Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op maart 11, 2016, 11:10:27 AMRob, slechts één toevoeging, damhert is een exoot volgens de definitie die jij hanteert, echter de definities zijn er in vele soorten en maten (net als politieke voorkeuren).

Klopt!

Het damhert voldoet daarbij echter wel aan de door de overheid gehanteerde definitie van een exoot, wat voor mij leidend is: een exoot is een uitheemse soort (onder andere planten, dieren, microorganismen) die Nederland niet op eigen kracht kan bereiken, maar door menselijk handelen (transport, infrastructuur) terecht is gekomen in de Nederlandse natuur of dat in de nabije toekomst dreigt te doen.
Met vriendelijke groet, Rob

ronris

Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2016, 11:21:00 AM
Citaat van: maurice.lahaye op maart 11, 2016, 11:10:27 AMRob, slechts één toevoeging, damhert is een exoot volgens de definitie die jij hanteert, echter de definities zijn er in vele soorten en maten (net als politieke voorkeuren).

Klopt!

Het damhert voldoet daarbij echter wel aan de door de overheid gehanteerde definitie van een exoot, wat voor mij leidend is: een exoot is een uitheemse soort (onder andere planten, dieren, microorganismen) die Nederland niet op eigen kracht kan bereiken, maar door menselijk handelen (transport, infrastructuur) terecht is gekomen in de Nederlandse natuur of dat in de nabije toekomst dreigt te doen.

Dus de status "exoot" vervalt als het damhert op eigen kracht Nederland kan bereiken als ik het goed begrijp.
Welnu dat gebeurt dus al geregeld, in de buurt van Meppen (Duitsland) Emsstreek leeft in de vrije wildbaan een vrij grote populatie damherten die regelmatig de grens met Nederland over gaan, dus op eigen kracht.
     

jfbouwmeester

Citaat van: maurice.lahaye op maart 11, 2016, 11:10:27 AM
Rob, slechts één toevoeging, damhert is een exoot volgens de definitie die jij hanteert, echter de definities van wat een exoot is zijn er in vele soorten en maten (net als politieke voorkeuren). De discussie over wel of niet exoot is dus vooral een discussie over definities (en daarmee eindeloos). Punt is, damherten hebben specifieke effecten, de beheerder is daar niet blij mee en grijpt nu in. That's it.

Maurice

Zullen wij een exoot dan maar een EXIT noemen? ;)

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: ronris op maart 11, 2016, 11:34:10 AMDus de status "exoot" vervalt als het damhert op eigen kracht Nederland kan bereiken als ik het goed begrijp. Welnu dat gebeurt dus al geregeld, in de buurt van Meppen (Duitsland) Emsstreek leeft in de vrije wildbaan een vrij grote populatie damherten die regelmatig de grens met Nederland over gaan, dus op eigen kracht.

Nou nee, die damherten in Duitsland zijn natuurlijk ook exoten. Het gaat bij NIET-exoten om dieren die vanuit oorspronkelijke populaties/leefgebieden op eigen kracht ons land bereiken...
Met vriendelijke groet, Rob

Theo Linders

Citaat van: Johan Helmus op maart 10, 2016, 07:47:02 AM
Aangifte tegen dolfinarium om ontucht met dolfijn
Wat een verhaal :huh:

De aangifte was niet succesvol, het openbaar ministerie ziet geen bewijs voor ontucht, dus er zal geen strafrechtelijk onderzoek ingesteld worden.

http://www.nu.nl/binnenland/4228691/ziet-geen-bewijs-ontucht-met-dolfijnen-van-dolfinarium.html
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

#785
Citaat van: Johan Helmus op maart 10, 2016, 07:47:02 AMAangifte tegen dolfinarium om ontucht met dolfijn
Wat een verhaal :huh:

Citaat van: Theo Linders op maart 11, 2016, 13:15:49 PMDe aangifte was niet succesvol, het openbaar ministerie ziet geen bewijs voor ontucht, dus er zal geen strafrechtelijk onderzoek ingesteld worden.

http://www.nu.nl/binnenland/4228691/ziet-geen-bewijs-ontucht-met-dolfijnen-van-dolfinarium.html

Ook in de Volkskrant te lezen: OM: Dolfinarium niet schuldig aan ontucht met dolfijn

De PvdD zal dit hoogstwaarschijnlijk een uiterst onbevredigende uitkomst vinden...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Theo Linders

Citaat van: Rob Koelman op maart 11, 2016, 15:02:47 PM
Citaat van: Johan Helmus op maart 10, 2016, 07:47:02 AMAangifte tegen dolfinarium om ontucht met dolfijn
Wat een verhaal :huh:

Citaat van: Theo Linders op maart 11, 2016, 13:15:49 PMDe aangifte was niet succesvol, het openbaar ministerie ziet geen bewijs voor ontucht, dus er zal geen strafrechtelijk onderzoek ingesteld worden.

http://www.nu.nl/binnenland/4228691/ziet-geen-bewijs-ontucht-met-dolfijnen-van-dolfinarium.html

Ook in de Volkskrant te lezen: OM: Dolfinarium niet schuldig aan ontucht met dolfijn

De PvdD zal dit hoogstwaarschijnlijk een uiterst onbevredigende uitkomst vinden...  ;)

Ik las net al ergens dat de de club "wilde dieren de tent uit"  nieuwe aanwijzingen zou hebben en dat ze dus opnieuw aangifte gaan doen... Niet dat het veel zal uithalen, behalve extra aandacht....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

HPM

Citaat van: Theo Linders op maart 11, 2016, 15:13:21 PM

Ik las net al ergens dat de de club "wilde dieren de tent uit"  nieuwe aanwijzingen zou hebben en dat ze dus opnieuw aangifte gaan doen... Niet dat het veel zal uithalen, behalve extra aandacht....

"Want we hebben nu meer bewijs.'' Dolfijnenexpert Ingrid Visser constateert namelijk dat als dolfijnen wordt geleerd sperma af te staan, er ook getraind moet worden met het zakje waarmee het zaad wordt opgevangen.
,,Daar zijn ze namelijk bang voor,'' zegt Vestering, die een rapport van Visser heeft gekregen. ,,En je moet de dieren dus aan dat zakje laten wennen. Dát is training voor kunstmatige inseminatie. En dat zie je nergens in het filmpje."

Algemeen Dagblad.

Herman van der Meer

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

lucasn

Ach ja, dode dieren zijn gewoon interessant. Ging vroeger ook altijd kijken als er een grote dode brasem of snoek in de sloot dreef. Belande dan meestal ook op de kant mbv een lange tak die dan vaak eerst een aantal keer brak.


Vind de commentaren onder het bericht wel grappig  :rolleye:
''Ik ben bang dat het ook niet de eerste keer was dat ze een dier achter de auto hebben gebonden. En wat hadden ze eigenlijk bij het water te zoeken? Er klopt hier iets helemaal niet.'' Stranden en dijken afsluiten dan maar!!
Groet,
Lucas Nieuweboer

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Misschien ook maar grijze zeehonden gaan schieten dan? Omdat ze mini-dolfijntjes doodmaken.. :rolleye:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Theo Linders

Citaat van: Merel op maart 14, 2016, 13:11:52 PM
Misschien ook maar grijze zeehonden gaan schieten dan? Omdat ze mini-dolfijntjes doodmaken.. :rolleye:

Ja maar wel de zeehondenopvang volhouden, want anders is het zielig en sterven die zeehonden ook weer uit....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rob Koelman

Gewoon alle grijze zeehonden levenslang in de opvang! Kunnen ze tenminste geen bruinvissen om zeep helpen en hebben Lenie c.s. nog wat om te knuffelen...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Sea World beëindigt fokprogramma voor orka's

De Amerikaanse themaparken van SeaWorld stoppen met onmiddellijke ingang met het fokken van orka's. Vorig jaar beëindigde SeaWorld al de orkashows, waar de themaparken vooral om bekend stonden.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/buitenland/sea-world-beeindigt-fokprogramma-voor-orka-s~a4264955/
Met vriendelijke groet, Rob

Theo Linders

Citaat van: Rob Koelman op maart 17, 2016, 12:35:40 PM
Sea World beëindigt fokprogramma voor orka's

De Amerikaanse themaparken van SeaWorld stoppen met onmiddellijke ingang met het fokken van orka's. Vorig jaar beëindigde SeaWorld al de orkashows, waar de themaparken vooral om bekend stonden.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/buitenland/sea-world-beeindigt-fokprogramma-voor-orka-s~a4264955/

kanttekening: de orkashows zijn niet gestopt, alleen de shows zonder educatiefgehalte en dus puur show zijn stopgezet.

mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

HPM

Citaat van: Rob Koelman op maart 17, 2016, 12:35:40 PM

Sea World beëindigt fokprogramma voor orka's
De Amerikaanse themaparken van SeaWorld stoppen met onmiddellijke ingang met het fokken van orka's. Vorig jaar beëindigde SeaWorld al de orkashows, waar de themaparken vooral om bekend stonden.
Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/buitenland/sea-world-beeindigt-fokprogramma-voor-orka-s~a4264955/

"De dieren worden niet uitgezet. Ze zullen vooral worden ingezet voor voorlichting."

Ik wist niet dat ze zo intelligent zijn dat ze voorlichting kunnen geven.
Herman van der Meer

Merel

Je zou je er nog in verbazen hoe intelligent ze zijn. ;) :P
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Hé, is het al komkommertijd?  B)

Levende bruinvis aangespoeld op Texel

Langs de kust bij Texel is zaterdagochtend een nog levende bruinvis gevonden. Het dier, een jong mannetje, wordt naar SOS Dolfijn gebracht in Den Oever. Hij is er slecht aan toe, meldt het centrum voor wadden en Noordzee Ecomare.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/binnenland/levende-bruinvis-aangespoeld-op-texel~a4266513/
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ze kunnen m ook naar Pieterburen brengen, dan kunnen de bezoekers daar niet alleen zeehondjes knuffelen. maar ook het natuurlijke fourageergedrag van grijze zeehonden bestuderen  ;D
Douwe van der Ploeg

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op maart 19, 2016, 13:57:04 PM
Hé, is het al komkommertijd?  B)

Levende bruinvis aangespoeld op Texel

Langs de kust bij Texel is zaterdagochtend een nog levende bruinvis gevonden. Het dier, een jong mannetje, wordt naar SOS Dolfijn gebracht in Den Oever. Hij is er slecht aan toe, meldt het centrum voor wadden en Noordzee Ecomare.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/binnenland/levende-bruinvis-aangespoeld-op-texel~a4266513/

Volgens mij is het heel natuurlijk als bruinvissen, dolfijnen en walvissen die aanspoelen (dus iets mankeren), vervolgens sterven. Wat zijn mensen dan voor een achterlijke diersoort om deze zwakke exemplaren te gaan pamperen. Weet de mens het dan beter dan de natuur? Dat is toch hoogmoed?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OlivierO

Citaat van: jfbouwmeester op maart 19, 2016, 20:17:35 PM
Citaat van: Rob Koelman op maart 19, 2016, 13:57:04 PM
Hé, is het al komkommertijd?  B)

Levende bruinvis aangespoeld op Texel

Langs de kust bij Texel is zaterdagochtend een nog levende bruinvis gevonden. Het dier, een jong mannetje, wordt naar SOS Dolfijn gebracht in Den Oever. Hij is er slecht aan toe, meldt het centrum voor wadden en Noordzee Ecomare.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/binnenland/levende-bruinvis-aangespoeld-op-texel~a4266513/

Volgens mij is het heel natuurlijk als bruinvissen, dolfijnen en walvissen die aanspoelen (dus iets mankeren), vervolgens sterven. Wat zijn mensen dan voor een achterlijke diersoort om deze zwakke exemplaren te gaan pamperen. Weet de mens het dan beter dan de natuur? Dat is toch hoogmoed?

Jan Bouwmeester

Wie zegt dat de natuur de oorzaak is?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jfbouwmeester

Citaat van: OlivierO op maart 20, 2016, 19:57:47 PM
Citaat van: jfbouwmeester op maart 19, 2016, 20:17:35 PM
Citaat van: Rob Koelman op maart 19, 2016, 13:57:04 PM
Hé, is het al komkommertijd?  B)

Levende bruinvis aangespoeld op Texel

Langs de kust bij Texel is zaterdagochtend een nog levende bruinvis gevonden. Het dier, een jong mannetje, wordt naar SOS Dolfijn gebracht in Den Oever. Hij is er slecht aan toe, meldt het centrum voor wadden en Noordzee Ecomare.

