Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Citaat van: jeroen vinke op juni 29, 2019, 12:29:21 PM
Ernstig om te lezen dat de bevolking aldaar de soort liever ziet verdwijnen in plaats van te beschermen.

In zekere zin snap ik ze wel. Met een populatie die zo klein is is die soort praktisch gezien waarschijnlijk eigenlijk al lang uitgestorven, dus alle moeite die er nu nog wordt gedaan leidt dus eigenlijk toch tot niets (behalve eventeel voor andere, minder aaibare soorten die kunnen meeliften als er habitatbeschermende maatregelen worden genomen).

Citeer
En allemaal voor de poen. Wat ik dan weer niet begrijp is hoe een onderdeel van een vis, die endemisch is in de Golf van Californië, in Chinese traditionele geneekunde verwerkt kan zijn..
Dat riekt naar zwendel van de hoogste orde.
Het verhaal is wat kort door de bocht. De totoaba wordt gebruikt omdat de traditioneel gebruikte Chinese soort ook al naar de rand van uitsterven is bevist.

Citeer
Het steekt me dat er zoveel diersoorten verdwijnen doordat mensen dénken dat delen van dieren goed voor je zijn.

Eens, maar ik denk dat er nog veel meer verdwijnen omdat het mensen niet eens boeit dat ze überhaupt bestaan.
Met vriendelijke groet, Zainal

H.J. Tromp

Citaat van: caliprobola op juli 02, 2019, 16:24:06 PM
Citaat van: H.J. Tromp op juli 02, 2019, 15:27:04 PM
Een bruinvis is geen vis maar een zoogdier.
Er wordt niet voor de bruinvis gevist in Baja California maar voor een echte vis en daar is de bruinvis slachtoffer van...

Door mij verkeerd begrepen. Excuus aan jeroen vinke
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

OJGoreng

Poolvos trekt duizenden kilometers over zeeijs van Europa naar Canada (NRC 6-7/19)

Een poolvos is in het voorjaar van 2018 van Spitsbergen naar Canada gelopen, over het zeeijs. Dat meldden Noorse onderzoekers eind juni in het tijdschrift Polar Research. Het gezenderde dier legde 3.506 km af in 76 dagen: gemiddeld ruim 46 km per dag, met uitschieters tot 155 km per dag. Dit is de snelste trek van een poolvos ooit gemeten – en tevens het eerste gedocumenteerde geval van een poolvos die zijn continent verliet.
Met vriendelijke groet, Zainal

jfbouwmeester

Citaat van: OJGoreng op juli 06, 2019, 09:55:23 AM
Poolvos trekt duizenden kilometers over zeeijs van Europa naar Canada (NRC 6-7/19)

Een poolvos is in het voorjaar van 2018 van Spitsbergen naar Canada gelopen, over het zeeijs. Dat meldden Noorse onderzoekers eind juni in het tijdschrift Polar Research. Het gezenderde dier legde 3.506 km af in 76 dagen: gemiddeld ruim 46 km per dag, met uitschieters tot 155 km per dag. Dit is de snelste trek van een poolvos ooit gemeten – en tevens het eerste gedocumenteerde geval van een poolvos die zijn continent verliet.

Ongelooflijk dat zo'n poolvos gedreven(door honger?) 155 km op een bepaalde dag af kan leggen. Respect hoor voor dit dier.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroen vinke

Citaat van: H.J. Tromp op juli 03, 2019, 14:19:50 PM
Citaat van: caliprobola op juli 02, 2019, 16:24:06 PM
Citaat van: H.J. Tromp op juli 02, 2019, 15:27:04 PM
Een bruinvis is geen vis maar een zoogdier.
Er wordt niet voor de bruinvis gevist in Baja California maar voor een echte vis en daar is de bruinvis slachtoffer van...

Door mij verkeerd begrepen. Excuus aan jeroen vinke

Excuses aanvaard

Bedankt Zainal voor de achtergrondinfo.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke


Klaas v d Meer

Citaat van: Johan Helmus op juli 09, 2019, 18:09:38 PM
Braziliaanse tandarts schiet met bende illegale plezierjagers mogelijk duizend jaguars af
Wat een malloten...
Ze moeten deze malloten op een eiland los laten en dan
jagers op hun laten jagen en schieten.
Wat bezield zulke mensen denk ik dan.
Groeten van Klaas.

Rob Koelman

Tweede dwergvinvis in paar dagen tijd aangespoeld op de Wadden

Voor de tweede keer in een week tijd is een dwergvinvis aangespoeld op de Wadden. Woensdag werd duidelijk dat een dag eerder een dwergvinvis was aangespoeld op Schiermonnikoog. Maandag was er al een dwergvinvis aangespoeld op Texel.

