Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

#930
Citaat van: Rob Koelman op september 29, 2016, 15:44:55 PM
Damherten schadelijk voor motorkappen

Een huppelend hertje in Kennemerland is in de ogen van de argeloze toeschouwer misschien schattig, maar achter de kraaloogjes van de hoefdieren schuilt alles behalve onschuld. Jaarlijks worden honderden motorkappen onherstelbaar beschadigd door vernielzuchtige damherten.

Meer lezen: http://speld.nl/2016/09/29/damherten-schadelijk-motorkappen/

Citaat van: jfbouwmeester op september 29, 2016, 20:24:01 PM"Het argument is vaak dat we de natuur haar gang moeten laten gaan." En dat is nu DE fout, damherten horen niet tot onze natuur. Ze horen in hertenkampen voor wie het leuk vindt. Ontsnapte exemplaren, vangen of schieten, lijkt mij.


Ehh, nou niet te serieus worden. Het betreft een artikel in De Speld...   ;)

Edit: Speld dus
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

d.. ;)
Maar inderdaad, weg met die damherten, laat er maar elanden los, die werken tenminste door.
Douwe van der Ploeg

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op september 29, 2016, 20:24:01 PM
"Het argument is vaak dat we de natuur haar gang moeten laten gaan." En dat is nu DE fout, damherten horen niet tot onze natuur. Ze horen in hertenkampen voor wie het leuk vindt. Ontsnapte exemplaren, vangen of schieten, lijkt mij.

Jan, komaan, ze horen in de vrije natuur te zitten, maar niet hier. En zeker ook niet in een hertenkamp ...  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Johan Helmus

Grottekeningen blijken accurater: er waren twee bizonsoorten in Europa
Nieuw genetisch onderzoek bewijst het gelijk van onze verre - tekenende - voorouders: in Europa leefden twee verschillende bizonsoorten. Duizenden jaren oude grotschilderijen blijken veel accurater dan gedacht.
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Ook apen hebben steentijd: ze maken stenen werktuigen

De kapucijnaapjes van het Braziliaanse natuurpark Serra de Capivara hebben een bijzondere gewoonte: ze maken stenen werktuigen. Onbedoeld, zo lijkt het - al weet niemand precies wat de diertjes dan wél bezielt om stenen aan stukken te slaan.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ook-apen-hebben-steentijd-ze-maken-stenen-werktuigen~a4398607/
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/




Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Herman van der Meer

HPM

Egelopvang Den Haag overspoeld door ongewenste egeltjes
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3271648/Egelopvang-Den-Haag-overspoeld-door-ongewenste-egeltjes

Zie in het filmpje ook de oproep om egels op Waarneming in te voeren.
Herman van der Meer

lucasn

"Verder speelt mee dat opmerkelijk veel mensen dit jaar af willen van een egels in de eigen tuin"....

Oké logisch, wie wil er nou een egel in z'n tuin. Vervreemding van de natuur neemt steeds gekkere vormen aan.
Groet,
Lucas Nieuweboer

HPM

Citaat van: lucasn op november 01, 2016, 13:25:30 PM
"Verder speelt mee dat opmerkelijk veel mensen dit jaar af willen van een egels in de eigen tuin"....

Oké logisch, wie wil er nou een egel in z'n tuin. Vervreemding van de natuur neemt steeds gekkere vormen aan.

De eigen tuin is uitsluitend voor de barbecue en voor de kat van de buren.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

En je wilt toch geen egel poep om je pas gebleekte tegels....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Flying squirrel numbers soar in Helsinki

Helsinki has seen a boom in the population of Siberian flying squirrels in the past two years, according to researchers.

