Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronris

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 01, 2018, 20:12:20 PM
Te triest voor woorden. Bedreigen van boswachters. Dreigen met massale illegale voer stort. 
Kennelijk zo heftig dag men nu overstag gaat. Wat voor wereld leven we......? :huh:
Wordt er straks ook ingegrepen wanneer door een te rijk voedermengsel gestort door onze "dierenliefhebbers" een groot deel van de paarden/runderen ernstige vormen van koliek krijgen?

migratorius

Citaat van: caliprobola op maart 02, 2018, 10:10:48 AM
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-highlands-islands-43242141

Mooi zo, nu nog Nieuw-Zeeland konijnenvrij krijgen  ;D
Liever Henderson Island ratvrij... dat is mislukt.

Sommige Britten waren helemaal niet blij met de uitroeiing van de Zwarte Rat op de Shiants, aangezien deze alleen hier nog twitchbaar was.

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op maart 02, 2018, 11:49:54 AMSommige Britten waren helemaal niet blij met de uitroeiing van de Zwarte Rat op de Shiants, aangezien deze alleen hier nog twitchbaar was.

;D
Met vriendelijke groet, Rob

Yeronimo

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 01, 2018, 16:31:38 PM
Citaat van: Johan Helmus op februari 27, 2018, 20:49:56 PM
Boete voor bijvoeren grote grazers in de Oostvaardersplassen

Grote grazers Oostvaardersplassen vanwege onrust tóch bijgevoerd
https://nos.nl/artikel/2220039-grote-grazers-oostvaardersplassen-vanwege-onrust-toch-bijgevoerd.html

Flevoland geeft Staatsbosbeheer die opdracht omdat volgens commissaris van de koning Leen Verbeek "de emoties over het beheer van het natuurgebied hoog oplopen". Daardoor komt volgens hem de openbare orde in gevaar.
Deskundigen raden bijvoeren juist af, maar de provincie ziet zich genoodzaakt tot dit besluit. "De maatschappelijke onrust leidt ertoe dat veel mensen het recht in eigen hand nemen door bij te voeren. En er worden veelvuldig bedreigingen geuit aan de uitvoerende boswachters. Met deze maatregel wil de provincie de maatschappelijke onrust beperken", motiveert Flevoland het besluit.


https://speld.nl/2018/03/02/mensen-uitgezet-oostvaardersplassen/  B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

tekenaar

Citaat van: migratorius op maart 02, 2018, 11:49:54 AM
Citaat van: caliprobola op maart 02, 2018, 10:10:48 AM
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-highlands-islands-43242141

Mooi zo, nu nog Nieuw-Zeeland konijnenvrij krijgen  ;D
Liever Henderson Island ratvrij... dat is mislukt.

Sommige Britten waren helemaal niet blij met de uitroeiing van de Zwarte Rat op de Shiants, aangezien deze alleen hier nog twitchbaar was.

JanHein

Het hele middelandse zeegebied zit anders nog vol met zwarte ratten ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op maart 02, 2018, 11:49:54 AMSommige Britten waren helemaal niet blij met de uitroeiing van de Zwarte Rat op de Shiants, aangezien deze alleen hier nog twitchbaar was.

Citaat van: tekenaar op maart 02, 2018, 21:52:19 PMHet hele middelandse zeegebied zit anders nog vol met zwarte ratten ...

Ja, maar die tellen niet voor het nationale soortenlijstje van genoemde Britten. Voor veel natuurliefhebbers zijn soortenlijstjes het hoogste doel...
Met vriendelijke groet, Rob


ruut

Vleermuis in bioscoopzaal Vue Eindhoven jaagt mensen de stuipen op het lijf; twee films afgelast
EINDHOVEN - Een vleermuis in de bioscoopzaal van Vue Eindhoven jaagt zondagavond mensen de stuipen op het lijf. De laatste twee films die zouden draaien, zijn afgelast door de Eindhovense bioscoop.

Erik Luiten 04-03-18, 22:00
603
2 Reacties
De film Black Panther zou nu moeten draaien, maar kon niet doorgaan door de vleermuis die in de zaal rondvliegt. Vóór deze film is ook al een film afgelast.

Op dit moment is alleen de dierenambulance aanwezig in de zaal, meldt de bioscoop. Maar de medewerkers hebben nog geen succes gehad met het vangen van het nachtdier.

https://www.ed.nl/eindhoven/vleermuis-in-bioscoopzaal-vue-eindhoven-jaagt-mensen-de-stuipen-op-het-lijf-twee-films-afgelast~aa9e6ff8/

Oenanthe

Ik moet altijd zo lachen als ik lees dat mensen de dierenambulance afsturen op meldingen van dieren die helemaal niets mankeren. Dit verhaal herinnert mij aan de beelden van medewerkers van de dierenambulance die, gewapend met schepnetten, probeerden een lammergier te vangen die naar Nederland was afgedwaald  ;D ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Arjan Broekhuizen

Ik blijf het bijzonder vinden dat de vos de schuld dat het slecht gaat met de weidevogels. Ik snap wel dat de vos invloed heeft op de weidevogelstand, maar dat is volgens mij niet de hoofd-oorzaak.