Meer lezen + foto: https://www.nu.nl/dieren/5963377/tweede-dwergvinvis-in-paar-dagen-tijd-aangespoeld-op-de-wadden.html
Met vriendelijke groet, Rob

egilio

1000 sinds 1987? Dat zijn er >30 per jaar. Dat lijkt me toch wel heel sterk. Ik neem aan dat jaguars ongeveer zo lastig als luipaarden of leeuwen te bejagen zijn en dat je niet zomaar ergens een dagje naar toe rijdt en er dan een stuk of wat afknalt. Ik mag hopen dat hij lang in de gevangenis belandt, en dat ze voor zoveel mogelijk zaken bewijs vinden.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

OJGoreng

Zolang Bolsanaro daar president is lijkt me die kans niet vreselijk groot. Wat is dat trouwens met tandartsen en beesten afknallen? More money than sense?
Met vriendelijke groet, Zainal

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Badgasten redden dertig aangespoelde grienden in VS

Strandgangers hebben dinsdag tientallen aangespoelde grienden terug naar zee geduwd in de Amerikaanse staat Georgia. Ondanks de inspanningen van de omstanders, hebben drie grienden het niet overleefd.

Filmpje: https://www.nu.nl/274846/video/badgasten-redden-dertig-aangespoelde-grienden-in-vs.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

In Chinese collectie gevonden eekhoorn blijkt onontdekte diersoort

Een variant van de vliegende eekhoorn die in 2018 werd gevonden in de collectie van het Kunming Instituut van Zoölogie in China, blijkt een nog niet eerder geïdentificeerde soort te zijn. In eerste instantie dachten de onderzoekers dat het om een 'verloren' diersoort ging die niet meer was gezien sinds 1981.

Meer lezen: https://www.nu.nl/wetenschap/5968124/in-chinese-collectie-gevonden-eekhoorn-blijkt-onontdekte-diersoort.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

In Waddenzee waargenomen dolfijnen afkomstig van Schotse kust

De tien tot twintig tuimelaardolfijnen die vorige week voor de kust van Noord-Holland en in de Waddenzee zwommen, zijn afkomstig van de Schotse oostkust, meldt SOS Dolfijn woensdag. De dieren worden al sinds 1989 gezien door Schotse onderzoekers.

Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5969705/in-waddenzee-waargenomen-dolfijnen-afkomstig-van-schotse-kust.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

'Aantal tijgers in India met 33 procent toegenomen'
CiteerHet aantal tijgers dat in India leeft, is sinds 2014 met driekwart toegenomen.

Iemand kan kennelijk niet rekenen, maar toch aardig nieuws.
Met vriendelijke groet, Zainal

jeroen vinke

https://www.nu.nl/dieren/5973195/nederland-niet-geschikt-voor-oprukkende-lynx-wel-voor-goudjakhals.html

Ik dacht dat die jakhals op de Veluwe waar ze hier over spreken een farce was.
Iemand lopen slapen?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

egilio

Citaat van: OJGoreng op juli 29, 2019, 21:22:32 PM
'Aantal tijgers in India met 33 procent toegenomen'
CiteerHet aantal tijgers dat in India leeft, is sinds 2014 met driekwart toegenomen.

Iemand kan kennelijk niet rekenen, maar toch aardig nieuws.

Ik heb toch ernstige twijfels of de gerapporteerde toename ook een daadwerkelijke toename is. Ze hebben onder andere de leeftijd van tijgers die in de populatieschatting worden meegenomen verlaagd van 1,5 jaar naar 1 jaar. Ben benieuwd wanneer het rapport met alle fotos uitkomt, in die van 2014 werden in sommige gebieden nogal wat tijgers dubbel geteld en dubieuze fotos gebruikt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

migratorius

Citaat van: jeroen vinke op augustus 01, 2019, 12:49:42 PM
https://www.nu.nl/dieren/5973195/nederland-niet-geschikt-voor-oprukkende-lynx-wel-voor-goudjakhals.html

Ik dacht dat die jakhals op de Veluwe waar ze hier over spreken een farce was.
Iemand lopen slapen?
Veluwe klopte, Achterhoek was een hoax.

JanHein

jeroen vinke

Citaat van: migratorius op augustus 01, 2019, 13:54:59 PM
Citaat van: jeroen vinke op augustus 01, 2019, 12:49:42 PM
https://www.nu.nl/dieren/5973195/nederland-niet-geschikt-voor-oprukkende-lynx-wel-voor-goudjakhals.html

Ik dacht dat die jakhals op de Veluwe waar ze hier over spreken een farce was.
Iemand lopen slapen?
Veluwe klopte, Achterhoek was een hoax.

JanHein
Ah bedankt voor de opheldering
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Johan Helmus

Man krijgt taakstraf voor doden van stinkdier in achtertuin

"Een man uit Eindhoven heeft in hoger beroep een taakstraf van 60 uur, waarvan 30 uur voorwaardelijk, gekregen voor het mishandelen en doden van een stinkdier in zijn achtertuin in juli 2017. Volgens de persoon in kwestie vormde het dier een bedreiging voor de vogels en knaagdieren die hij in zijn tuin had. Hij schopte het stinkdier en verdronk het daarna in een emmer."
Groeten, Johan Helmus

jeroen vinke

#2090
Citaat van: Johan Helmus op augustus 02, 2019, 10:35:53 AM
Man krijgt taakstraf voor doden van stinkdier in achtertuin

"Een man uit Eindhoven heeft in hoger beroep een taakstraf van 60 uur, waarvan 30 uur voorwaardelijk, gekregen voor het mishandelen en doden van een stinkdier in zijn achtertuin in juli 2017. Volgens de persoon in kwestie vormde het dier een bedreiging voor de vogels en knaagdieren die hij in zijn tuin had. Hij schopte het stinkdier en verdronk het daarna in een emmer."

Hij schopte hem niet, hij sloeg hem met een schop..  :rolleye:
Lijkt me wel overdreven om de tuin met chloor te besproeien. Het lijkt me toch dat bij verwijdering van het dier, de stank ook vrij snel verdwijnt..

edit: ik vind het overigens een pittige straf. Ondanks dat het niet de meest diervriendelijke manier van uitroeien is, is er wel een exoot opgeruimd in plaats van verjaagd. Overigens waarschijnlijk naar de mogelijkheden van de man, nog het meest 'diervriendelijk', Hij had hem nog een paar klappen kunnen geven met de schep, maar dan lijkt verdrinken me toch beter.
Was dit met een Bruine rat gebeurd, had je er niemand over gehoord.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

Citaat van: Johan Helmus op augustus 02, 2019, 10:35:53 AM
Man krijgt taakstraf voor doden van stinkdier in achtertuin

"Een man uit Eindhoven heeft in hoger beroep een taakstraf van 60 uur, waarvan 30 uur voorwaardelijk, gekregen voor het mishandelen en doden van een stinkdier in zijn achtertuin in juli 2017. Volgens de persoon in kwestie vormde het dier een bedreiging voor de vogels en knaagdieren die hij in zijn tuin had. Hij schopte het stinkdier en verdronk het daarna in een emmer."

Artikel van voor het hoger beroep:
https://www.ad.nl/eindhoven/dwangarbeid-voor-doodslaan-stinkdier-in-eindhoven~a911455d/
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

ruut

Veluwe kampt met mysterieuze zwijnensterfte
Op de Veluwe zijn dit jaar veel meer zwijnen gestorven dan normaal. De teller staat op zeventig, ongeveer drie keer zoveel als gebruikelijk.

Experts staan voor een raadsel, schrijft Omroep Gelderland. Naar een verklaring wordt nog gezocht.

Onduidelijk
Na onderzoek zijn al meer dan dertig mogelijke ziektes uitgesloten, zo ook de Afrikaanse varkenspest. De ziekte woedt onder zwijnen in België, maar is hier niet aangetroffen. "Alle zwijnen worden daar op getest en daar hebben we binnen een dag de uitslag van", zegt Erik Koffeman van Faunabeheereenheid Gelderland.

Honger kan het volgens Koffeman ook niet zijn. "Het was juist een zeer voedzaam jaar voor de zwijnen."

Positief is dat er de laatste maanden een afname in de sterfte zit. Invloed op de totale populatie heeft deze zwijnensterfte volgens Koffeman overigens niet. "Deze aantallen vallen in het niet op het totaal."

https://nos.nl/artikel/2296226-veluwe-kampt-met-mysterieuze-zwijnensterfte.html

ruut

Roep om weghalen beren uit Franse Pyreneeën
TOULOUSE (ANP/AFP) - Ongeveer honderd Franse burgemeesters en andere bestuurders hebben de regering opgeroepen de beren uit het Franse deel van de Pyreneeën weg te halen. Tijdens een bijeenkomt in Toulouse lieten de bestuurders weten dat de sterfte onder de schapen fors is gestegen sinds de overheid twintig jaar geleden begon met het opnieuw uitzetten van beren.
De beer was in de Franse Pyreneeën zo goed als uitgestorven totdat de overheid twintig jaar geleden begon met het uitzetten van Sloveense beren in het gebergte. Momenteel leven er ongeveer vijftig in het gebied, vooral in het departement Ariège.
Natuurbeschermers zeggen dat de dieren een bijdrage leveren aan het in stand houden van het ecosysteem, maar boeren en herders zeggen dat hun vee steeds vaker door beren wordt aangevallen. Beren zouden dit jaar onder meer verantwoordelijk zijn voor de dood van circa 640 schapen in de Franse Pyreneeën. De meeste dieren zouden zijn omgekomen toen ze op de vlucht voor beren van de rotsen vielen. "Daarom doen we deze oproep. Parijs luister naar ons", zei Philippe Lacube, hoofd van de organisatie van landbouwers in Ariège.

