klokjesbloem

Gestart door Dana Lempersová, februari 14, 2012, 16:41:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dana Lempersová

Hallo forum,
deze foto gemaakt ergens in de bergen Zwitserland of Oostenrijk. Durft iemand zeggen welke klokjesbloem hij is? I twijfel aan Campanula cochlearifolia. Volgens mij kloppen de bladeren en kelkbladeren niet.  Bedankt voor alle reactie. Dana


Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Dana Lempersová

Hallo Pieter,
yes,  :duim:  Dana

Dana Lempersová

Hallo forum,
deze klokjesbloem lijk mij niet Campanula excisa.  Volgens mij Campanula rotundifolia of???.
Kan mij iemand helpen?  Hartelijk bedankt. Dana

Datura

Hoi Dana,

Inderdaad geen C. excisa, daarvan zijn de kroonslippen verder ingesneden (zie bijgevoegde foto). Het zou C. rotundifolia kunnen zijn, maar ik neig meer naar C. scheuchzeri omdat ik geen steriele bladrozetten op de foto kan ontdekken, en op de foto alle stengels maar 1 bloem lijken te hebben.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Dana Lempersová

Hoi Kim,
hartelijk bedankt voor de Uwe reactie. Ik ben iedere keer verbaast hoeveel slimme mensen er zijn. Ik ben blij dat deze web bestaat.
Zonder julie??  :rolleye:  Dana  ;)

Dana Lempersová

Hallo forum,
ik heb nog deze foto uit Slowakije. Campanula rotundifolia? Ik vind het moeilijk te herkennen. Als kan mij iemand helpen, heel graag. Dana

Datura

#7
Hoi Dana,

Zou (alweer) heel goed kunnen. maar het verschil tussen C. rotundifolia en C. scheuchzerii is in het veld soms al moeilijk te bepalen... Voor wat het waard is, bij de eerste en de laatste foto neig ik naar rotundifolia, bij de middelste naar scheuchzeri (die bloemen lijken ook iets langer, maar wellicht is dat schijn). Waar ergens in Slowakije zijn de fotos gemaakt?

Edit: Van de Parnassia op de eerste en laatste foto ben ik wel zeker :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Dana Lempersová

Hallo Kim,
hartelijk bedankt voor de snelle en goede reactie.  Wat knap van U, dat U de Paarnassia gezien heeft. Ik niet. 
Over de klokjesbloem heb ik vastgesteld, dat de C. scheuchzeri is een synonym van C.bohemica en die is een endemit in de Reuzengebergte  in Bohemie, Krkonoše - is een Tsjechische naam. Dat zou betekenen, dat de Campanula op 2. foto is een andere soort. Waar precies de foto gemaakt is, weet ik niet. Ik ga dat vaststellen. Met vriendelijke groeten Dana

Datura

Hoi Dana,

Klopt niet helemaal! C. scheuchzeri is een in de hele alpen wijdverbreidde soort die ook daarbuiten nog wel voorkomt!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Dana Lempersová

#10
Hoi Kim,
een mooi nieuws, dank U wel!!!!!! De foto's gemaakt in Hoge Tatra (hoge gebergte) Met vriendelijke groeten Dana