Red de grutto! Schiet de vos!
Het gaat slecht met de weidevogels zoals de grutto. De jagersvereniging pleit bij de Tweede Kamer voor verruiming van de jachtmogelijkheden op de vos. Want daar gaat het juist erg goed mee. Het gevolg: de grutto en andere bedreigde weidevogels verdwijnen te vaak in vossenbekken. Natuurorganisaties sluiten zich voorzichtig bij de jagers aan.

Even verderop nog enige nuance van een boswachter
... Boswachter Gjerryt Hoekstra: Hij vindt het meer afschieten van vossen wel een laatste redmiddel. "De leefomgeving van de grutto wordt steeds kleiner. Door intensieve landbouw bijvoorbeeld." In Friesland probeert hij met rasters de roofdieren uit het broedgebied te houden. "We onderzoeken met de universiteit Groningen of dit werkt. De weidevogel heeft alle beetje hulp nodig." Nu andere pogingen de vogels te beschermen falen, staat zelfs de Vogelbescherming met enige schroom achter de vossenjacht, bevestigt een woordvoerder.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/red-de-grutto-schiet-de-vos/
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Oenanthe

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 06, 2018, 19:46:52 PM
Ik blijf het bijzonder vinden dat de vos de schuld dat het slecht gaat met de weidevogels. Ik snap wel dat de vos invloed heeft op de weidevogelstand, maar dat is volgens mij niet de hoofd-oorzaak.
Ik ben het met je eens. Ze kunnen de jacht op vossen wel verhevigen maar toon dan eerst aan dat dat gunstig effect heeft op de weidevogelstand.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jfbouwmeester

#1392
Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 20:42:11 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 06, 2018, 19:46:52 PM
Ik blijf het bijzonder vinden dat de vos de schuld dat het slecht gaat met de weidevogels. Ik snap wel dat de vos invloed heeft op de weidevogelstand, maar dat is volgens mij niet de hoofd-oorzaak.
Ik ben het met je eens. Ze kunnen de jacht op vossen wel verhevigen maar toon dan eerst aan dat dat gunstig effect heeft op de weidevogelstand.
Dat kan toch pas aangetoond worden als de vossen geschoten zijn? Overigens dacht ik dat de instensieve landbouw de hoofd oorzaak was.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Oenanthe

Dat vinden onze politici ook Jan. Eerst het vuur openen, dan zien of het geholpen heeft. En zo nee, jammer dan. Van de vossen die onnodig omgelegd zijn en de weidevogels die verder achteruit gegaan zijn omdat men niet de moeite heeft genomen te onderzoeken waarom weidevogels zo achteruit gaan. Jij weet dat wel en ik ook: de moderne landbouw.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HT

Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 22:33:59 PM
Dat vinden onze politici ook Jan. Eerst het vuur openen, dan zien of het geholpen heeft. En zo nee, jammer dan. Van de vossen die onnodig omgelegd zijn en de weidevogels die verder achteruit gegaan zijn omdat men niet de moeite heeft genomen te onderzoeken waarom weidevogels zo achteruit gaan. Jij weet dat wel en ik ook: de moderne landbouw.

De moderne landbouw is niet de enige schuldige. Ik zou de impact van zwarte kraaien, vossen, marterachtigen en reigers/ooievaars niet onderschatten.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

hans parlevliet

En hoeveel weidegrond is er de laatste decenia niet veranderd in Nieuwe Natuur??
mvg
Hans

HPM

Citaat van: HT op maart 07, 2018, 14:52:56 PM

De moderne landbouw is niet de enige schuldige. Ik zou de impact van zwarte kraaien, vossen, marterachtigen en reigers/ooievaars niet onderschatten.

Die zijn er niet in de moderne landbouw of ze hebben er niets te vreten.
Herman van der Meer

peterv

Citaat van: hans parlevliet op maart 07, 2018, 15:20:22 PM
En hoeveel weidegrond is er de laatste decenia niet veranderd in Nieuwe Natuur??
Relatief weinig, in totaal minder dan 5%. CBS geeft voor 2017 aan in Nederland een oppervlakte van 1.789.990 ha cultuurgrond waarvan 1.178.240 ha grasland. De totale opgave voor nieuwe natuur (te realiseren voor 2027) omvat 80.000 ha landbouwgrond (akker en grasland). Daarvan is in de afgelopen decennia nog lang niet alles verworven.
Peter Venema

hans parlevliet

Dat is opmerkelijk Peter, ik twijfel geen seconde aan deze cijfers, in mijn beleving zou er veel meer nieuwe natuur gecreeërd zijn. Wellicht dat er lokale verschillen zijn.
mvg
Hans

Douwe van der Ploeg

En lang niet alle aangelegde "nieuwe natuur" (wat een onzinterm is het toch) is geschikt voor weidevogels (rollatorsnelwegen, hondenuitlaatgebieden, open water, bosjes), en dat wat erover blijft moet natuurlijk eerst ontdekt worden en daarna pas kan de populatie op dat stukje beginnen met groeien.
Douwe van der Ploeg

ronris

Citaat van: HT op maart 07, 2018, 14:52:56 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 22:33:59 PM
Dat vinden onze politici ook Jan. Eerst het vuur openen, dan zien of het geholpen heeft. En zo nee, jammer dan. Van de vossen die onnodig omgelegd zijn en de weidevogels die verder achteruit gegaan zijn omdat men niet de moeite heeft genomen te onderzoeken waarom weidevogels zo achteruit gaan. Jij weet dat wel en ik ook: de moderne landbouw.