ANP - ANP - dinsdag 6 augustus 2019


migratorius

De Stichting Exotenbescherming ("Faunabescherming" vind ik een onzinbenaming voor deze fanclub van Damherten en Canadese Ganzen, maar dat mag men met me oneens zijn) heeft de Damherten geen dienst bewezen:
https://nos.nl/artikel/2297769-afschieten-honderden-damherten-zeeland-had-voorkomen-kunnen-worden.html

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op augustus 16, 2019, 17:25:06 PMDe Stichting Exotenbescherming ("Faunabescherming" vind ik een onzinbenaming voor deze fanclub van Damherten en Canadese Ganzen, maar dat mag men met me oneens zijn) heeft de Damherten geen dienst bewezen:
https://nos.nl/artikel/2297769-afschieten-honderden-damherten-zeeland-had-voorkomen-kunnen-worden.html

Helemaal mee eens.

Gaat gewoon om een ordinaire 'zielige beestjes-club' - waarvan er helaas veel te veel zijn in ons land - met een totaal gebrek aan ecologisch inzicht.

Uit het genoemde artikel (https://nos.nl/artikel/2297769-afschieten-honderden-damherten-zeeland-had-voorkomen-kunnen-worden.html):

Staatsbosbeheer gaat vanaf oktober honderden damherten afschieten op het eilandje Haringvreter in het Veerse Meer, maar dat had voorkomen kunnen worden. Jaren geleden, toen de kudde nog veel kleiner was, wilde Staatsbosbeheer al beginnen met de jacht. Maar nadat er vijftien dieren waren afgemaakt, stapte stichting De Faunabescherming naar de rechter en die verbood het afschot.

In 2017 is vervolgens een onderzoek gestart waarbij werd gekeken of het gebied waarin de damherten leefden wel geschikt was voor zo veel dieren. Daaruit bleek dat er eigenlijk maar 150 damherten in het gebied zouden moeten zitten; het zijn er nu meer dan 650.


Opgemerkt dient te worden dat een aantal van 150 dieren nog altijd extreem hoog is voor het gebied. Daarmee is de Haringvreter nog steeds een soort van 'hertenpark'. Wat mij betreft gewoon alle damherten tot hertenvlees verwerken. Ik bestel vast 10 kilo!  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Faunabescherming aanklagen voor dierenmishandeling. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

migratorius

Dit valt wel onder komkommernieuws: https://nos.nl/artikel/2298107-steeds-meer-wild-wordt-doodgereden.html
Overigens zou men naar Duitsland kunnen kijken waar het aangereden jachtwild (en dat is in Duitsland zo'n beetje alles) nauwgezet wordt genoteerd.

JanHein

Cygnus

Citaat van: migratorius op augustus 19, 2019, 17:26:30 PM
Dit valt wel onder komkommernieuws: https://nos.nl/artikel/2298107-steeds-meer-wild-wordt-doodgereden.html

Doorgaans betekent meer doodgereden dieren dat er meer dieren zijn, dus eigenlijk een goed teken. Ik herinner me nog een topic op tv van een hele tijd geleden. Iemand vertelde dat het slecht ging met de Kerkuil in Nederland, want er werden steeds meer doodgereden. In werkelijkheid was de ooraak van de hogere aantallen doodgereden Kerkuilen een veel hogere stand dan in eerdere jaren. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Zeldzame wasbeerhond doodgereden in Flevoland

In de Noordoostpolder in Flevoland is een doodgereden wasbeerhond gevonden. Het dier wordt zelden in Nederland gezien.

De wasbeerhond lag in een berm langs de weg. Het roofdier is een exoot en komt oorspronkelijk niet voor in Nederland. Af en toe wordt er een gespot met behulp van een wildcamera. Er zijn tot nog toe vooral wasbeerhonden gespot in het noorden en oosten van het land.

Hele artikel lezen: https://nos.nl/artikel/2299012-zeldzame-wasbeerhond-doodgereden-in-flevoland.html

Eén van de foto's bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob