Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan V

Zorgen om zeldzaam klapmutsjong, dier wordt verplaatst

OOST-VLIELAND - Het klapmutsjong dat maandag op Vlieland is geboren wordt verplaatst naar een niet bekendgemaakte locatie, meldt Zeehondencentrum Pieterburen. Er zijn zorgen over mensen die de zeldzame zeehondensoort mogelijk willen komen bekijken, terwijl het jong rust nodig heeft. De moeder heeft de pup op het strand verlaten.

De zoogperiode van het dier is erg kort, vier dagen. Daarna verlaat de moeder het jong. De pup zou normaal weken op het strand blijven liggen en heeft rust nodig. Als mensen het dier, een mannetje, komen bekijken kan dat voor stress zorgen. Het zou kunnen dat de klapmuts de zee in vlucht, maar daar is de pup nog niet sterk genoeg voor. Daarom wordt de klapmuts verplaatst naar een ander natuurgebied.
Het Zeehondencentrum maakt zich ook zorgen over het gebrek aan ijs. Het dier leeft doorgaans rond Groenland. Daar kan de klapmuts zich tijdens de vastenperiode waarin het jong alleen op het strand achterblijft, kunnen hydrateren met het ijs waar het jong op ligt. Maar dit is er niet in Nederland.

De klapmuts staat op de rode lijst van bedreigde dieren van natuurorganisatie IUCN en komt van nature dus niet voor in Nederland.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/515800558/zorgen-om-zeldzaam-klapmutsjong-dier-wordt-verplaatst
Met vriendelijke groet,

Arjan

tekenaar

"van nature niet in nederland" hmmm dit is een dwaalgast, op eigen kracht naar nederland gekomen en daarmee per definitie inheems ....
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Bart van Hoogstraten

Ik maak me meer zorgen om dat Zeehondencentrum Pieterburen. Klapmutsjongen eten namelijk helemaal geen ijs, dat is een fabeltje.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Arjan V

Afschuwelijk nieuws uit Duitsland


Afgesneden wolvenkop voor deur van natuurorganisatie Duitsland

Aangepast 8 april 2023 22:08
 
Een lugubere vondst voor de deur van een natuurbeschermingsorganisatie in het noordwesten van Duitsland. Daar ontdekten twee wandelaars gisteren een wolvenkop met afgesneden tong. Natuurliefhebbers reageren woedend en wijzen naar tegenstanders van de wolf.
Een man en een vrouw ontdekten de wolvenkop tijdens een wandeling in de deelstaat Nedersaksen, meldt het instagram-account wildes_leben_in_sachsen_anhalts, dat ook de foto deelt die de wandelaars van de kop hebben gemaakt. Het account is van een natuurliefhebber die naar eigen zeggen strijdt tegen nepnieuws over wolven.   

De politie is een onderzoek begonnen, schrijft het Duitse blad Bild. De wolf is een beschermde diersoort. Dat betekent dat het doden, vangen, verwonden of verstoren van het dier verboden is. In Nedersaksen staat er een boete van maximaal 50.000 euro op. Een wolvenbeschermingsorganisatie heeft een beloning uitgeloofd voor de tip die leidt tot de arrestatie van de dader. 
Net als in ons land zorgt de wolf ook in Duitsland voor veel discussie, want ook daar is het dier aan een opmars bezig.

Boeren willen hun vee beschermen tegen het roofdier dat schapen doodbijt, terwijl natuurbeschermers juist de wolf de ruimte willen geven om zich op meer plekken te vestigen.  

Meest wolven in oosten

In Duitsland en de Benelux huizen 159 wolvenroedels, blijkt uit cijfers die wetenschappelijke wolveninstituten in de vier landen vorig jaar bijeen hebben gebracht. Daarnaast zijn er 29 paartjes en 21 individuele wolven. Veruit de meeste wolvenpopulaties zitten in het oosten van Duitsland, tegen de grens met Polen. 