De moderne landbouw is niet de enige schuldige. Ik zou de impact van zwarte kraaien, vossen, marterachtigen en reigers/ooievaars niet onderschatten.
Gelukkig blijven onze lieve huiskatten allemaal binnen.

hans parlevliet

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 07, 2018, 17:58:45 PM
En lang niet alle aangelegde "nieuwe natuur" (wat een onzinterm is het toch) is geschikt voor weidevogels (rollatorsnelwegen, hondenuitlaatgebieden, open water, bosjes), en dat wat erover blijft moet natuurlijk eerst ontdekt worden en daarna pas kan de populatie op dat stukje beginnen met groeien.
Juist daarom, het is onttrokken aan de weidevogelbiotoop
mvg
Hans

HT

Citaat van: ronris op maart 07, 2018, 18:32:10 PM
Citaat van: HT op maart 07, 2018, 14:52:56 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2018, 22:33:59 PM
Dat vinden onze politici ook Jan. Eerst het vuur openen, dan zien of het geholpen heeft. En zo nee, jammer dan. Van de vossen die onnodig omgelegd zijn en de weidevogels die verder achteruit gegaan zijn omdat men niet de moeite heeft genomen te onderzoeken waarom weidevogels zo achteruit gaan. Jij weet dat wel en ik ook: de moderne landbouw.

De moderne landbouw is niet de enige schuldige. Ik zou de impact van zwarte kraaien, vossen, marterachtigen en reigers/ooievaars niet onderschatten.


Gelukkig blijven onze lieve huiskatten allemaal binnen.

Uiteraard, hoe kon ik die vergeten.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT


peterv

Citaat van: hans parlevliet op maart 07, 2018, 17:08:22 PM
Dat is opmerkelijk Peter, ik twijfel geen seconde aan deze cijfers, in mijn beleving zou er veel meer nieuwe natuur gecreeërd zijn. Wellicht dat er lokale verschillen zijn.
zie deze: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/10/minder-landschap-meer-bebouwing-1950-2015
Peter Venema

Oenanthe

Er is inderdaad boerenland uit productie genomen, waaronder ook uitstekend weidevogelland. Maar door onvoldoende of verkeerd beheer zijn die veelal veranderd in pitrus wildernissen waar, als er al weidevogels broeden, de aantallen niet te vergelijken zijn met de tijd dat -jazeker- het land nog bij boeren in beheer was.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Onderzoek naar luidruchtige zeeleeuwen in dierentuin Keulen

De Duitse autoriteiten zoeken uit of zeeleeuwen in de dierentuin van Keulen voor geluidsoverlast zorgen. Een omwonende had geklaagd dat de luidruchtige dieren haar 's nachts wakker houden.

Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5166011/onderzoek-luidruchtige-zeeleeuwen-in-dierentuin-keulen.html


Die gibbons in Artis kunnen er trouwens ook wat van...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

hans parlevliet

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 06, 2018, 19:46:52 PM
Ik blijf het bijzonder vinden dat de vos de schuld dat het slecht gaat met de weidevogels. Ik snap wel dat de vos invloed heeft op de weidevogelstand, maar dat is volgens mij niet de hoofd-oorzaak.

Red de grutto! Schiet de vos!
Het gaat slecht met de weidevogels zoals de grutto. De jagersvereniging pleit bij de Tweede Kamer voor verruiming van de jachtmogelijkheden op de vos. Want daar gaat het juist erg goed mee. Het gevolg: de grutto en andere bedreigde weidevogels verdwijnen te vaak in vossenbekken. Natuurorganisaties sluiten zich voorzichtig bij de jagers aan.

Even verderop nog enige nuance van een boswachter
... Boswachter Gjerryt Hoekstra: Hij vindt het meer afschieten van vossen wel een laatste redmiddel. "De leefomgeving van de grutto wordt steeds kleiner. Door intensieve landbouw bijvoorbeeld." In Friesland probeert hij met rasters de roofdieren uit het broedgebied te houden. "We onderzoeken met de universiteit Groningen of dit werkt. De weidevogel heeft alle beetje hulp nodig." Nu andere pogingen de vogels te beschermen falen, staat zelfs de Vogelbescherming met enige schroom achter de vossenjacht, bevestigt een woordvoerder.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/red-de-grutto-schiet-de-vos/
Ik kom hier nog even op terug: vandaag een bericht van Bertjaap Darwinkel op Twitter
‏Dramatische uitkomsten van de gezenderde weidevogelkuikens in 2017 in de medenertilsterpolder
mvg
Hans