebeheersing gericht beheer, waarbij het dan gaat om een jaarlijks afschot van een substantieel deel van de aanwezige grote grazers/browsers.

Je moet geen dingen introduceren die vervolgens moeten worden afgeschoten. Als je dat moet doen (of denkt te moeten doen) zijn het de verkeerde beesten of het verkeerde gebied (en de verkeerde beheerder).
Schep de voorwaarden en laat de natuur het zelf maar uitzoeken.
Herman van der Meer

ronris

Citaat van: Rob Koelman op maart 21, 2018, 20:58:56 PM
Als het gaat om grote grazers/browsers in de OVP moet je onderscheid maken tussen twee dingen:

1 - De keuze voor de soorten op zich. Die is niet onlogisch (zie eerdere reacties).

2 - De populatieontwikkeling van de grote grazers/browsers onder het beheer tot nu toe; deze is veel en veel groter dan ooit voorspeld.

De discussie over het beheer van de OVP heeft eigenlijk alleen betrekking op punt 2. Als oplossing wordt genoemd het geheel verwijderen van in ieder geval paarden en runderen. Alternatief zou kunnen zijn een sterk op populatiebeheersing gericht beheer, waarbij het dan gaat om een jaarlijks afschot van een substantieel deel van de aanwezige grote grazers/browsers.
De grote grazers zijn ingebracht als facilitair middel (begrazingsproject) en als onderdeel van een beheersplan om tot een bepaald type terrein te komen. een vrij open terrein met bos en ruigtestruweel voor bos en struweelnestelende vogels en om ruimte te bieden voor de toen nog in gevarenzone verkerende ganzensoorten.
Welnu, dat terreinbeheer voor het begraasbare deel  is wat doorgeschoten door op bepaalde punten af te wijken/niet opvolgen van icmo-1 en icmo2.
Een van deze aanbevelingen was om op gezette tijden een aanzienlijke populatiereductie toe te passen wanneer dierenwelzijn en terreinconditie in het geding zou komen.
Oplossing zou inderdaad kunnen zijn het terugbrengen van de populatiegrootte en hierbij de sekse-verhouding terugbrengen naar 1:1 en/of het verwijderen  van een aantal soorten.
Niet zo'n gek idee hoor, op Nationaal Park de Hoge Veluwe een gebied qua oppervlakte net zo groot doen ze het al jaren, het afschot gelijk houden aan de jaarlijkse aanwas. 

hans parlevliet

Of je beheerd, of je introduceert beesten die de NL natuur kan verteren, en dan kom je niet veel verder dan reeen, maar dan zonder hekken. En reeën hoef je dan niet te introduceren, die komen wel vanzelf. Of het landschap dan beheerd wordt zoals beoogt is een ander issue.
mvg
Hans

lukasverboom

Citaat van: HPM op maart 21, 2018, 21:32:16 PM
Je moet geen dingen introduceren die vervolgens moeten worden afgeschoten. Als je dat moet doen (of denkt te moeten doen) zijn het de verkeerde beesten of het verkeerde gebied (en de verkeerde beheerder).
Schep de voorwaarden en laat de natuur het zelf maar uitzoeken.

Voor een maximale diversiteit in vegetatie is er een optimum in begrazingsdruk. Die ligt niet op hetzelfde aantal grazers als het gebied maximaal aan zou kunnen. Gezien er geen grote roofdieren zijn in de OVP is het kunstmatig laag houden van de begrazing een te verdedigen standpunt.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hans parlevliet

Uiteindelijk lijkt extensieve veeteelt mij wel een goede oplossing.
mvg
Hans

Rob Koelman

Citaat van: hans parlevliet op maart 21, 2018, 21:59:25 PMUiteindelijk lijkt extensieve veeteelt mij wel een goede oplossing.

Gaat goed samen met een aantal restaurants waar bezoekers na afloop van een tocht door de OVP kunnen genieten van een goed stukje wildbraad/scharrelvlees...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

hans parlevliet

man, man, je wilt het niet weten, de totale beleving..
mvg
Hans

HPM

Citaat van: lukasverboom op maart 21, 2018, 21:46:38 PM

Voor een maximale diversiteit in vegetatie is er een optimum in begrazingsdruk. Die ligt niet op hetzelfde aantal grazers als het gebied maximaal aan zou kunnen. Gezien er geen grote roofdieren zijn in de OVP is het kunstmatig laag houden van de begrazing een te verdedigen standpunt.

Dat streven naar maximale diversiteit in vegetatie is fout. Er is niets mis met grote oppervlaktes riet en moerasbos.
De OVP is kapot gemaakt omdat er zonodig gemaaid en gegraasd moest worden.
Herman van der Meer

Oenanthe

Wie zich wil verdiepen in de achtergronden van het uitzetten van grazers in de OVP kan ik het boek van Frans Vera (De Oostvaardersplassen : van spontane natuuruitbarsting tot gerichte natuurontwikkeling. Amsterdam : IVN. ISBN 90 320 70010) aanbevelen ook al zal je dat hooguit bij De Slegte nog kunnen vinden. Het beeld dat hierin van de invloed van grazers wordt geschetst is een beetje anders dan het beeld dat je tegenwoordig ziet in het droge deel van de OVP. Ze hebben het landschap niet verrijkt, maar verwoest naar mijn mening. Maar misschien ben ik, en de meeste van mijn medelanders, gewoon de invloed van wilde grote grazers op het landschap ontwend.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op maart 22, 2018, 10:30:15 AM
Wie zich wil verdiepen in de achtergronden van het uitzetten van grazers in de OVP kan ik het boek van Frans Vera (De Oostvaardersplassen : van spontane natuuruitbarsting tot gerichte natuurontwikkeling. Amsterdam : IVN. ISBN 90 320 70010) aanbevelen ook al zal je dat hooguit bij De Slegte nog kunnen vinden.

Of eenvoudig downloaden via: https://drive.google.com/file/d/0B9HBcD9Oh7unUHM3UWpLelpUMkU/edit
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

In united animal kingdom, martens control invading squirrels

In the United Kingdom, where invasive American gray squirrels (Sciurus carolinensis) compete with native red squirrels (Sciurus vulgaris), biologists found the return of another native coming to the rescue: pine martens (Martes martes).

Rebounding native pine martens not only help control the American intruders, researchers found — they also help the red squirrels prosper.


Meer lezen: http://wildlife.org/in-united-animal-kingdom-martens-control-invading-squirrels/
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op maart 22, 2018, 18:04:59 PM
In united animal kingdom, martens control invading squirrels

In the United Kingdom, where invasive American gray squirrels (Sciurus carolinensis) compete with native red squirrels (Sciurus vulgaris), biologists found the return of another native coming to the rescue: pine martens (Martes martes).

Rebounding native pine martens not only help control the American intruders, researchers found — they also help the red squirrels prosper.


Meer lezen: http://wildlife.org/in-united-animal-kingdom-martens-control-invading-squirrels/

Dan moeten die Boommarters een voorkeur hebben voor Grijze eekhoorns.
Herman van der Meer

caliprobola

Of die rode eekhoorns hebben door jarenlang samen te leven met boommarters beter geleerd om ze te ontwijken...

Douwe van der Ploeg

Dat laatste, inderdaad (alhoewel ik niet weet of dat ook echt door het samenleven met boommarters komt).
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Kan natuurlijk ook zijn dat de kleinere rode eekhoorn sneller is dan de grotere grijze eekhoorn en daardoor beter is in het ontwijken van boommarters...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Timo Roeke

Citaat van: Rob Koelman op maart 22, 2018, 22:00:34 PM
Kan natuurlijk ook zijn dat de kleinere rode eekhoorn sneller is dan de grotere grijze eekhoorn en daardoor beter is in het ontwijken van boommarters...
Maar jagen die boommarters niet voornamelijk in het duister? Dan zijn het toch slapende eekhoorns die worden gepakt?

peterv

Citaat van: Timo Roeke op maart 23, 2018, 12:59:45 PM
Maar jagen die boommarters niet voornamelijk in het duister? Dan zijn het toch slapende eekhoorns die worden gepakt?
Dat wisselt wat per jaargetij, vooral in de zomer jagen ze ook wel overdag. De studies in Ierland en Schotland gaan overigens niet in op de vraag of grijze eekhoorns gemakkelijker gepakt kunnen worden dan de rode. Ik lees alleen dat er op basis van dna onderzoek aan haren van de marters en de eekhoorns is vastgesteld dat in gebieden waar de marter is teruggekeerd relatief minder grijze en relatief meer rode eekhoorns zijn aangetroffen. Hoe de marter dat precies doet is volgens mij niet onderzocht. Het kan gaan om klim- en springcapaciteiten van de eekhoornsoorten maar misschien zijn het ook wel nesten met jongen die uitgehaald worden. Het lijkt me voorlopig puur gissen.
Peter Venema

Douwe van der Ploeg

Ik kan me wel een publicatie van een paar jaar terug vinden, die wat stelliger waren in dat rode met hun snelheid en wendbaarheid beter zijn in ontsnappen dan grijze. Zal eens kijken of ik die terug kan vinden.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Jonge bruine beren in Zweden blijven jaar langer bij moeder dan voorheen

Jonge bruine beren blijven langer bij hun moeder dan tientallen jaren geleden. Voorheen bleven ze tot ze ongeveer anderhalf waren, nu blijven ze tot ze tweeënhalf zijn.

Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5196677/jonge-bruine-beren-in-zweden-blijven-jaar-langer-bij-moeder-dan-voorheen.html
Met vriendelijke groet, Rob