Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Daar sluit ik me helemaal bij aan.  :duim:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Johan Helmus

"Amerikaanse wolven moorden uitzonderlijk grote groep elanden uit "

Ongetwijfeld met een grote korrel zout te nemen. Het verhaal komt van wildbeheerders (lees: jagers) die sowieso al aangeven graag de wolvenpopulatie te willen reduceren. Het is dus in zijn belang om wolven in een kwaad daglicht te stellen. Typisch dat deze man, als jager zijnde, de wolven beschuldigt van "een moordpartij voor de lol". Al met al een twijfelachtig nieuwsbericht.
Groeten, Johan Helmus

jfbouwmeester

Citaat van: Johan Helmus op maart 27, 2016, 14:29:06 PM
"Amerikaanse wolven moorden uitzonderlijk grote groep elanden uit "

Ongetwijfeld met een grote korrel zout te nemen. Het verhaal komt van wildbeheerders (lees: jagers) die sowieso al aangeven graag de wolvenpopulatie te willen reduceren. Het is dus in zijn belang om wolven in een kwaad daglicht te stellen. Typisch dat deze man, als jager zijnde, de wolven beschuldigt van "een moordpartij voor de lol". Al met al een twijfelachtig nieuwsbericht.

Als wolven één prooi hebben dan eten zij die eerst met zijn allen op. Dus die krijgen dan echt geen kans om de volgende dieren te pakken te krijgen. Massa moorden door roofdieren vinden meestal alleen in een kippenhok plaats, daar kan er niet een weg.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

lucasn

Zat ik ook aan te denken. Zou kunnen dat ze binnen een hek zaten. Verder begreep ik in een versie in the guardian dat de elanden van de jachtquota afgaan. Dus directe concurrentie
Groet,
Lucas Nieuweboer

arend

Het gaat hier om wapities en geen elanden en het zijn wilflife officials van het game and fishdepartment. Soort staatsbosbeheer dus.

Arend

egilio

Waarom worden elk telkens elanden genoemd? Zelfs in Zoogdier is dat gebeurd. Elk = wapiti (= amerikaanse (onder)soort van het edelhert), moose = eland.


Het is het eind van de winter, de wapitis zijn verzwakt. Het is dan makkelijker voor een wolf alleen om een wapiti te pakken. Valt een groep wolven een groep wapitis aan dan is het meestal een lange achtervolging waarbij op den duur alle wolven op een prooi focussen. Maar waarschijnlijk in dit geval viel een groep wolven een kudde wapitis aan en ging het zo snel dat verschillende wolven ieder een wapiti konden pakken. Veel van de gedode wapitis waren kalven of jaarlingen en dus nog niet volgroeid en makkelijker te doden. Een wolf dood er een en normaliter komt de rest dan terug om van dat karkas te eten, maar als de anderen wolven ook kills hebben gebeurd dat niet altijd. Maar 14 (hier in de VS hadden ze het over 14) lijkt er wel op te wijzen dat er meerdere kills per wolf zijn geweest. Uitzonderlijk zeker! Ik ben benieuwd of ze kijken naar de gezondheid van de wapitis.
Overigens is het bijvoeren van de wapitis in de winter nogal controversieel, met name vanwege brucellosis.
En 'uitmoorden'? Er waren hoogstwaarschijnlijk nog veel meer wapitis aanwezig, er is geen kudde uitgemoord, er zijn er 14 (of 19) van een kudde gedood.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Douwe van der Ploeg

Omdat Elk in Engeland de naam voor de (Europese) Eland is, makkelijk gemaakte fout dus.
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: egilio op maart 27, 2016, 19:04:55 PM
Waarom worden elk telkens elanden genoemd? Zelfs in Zoogdier is dat gebeurd. Elk = wapiti (= amerikaanse (onder)soort van het edelhert), moose = eland.
...

Zo eenvoudig is het niet. In het Amerikaans is een Eland een Moose, maar in het Engels een Elk.
De Amerikanen noemen ook het Edelhert een Elk. Of de Engelsen een Amerikaanse Elk altijd een Wapiti noemen weet ik niet.
Herman van der Meer

ronris

Lijkt mij een zeer sterk verhaal, ten eerste getuigt het van weinig kennis om wapiti's (elk) met elanden (moose) te verwarren, een vergissing die gemaakt is door de eerste Britse kolonisten die het veel grotere Amerikaanse Edelhert voor een ondersoort van de Europese Eland aanzagen.
Wanneer ik de foto van het artikel bekijk zie ik (in verhouding met de sneeuwscooter) kalven of op zijn best smaldieren, dus jonge dieren van gelijke leeftijd, het is wel een fraai gerangschikt tableau waarvan ik sterk het vermoeden heb dat deze dieren uit een fokkerij komen en zich hebben doodgelopen tegen een raster of iets dergelijks, geen spoor van scheur en bijtwonden en ook geen spoor van kogel door bladschot wat voor 90% door en door gaat en dus duidelijk zweet(bloed) laat zien op vacht/sneeuw.   

Ronald. 

ronris

#820
Citaat van: HPM op maart 27, 2016, 19:51:15 PM
Citaat van: egilio op maart 27, 2016, 19:04:55 PM
Waarom worden elk telkens elanden genoemd? Zelfs in Zoogdier is dat gebeurd. Elk = wapiti (= amerikaanse (onder)soort van het edelhert), moose = eland.
...

Zo eenvoudig is het niet. In het Amerikaans is een Eland een Moose, maar in het Engels een Elk.
De Amerikanen noemen ook het Edelhert een Elk. Of de Engelsen een Amerikaanse Elk altijd een Wapiti noemen weet ik niet.

De Amerikanen noemen het Europese edelhert gewoon "red deer" , De Noord-Amerikaanse soort wordt (Olympic) Elk genoemd of Wapiti, de naam gegeven door de oorspronkelijke bewoners, de indianen.
Deze Amerikaanse soort heeft meer genetische verwantschap met de Maral, het hert wat ook wel de Altai Wapiti wordt genoemd en voorkomt in Kazachstan en Syberie (Altai-gebergte).
De lichaamskenmerken van deze twee soorten komen overeen alsmede het ontbreken van kroonvorming in het gewei, een typisch kenmerk van het Europese edelhert. Ook het Bronstgeluid van de maral en wapiti komen overeen, een geluid wat het beste vergeleken kan worden als een mengeling van het fluiten van een stoomlocomotief en een scheepshoorn, dus heel anders als het diepe en zware geluid van het burlen van ons edelhert.

Ronald.

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Maarten70

Tja, Ik kwam zondag ook een prachtige loslopende Saarloos tegen hier op de Veluwe. Had makkelijk aangezien kunnen worden voor een wolf door leken.
Gr, Maarten


jfbouwmeester

jfbOUWMEESTER



Bas de Maat

--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

HPM

Citaat van: Bas de Maat op april 20, 2016, 14:36:55 PM
KNRM redt hert uit vaargeul Westerschelde

hier nog een bericht erover

Ik ben eens een zwemmende Ree tegengekomen in het breedste deel van het Hollands Diep. Dat is daar 2-2.5 kilometer breed en hij was al op driekwart van de oversteek. Het is niet bij me opgekomen om het aan boord te halen of terug te sturen. Als hij geen aanvaring heeft gehad zal hij het wel gehaald hebben.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Uit de categorie "we introduceren de IJsbeer op de Zuidpool om hem te redden" -> De Aussie's willen de Neushoorns uit Zuid-Afrika overhevelen naar Australië om hem te redden van uitroeiing: http://en.tempo.co/read/news/2016/04/24/206765459/Australia-May-Take-in-African-Rhinos-to-Prevent-Extinction
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

eline1234

Je zou toch zeggen... Met andere diersoorten (de N-A bizon bijvoorbeeld) hadden we het in een mum van tijd voor elkaar. Ik zeg: vijf dollar voor elke geschoten kameel, met vijf miljoen ben je van het probleem af  ;)
Die padden en konijnen, dat is een ander verhaal...
Eline



H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

HPM

Herman van der Meer

laatvlieger

De noordpool schijnt langzaam richting Engeland te verschuiven... vandaar ook de voorspellende naam: Noordzee....
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

De grootste deeltjesversneller ter wereld, de Large Hadron Collider van onderzoeksorganisatie CERN, is tijdelijk buiten werking door een binnengeslopen wezel.
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/29/deeltjesversneller-cern-buiten-werking-door-wezel
Herman van der Meer

Johan Helmus

Citaat van: HPM op april 29, 2016, 22:04:08 PM
De grootste deeltjesversneller ter wereld, de Large Hadron Collider van onderzoeksorganisatie CERN, is tijdelijk buiten werking door een binnengeslopen wezel.
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/29/deeltjesversneller-cern-buiten-werking-door-wezel
De wezel was blijkbaar een steenmarter.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/rotterdams-museum-loopt-steenmarter-die-cern-platlegde-mis~a4293479/
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op mei 03, 2016, 09:13:10 AM
Citaat van: HPM op april 29, 2016, 22:04:08 PM
De grootste deeltjesversneller ter wereld, de Large Hadron Collider van onderzoeksorganisatie CERN, is tijdelijk buiten werking door een binnengeslopen wezel.
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/29/deeltjesversneller-cern-buiten-werking-door-wezel
De wezel was blijkbaar een steenmarter.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/rotterdams-museum-loopt-steenmarter-die-cern-platlegde-mis~a4293479/

Dat lag natuurlijk ook veel meer voor de hand, maar iedereen had het over een wezel.
Herman van der Meer