In Nederland zijn er vier roedels, zegt BIJ12, een instantie die voor alle provincies de wolf in de gaten houdt en vergoeding regelt bij schade aan bijvoorbeeld vee. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5376956/afgesneden-wolvenkop-op-straat-wolf-duitsland-nedersaksen
Met vriendelijke groet,

Arjan

Norman

Citaat van: Arjan V op april 08, 2023, 22:23:34 PMAfschuwelijk nieuws uit Duitsland


Afgesneden wolvenkop voor deur van natuurorganisatie Duitsland

...

Ik zeg altijd; ik gun mijn medemens altijd twee keer, wat ze een ander ook gunnen, zo ook in dit geval.  :-[

Norman

Ik zal wel nooit snappen waarom de zoogdiervereniging niet mordicus tegen de jacht is.

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20230408_42872164

CiteerZoogdiervereniging

Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging is niet per se tegen het 'oogsten' van hazen, maar dat te veel hazen in een gebied leidt tot inteelt lijkt hem onlogisch. ,,Eerder andersom lijkt mij. Hoe meer hazen, hoe kleiner de kans dat ze bij het paren een familielid treffen."

Volgens de zoogdierenkenner grijpt de natuur zelf wel in als overpopulatie dreigt. ,,Ziektes zijn bijvoorbeeld een manier van de natuur om de boel in toom te houden." Verspreiding is een andere manier. ,,Hazen hebben een klein leefgebied, maar jonge hazen gaan natuurlijk wel zwerven om een eigen leefgebied te vinden. Dat kan een polder verderop zijn, maar dat kan in een enkel geval ook verder weg zijn. En als dat gebied niet geschikt is gaat die haas dood. Het regelt zich wel."

Hoewel La Haye het risico van overpopulatie niet zo ziet, is hij niet tegen de jacht. ,,En het klinkt alsof ze er in de Eempolder op een verstandige manier mee omgaan. Maar vervolgens mij is er nog geen beleid om de jacht op regionaal niveau te regelen. Het jachtverbod komt in Eemland dan misschien overdreven over, elders in de provincie is het misschien hard nodig."

De landelijke teruggang in de hazenpopulatie wordt niet veroorzaakt door de jacht, al is het natuurlijk logisch dat het afschieten van dieren niet helpt als je meer van die dieren wil. ,,De achteruitgang wordt veroorzaakt door het kleiner worden van het leefgebied, door gebrek aan ruig grasland, door het vaak maaien van het gras. Dezelfde redenen als waarom het slecht gaat met de weidevogels inderdaad. Dat gaat gelijk op. Gebieden die goed zijn voor weidevogels zijn ook goed voor hazen."

Matthijs Molenaar

Na de wolf nu de goudjakhals? Lammeren doodgebeten bij Lauwersoog

Op de zeedijk bij Lauwersoog zijn de afgelopen dagen vier dode en vier zwaargewonde lammeren aangetroffen. Gezien de aard van de verwondingen vermoeden deskundigen dat een goudjakhals heeft toegeslagen.

Schapenhouder Eelkje Kingma trof zaterdagochtend de eerste verwonde dieren aan, vertelt ze bij RTV Noord. "Zondag en maandag was het opnieuw raak. De meeste dieren waren aangevallen op de bil. We troffen zelfs een losse poot aan."

Even dacht Kingma dat de dieren door een wolf waren aangevallen. Maar een deskundige van de provinciale faunaorganisatie BIJ12 sloot dat uit. "Die zei: ik denk niet dat het een wolf is, want een wolf maakt het nog veel gekker", aldus de schapenhouder.

Net als de wolf is de goudjakhals een hondachtige, maar de goudjakhals is kleiner en lichter. Ook heeft het dier een spitsere snuit.

Op oudejaarsdag 2022 viel een goudjakhals een schaap aan bij het Friese dorp Paesens, niet ver van Lauwersoog. De jakhals sloeg volgens BIJ12 ook al toe in Ferwert en Ljussens, eveneens in het noorden van Friesland.

Zoogdierkenner Harrie Bosma vermoedt dat de beschermde goudjakhals, ook wel rietwolf genoemd, zich in de loop van vorig jaar heeft gevestigd in het buitendijkse kweldergebied in Noord-Friesland. "De uitgestrekte kwelders achter de zeedijk zijn voor dit dier een ideaal leefgebied. Hij staat te boek als muizen- en rattenvanger en verder pakt hij hazen. Die zijn er hier veel, en natuurlijk is er veel rust en dekking. Hij kan kilometers lopen zonder een dijk over te steken of een mens tegen te komen", aldus Bosma eerder in het AD.

Dit land is te klein
Schapenhouder Kingma vreest voor nieuwe aanvallen. Gebeurt dat, dan ziet ze zich genoodzaakt alle vijfhonderd schapen terug te halen naar de boerderij. "Dan hebben we wel een groot probleem", zegt Kingma. "Omdat de goudjakhals een beschermde diersoort is, mogen we er niet op jagen. Maar hij hoort hier niet thuis, net als de wolf. Dit land is gewoon te klein voor dit soort dieren."

De uitslag van de dna-test wordt in de loop van mei verwacht. Dan is er dus ook zekerheid of het om een goudjakhals gaat.

Intussen kunnen schapenhouders zich maar het beste voorbereiden, schrijft BIJ12 op de website. "Hoe eerder en hoe meer maatregelen worden genomen, hoe beter. De nadruk ligt in eerste instantie op het beveiligen van schapen en geiten. Het 's nachts ophokken van vee is een betrouwbare maatregel om aanvallen te voorkomen. Een andere belangrijke maatregel is het plaatsen van een wolfwerende afrastering. Deze afrastering houdt ook een goudjakhals op afstand."
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Norman

Citaat van: Matthijs Molenaar op april 12, 2023, 18:24:22 PMNa de wolf nu de goudjakhals? Lammeren doodgebeten bij Lauwersoog

...Gezien de aard van de verwondingen vermoeden deskundigen dat een goudjakhals heeft toegeslagen...

...Even dacht Kingma dat de dieren door een wolf waren aangevallen. Maar een deskundige van de provinciale faunaorganisatie BIJ12 sloot dat uit. "Die zei: ik denk niet dat het een wolf is, want een wolf maakt het nog veel gekker", aldus de schapenhouder...


Hier krijg ik dus echt vlekken van. Deskundigen vermoeden een goudjakhals. Vermoeden heb je helemaal niets aan en draagt alleen maar meer bij aan de demonisering van deze dieren. Met zulke deskundigen heb je geen vijanden nodig, die worden zo vanzelf gecreëerd. Wolf, hond, goudjakhals, het is vooralsnog allemaal mogelijk en je hebt helemaal niks aan zulke berichtgeving. Ik vind het ook geen fraaie journalistiek als je de feiten niet verifieert of het ontbreken hiervan niet benoemd.

Overigens zijn er in Nederland circa 500.000 schapen, waarvan het leeuwendeel geen natuurlijke dood sterft, maar beestachtig afgeslacht worden door 's werelds meest brute predator; de mens.


Arjan V

Citaat van: Norman op april 13, 2023, 07:48:54 AM
Citaat van: Matthijs Molenaar op april 12, 2023, 18:24:22 PMNa de wolf nu de goudjakhals? Lammeren doodgebeten bij Lauwersoog

...Gezien de aard van de verwondingen vermoeden deskundigen dat een goudjakhals heeft toegeslagen...

...Even dacht Kingma dat de dieren door een wolf waren aangevallen. Maar een deskundige van de provinciale faunaorganisatie BIJ12 sloot dat uit. "Die zei: ik denk niet dat het een wolf is, want een wolf maakt het nog veel gekker", aldus de schapenhouder...


Hier krijg ik dus echt vlekken van. Deskundigen vermoeden een goudjakhals. Vermoeden heb je helemaal niets aan en draagt alleen maar meer bij aan de demonisering van deze dieren. Met zulke deskundigen heb je geen vijanden nodig, die worden zo vanzelf gecreëerd. Wolf, hond, goudjakhals, het is vooralsnog allemaal mogelijk en je hebt helemaal niks aan zulke berichtgeving. Ik vind het ook geen fraaie journalistiek als je de feiten niet verifieert of het ontbreken hiervan niet benoemd.

Overigens zijn er in Nederland circa 500.000 schapen, waarvan het leeuwendeel geen natuurlijke dood sterft, maar beestachtig afgeslacht worden door 's werelds meest brute predator; de mens.

Waarom zou men aan de verwondingen niet kunnnen zien of het een jakhals is?
Honden maken bijvoorbeeld veel bijt wonden. En de wolf geeft een zeer krachtige beet in de nek. Men kijkt hier speciaal naar.
Met vriendelijke groet,

Arjan

Arjan V

Citaat van: Norman op april 13, 2023, 19:47:54 PM-1 wolf, dankzij de meest schadelijke predator ter wereld:

https://nos.nl/artikel/2471310-zwaargewonde-wolf-krijgt-genadeschot-na-aanrijding-op-a12

Inderdaad vreemd dat de politie met al hun kennis over wilde dieren hierin de beslissing maakt.
Ik denk dat ze alleen maar geluisterd hebben naar de "faunabeheerder"/ jager.
Een gewonde wolf hoeft helemaal geen gevaat op te leveren.
Het voorbeeld dat hij zelf aan haalt gaat over een wolf die is aangereden en nu in Duitsland woont.

Luister hier naar het interview

https://www.gld.nl/nieuws/7921351/faunabeheerder-schiet-zwaargewonde-wolf-dood-na-aanrijding
Met vriendelijke groet,

Arjan

tekenaar

#2832
Citaat van: Arjan V op april 14, 2023, 05:22:55 AMEn de wolf geeft een zeer krachtige beet in de nek. Men kijkt hier speciaal naar.

Vooral op de achterhand (billen) van de prooi, in de neus en in de buikstreek. Wolven zijn geen leeuwen. En nee, een wolvenprooi kan zo uit elkaar getrokken zijn dat het verschil niet direct duidelijk is.

En een verbrijzelde achterpoot is een gangbare reden om wilde dieren uit hun lijden te verlossen. Een volwassen wolf opvangen en rehabiliteren betekend ofwel zoveel stress dat het onmenselijk is, ofwel zoveel gewenning dat hij later niet terug geplaatst kan worden in de natuur. Ik zie geen enkele reden om anders om te gaan met een gewonde wolf als met een ree of haas. De keuze voor afschot is begrijpelijk en logisch. Op lange termijn is het onoverkomelijk dat af en toe een wolf geschoten gaat worden, ook om andere redenen (gewenning aan mensen of fixatie op landbouwdieren als prooi bijvoorbeeld). Ook hier zie ik geen verschil tussen wolven en andere wilde diersoorten, die ook (met het geweer) beheerd worden (denk aan overpopulatie van herten).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: Arjan V op april 14, 2023, 05:22:55 AM
Citaat van: Norman op april 13, 2023, 07:48:54 AM
Citaat van: Matthijs Molenaar op april 12, 2023, 18:24:22 PMNa de wolf nu de goudjakhals? Lammeren doodgebeten bij Lauwersoog

...Gezien de aard van de verwondingen vermoeden deskundigen dat een goudjakhals heeft toegeslagen...

...Even dacht Kingma dat de dieren door een wolf waren aangevallen. Maar een deskundige van de provinciale faunaorganisatie BIJ12 sloot dat uit. "Die zei: ik denk niet dat het een wolf is, want een wolf maakt het nog veel gekker", aldus de schapenhouder...


Hier krijg ik dus echt vlekken van. Deskundigen vermoeden een goudjakhals. Vermoeden heb je helemaal niets aan en draagt alleen maar meer bij aan de demonisering van deze dieren. Met zulke deskundigen heb je geen vijanden nodig, die worden zo vanzelf gecreëerd. Wolf, hond, goudjakhals, het is vooralsnog allemaal mogelijk en je hebt helemaal niks aan zulke berichtgeving. Ik vind het ook geen fraaie journalistiek als je de feiten niet verifieert of het ontbreken hiervan niet benoemd.

Overigens zijn er in Nederland circa 500.000 schapen, waarvan het leeuwendeel geen natuurlijke dood sterft, maar beestachtig afgeslacht worden door 's werelds meest brute predator; de mens.

Waarom zou men aan de verwondingen niet kunnnen zien of het een jakhals is?
Honden maken bijvoorbeeld veel bijt wonden. En de wolf geeft een zeer krachtige beet in de nek. Men kijkt hier speciaal naar.

Ik heb recent een webinar gekeken waar bijtwonden van wolven besproken werden. Zo was er een wolf die schapen vrijwel zonder uitzondering bij de nek pakte en waar nagenoeg geen bloed aan te pas kwam bij het doden en zo was er een andere wolf in hetzelfde gebied die steevast de schapen aan de achterzijde pakte en deze van achteraf uit elkaar trok.

Wat ik hiermee zeggen wil, is dat zonder DNA en geen enkele zekerheid te geven is en je dus niet op de feiten vooruit moet lopen. De reputatie van wolven in sommige kringen is al niet zo best, dus zou onafhankelijke media neutraal, objectief en feitelijk moeten blijven en niet moeten met de wolven in het bos huilen, om maar eens een passend spreekwoord te gebruiken.

Norman

Citaat van: tekenaar op april 14, 2023, 09:09:57 AM... De keuze voor afschot is begrijpelijk en logisch. Op lange termijn is het onoverkomelijk dat af en toe een wolf geschoten gaat worden...(denk aan overpopulatie van herten).

Eens met het eerste, een wild dier moet zo snel mogelijk uit haar lijden verlost worden en zou niet moeten wachten op een belletje om de verantwoordelijkheid af te dekken. Als politie ter plaatse is, dan moet mijns inziens het afschot zo snel mogelijk gebeuren om het lijden zoveel mogelijk te voorkomen.

Vwb. het tweede, ik geloof niet in overpopulaties van dieren die ergens van nature en op eigen kracht ergens voorkomen. Ik vind dat een door mensen aangepraat verhaal. Voedsel bepaald de populatiegrootte, niet de predator en zeker niet een jager.

tekenaar

Uiteindelijk wordt de draagkracht van een gebied voor roofdieren niet bepaald door het aanbod van prooi, maar door de tolerantie van de mensen in dat gebied. Wanneer je de bescherming zo strict maakt dat onder geen enkele voorwaarde kan worden ingegrepen, geeft dat een gevoel van machteloosheid wat de tolerantie niet ten goede komt. Dit verhoogd de kans dat mensen het recht in eigen hand nemen (met een geweer of bijvoorbeeld een gaspedaal).

Hier een evenwicht in vinden is enorm moeilijk, maar het uitgangspunt dat wolven onaanraakbaar zijn, is niet houdbaar.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

#2836
Citaat van: Norman op april 14, 2023, 09:29:16 AMVwb. het tweede, ik geloof niet in overpopulaties van dieren die ergens van nature en op eigen kracht ergens voorkomen. Ik vind dat een door mensen aangepraat verhaal. Voedsel bepaald de populatiegrootte, niet de predator en zeker niet een jager.

Lang voordat een diersoort zelf begint te merken dat de populatie groot is geworden, kan hij al andere soorten selectief uit het gebied hebben laten verdwijnen. B.v. herten houden erg van lijsterbes, maar leven ook prima op planten die ze minder lekker vinden. Herten kunnen zelf prima gezond zijn (geen overpopulatie) maar ondertussen lijsterbessen en andere "lekkere" planten uit een gebied hebben laten verdwijnen (opgegeten). Wil je dat? Natuurbeheer is niet makkelijk. Zeker niet wanneer die natuur is gereduceerd tot geisoleerde postzegeltjes met ontwatering en stikstofbemesting.  In zulke situaties kan het heel goed dat de beherende instantie de wenselijke populatiegrootte bepaald, en de jager middel is om die te berijken. Zowel van herten als van wolven. Je moet beginnen met een dedetailleerde doelstelling voor een gebied. Als dat behoud van soorten is (habitatrichtlijn!), dan past daar een bepaald beheer bij. En als natuurlijke processen het doel zijn (Oostvaardersplassen!), dan past daar een ander beheer bij.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Beste Paul,

Dat is ook een mening. Ik ben van mening dat de natuur al miljoenen jaren prima heeft gefunctioneerd zonder menselijk ingrijpen, door de mens zijn er allerlei verstoringen ontstaan in natuurlijke processen (o.a. jacht, maar ook overbemesting (direct/indirect), introductie van - uitheemse- soorten, etc.)

OVP is een mooi voorbeeld waar de mens inderdaad natuurlijk processen voorstaat, maar deze toch heeft verstoord door het introduceren van soorten en het omheinen van het gebied. De iets ten westen gelegen Lepelaarsplassen laten een heel ander, meer natuurlijk beeld zien, van een vergelijkbaar gebied, maar dan zonder geïntroduceerde soorten en hekwerken.

Het zou fijn zijn als de mensen zich eens niet boven de natuur stellen, maar samen met de natuur leven, waarbij er ruimte is voor de natuur en de mens en de mens niet maar blijft nemen.

Zeker voor de wolf zie ik met regelmaat jammerende schapenhouders, maar als je dan kijkt naar de afrastering, dan voldoet deze prima om schapen binnen te houden, maar niet om wolven buit te houden.

Dan vind ik het nog steeds heel vervelend voor de schapen, maar heeft de schapenhouder zich onvoldoende ingespannen om aanvallen te voorkomen en dan is afschot van een wolf niet de eerste oplossing die geroepen zou mogen worden.

Ik ben tegen de jacht, al kan ik enig begrip opbrengen voor jagers die voor eigen consumptie jagen, maar populatiebeheer geloof ik niet in. Voor de korte termijn is het wellicht en oplossing, maar voor de lange termijn onnodig.

Nemen we de OVP als voorbeeld. Nu wordt er ingegrepen, omdat verhongerende herten zielig is. Maar zouden we de natuur zijn beloop laten en de herten laten verhongeren, net zoals we dat doen bij ijsvogels en winterkoninkjes, dan zal er opslag komen van wilg, berk, els, etc. en krijgen we uiteindelijk bos met de bijbehorende soorten, grazers zullen ook weer een opleving krijgen, bos stort op termijn weer in en het gebied wordt weer meer open en het eindstadium is een west Europees loofbos, waarbij er door instorting van bomen door ouderdom, ziekten en stormen weer open plekken komen, waarbij elk stadium zijn eigen biodiversiteit kent, die afhankelijk van het stadium rijker of minder rijk zijn.

Dit zijn stadia die decennia kunnen duren en waar mensen veelal geen geduld voor hebben en liever blijven sturen/beheren/tuinieren, vaak om abiotische factoren, zoals het stikstofoverschot, te elimineren. Daar ben ik het overigens niet per se mee oneens, maar dan wel als de abiotische factoren ook aangepakt worden en niet alleen worden besproken. Nu een heideveld aanleggen naast een drukke snelweg is een kansloze actie die alleen maar veel geld en beheer kost ten faveure van droomnatuur.

ronris

Citaat van: Arjan V op april 14, 2023, 05:27:25 AM
Citaat van: Norman op april 13, 2023, 19:47:54 PM-1 wolf, dankzij de meest schadelijke predator ter wereld:

https://nos.nl/artikel/2471310-zwaargewonde-wolf-krijgt-genadeschot-na-aanrijding-op-a12

Inderdaad vreemd dat de politie met al hun kennis over wilde dieren hierin de beslissing maakt.
Ik denk dat ze alleen maar geluisterd hebben naar de "faunabeheerder"/ jager.
Een gewonde wolf hoeft helemaal geen gevaat op te leveren.
Het voorbeeld dat hij zelf aan haalt gaat over een wolf die is aangereden en nu in Duitsland woont.

Luister hier naar het interview

https://www.gld.nl/nieuws/7921351/faunabeheerder-schiet-zwaargewonde-wolf-dood-na-aanrijding

Sinds wanneer wordt de politie als autoriteit gezien op de kennis van wilde dieren? opleiding, aanspreken grofwild, jachtakte, aanwezigheid jachtgeweer, beoordeling van de aard van verwondingen? Is dit de parate kennis van een doorsnee diender? in veel gevallen wordt faunabeheerder of iemand van wildaanrijdingen juist ingeschakeld door politie in verband met deskundigheid op dit gebied.     

Jan Mudde

Citaat van: ronris op april 15, 2023, 16:24:41 PM
Citaat van: Arjan V op april 14, 2023, 05:27:25 AM
Citaat van: Norman op april 13, 2023, 19:47:54 PM-1 wolf, dankzij de meest schadelijke predator ter wereld:

https://nos.nl/artikel/2471310-zwaargewonde-wolf-krijgt-genadeschot-na-aanrijding-op-a12

Inderdaad vreemd dat de politie met al hun kennis over wilde dieren hierin de beslissing maakt.
Ik denk dat ze alleen maar geluisterd hebben naar de "faunabeheerder"/ jager.
Een gewonde wolf hoeft helemaal geen gevaat op te leveren.
Het voorbeeld dat hij zelf aan haalt gaat over een wolf die is aangereden en nu in Duitsland woont.

Luister hier naar het interview

https://www.gld.nl/nieuws/7921351/faunabeheerder-schiet-zwaargewonde-wolf-dood-na-aanrijding

Sinds wanneer wordt de politie als autoriteit gezien op de kennis van wilde dieren? opleiding, aanspreken grofwild, jachtakte, aanwezigheid jachtgeweer, beoordeling van de aard van verwondingen? Is dit de parate kennis van een doorsnee diender? in veel gevallen wordt faunabeheerder of iemand van wildaanrijdingen juist ingeschakeld door politie in verband met deskundigheid op dit gebied.     

Dat valt bij heel erg veel jagers ook nogal zwaar tegen wat betreft die kennis en ook de officiële jachtopleiding is nou niet wat je zegt "degelijk" wat kennis betreft......... Ik heb hem gevolgd, voor de duidelijkheid.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Norman

In deze zie ik de politie als degene die het juridische fiat zou mogen geven voor de 'overtreding' in het belang van het voorkomen van onnodig lijden van het dier. De jager als uitvoerende. De jachtopleiding krijgt meer credits dan deze verdiend en die vooral van belang is voor de juridische kant van de jacht en wapenbeheersing, ecologisch gezien is het geen indrukwekkende opleiding.


H.J. Tromp

https://www.nu.nl/dieren/6259817/wolf-loopt-een-rondje-door-doetinchem-en-valt-in-een-achtertuin-in-slaap.html
[/quote]

Politie, dierenarts, verdoving, kliniek, transport..... Man man man, wat een drukte.
Waarom niet gewoon 'boeh' roepen en wegjagen uit de tuin?!
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Jan Mudde

#2843
Citaat van: H.J. Tromp op april 17, 2023, 16:48:37 PMhttps://www.nu.nl/dieren/6259817/wolf-loopt-een-rondje-door-doetinchem-en-valt-in-een-achtertuin-in-slaap.html

Politie, dierenarts, verdoving, kliniek, transport..... Man man man, wat een drukte.
Waarom niet gewoon 'boeh' roepen en wegjagen uit de tuin?!

[/quote]

Ja maar....ja maar... ja maar....Het is een WOLF meneer!!! levensgevaarlijk, Straks eindig ik als de groetmoeder van Roodkapje als ik "boeh" roep.


Kortom, mensen zijn geen natuur meer gewend, tenminste als die natuur niet achter een hekje of in een hokje zit!!!!

Grtz, jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on


OJGoreng

Citaat van: Jan Mudde op april 17, 2023, 17:52:01 PM
Citaat van: H.J. Tromp op april 17, 2023, 16:48:37 PMhttps://www.nu.nl/dieren/6259817/wolf-loopt-een-rondje-door-doetinchem-en-valt-in-een-achtertuin-in-slaap.html

Meer bij de NOS: https://nos.nl/artikel/2471800-bewoners-vinden-slapende-wolf-in-achtertuin-doetinchem

Je verzint het niet:

CiteerSilvia de Wolf-De Wolff was haar hond aan het uitlaten toen ze oog in oog kwam te staan met een wolf. "In eerste instantie dacht ik dat het een herder was", vertelt ze aan Omroep Gelderland. "Maar toen keek het dier me aan en wist ik: 'dit is een wolf'." Ze ging terug naar huis en belde de politie.

Met vriendelijke groet, Zainal


OlivierO

Citaat van: Arjan V op april 25, 2023, 12:33:38 PMJe verwacht het niet.

Ja, toch wel. Ik zou wel een statistieken willen zien van hond vs wolf, of zelfs gedomesticeerde dieren vs. wilde dieren, qua daders dus. De Wolf en de andere wilde dieren gaan er goed uit komen, zoveel is volgens mij ruim zeker.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OJGoreng

Citaat van: OlivierO op april 25, 2023, 19:07:03 PMJa, toch wel. Ik zou wel een statistieken willen zien van hond vs wolf, of zelfs gedomesticeerde dieren vs. wilde dieren, qua daders dus. De Wolf en de andere wilde dieren gaan er goed uit komen, zoveel is volgens mij ruim zeker.

Hier staat een beetje info, met als belangrijkste boodschap dat goede cijfers daarover ontbreken, helaas.
Met vriendelijke groet, Zainal

tekenaar

Citaat van: OJGoreng op april 26, 2023, 09:25:34 AM
Citaat van: OlivierO op april 25, 2023, 19:07:03 PMJa, toch wel. Ik zou wel een statistieken willen zien van hond vs wolf, of zelfs gedomesticeerde dieren vs. wilde dieren, qua daders dus. De Wolf en de andere wilde dieren gaan er goed uit komen, zoveel is volgens mij ruim zeker.

Hier staat een beetje info, met als belangrijkste boodschap dat goede cijfers daarover ontbreken, helaas.

17 schapen per wolf klopt niet met de bewering dat landbouwhuisdieren maar een heel klein deel uitmaken van het voedsel van wolven. Een wolf een een kilo of 5 per dag wanneer hij een prooi beschikbaar heeft (en helemaal niets op minstens de helft van de dagen), wat betekend dat 1 schaap meer dan voldoende is voor een paartje wolven voor een hele week of langer. Mischien is het grootste probleem wel dat karkassen direct worden opgeruimd (door de eigenaar) waardoor de wolven de volgende dag meteen weer gaan jagen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/