Meer lezen: http://www.volkskrant.nl/binnenland/levende-bruinvis-aangespoeld-op-texel~a4266513/

Volgens mij is het heel natuurlijk als bruinvissen, dolfijnen en walvissen die aanspoelen (dus iets mankeren), vervolgens sterven. Wat zijn mensen dan voor een achterlijke diersoort om deze zwakke exemplaren te gaan pamperen. Weet de mens het dan beter dan de natuur? Dat is toch hoogmoed?

Jan Bouwmeester

Wie zegt dat de natuur de oorzaak is?

Ja het kan ook nog de schroef van een schip geweest zijn of dat ze door het gebruik van mobieltjes gedesorienteerd worden. Mogenlijk zijn er nog andere zaken te verzinnen of is vervuiling een oorzaak. Maar het meest waarschijnlijke lijkt mij toch een ziekte. Maar wat dan nog, als het dier op het strand ligt is het niet inorde en gaat het van nature dood.

Jan Bouwmeester

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

joostheeremans

Hoezo is dat het meest waarschijnlijk Jan?  Volgens mij bleek een aantal jaar terug uit onderzoek namelijk dat meer dan de helft van de aangespoelde bruinvissen was verdronken door vistuig.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jfbouwmeester

Citaat van: joostheeremans op maart 22, 2016, 08:02:58 AM
Hoezo is dat het meest waarschijnlijk Jan?  Volgens mij bleek een aantal jaar terug uit onderzoek namelijk dat meer dan de helft van de aangespoelde bruinvissen was verdronken door vistuig.

Dat is ook niet best.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Merel

Het lijkt me totaal niet verkeerd om een opvangcentrum te hebben voor gestrande bruinvissen. Een x percentage gaat dood, een x percentage wordt teruggezet en een heel klein x percentage blijft in gevangenschap. Ondertussen zien mensen ook eens hoe bruinvissen eruit zien, wat bijdraagt aan meer interesse = geld = bescherming voor dit dier. Er wordt ook behoorlijk nuttig onderzoek gedaan met bruinvissen in gevangenschap, onder andere naar de werking van pingers om bijvangst in het wild te voorkomen.
Ik ben ook niet tegen een opvangcentrum van zeehonden, maar het mag van mij wel op veel kleinere schaal dan nu gebeurt. Elke zeehondenmoeder die drie uurtjes haar jong alleen laat om te gaan vissen, komt terug en vind haar jong niet meer; meegenomen naar Pieterburen. Het slaat daar een beetje door, vind ik.
Maar er zijn nog steeds heel veel menselijke oorzaken, vooral netafval en verstoring, waardoor zeezoogdieren in de verdrukking komen. En daar mag best een opvang voor bestaan.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

maurice.lahaye

Citaat van: Merel op maart 22, 2016, 13:54:27 PMElke zeehondenmoeder die drie uurtjes haar jong alleen laat om te gaan vissen, komt terug en vind haar jong niet meer; meegenomen naar Pieterburen. Het slaat daar een beetje door, vind ik.
Maar er zijn nog steeds heel veel menselijke oorzaken, vooral netafval en verstoring, waardoor zeezoogdieren in de verdrukking komen. En daar mag best een opvang voor bestaan.
Merel, er waait al enige tijd een frisse wind in Pieterburen. Lenie is weg, maar heeft nu toch weer https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2016/03/tijdelijke-vergunning-zeehondenopvang-terschelling/ een 'eigen' opvang. De geschiedenis herhaald zich.... Wellicht dat na 30 juni 2017 de ontheffing wordt ingetrokken, maar ik verwacht van niet.


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Merel

Beste Maurice, ik ben op de hoogte van de 'frisse wind' in Pieterburen. Vind het overigens erg cru dat Lenie er door Henk Bleker uit gemikt is. Ik meende overigens dat Lenie in Stellendam (ZH) zat en dat de opvang op Terschelling van weer iemand anders was?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Merel op maart 24, 2016, 14:21:06 PMIk meende overigens dat Lenie in Stellendam (ZH) zat en dat de opvang op Terschelling van weer iemand anders was?

De sekte van de zeehondenknuffelaars heeft vele volgers...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Henk Bleker cru? Dat is een understatement  ;D . En nee, Lenie is gelieerd aan Terschelling, Stellendam aan Pieterburen. Kortom, met Stellendam, Ecomare en Pieterburen is het vol zat. Daar hebben we echt geen Terschelling (met of zonder Lenie) voor nodig.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl