Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen


maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

laatvlieger

Citaat van: maurice.lahaye op juli 08, 2014, 20:32:42 PM
Eekhoorn in 2013 afgenomen: http://www.natuurbericht.nl/?id=12632

Maurice
admin
Beuk en Eik? Ik zie eekhoorns juist vaak in combinatie met Dennen?? Zeker in de duinen. En daar zijn geloof ik veel dennen verdwenen in de afgelopen jaren.

En speelt opkomst Boommarter nog een rol?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op juli 08, 2014, 21:30:17 PM
Citaat van: maurice.lahaye op juli 08, 2014, 20:32:42 PM
Eekhoorn in 2013 afgenomen: http://www.natuurbericht.nl/?id=12632

Maurice
admin
Beuk en Eik? Ik zie eekhoorns juist vaak in combinatie met Dennen?? Zeker in de duinen. En daar zijn geloof ik veel dennen verdwenen in de afgelopen jaren.


Bij ons is de associatie met dennen overduidelijk maar ze komen ook voor in gebieden met geen of weinig dennen.
Dat neemt niet weg dat het verdwijnen van dennenbos best een belangrijke factor kan zijn.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

Ik vind boommarter als verklaring voor de achteruitgang van de eekhoorns in de duinen wel een mooie ecologische verklaring. Maar ja, tot op heden een onbewezen correlatie..... en net zo goed onderbouwd als het verdwijnen van dennen. Graag meer onderzoek!

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: laatvlieger op juli 08, 2014, 21:30:17 PMBeuk en Eik? Ik zie eekhoorns juist vaak in combinatie met Dennen??

De hoogste dichtheden aan eekhoorns komen inderdaad voor in naaldhout. Dit heeft te maken met de relatief stabiele voedselopbrengst van naaldbomen (dennen- en sparrenkegels). In loofbossen komt de soort in lagere dichtheden voor, vooral vanwege een veel grotere dynamiek in voedselaanbod per jaar. Een slecht mastjaar heeft relatief grote gevolgen voor de eekhoorns in loofbossen. Vanwege het grote areaal aan loofhout speelt dit type biotoop, ondanks de lagere dichtheden aan eekhoorns, toch een belangrijke rol voor de totale Nederlandse populatie. Een slecht mastjaar leidt daarom al gauw tot een negatieve trend in een jaarlijkse populatiebepaling.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: maurice.lahaye op juli 08, 2014, 22:05:53 PM
Ik vind boommarter als verklaring voor de achteruitgang van de eekhoorns in de duinen wel een mooie ecologische verklaring. Maar ja, tot op heden een onbewezen correlatie..... en net zo goed onderbouwd als het verdwijnen van dennen. Graag meer onderzoek!

Maurice

Het afnemen van naaldhout in de (onze) duinen is ook niet iets van de laatste paar jaar.
Herman van der Meer


Maarte5n

Citaat van: Tom1980 op juli 09, 2014, 10:45:38 AM
http://www.l1.nl/nieuws/261366-kale-vos-gevonden-maastricht


er een documentaire geweest over bijzondere afwijkingen bij dieren/ en natuurfenomenen zoals massale sterfte bij vogels en vissen daar kwam ook een aflevering langs over een kale hond,vos of iets dergelijks, ben even de naam van die documentaire kwijt....
En daar bleek het ook dus over een sampsun- vos te gaan Wel bijzonder dat het nu in Nederland is aangetroffen, is het voor het eerst of zijn er vaker dit soort afwijkingen in Nederland bekent geweest?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Douwe van der Ploeg

Waarom moet ie nou weer opgevangen geworden? :S
Douwe van der Ploeg

Oenanthe

Omdat ie anders kou zou vatten? Het is een exoot dus kwaad kan het ook niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op juli 09, 2014, 21:49:11 PMHet is een exoot

Nou nee, een gewone vos (Vulpes vulpes), maar dan zonder haar.

Zou normaal de eerste winter niet overleven, maar is nu dankzij menselijk ingrijpen 'gered'. Of je daar het dier uiteindelijk een plezier mee doet...

Qua uiterlijk wel een apart beest overigens, eerder een soort hond dan een vos.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Voor de duidelijkheid: "Sampson-vos" is geen aparte soort, maar een benaming voor een vos zonder haar. Vernoemd naar het oudheidkundige personage Samson / Simson die bovenmenselijke kracht had, maar deze verloor toen hij zijn haar kwijtraakte. Zie bijvoorbeeld ook het Suske & Wiske album "De Kale Kapper".

En nee, kwaad kan het niet, maar het is het zoveelste voorbeeld van de in mijn ogen belachelijke neiging van mensen om de wereld nog meer een dierentuin te maken. Alles moet gered worden, om de één of andere reden. Maargoed, daar gaat dit topic verder niet over..
Douwe van der Ploeg

Oenanthe

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 10, 2014, 02:12:09 AM
Voor de duidelijkheid: "Sampson-vos" is geen aparte soort, maar een benaming voor een vos zonder haar.

Sorry. Dat wist ik niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

Het zou gaan om een zeldzame mutatie dat het dier geen vacht (meer) heeft (zo lees ik althans)?

Het lijkt me eerder een vrij ernstige vorm van schurft waar het dier aan lijdt dat mogelijkerwijs niet meer te behandelen is (zodat het dier weer terug kan worden gezet). Het dier uit zijn of haar lijden verlossen lijkt me dan het meest humane.
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op juli 10, 2014, 12:50:03 PMHet lijkt me eerder een vrij ernstige vorm van schurft waar het dier aan lijdt dat mogelijkerwijs niet meer te behandelen is (zodat het dier weer terug kan worden gezet).

Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. De medewerkers van het opvangcentrum weten toch echt wel hoe schurft bij wilde dieren er uit ziet. De vos ziet er, op de kaalheid na, verder gezond uit. Of je dit soort dieren moet opvangen, euthanaseren of loslaten is een heel andere discussie... Vanuit de vossenpopulatie maakt het in ieder geval niets uit. Het gaat puur om het welzijn van dit individuele dier.

Overigens zijn dit soort spontaan optredende haarloze individuen bij katten en honden het begin geweest van nieuwe rassen. Door stevig in te telen heb je al snel een foklijn van kale honden en katten. En daar zijn opvallend veel liefhebbers voor.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

#167
http://www.nu.nl/binnenland/3833726/cda-noord-brabant-wil-oplossing-wilde-zwijnen.html

Het opportunistische CDA ziet weer een buitenkans om hun schietgrage achterban van kanonnenvoer te voorzien. Standaard visieloze CDA oplossing: geweren uit het vet, en knallen maar.
Groeten, Johan Helmus

egilio

Jagers zeggen altijd dat ze niet genoeg schieten. Dat kunnen ze wel, maar ze hebben geen om nachtenlang te zitten wachten om een paar zwijnen te schieten.

Iets anders, een paper over het modelleren van het mogelijk aantal wolven groepen in Duitsland. Afhankelijk van de aannames verschilt dat nogal van 154 tot 1769 groepen, en de conclusie is dus ook om predictive habitat maps voorzichtig te interpreteren. Een bijkomende, voor Nederland misschien interessante conclusie, is is dat aan de hand van de huidige wolven groepen in Duitsland blijkt dat deze kunnen leven in gebieden met een hoge dichtheid aan mensen, maar gelimiteerd worden tot gebieden met een lage wegendichtheid.

Link naar volledige artikel: How Many Wolves (Canis lupus) Fit into Germany? The Role of Assumptions in Predictive Rule-Based HabitatModels for Habitat Generalists[/i][/font]
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ZLHaberham

Oud nieuws (eigenlijk zelfs héél oud nieuws), dus mijn excuses als het al besproken is, maar ik zie er hier zo gauw geen bericht over rond de publicatiedatum in juni... bij een restauratie van een schilderij uit 1641 (hoewel ik de restaurateur in het filmpje toch "rond 1630" meen te horen zeggen) komt ploteling een op het strand van Scheveningen gestrande walvis (potvis, volgens mij) tevoorschijn. Op walvisstrandingen.nl zie ik er rond die tijd alleen één uit 1635, zonder verdere details. Benieuwd of dat dezelfde is...

Filmpje!

Bart van Hoogstraten

Nieuwe dolfijnsoort erbij: the Australian humpback dolphin, Sousa sahulensis  http://www.wcs.org/press/press-releases/new-dolphin-species-named.aspx
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Herman van der Meer

Rob Koelman

#174
Citaat van: Rob Koelman op augustus 16, 2014, 14:32:40 PMVolkskrant 16 augustus 2014: Veel Duitse zwijnen nog altijd radioactief door kernramp Tsjernobyl http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3719895/2014/08/16/Veel-Duitse-zwijnen-nog-altijd-radioactief-door-kernramp-Tsjernobyl.dhtml Rob Koelman

Citaat van: HPM op augustus 16, 2014, 16:12:53 PM'Veel' en 'Duitsland' zijn nogal relatief. 10 % van de zwijnen in Thüringen.

Maar toch, ik zou nu in een Duits restaurant toch even twijfelen voordat ik een 'Schweinebrat' zou bestellen...  ;)

Bovendien, hoe zit het in andere deelstaten? De radioactieve stoffen van Tsjernobyl zullen vast niet alleen in Thüringen zijn neergeslagen.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op augustus 16, 2014, 16:26:01 PM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 16, 2014, 14:32:40 PMVolkskrant 16 augustus 2014: Veel Duitse zwijnen nog altijd radioactief door kernramp Tsjernobyl http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3719895/2014/08/16/Veel-Duitse-zwijnen-nog-altijd-radioactief-door-kernramp-Tsjernobyl.dhtml Rob Koelman

Citaat van: HPM op augustus 16, 2014, 16:12:53 PM'Veel' en 'Duitsland' zijn nogal relatief. 10 % van de zwijnen in Thüringen.

Maar toch, ik zou nu in een Duits restaurant toch even twijfelen voordat ik een 'Schweinebrat' zou bestellen...  ;)

Bovendien, hoe zit het in andere deelstaten? De radioactieve stoffen van Tsjernobyl zullen vast niet alleen in Thüringen zijn neergeslagen.


Ook in deelstaat Nederland.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op augustus 16, 2014, 16:26:01 PM

Maar toch, ik zou nu in een Duits restaurant toch even twijfelen voordat ik een 'Schweinebrat' zou bestellen...  ;)


Waarom? Ze geven nu tenslotte zelf aan dat er nog een bepaalde hoeveelheid niet aan de norm voldoet en dus vernietigd wordt (of eerder: dat er Ikea gehaktballetjes en dierenvoer van gemaakt wordt). Pas eerder maar op met de champignons en eerder genoemde gehaktballetjes ;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#177
Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 16, 2014, 16:45:33 PM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 16, 2014, 16:26:01 PMMaar toch, ik zou nu in een Duits restaurant toch even twijfelen voordat ik een 'Schweinebrat' zou bestellen...  ;)

Waarom? Ze geven nu tenslotte zelf aan dat er nog een bepaalde hoeveelheid niet aan de norm voldoet en dus vernietigd wordt (of eerder: dat er Ikea gehaktballetjes en dierenvoer van gemaakt wordt). Pas eerder maar op met de champignons en eerder genoemde gehaktballetjes ;)

Alleen vlees van wilde varkens dat getest is en niet aan de norm voldoet wordt vernietigd...

In Nederland kun je ook paling krijgen die officieel vanwege het veel te hoge PCB-gehalte niet mag worden verkocht. Maar zolang niemand dat controleert...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Douwe, volgens de Volkskrant gaat het om het wortelstelsel van de paddenstoelen.  :) ( De Leipziger Volkszeitung zegt keurig 'Pilzmyzel').
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Dat snap ik, Herman, maar het zou me ernstig verbazen als het cesium alleen in de wortelstels zit en niet in de paddestoelen zelf.
Rob: Ik vermoed dat in Duitsland voor wilde zwijnen prima wetgeving bestaat qua testen van alle dieren die voor verkoop/consumptie gebruikt worden.

En ach, een beetje radioactief besmet vlees voor één keertje kan niet veel meer kwaad dan een paar röntgenfoto's (ik vermoed zelfs minder). Er zit een flinke marge in zulke waardes/normen. Anders ook maar geen enkele (zee)vis meer eten, zeker niet degene uit de stille oceaan? Of welk ander wild dier dat geschoten is ergens in Europa? (rendieren en schapen in Scandinavië: http://theforeigner.no/pages/news/higher-radiation-in-jotunheimen-than-first-believed/) Japans rundvlees? Vergeet het maar (http://www.iol.co.za/news/world/high-levels-of-caesium-in-fukushima-beef-1.1096205#.U-95pYWgai0).
En dan zijn er natuurlijk nog zware metalen, asbest, DDT, benzeen, organofosfaten en ga zo maar door..

Mijn punt? Als je je om één zo'n artikel dingen niet meer gaat eten, blijf je bezig.

PS: Nog een artikel waarin de schadelijkheid van de genoemde Cs-isotoop is getest: http://www.jstor.org/discover/10.2307/3573559?uid=3738736&uid=2&uid=4&sid=21104530740947 Ter info: de genoemde 3800 uC/kg komt neer op ongeveer 140 MBq/kg, terwijl vlees van koeien die in 2011 in Fukushima stonden 1500 tot 3200 Bq per kilo hadden (en de wettelijke grens toen op 500 Bq/kg lag). Dat scheelt dus een factor 44.000 tot 94.000 (281.000), voordat je dood neervalt als hond zijnde.
Die berekening is slechts een indicatie, want er is natuurlijk een verschil tussen wat er in de koeien zit op het moment dat ze geslacht zijn, en de hoeveelheid die als test is toegediend aan de hond waarbij het beest dood ging.
Douwe van der Ploeg