Meer lezen: http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-37787648
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Het is weer zover, het Zeehondencentrum uit Pieterburen heeft weer eens een Zeehond "gered", dit keer in het Veluwemeer:
http://www.dvhn.nl/groningen/Zieke-zeehond-uit-Veluwemeer-is-onderweg-naar-Pieterburen-21751160.html
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jfbouwmeester

Citaat van: Cygnus op november 03, 2016, 16:14:59 PM
Het is weer zover, het Zeehondencentrum uit Pieterburen heeft weer eens een Zeehond "gered", dit keer in het Veluwemeer:
http://www.dvhn.nl/groningen/Zieke-zeehond-uit-Veluwemeer-is-onderweg-naar-Pieterburen-21751160.html

Waarom laat men zeehonden die in zoet water terecht komen niet gewoon met rust? Wie weet krijgen we dan ooit een zoetwater populatie?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Merel

Eerlijk gezegd betwijfel ik of we een zoet water populatie krijgen. Het zijn immers zout water dieren. Bovendien kunnen zeehonden, wanneer ze lange tijd in zoet water leven, blind worden. Door het zoete water laat het hoornvlies van hun ogen los namelijk. Blinde zeehonden kunnen zich trouwens doorgaans ook prima redden, al helpt het als ze hun omgeving kennen.
Er is uit mijn hoofd maar 1 zeehondensoort die echt in zoet water leeft, de Baikal-rob. De  zeehonden die in de Oostzee leven, hebben wel te maken met een uiterst lage saliniteit. Misschien dat de soort zich er uiteindelijk wel op aanpast.

Verder ben ik het wel met je eens dat zo'n dier wat mij betreft niet gered hoeft te worden. Laat toch zwemmen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op november 03, 2016, 19:58:07 PM
Citaat van: Cygnus op november 03, 2016, 16:14:59 PM
Het is weer zover, het Zeehondencentrum uit Pieterburen heeft weer eens een Zeehond "gered", dit keer in het Veluwemeer:
http://www.dvhn.nl/groningen/Zieke-zeehond-uit-Veluwemeer-is-onderweg-naar-Pieterburen-21751160.html

Waarom laat men zeehonden die in zoet water terecht komen niet gewoon met rust? Wie weet krijgen we dan ooit een zoetwater populatie?

Jan Bouwmeester

Heb je wel gelezen dat het dier verzwakt was?
Het is trouwens geweten dat die dieren niet of nauwelijks (lang) in zoet water overleven. Ze krijgen er last van aan hun ogen. Het zout heeft voor hen een spoelende en ontsmettende werking.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

arjan.kop

Daarom hadden ze hem ook beter kunnen laten zwemmen. Pieterburen heeft qua natuurhulp geen functie meer, hooguit nog als zinvol en leerzaam dagje uit. Voor de plaatselijke economie zal het ook een aardige zijn. Van de miljoen euro's die er in personeel gaan krijgt de directeur maar 10 procent.

Rob Koelman

Citaat van: arjan.kop op november 11, 2016, 17:26:11 PMDaarom hadden ze hem ook beter kunnen laten zwemmen. Pieterburen heeft qua natuurhulp geen functie meer, hooguit nog als zinvol en leerzaam dagje uit. Voor de plaatselijke economie zal het ook een aardige zijn. Van de miljoen euro's die er in personeel gaan krijgt de directeur maar 10 procent.

Een ton per jaar voor de directeur? Da's bepaald geen lullig salarisje...
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: OlivierO op november 11, 2016, 16:39:03 PM
..... Heb je wel gelezen dat het dier verzwakt was? ...

Dat zeggen ze standaard om een geldige reden te hebben om het dier te vangen. Ik ben van mening dat ook al is het dier verzwakt er nog steeds geen reden is om in te grijpen. Het gaat hier om een wild dier. Vele wilde dieren gaan dood. Bij andere dieren wordt ook niet ingegrepen als een dier verzwakt is, waarom wel bij Zeehonden? Laat zo'n pionierend dier gewoon lekker zijn gang gaan. Vele dieren die iets anders proberen moeten dat met de dood bekopen, of, als ze geluk hebben, ontdekken ze nieuwe plekken om te leven en te eten, dat is de natuur. Waarom mag de natuur niet gewoon natuur zijn?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OlivierO

Citaat van: Cygnus op november 11, 2016, 20:54:17 PM
Citaat van: OlivierO op november 11, 2016, 16:39:03 PM
..... Heb je wel gelezen dat het dier verzwakt was? ...

Dat zeggen ze standaard om een geldige reden te hebben om het dier te vangen. Ik ben van mening dat ook al is het dier verzwakt er nog steeds geen reden is om in te grijpen. Het gaat hier om een wild dier. Vele wilde dieren gaan dood. Bij andere dieren wordt ook niet ingegrepen als een dier verzwakt is, waarom wel bij Zeehonden? Laat zo'n pionierend dier gewoon lekker zijn gang gaan. Vele dieren die iets anders proberen moeten dat met de dood bekopen, of, als ze geluk hebben, ontdekken ze nieuwe plekken om te leven en te eten, dat is de natuur. Waarom mag de natuur niet gewoon natuur zijn?

Omdat ze in de eerste plaats al niet "door de natuur" daar geraakt zijn? Meestal moeten ze sluizen en dergelijke passeren, en die zijn dan ineens afgesloten (weten die dieren veel dat dat weer open gaat). De dieren zijn dus genoodzaakt om meer richting binnenland te zwemmen en raken verdwaald. Zoals ik al zei zijn ze aangepast aan zout water, en leven ze meestal niet lang in zoet water.

Ik ben voorstander van het vangen van de dieren, want dat lijkt mij de enige weg om nog kans te maken om te overleven.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

'Pieterburen' is een beetje achterhaald.
De huidige populatie zeehonden ligt al lang niet meer wakker van een verdwaald lid.
Herman van der Meer

MaartenHaverkamp

Citaat van: Rob Koelman op november 11, 2016, 17:38:10 PM
Citaat van: arjan.kop op november 11, 2016, 17:26:11 PMDaarom hadden ze hem ook beter kunnen laten zwemmen. Pieterburen heeft qua natuurhulp geen functie meer, hooguit nog als zinvol en leerzaam dagje uit. Voor de plaatselijke economie zal het ook een aardige zijn. Van de miljoen euro's die er in personeel gaan krijgt de directeur maar 10 procent.

Een ton per jaar voor de directeur? Da's bepaald geen lullig salarisje...

Ach, van miljoenen euries tien procent :rolleye:

Johan Helmus

'Hond, cavia, paarden en schapen moeten volledige burgerrechten krijgen'
Mogen ze straks dan ook een uitkering aanvragen, opgenomen worden in het geboorteregister, etc?  B)
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Citaat van: Johan Helmus op november 18, 2016, 17:17:51 PM'Hond, cavia, paarden en schapen moeten volledige burgerrechten krijgen'
Mogen ze straks dan ook een uitkering aanvragen, opgenomen worden in het geboorteregister, etc?  B)

En is het eten van een paardenbiefstuk dan opeens kannibalisme?...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op november 18, 2016, 17:46:54 PM
Citaat van: Johan Helmus op november 18, 2016, 17:17:51 PM'Hond, cavia, paarden en schapen moeten volledige burgerrechten krijgen'
Mogen ze straks dan ook een uitkering aanvragen, opgenomen worden in het geboorteregister, etc?  B)

En is het eten van een paardenbiefstuk dan opeens kannibalisme?...  B)
Als dit dan maar niet gaat leiden tot een tweede "animal farm" van George Orwell, niet te hopen dat dit voor maart 2017 gerealiseerd gaat worden en ze ook nog stemrecht krijgen, weet nu al niet waar ik op moet stemmen. 

MaartenHaverkamp

Citaat van: ronris op november 18, 2016, 21:12:45 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 18, 2016, 17:46:54 PM
Citaat van: Johan Helmus op november 18, 2016, 17:17:51 PM'Hond, cavia, paarden en schapen moeten volledige burgerrechten krijgen'
Mogen ze straks dan ook een uitkering aanvragen, opgenomen worden in het geboorteregister, etc?  B)

En is het eten van een paardenbiefstuk dan opeens kannibalisme?...  B)
Als dit dan maar niet gaat leiden tot een tweede "animal farm" van George Orwell, niet te hopen dat dit voor maart 2017 gerealiseerd gaat worden en ze ook nog stemrecht krijgen, weet nu al niet waar ik op moet stemmen.

Stem je dan op de paardenpartij!