Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Omdat de kop "Deskundigen 95% zeker dat er gewoon een luipaard op de foto staat" niet lekker bekt: uitgestorven tijgersoort misschien herontdekt op Java.
Met vriendelijke groet, Zainal

Theo Linders

Citaat van: OJGoreng op september 16, 2017, 12:24:43 PM
Omdat de kop "Deskundigen 95% zeker dat er gewoon een luipaard op de foto staat" niet lekker bekt: uitgestorven tijgersoort misschien herontdekt op Java.

Toch wel schokkend dat zo'n hooggeplaatst persoon binnen het wnf een zekere Javaanse panter niet van een tijger kan onderscheiden....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

SlechtValk

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1663648/utrechtse-otter-dood-in-klem.html

Beetje jammer dit... maar goed... als er één otter over de dam is... misschien?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rob Koelman

Triest...

Noorse jagers mogen komende winter meer wolven afschieten

Jagers in Noorwegen mogen komende winter maximaal 26 wolven afmaken. Dat heeft het ministerie van Milieuzaken van het land besloten. De wolven richten regelmatig slachtingen aan onder de Noorse schapenpopulatie.

In de eerste zes maanden van 2017 werden al 379 schapen gedood en dat cijfer stijgt de laatste jaren. Een enkele wolf zou dit jaar alleen al 225 dode schapen op zijn geweten hebben.

Afgelopen winter mochten de Noorse jagers nog twintig wolven doden, maar werden er uiteindelijk acht uitgeschakeld. Volgens minister van Milieuzaken Vidar Helgesen vormen wolven in Noorwegen een groeiend probleem, ,,vooral voor weilanden waar dieren op grazen''.

De totale wolvenpopulatie in Noorwegen en buurland Zweden wordt geschat op twee- tot driehonderd dieren. Maar het grootste deel daarvan leeft in Zweden. In Noorwegen leven vermoedelijk minder dan honderd exemplaren. De wolf (Canis lupus) staat op de Noorse lijst van bedreigde diersoorten te boek als 'met uisterven bedreigd'.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/4941425/noorse-jagers-mogen-komende-winter-meer-wolven-afschieten.html
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op september 28, 2017, 20:32:24 PM
De wolven richten regelmatig slachtingen aan onder de Noorse schapenpopulatie. In de eerste zes maanden van 2017 werden al 379 schapen gedood en dat cijfer stijgt de laatste jaren. Een enkele wolf zou dit jaar alleen al 225 dode schapen op zijn geweten hebben.
Dat is niet meer dan logisch in een land waar de schapen in het voorjaar gewoon de bergen in worden gestuurd en in de herfst weer bijeen worden gedreven. Er is in Noorwegen geen enkele vorm van preventie of bescherming van de schaapskuddes. In het oosten van Noorwegen is een strook (tegen de Zweedse grens) waarbinnen wolven wel volledig beschermd zijn. Daar zijn alle schapenboeren gestopt.
Peter Venema

Rob Koelman

Walvisdrol gevonden? Die kan zo een half miljoen euro waard zijn

Ambergrijs, de poep van een walvis, is een kostbaar ingrediënt van parfum. Twee Spaanse jongens vonden deze week voor een fortuin van het spul op het strand.

Meer lezen: https://www.volkskrant.nl/economie/walvisdrol-gevonden-die-kan-zo-een-half-miljoen-euro-waard-zijn~a4519370/

Artikel gaat ook in op andere zoogdiersoorten die in de parfumindustrie worden gebruikt: rotsklipdas, bever, civetkat en muskushert.
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Luipaard gevangen na klopjacht van 36 uur in grootste autofabriek India
Wildbeheerders hebben vrijdag een luipaard gevangen in de grootste autofabriek van India. Het dier werd 36 uur eerder gezien op beveiligingscamera's, waarna een ontruiming en een lange zoektocht volgden.
Groeten, Johan Helmus

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op september 30, 2017, 10:42:30 AM
Walvisdrol gevonden? Die kan zo een half miljoen euro waard zijn

Ambergrijs, de poep van een walvis, is een kostbaar ingrediënt van parfum. Twee Spaanse jongens vonden deze week voor een fortuin van het spul op het strand.

Meer lezen: https://www.volkskrant.nl/economie/walvisdrol-gevonden-die-kan-zo-een-half-miljoen-euro-waard-zijn~a4519370/

Artikel gaat ook in op andere zoogdiersoorten die in de parfumindustrie worden gebruikt: rotsklipdas, bever, civetkat en muskushert.

Ik heb laatst een biertje gehad met castoreum erin, hoewel ik m best drinkbaar vond (maar ook niet meer), waren veel anderen het niet met mij eens. Toch een leuke ervaring.

(En natuurlijk is het niet direct walvispoep en zijn klipdassen geen dassen.)
Douwe van der Ploeg


jfbouwmeester

Citaat van: nvgilst op oktober 09, 2017, 09:34:26 AM
https://www.telegraaf.nl/nieuws/555389/bultrug-gespot-in-water-maasvlakte

Toch wel geweldig, dat een dier kan leven in dat water met al haar kracht en ruwheid. Sterker nog die walvis voelt zich gewoon op zijn gemak. Terwijl de mens op een joekel van een schip zich onzeker gaat voelen als het stormt of bijna stormt. Dus.. hulde voor de bultrug!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

30 jaar na Tsjernobylramp duiken opeens radioactieve wilde zwijnen op in Zweden
Meer dan dertig jaar na de kernramp in Tsjernobyl duiken opeens radioactieve wilde zwijnen op in Zweden. Dit komt doordat de Zweedse zwijnen nu op plaatsen in de natuur komen waar ze zich tot voor kort niet waagden.
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op oktober 09, 2017, 19:48:10 PM

30 jaar na Tsjernobylramp duiken opeens radioactieve wilde zwijnen op in Zweden
Meer dan dertig jaar na de kernramp in Tsjernobyl duiken opeens radioactieve wilde zwijnen op in Zweden. Dit komt doordat de Zweedse zwijnen nu op plaatsen in de natuur komen waar ze zich tot voor kort niet waagden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/rekordradioaktivt-vildsvin-skjutet-31-ar-efter-tjernobyl
Maar het echte probleem lijkt te zijn dat de jagers geen zin hebben om de opmars van de zwijnen te stuiten als ze ze niet kunnen verkopen.
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ronris

Citaat van: HPM op oktober 09, 2017, 20:11:01 PM
Citaat van: Johan Helmus op oktober 09, 2017, 19:48:10 PM

30 jaar na Tsjernobylramp duiken opeens radioactieve wilde zwijnen op in Zweden
Meer dan dertig jaar na de kernramp in Tsjernobyl duiken opeens radioactieve wilde zwijnen op in Zweden. Dit komt doordat de Zweedse zwijnen nu op plaatsen in de natuur komen waar ze zich tot voor kort niet waagden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/rekordradioaktivt-vildsvin-skjutet-31-ar-efter-tjernobyl
Maar het echte probleem lijkt te zijn dat de jagers geen zin hebben om de opmars van de zwijnen te stuiten als ze ze niet kunnen verkopen.
In Duitsland worden ook nog steeds radioactieve zwijnen geschoten door fall-out na Tjernobyl en hebben jagers geen enkel probleem met het halen van de afschotcijfers.


Rob Koelman

Wilde zwijnen veroorzaken paniek in Duits stadje

Twee agressieve zwijnen hebben in het Duitse stadje Heide vier mensen verwond. Een van de dieren is doodgeschoten, de ander is nog op de vlucht.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2198863-wilde-zwijnen-veroorzaken-paniek-in-duits-stadje.html

Het varken op de foto bij het artikel (zie hieronder) ziet er overigens niet uit als een 100% wild varken, maar eerder als een kruising.

Met vriendelijke groet, Rob

arend

Die kleur stelling komt vaker voor bij wilde zwijnen. Op de veluwe komen ze ook best vaak voor.

jfbouwmeester

Citaat van: arend op oktober 21, 2017, 07:31:37 AM
Die kleur stelling komt vaker voor bij wilde zwijnen. Op de veluwe komen ze ook best vaak voor.

Leuk om te weten, bedankt. :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

Maar op de veluwe is het natuurlijk één groot inteeltparadijs..
Douwe van der Ploeg

ronris

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 21, 2017, 18:10:31 PM
Maar op de veluwe is het natuurlijk één groot inteeltparadijs..
Voor het wild zwijn is dit zeker waar. De genenpool van het wild zwijn op de Veluwe is zeer beperkt te noemen. De genendiversiteit bij het edelhert is groot genoeg door het inbrengen van edelherten vanuit diverse gebieden in de jaren 10 en 20 van de vorige eeuw al moet men de vinger wel aan de pols houden daar uitwisseling van de deelpopulaties zeer sporadisch voorkwam maar nu door ecoducten en ontrastering wel verbetert.   

arend

Ook in duitsland en polen ben ik ze met deze kleuren tegen gekomen. Dus is niet allesn iets van de veluwe.

ronris

Citaat van: arend op oktober 21, 2017, 19:39:56 PM
Ook in duitsland en polen ben ik ze met deze kleuren tegen gekomen. Dus is niet allesn iets van de veluwe.
Overal waar wilde zwijnen in contact zijn gekomen met tamme varkens komt dit voor.
Vroeger werden de tamme varkens bij goede mastjaren "geweid" onder beuken en/of eiken, late herfst komt overeen met de rauschtijd van het zwijn. Deze genen zijn nog steeds in populaties aanwezig.

OlivierO

Citaat van: ronris op oktober 21, 2017, 19:54:25 PM
Citaat van: arend op oktober 21, 2017, 19:39:56 PM
Ook in duitsland en polen ben ik ze met deze kleuren tegen gekomen. Dus is niet allesn iets van de veluwe.
Overal waar wilde zwijnen in contact zijn gekomen met tamme varkens komt dit voor.
Vroeger werden de tamme varkens bij goede mastjaren "geweid" onder beuken en/of eiken, late herfst komt overeen met de rauschtijd van het zwijn. Deze genen zijn nog steeds in populaties aanwezig.

In Frankrijk heb ik deze zomer nog varkens gezien die vrij in een weiland met aangrenzend bos zaten. Zomaar vrij om met Wilde zwijnen te paren mochten die zich daar in de buurt bevinden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.



Johan Helmus

Kenia wil homoseksuele leeuwen uit elkaar halen
De Keniaanse overheid wil twee leeuwen, die op een homoseksuele manier met elkaar knuffelen, uit elkaar halen.

:rolleye:
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Brandweer haalt ree uit het water in Someren

Een 'oppervlakteredder' van de brandweer in Someren heeft een ree uit het water gehaald. Het dier was door nog onbekende oorzaak in het water van de Zuid-Willemsvaart gevallen en kon door de steile oevers niet meer op eigen kracht aan de kant komen.

Klein nieuws natuurlijk. Maar het laat wel zien dat veel watergangen in ons land door steile oevers nog altijd dodelijk zijn voor dieren die te water raken en dat meer fauna uittreedplaatsen noodzakelijk zijn.

Meer lezen: https://nos.nl/artikel/2202299-brandweer-haalt-ree-uit-het-water-in-someren.html
Met vriendelijke groet, Rob



Douwe van der Ploeg

#1229
En daar gaan we weer.. Waarom wordt bij vrijwel elke zoogdier eerst rustig data verzameld en dan gepubliceerd, maar moet bij mogelijke wolven gelijk zo hard mogelijk door iedereen worden geroepen dat het zeker een wolf is? "99.9% zeker" "eigenlijk moeten we DNA nog afwachten maar het is er wel één"... en nu weten we zelfs met zekerheid de geboortedatum van het beestje, op basis van foto's / een eerste blik?!

Kom op zeg.. Determineren is GEEN democratie, gokken of gewoon roepen voordat je alle feiten weet. Ik zou deze praktijken bijna een soort ecologisch populisme noemen.. En ja, ik besef me dat de media er ook meer zekerheid inzetten om catchy koppen te maken, maar het gaat al vanaf dat Poolse beest al zo.

Eerste wolf van Nederland! Ohnee.. toch niet goed genoeg gekeken voor ik roep.. Maar ze komen écht hoor!..

Edit, en dan dit nog:
CiteerSebastiaan Bake uit Tubbergen was een van de eersten die na de aanrijding ter plaatse was om een foto van het dier te nemen. "Ik wist meteen dat er iets bijzonders aan de hand was. Ik was bezig om mijn zus naar haar werk te brengen toen ik politie langs de weg zag staan en een groot dier zag liggen. Ik ben gestopt om te kijken en dacht eerst dat het om een grote hond ging. Maar toen zag ik al gauw dat het een wolf was.

Eén van de eersten die ter plaatse was.. maar de politie stond al langs de weg? En dhr. Bake wist zelf al gelijk dat t een wolf was?
Douwe van der Ploeg