Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: OlivierO op augustus 07, 2015, 22:03:17 PM
Citaat van: Johan Helmus op augustus 07, 2015, 17:26:47 PM
Citaat van: jfbouwmeester op augustus 07, 2015, 13:20:45 PM
Vluchten is een normale reflex tussen de ontmoeting van vos met mens.

Jan Bouwmeester
Dat reflex zit in ieder geval wel goed bij deze VVD'er 8)

Welke onnozelaar gaat er ook zo dicht bij een Vos staan als die hem niet heeft opgemerkt. Dat beest verschiet natuurlijk ...

Zo te horen verschoot die veeveedejer zo erg dat hij wel een schone onderbroek nodig gehad moet hebben.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Mee eens Rob, maar daar kunnen de mensen natuurlijk zelf een flink stuk maatregelen tegen treffen (al was het maar gaas om de onderste meter van de boom maken).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Leon Olsthoorn

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 12, 2015, 16:48:27 PM
Beven gespot midden in woonwijk Almere;
http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Bever-gespot-in-Almeerse-woonwijk/10xzti6fxlcc

Leuk? Lijkt mij gewoon één van die los rondlopende bevers van Natuurpark Lelystad. Ik had eerlijk gezegd liever dat die nog gewoon in Natuurpad Lelystad zaten
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 12, 2015, 16:48:27 PM
Beven gespot midden in woonwijk Almere;
http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Bever-gespot-in-Almeerse-woonwijk/10xzti6fxlcc

Citaat van: Leon Olsthoorn op augustus 12, 2015, 22:34:27 PMLeuk? Lijkt mij gewoon één van die los rondlopende bevers van Natuurpark Lelystad. Ik had eerlijk gezegd liever dat die nog gewoon in Natuurpad Lelystad zaten

Waarom zou je liever bevers in een omheind terrein zien, dan vrijlevende dieren?

Er is al jaren een gevestigde beverpopulatie in Flevoland. Inderdaad ooit ontstaan doordat er bevers uit het natuurpark zijn ontsnapt. Een onbedoelde introductie dus, maar zeer succesvol. Om nu na al die jaren de Flevolandse bevers nog altijd te beschouwen als 'parkbeesten' gaat echt niet meer op. De oorspronkelijke dieren zijn ondertussen vermoedelijk allemaal al lang gestorven...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

De ontsnapping uit het natuurpark (van waarschijnlijk drie Bevers) was in 1990. Nu zijn het er 100 of meer. Ze zijn na 2-3 jaar geslachtsrijp en ze worden 10-15 jaar oud.
Herman van der Meer

Leon Olsthoorn

Citaat van: Rob Koelman op augustus 13, 2015, 08:26:28 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op augustus 12, 2015, 16:48:27 PM
Beven gespot midden in woonwijk Almere;
http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Bever-gespot-in-Almeerse-woonwijk/10xzti6fxlcc

Citaat van: Leon Olsthoorn op augustus 12, 2015, 22:34:27 PMLeuk? Lijkt mij gewoon één van die los rondlopende bevers van Natuurpark Lelystad. Ik had eerlijk gezegd liever dat die nog gewoon in Natuurpad Lelystad zaten

Waarom zou je liever bevers in een omheind terrein zien, dan vrijlevende dieren?

Er is al jaren een gevestigde beverpopulatie in Flevoland. Inderdaad ooit ontstaan doordat er bevers uit het natuurpark zijn ontsnapt. Een onbedoelde introductie dus, maar zeer succesvol. Om nu na al die jaren de Flevolandse bevers nog altijd te beschouwen als 'parkbeesten' gaat echt niet meer op. De oorspronkelijke dieren zijn ondertussen vermoedelijk allemaal al lang gestorven...

Ik zie ze niet liever achter een omheining, maar als ik de keuze heb tussen een ontsnapte populatie of dieren achter een hek, dan liever achter dat hek. Dat dat beest in de binnenstad van Almere niet zelf is ontsnapt, maar in het wild geboren, doet daar voor mij niets aan af.

Wat mij betreft hadden die bevers indertijd gevangen moeten worden en Natuurpark Lelystad gesloten vanwege gebleken ongeschiktheid. Wie uitgestorven inheemse dieren op zo'n manier houdt dat ze weg kunnen lopen zou zulke dieren niet meer moeten mogen houden.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

maurice.lahaye

Ik kan hier slechts één nuancering aan toevoegen. Alle beverpopulaties in heel Europa hebben de wind mee en groeien hard. De kolonisatie van Almere is enkele versneld door het ontsnappen van bevers uit het Natuurpark. Als er was gewacht, dan hadden over enkele tientallen jaren toch ook bevers rondgezwommen in Almere, omdat ze de stad op natuurlijke wijze hadden gekoloniseerd (nog afgezien van het feit dat je je ook kan afvragen hoe natuurlijk de aanleg van Almere is geweest... en dat er nu natuurlijk ook al sprake is van ee natuurlijke kolonisatie, alleen vanuit een bronpopulatie dichterbij).

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Leon Olsthoorn

Citaat van: maurice.lahaye op augustus 13, 2015, 12:50:07 PM
Ik kan hier slechts één nuancering aan toevoegen. Alle beverpopulaties in heel Europa hebben de wind mee en groeien hard. De kolonisatie van Almere is enkele versneld door het ontsnappen van bevers uit het Natuurpark. Als er was gewacht, dan hadden over enkele tientallen jaren toch ook bevers rondgezwommen in Almere, omdat ze de stad op natuurlijke wijze hadden gekoloniseerd (nog afgezien van het feit dat je je ook kan afvragen hoe natuurlijk de aanleg van Almere is geweest... en dat er nu natuurlijk ook al sprake is van ee natuurlijke kolonisatie, alleen vanuit een bronpopulatie dichterbij).

Maurice

Dat had ik persoonlijk veel liever gehad, maar ik weet dat ik nogal een hardliner kan zijn op dit gebied.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

HPM

De gang van zaken is wel leerzaam. Geen verantwoordelijk mens zou het in zijn hoofd hebben gehaald om bevers in Flevoland uit te zetten, terwijl ze er nu toch uitstekend blijken te gedijen.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Arjan Broekhuizen

Crisisoverleg over plaag wilde zwijnen bij Engbertsdijkvenen
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=224181&cat=1

Het is wel jammer dat er problemen ontstaan wanneer dieren - in dit geval wilde zwijnen - terugkeren in gebieden waar ze lange tijd niet meer voorkwamen. Laten we hopen dat er een goede oplossing wordt gevonden voor alle partijen, zowel voor de boeren als de wilde zwijnen!
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Maarte5n

Citaat van: Arjan Broekhuizen op augustus 18, 2015, 11:50:50 AM
Crisisoverleg over plaag wilde zwijnen bij Engbertsdijkvenen
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=224181&cat=1

Het is wel jammer dat er problemen ontstaan wanneer dieren - in dit geval wilde zwijnen - terugkeren in gebieden waar ze lange tijd niet meer voorkwamen. Laten we hopen dat er een goede oplossing wordt gevonden voor alle partijen, zowel voor de boeren als de wilde zwijnen!

kleine moeite om je land te omheinen met stevig metaal gaas in de grond en 70 cm hoog ...............
Maarten vd Berg

Rob Koelman

Citaat van: Maarte5n op augustus 18, 2015, 12:42:24 PMkleine moeite om je land te omheinen met stevig metaal gaas in de grond en 70 cm hoog ...............

Klopt, technisch niet al te moeilijk. Maar de vraag is natuurlijk zoals gebruikelijk Wie gaat dit betalen?...

Als je meerdere hectares land moet gaan omrasteren (inclusief onderhoud) lopen de kosten behoorlijk in de papieren. Dan moet je haast al een 'zwijnentax' gaan heffen op landbouwproducten uit gebieden met wilde varkens. Schade aan landbouwgewassen wordt overigens nu nog vergoed uit belastinggeld...
Met vriendelijke groet, Rob

Maarte5n

Citaat van: Rob Koelman op augustus 18, 2015, 13:00:30 PM
Citaat van: Maarte5n op augustus 18, 2015, 12:42:24 PMkleine moeite om je land te omheinen met stevig metaal gaas in de grond en 70 cm hoog ...............

Klopt, technisch niet al te moeilijk. Maar de vraag is natuurlijk zoals gebruikelijk Wie gaat dit betalen?...

Als je meerdere hectares land moet gaan omrasteren (inclusief onderhoud) lopen de kosten behoorlijk in de papieren. Dan moet je haast al een 'zwijnentax' gaan heffen op landbouwproducten uit gebieden met wilde varkens. Schade aan landbouwgewassen wordt overigens nu nog vergoed uit belastinggeld...

i,p,v vergoeding voor schade, vergoeding voor heining ......
Maarten vd Berg

joostheeremans

Als jij geen enkele omheining plaatst, valt het volgens mij niet mee om een vergoeding voor schade te krijgen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

Citaat van: joostheeremans op augustus 18, 2015, 15:27:33 PM
Als jij geen enkele omheining plaatst, valt het volgens mij niet mee om een vergoeding voor schade te krijgen.
Volgens mij wel als je andere maatregelen hebt genomen, bijvoorbeeld een jager inschakelen. En die jager betaalt graag om te mogen jagen, terwijl het plaatsen van een hek de boer juist geld kost. Die keuze is dus snel gemaakt.
Groeten, Johan Helmus






Cygnus

Wat is dat toch voor een raar fenomeen dat elke zeehond in het binnenland altijd weer gevangen moet worden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

maurice.lahaye

Inderdaad, volstrekt idioot. Het is volkomen normaal dat er zo nu en dan zeehonden door de grachten zwemmen. Rustig laten zwemmen, maar nee hoor, we moeten het arme dier weer naar Pieterburen sturen. Ik ben benieuwd wat meer stress oplevert.... Lekker dobberen in de Utrechtse grachten of LtH boven je badkuip  ::) . Dus een goed advies voor onze  :police: : lekker afblijven en invoeren op waarneming.nl (of telmee.nl natuurlijk  ;) ).


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Ik zou dan zeker aanraden om op waarneming.nl een embargo erbij te plakken, anders gaat een andere mafkees het beestje wel "redden"..
Douwe van der Ploeg


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: maurice.lahaye op augustus 28, 2015, 00:22:13 AM
Inderdaad, volstrekt idioot. Het is volkomen normaal dat er zo nu en dan zeehonden door de grachten zwemmen. Rustig laten zwemmen, maar nee hoor, we moeten het arme dier weer naar Pieterburen sturen. Ik ben benieuwd wat meer stress oplevert.... Lekker dobberen in de Utrechtse grachten of LtH boven je badkuip  ::) . Dus een goed advies voor onze  :police: : lekker afblijven en invoeren op waarneming.nl (of telmee.nl natuurlijk  ;) ).


Maurice
Is trouwens naar Stellendam volgens de NOS
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)