Honden zijn idd veel risicovoller als hun baasje nergens naar omkijkt zoals helaas nog teveel gebeurt. Afgelopen jaar ook getuige geweest van een loslopende vechthond die voor mijn ogen een ree levend verscheurde. Dat blijft je wel op het netvlies staan en had net zo goed een kind kunnen zijn. Maar daar hoor je bijna niemand over. Op een zonovergoten dag in het weekend kun je hier in het bos bijna over de koppen lopen en echt iedereen heeft zijn hond los..
De redenatie is wel hetzelfde. Als je ziet wat wolven van een ree (schaap, veulen, kalf) overlaten, is de gedachte al snel "hel zal maar een kind overkomen" ...
Waarom is het overigens erger wanneer een loslopende hond een ree dood, vergeleken met een loslopende wolf die hetzelfde doet?
p.s. ik vertrouw mijn hond op dit punt niet, ik heb een jonge herder en die gaat echt achter wild aan als ze de kans krijgt. Die kans krijgt ze dus mooi niet: juist in het bos is ze aan de lijn. In ruim open veld wanneer ik de omgeving kan overzien mag ze soms los rennen. Dan baal ik ervan wanneer ze vogels opjaagt, dus ook dat is maar af en toe. Hier in Slovenie lossen ze het loslopende honden probleem makkelijker op: jagers hebben het recht iedere hond te schieten die zonder baas rondloopt en ook iedere hond die enkele tientallen meters van zijn baas af loopt te stropen. De jagers die ik ken, zullen niet snel een incidenteel loslopende hond schieten (de meeste hebben zelf jachthonden en weten dat ook bij een verantwoordelijke baas een hond er een keer tussen uit kan knijpen). Maar als ze regelmatig dezelfde hond in hun jachtveld zien loslopen, dan is het BANG, en het probleem is opgelost. Dit werkt ook
heel preventief ...