Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 13, 2017, 17:25:55 PM
En daar gaan we weer.. Waarom wordt bij vrijwel elke zoogdier eerst rustig data verzameld en dan gepubliceerd, maar moet bij mogelijke wolven gelijk zo hard mogelijk door iedereen worden geroepen dat het zeker een wolf is? "99.9% zeker" "eigenlijk moeten we DNA nog afwachten maar het is er wel één"... en nu weten we zelfs met zekerheid de geboortedatum van het beestje, op basis van foto's / een eerste blik?!

Kom op zeg.. Determineren is GEEN democratie, gokken of gewoon roepen voordat je alle feiten weet. Ik zou deze praktijken bijna een soort ecologisch populisme noemen.. En ja, ik besef me dat de media er ook meer zekerheid inzetten om catchy koppen te maken, maar het gaat al vanaf dat Poolse beest al zo.

Eerste wolf van Nederland! Ohnee.. toch niet goed genoeg gekeken voor ik roep.. Maar ze komen écht hoor!..

Edit, en dan dit nog:
CiteerSebastiaan Bake uit Tubbergen was een van de eersten die na de aanrijding ter plaatse was om een foto van het dier te nemen. "Ik wist meteen dat er iets bijzonders aan de hand was. Ik was bezig om mijn zus naar haar werk te brengen toen ik politie langs de weg zag staan en een groot dier zag liggen. Ik ben gestopt om te kijken en dacht eerst dat het om een grote hond ging. Maar toen zag ik al gauw dat het een wolf was.

Eén van de eersten die ter plaatse was.. maar de politie stond al langs de weg? En dhr. Bake wist zelf al gelijk dat t een wolf was?

Ik vermoed ook dat het een wolf is maar zekerheid geven deze ongeveer 17 miljoen Nederlanders niet. Dat kunnen na onderzoek misschien een tiental Nederlanders. Dus netjes afwachten.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 13, 2017, 17:25:55 PMEn daar gaan we weer.. Waarom wordt bij vrijwel elke zoogdier eerst rustig data verzameld en dan gepubliceerd, maar moet bij mogelijke wolven gelijk zo hard mogelijk door iedereen worden geroepen dat het zeker een wolf is? "99.9% zeker" "eigenlijk moeten we DNA nog afwachten maar het is er wel één"... en nu weten we zelfs met zekerheid de geboortedatum van het beestje, op basis van foto's / een eerste blik?!

Het NOS-journaal van 20.00 uur suggereert dat er reeds een DNA-uitslag is, die bewijst dat het echt om een wolf gaat.

Een DNA-analyse nog dezelfde dag zou wel heel erg snel zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op november 13, 2017, 20:56:39 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 13, 2017, 17:25:55 PMEn daar gaan we weer.. Waarom wordt bij vrijwel elke zoogdier eerst rustig data verzameld en dan gepubliceerd, maar moet bij mogelijke wolven gelijk zo hard mogelijk door iedereen worden geroepen dat het zeker een wolf is? "99.9% zeker" "eigenlijk moeten we DNA nog afwachten maar het is er wel één"... en nu weten we zelfs met zekerheid de geboortedatum van het beestje, op basis van foto's / een eerste blik?!

Het NOS-journaal van 20.00 uur suggereert dat er reeds een DNA-uitslag is, die bewijst dat het echt om een wolf gaat.

Een DNA-analyse nog dezelfde dag zou wel heel erg snel zijn...
Zo snel gaat dat inderdaad niet, ze hebben in Wageningen en Senckenberg beslist meer tijd nodig om het verzamelde DNA te kunnen verwerken. Drie-vier weken is normaal voor onderzoek waarin ook microsatellieten worden meegenomen. Ik denk dat journalisten het bemonsteren van DNA verwarren met het verkrijgen van een DNA uitslag. Overigens is er op basis van een beschouwing van zo'n kadaver door een deskundige als Hugh Jansman en sectie wel degelijk met een redelijk hoge betrouwbaarheid vast te stellen dat het om een wolf gaat. DNA onderzoek dient hier in essentie niet om de soort te bepalen, maar om de herkomst (roedel) vast te kunnen stellen.

De ervaring (ook in het buitenland) leert overigens dat nieuws over wolven een heel eigen dynamiek kent. Onvergelijkbaar met de meeste andere dieren. Niemand komt er mee weg om in een geval als deze tegen de pers te zeggen "komt u over een maand maar terug als we meer weten".
Peter Venema

Freek Verkerk

Wel interessant, alweer een wolf. Er komen nu al meerdere wolven per jaar langs lijkt het wel. Een 3 jaar oud mannetje wordt gezegd. Zonder DNA bewijs kun je als leek al wel zien dat het een mannetje is. En dat het 3 jaar oud is kun je met wat meer ervaring ook wel zien aan het gebit. Dat is dan wel een interessant dier, want met 3 jaar oud moet je als mannetjeswolf al ergens een territorium hebben inclusief vrouwtje en jongen. Wat doet het dier dan in NL? Valt dat misschien onder de buitengrenzen van zijn territorium? Zit er een roedel in Noord-West Duitsland, waar we niets vanaf weten? Die duitsers zijn vrij goed me hun wolven management. Ze kennen vrijwel alle roedels (Ze zeggen zelf dat er 60 roedels zijn, dan denk ik dat er nog misschien 2 buiten zicht weten te blijven) Van al die dieren hebben ze DNA en als ze nu een nieuw dier vinden, zoals die in Nederland dan kunnen ze vanuit het DNA gewoon de ouders (roedel) herleiden. We kunnen omstreeks deze tijd zwervers verwachten in Nederland. In Mei/Juni zijn de jongen geboren en die zijn nu 6 maanden oud en beginnen al tochtjes van enkele dagen te maken, met 2 jaar oud zijn eigenlijk alle jongen uit de roedel verdwenen. Met 3 jaar oud (2,5 of 3,5 jaar denk ik dan) dan zouden ze zich al lang ergens gevestigd moeten hebben, anders zwerven ze al ruim een jaar rond.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op november 13, 2017, 22:11:11 PM
Wel interessant, alweer een wolf. Er komen nu al meerdere wolven per jaar langs lijkt het wel. Een 3 jaar oud mannetje wordt gezegd. Zonder DNA bewijs kun je als leek al wel zien dat het een mannetje is. En dat het 3 jaar oud is kun je met wat meer ervaring ook wel zien aan het gebit. Dat is dan wel een interessant dier, want met 3 jaar oud moet je als mannetjeswolf al ergens een territorium hebben inclusief vrouwtje en jongen. Wat doet het dier dan in NL? Valt dat misschien onder de buitengrenzen van zijn territorium? Zit er een roedel in Noord-West Duitsland, waar we niets vanaf weten? Die duitsers zijn vrij goed me hun wolven management. Ze kennen vrijwel alle roedels (Ze zeggen zelf dat er 60 roedels zijn, dan denk ik dat er nog misschien 2 buiten zicht weten te blijven) Van al die dieren hebben ze DNA en als ze nu een nieuw dier vinden, zoals die in Nederland dan kunnen ze vanuit het DNA gewoon de ouders (roedel) herleiden. We kunnen omstreeks deze tijd zwervers verwachten in Nederland. In Mei/Juni zijn de jongen geboren en die zijn nu 6 maanden oud en beginnen al tochtjes van enkele dagen te maken, met 2 jaar oud zijn eigenlijk alle jongen uit de roedel verdwenen. Met 3 jaar oud (2,5 of 3,5 jaar denk ik dan) dan zouden ze zich al lang ergens gevestigd moeten hebben, anders zwerven ze al ruim een jaar rond.
Er zullen onder wolven altijd exemplaren zijn die nooit een roedel vormen als alfa-man/vrouw en nooit aan het voortplantingsproces meedoen.
Oorzaken genoeg, te kleine populatie in een bepaald gebied, geen acceptatie in een reeds bestaande roedel, verjaging door sterker exemplaar en ga zo maar door. Deze "lone wolves" zullen nooit een echt territorium krijgen en echte zwervers blijven, deze zwervers hebben over het algemeen een kortere levensduur dan hun soortgenoten binnen roedelverband.     

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op november 13, 2017, 22:11:11 PM
Met 3 jaar oud (2,5 of 3,5 jaar denk ik dan) dan zouden ze zich al lang ergens gevestigd moeten hebben, anders zwerven ze al ruim een jaar rond.
Jonge wolven vertrekken in Duitsland uit hun roedel tussen 10 maanden en 3 jaar. Per dier zijn er dus grote verschillen mogelijk. Volwassen wolven blijven meestal de rest van hun leven in hun territorium maar er zijn ook in Duitsland enkele gevallen bekend dat een wolf waarvan de partner "verdween" het territorium verliet en zich op een andere plaats opnieuw heeft gevestigd.
Verder zou ik zeggen: een maandje geduld, dan weten we uit de DNA analyse meer over de herkomst van dit dier.
Peter Venema

Rob Koelman

Enorm hert knalt door voorruit: 'zoiets hebben we nog nooit gezien'

Er gebeuren regelmatig ongelukken met wild, zeker in het Oostenrijkse Kössen, maar daar keek dit keer zelfs de brandweer zijn ogen uit. Een enorm hert knalde daar door de voorruit van een auto.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2202778-enorm-hert-knalt-door-voorruit-zoiets-hebben-we-nog-nooit-gezien.html


Eén van de foto's bij het artikel:

Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

De kop suggereert al iets in de trant van een indianenverhaal van het CDA of een jagers-of boerenclub (voor zover die twee eigenlijk niet synoniem zijn), en ja hoor...

'Nederland moet zich wapenen tegen wolven'
Groeten, Johan Helmus

migratorius

Citaat van: Johan Helmus op november 15, 2017, 19:17:04 PM
De kop suggereert al iets in de trant van een indianenverhaal van het CDA of een jagers-of boerenclub (voor zover die twee eigenlijk niet synoniem zijn), en ja hoor...

'Nederland moet zich wapenen tegen wolven'
Annie S.-P. – als ik die naam zie weet ik dat ik het verhaal verder niet moet lezen aangezien het altijd ongefundeerde antinatuurnonsens is.

JanHein

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op november 13, 2017, 22:11:11 PM
Wel interessant, alweer een wolf. Er komen nu al meerdere wolven per jaar langs lijkt het wel. Een 3 jaar oud mannetje wordt gezegd. Zonder DNA bewijs kun je als leek al wel zien dat het een mannetje is. En dat het 3 jaar oud is kun je met wat meer ervaring ook wel zien aan het gebit. Dat is dan wel een interessant dier, want met 3 jaar oud moet je als mannetjeswolf al ergens een territorium hebben inclusief vrouwtje en jongen. Wat doet het dier dan in NL? Valt dat misschien onder de buitengrenzen van zijn territorium? Zit er een roedel in Noord-West Duitsland, waar we niets vanaf weten? Die duitsers zijn vrij goed me hun wolven management. Ze kennen vrijwel alle roedels (Ze zeggen zelf dat er 60 roedels zijn, dan denk ik dat er nog misschien 2 buiten zicht weten te blijven) Van al die dieren hebben ze DNA en als ze nu een nieuw dier vinden, zoals die in Nederland dan kunnen ze vanuit het DNA gewoon de ouders (roedel) herleiden. We kunnen omstreeks deze tijd zwervers verwachten in Nederland. In Mei/Juni zijn de jongen geboren en die zijn nu 6 maanden oud en beginnen al tochtjes van enkele dagen te maken, met 2 jaar oud zijn eigenlijk alle jongen uit de roedel verdwenen. Met 3 jaar oud (2,5 of 3,5 jaar denk ik dan) dan zouden ze zich al lang ergens gevestigd moeten hebben, anders zwerven ze al ruim een jaar rond.

Een andere mogelijkheid is is dat het dier zich inderdaad ergens gevestigd had, zich voortgeplant heeft maar dat het alfa vrouwtje overleden is en de groep uit elkaar gevallen. Overigens ben ik ervan overtuigd dat in Duitsland, ondanks dat ze daar erg goed de populatie volgen, er dieren rondlopen die ze niet kennen, en dat ze zeker niet van alle dieren DNA hebben, en mogelijk zelfs van enkele roedels geen DNA.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

egilio

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 13, 2017, 17:25:55 PM
En daar gaan we weer.. Waarom wordt bij vrijwel elke zoogdier eerst rustig data verzameld en dan gepubliceerd, maar moet bij mogelijke wolven gelijk zo hard mogelijk door iedereen worden geroepen dat het zeker een wolf is? "99.9% zeker" "eigenlijk moeten we DNA nog afwachten maar het is er wel één"... en nu weten we zelfs met zekerheid de geboortedatum van het beestje, op basis van foto's / een eerste blik?!

Kom op zeg.. Determineren is GEEN democratie, gokken of gewoon roepen voordat je alle feiten weet. Ik zou deze praktijken bijna een soort ecologisch populisme noemen.. En ja, ik besef me dat de media er ook meer zekerheid inzetten om catchy koppen te maken, maar het gaat al vanaf dat Poolse beest al zo.

Eerste wolf van Nederland! Ohnee.. toch niet goed genoeg gekeken voor ik roep.. Maar ze komen écht hoor!..

Edit, en dan dit nog:
CiteerSebastiaan Bake uit Tubbergen was een van de eersten die na de aanrijding ter plaatse was om een foto van het dier te nemen. "Ik wist meteen dat er iets bijzonders aan de hand was. Ik was bezig om mijn zus naar haar werk te brengen toen ik politie langs de weg zag staan en een groot dier zag liggen. Ik ben gestopt om te kijken en dacht eerst dat het om een grote hond ging. Maar toen zag ik al gauw dat het een wolf was.

Eén van de eersten die ter plaatse was.. maar de politie stond al langs de weg? En dhr. Bake wist zelf al gelijk dat t een wolf was?

Dat is de trend de laatste jaren. Iedereen heeft overal een mening over, en alles en iedereen wordt veroordeeld of er worden beslissingen genomen voordat de feiten op tafel liggen (metoo, dividendbelasting, wolven etc)
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

egilio

Citaat van: Johan Helmus op november 15, 2017, 19:17:04 PM
De kop suggereert al iets in de trant van een indianenverhaal van het CDA of een jagers-of boerenclub (voor zover die twee eigenlijk niet synoniem zijn), en ja hoor...

'Nederland moet zich wapenen tegen wolven'

CiteerDe bedreiging voor weidegang en veiligheid van toeristen speelt al jaren in Duitsland

Schijnbaar maakt ze zich niet zo druk om Duitsers zelf.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HPM

Citaat van: egilio op november 16, 2017, 10:06:39 AM
Citaat van: Johan Helmus op november 15, 2017, 19:17:04 PM
De kop suggereert al iets in de trant van een indianenverhaal van het CDA of een jagers-of boerenclub (voor zover die twee eigenlijk niet synoniem zijn), en ja hoor...

'Nederland moet zich wapenen tegen wolven'

Citeer

De bedreiging voor weidegang en veiligheid van toeristen speelt al jaren in Duitsland

Schijnbaar maakt ze zich niet zo druk om Duitsers zelf.

In ieder geval niet om de weidegang en veiligheid van de Duitsers.
Herman van der Meer

Johan Helmus

Trump verklaart ook leeuwen vogelvrij: koppen mogen als souvenir mee naar VS
Sportjagers mogen weer afgehakte koppen van leeuwen naar de VS meebrengen als 'souvenir'. Nadat de regering Trump een verbod op het invoeren van jachttrofeeën afkomstig van doodgeschoten olifanten schrapte, zijn nu ook leeuwen uit zuidelijk Afrika vogelvrij. Dierenorganisaties wereldwijd veroordelen het 'verwerpelijk' besluit.

:-X
Groeten, Johan Helmus

jfbouwmeester

Citaat van: Johan Helmus op november 17, 2017, 19:23:56 PM
Trump verklaart ook leeuwen vogelvrij: koppen mogen als souvenir mee naar VS
Sportjagers mogen weer afgehakte koppen van leeuwen naar de VS meebrengen als 'souvenir'. Nadat de regering Trump een verbod op het invoeren van jachttrofeeën afkomstig van doodgeschoten olifanten schrapte, zijn nu ook leeuwen uit zuidelijk Afrika vogelvrij. Dierenorganisaties wereldwijd veroordelen het 'verwerpelijk' besluit.

:-X

Het is in ieder geval ethisch gezien erg onverantwoordelijk.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op november 18, 2017, 19:48:47 PM
Citaat van: Johan Helmus op november 17, 2017, 19:23:56 PM
Trump verklaart ook leeuwen vogelvrij: koppen mogen als souvenir mee naar VS
Sportjagers mogen weer afgehakte koppen van leeuwen naar de VS meebrengen als 'souvenir'. Nadat de regering Trump een verbod op het invoeren van jachttrofeeën afkomstig van doodgeschoten olifanten schrapte, zijn nu ook leeuwen uit zuidelijk Afrika vogelvrij. Dierenorganisaties wereldwijd veroordelen het 'verwerpelijk' besluit.

:-X

Het is in ieder geval ethisch gezien erg onverantwoordelijk.

Jan Bouwmeester

Het is ook weer opgeschort.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Ik kwam dit verhaal tegen van een leopard als huisdier. https://www.aargauerzeitung.ch/aargau/freiamt/auch-im-aargau-spazierte-einst-ein-mann-mit-leopard-durch-den-wald-mit-traurigem-ende-131927054 Zo nu en dan lees ik verhalen van grote katachtigen die in de beschaafde omgeving gesignaleerd worden terwijl ze daar echt uitgestorven zijn. Ik denk dat er privépersonen met dit soort dieren fokken en dat er zo nu en dan eentje ontsnapt. Dit artikel zie ik als een bevestiging hiervan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arjan Broekhuizen

Overijssel werkt aan draaiboek voor de wolf
Overijssel werkt samen met andere provincies aan een draaiboek voor de wolf. Dat meldde gedeputeerde Hester Maij vandaag.
...
Welke actie de provincie, met het draaiboek in de hand, gaat ondernemen is nog onduidelijk. De wolf is een beschermd dier, waardoor afschieten van het dier geen optie is. Waarschijnlijk komen in het draaiboek in elk geval afspraken over de afhandeling van schade door de wolf.

zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/280901/overijssel-werkt-aan-draaiboek-voor-de-wolf
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Citaat van: Arjan Broekhuizen op november 30, 2017, 11:33:22 AM
Overijssel werkt aan draaiboek voor de wolf
Overijssel werkt samen met andere provincies aan een draaiboek voor de wolf. Dat meldde gedeputeerde Hester Maij vandaag.
...
Welke actie de provincie, met het draaiboek in de hand, gaat ondernemen is nog onduidelijk. De wolf is een beschermd dier, waardoor afschieten van het dier geen optie is. Waarschijnlijk komen in het draaiboek in elk geval afspraken over de afhandeling van schade door de wolf.

zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/280901/overijssel-werkt-aan-draaiboek-voor-de-wolf

Zouden de wolven zich aan dat draaiboek houden?
Ze de schade laten afhandelen lijkt me in elk geval een beetje veel gevraagd.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Eindelijk weten wetenschappers welk dier er achter de dodelijke longziekte sars zat

Het waren dus toch weer die vleermuizen. Eindelijk hebben wetenschappers ontrafeld welk beest er zat achter sars, de dodelijke longziekte die vijftien jaar geleden wereldwijd voor veel tumult zorgde. Het was de hoefijzerneus: in een grot in de Zuid-Chinese provincie Yunnan vonden de virologen een populatie van deze vleermuizen, die het virus onder de leden heeft.

Enigszins tendentieus artikel: 'toch weer die vleermuizen'...

Ook niet helemaal correct als het gaat over het virus zelf. De vleermuizen hebben niet het SARS-virus zelf onder de leden, maar alleen de bouwstenen ervoor:
http://www.sciencealert.com/bats-single-cave-china-everything-they-need-make-sars-virus-lethal-strain


Meer lezen: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/eindelijk-weten-wetenschappers-welk-dier-er-achter-de-dodelijke-longziekte-sars-zat~a4543420/
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: HPM op november 30, 2017, 12:03:12 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op november 30, 2017, 11:33:22 AM
Overijssel werkt aan draaiboek voor de wolf
Overijssel werkt samen met andere provincies aan een draaiboek voor de wolf. Dat meldde gedeputeerde Hester Maij vandaag.
...
Welke actie de provincie, met het draaiboek in de hand, gaat ondernemen is nog onduidelijk. De wolf is een beschermd dier, waardoor afschieten van het dier geen optie is. Waarschijnlijk komen in het draaiboek in elk geval afspraken over de afhandeling van schade door de wolf.

zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/280901/overijssel-werkt-aan-draaiboek-voor-de-wolf

Zouden de wolven zich aan dat draaiboek houden?
Ze de schade laten afhandelen lijkt me in elk geval een beetje veel gevraagd.
De provincies hebben al een draaiboek voor rondzwervende wolven vastgesteld, inclusief afspraken over schade afhandeling en situaties waarin een wolf zal worden doodgeschoten.  https://www.bij12.nl/assets/Operationeel-draaiboek-wolf-fase-1.pdf
Het draaiboek waar gedeputeerde Maij het over heeft is een vervolg daarop, voor het geval er territoriale wolven of roedels in ons land verblijven.

Peter Venema

Arjan Broekhuizen

Citaat van: peterv op november 13, 2017, 10:04:40 AM
http://www.rtvoost.nl/nieuws/279846/wolf-doodgereden-op-n343-bij-kloosterhaar

Wolf beet schapen dood in Laag Zuthem, Bergentheim en Beerzeveld
De wolf die vorige maand dood werd gereden in Kloosterhaar heeft in de maand ervoor schapen doodgebeten in Laag Zuthem, Bergentheim en Beerzerveld. Dat heeft onderzoek uitgewezen.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/281348/wolf-beet-schapen-dood-in-laag-zuthem-bergentheim-en-beerzeveld
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Citaat van: Arjan Broekhuizen op december 06, 2017, 14:20:11 PM
Citaat van: peterv op november 13, 2017, 10:04:40 AM
http://www.rtvoost.nl/nieuws/279846/wolf-doodgereden-op-n343-bij-kloosterhaar

Wolf beet schapen dood in Laag Zuthem, Bergentheim en Beerzeveld
De wolf die vorige maand dood werd gereden in Kloosterhaar heeft in de maand ervoor schapen doodgebeten in Laag Zuthem, Bergentheim en Beerzerveld. Dat heeft onderzoek uitgewezen.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/281348/wolf-beet-schapen-dood-in-laag-zuthem-bergentheim-en-beerzeveld

Genetisch kon het dier gekoppeld worden aan een paar uit Babben in Brandenburg, dat is zuidzuidoostelijk van Berlijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: peterv op november 13, 2017, 10:04:40 AM
http://www.rtvoost.nl/nieuws/279846/wolf-doodgereden-op-n343-bij-kloosterhaar

Citaat van: Arjan Broekhuizen op december 06, 2017, 14:20:11 PMWolf beet schapen dood in Laag Zuthem, Bergentheim en Beerzeveld
De wolf die vorige maand dood werd gereden in Kloosterhaar heeft in de maand ervoor schapen doodgebeten in Laag Zuthem, Bergentheim en Beerzerveld. Dat heeft onderzoek uitgewezen.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/281348/wolf-beet-schapen-dood-in-laag-zuthem-bergentheim-en-beerzeveld

Citaat van: Cygnus op december 06, 2017, 14:43:09 PMGenetisch kon het dier gekoppeld worden aan een paar uit Babben in Brandenburg, dat is zuidzuidoostelijk van Berlijn.

Ook artikeltje op Nature Today: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23977
Met vriendelijke groet, Rob


Rob Koelman

Twee 'zielige-beestjes-clubs' hebben het hoger beroep verloren dat ze hadden aangetekend tegen het afschieten van een substantieel deel van de damherten in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Nog precies op tijd voor kerstmis!   B)


Afschieten van damherten in Waterleidingduinen toegestaan

De damherten in de Amsterdamse Waterleidingduinen en het nationaal park Zuid-Kennemerland mogen afgeschoten worden. Dit heeft de Raad van State woensdag besloten in een hoger beroep in de zaak.

Volgens de Raad van State is de noodzaak van het afschieten van de damherten door de provincies voldoende onderbouwd. De populatie is enorm gestegen van 150 damherten in 2000 naar 3.765 in 2015.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5057231/afschieten-van-damherten-in-waterleidingduinen-toegestaan.html
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op december 20, 2017, 14:13:19 PM
Twee 'zielige-beestjes-clubs' hebben het hoger beroep verloren dat ze hadden aangetekend tegen het afschieten van een substantieel deel van de damherten in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Nog precies op tijd voor kerstmis!   B)


Afschieten van damherten in Waterleidingduinen toegestaan

De damherten in de Amsterdamse Waterleidingduinen en het nationaal park Zuid-Kennemerland mogen afgeschoten worden. Dit heeft de Raad van State woensdag besloten in een hoger beroep in de zaak.

Volgens de Raad van State is de noodzaak van het afschieten van de damherten door de provincies voldoende onderbouwd. De populatie is enorm gestegen van 150 damherten in 2000 naar 3.765 in 2015.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5057231/afschieten-van-damherten-in-waterleidingduinen-toegestaan.html

Gelukkig maar overbevolking bij mens en dier,  bezorgd meer ellende dan plezier!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op december 20, 2017, 15:49:53 PMGelukkig maar overbevolking bij mens en dier, bezorgd meer ellende dan plezier!

Dan gelijk ook maar 'populatiebeheersing' bij de mens?  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op december 20, 2017, 16:16:02 PM
Citaat van: jfbouwmeester op december 20, 2017, 15:49:53 PMGelukkig maar overbevolking bij mens en dier, bezorgd meer ellende dan plezier!

Dan gelijk ook maar 'populatiebeheersing' bij de mens?  :wacko:

Yes!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

lucasn

Degene die wel eens in de AWD komen zullen er blij mee zijn! Over een jaar of vijf dan misschien weer bloemen!! (nu alleen giftige, want die vreten ze niet..)
Groet,
Lucas Nieuweboer