Matkop?

Gestart door willy ramaekers, februari 13, 2012, 17:55:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Is dit een matkop? Gemaakt in de Berken in Ommel.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

HPM

Op de foto zijn geen kenmerken te zien die een determinatie toelaten.
Herman van der Meer

willy ramaekers

#2
Het geluid dat ik hoorde leek toch wel op die van een matkop. Hier nog een andere foto.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

KorHaan

Willy,

Het geluid van Matkop en Glanskop is zó totaal verschillend, dat je daar gewoon het beste op af kunt gaan. De foto's zijn niet echt duidelijk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

willy ramaekers

Het was meer van teeh teeh teeh,wat ik niet goed kan verwoorden.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

joostheeremans

Citaat van: KorHaan op februari 13, 2012, 20:14:23 PM
Willy,

Het geluid van Matkop en Glanskop is zó totaal verschillend, dat je daar gewoon het beste op af kunt gaan. De foto's zijn niet echt duidelijk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Ik ben het met je eens dat de kenmerkende geluiden inderdaad sterk verschillen, maar niet alle geluiden zijn zo kenmerkend.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

willy ramaekers

Heb op internet het geluid opgezocht,dit komt wel overeen met wat ik gehoord heb.Ik heb in deze regio al meerdere vogels gezien.Komt in deze buurt dan ook de glanskop voor?

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Cygnus

Bij de Glanskop is de staart bijna altijd recht, op de foto is een tamelijk gevorkte staart te zien. Dit spreekt meer voor Matkop dan voor Glanskop. Het is maar een aanwijzing, een zekere determinatie is op basis van deze foto m.i. niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Hart

Is dat een kenmerk uit je eigen ervaring, Trinus? Ik ben het in elk geval niet eerder tegengekomen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 20:47:04 PM
Is dat een kenmerk uit je eigen ervaring, Trinus? Ik ben het in elk geval niet eerder tegengekomen.

Ik dacht dat we het daar in 1 van die Matkop/Glanskop-discussies nog onlangs over gehad hadden? Bij Glanskop is dit verschil in lengte tussen de buitenste (t6) en de andere pennen gewoonlijk gering waardoor het staarteinde 'rechter' lijkt dan bij Matkop waar t6 vaak duidelijk korter is en de staart afgerond lijkt (dus juist niet gevorkt zou ik zeggen...). Dit kenmerk wordt nogal verschillend beoordeeld maar de van Duivendijk zegt er in elk geval van: "only useful in extreme examples due to overlap". Ook speelt slijtage hier een rol natuurlijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

#10
Dit kenmerk wordt al beschreven in de derde editie uit 1984 van de Identification Guide to European Passerines van Lars Svensson. Bij de Glanskop is het verschil tussen de kortste en de langste staartpen "usually less than 5 mm" en bij de Matkop "usually more than 4 mm".  In het boek Handkenmerken van het Vogeltrekstation uit 1994 staat vermeld dat bij minder dan 4 mm het een Glanskop is en bij meer dan 5 mm een Matkop. Sommigen zeggen dat dit een vaag kenmerk is. Ik heb zelf circa 25 Glanskoppen en circa 100 Matkoppen geringd (in Estland) en bij deze vogels klopten deze kenmerken in ieder geval. Bij de Glanskop is het verschil tussen de kortste en de langste staartpen bijna altijd 1-3 mm en bij de Matkop meer dan 6 mm. Slechts enkele vogels zitten in de zone 4-5 mm.
EDIT: Ik zal nog zoeken naar bruikbare foto's van de verschillen van de staart van Glanskop en Matkop
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Hart

@Frank: Dan heb ik (dat gedeelte van) die discussie schijnbaar gemist.
@Trinus: Ik vind het niet direkt als een handig veldkenmerk klinken ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

"There is, however, a statistically signifi-
cant difference in the relative lengths of the tail
feathers (du Feu & du Feu 1996; Scott 1999).
The difference in length between the outermost
tail feather and the longest (innermost) tail
feathers is at least 4 mm in the Willow Tit, com-
pared with less than 5 mm in the Marsh Tit,
although this has an error rate of up to 23%
(Scott 1999; Redfern & Clark 2001). Viewed
from below, the Willow Tit shows a 'stepped'
appearance of four successively longer tail
feathers from the outermost inwards, compared
with two or three in the Marsh Tit (du Feu & du
Feu 1996). This contributes to a subtly different
tail shape: while the tail of both species has
rounded corners, those of the Willow Tit are the
more rounded, although this is not obvious in
the field (Vinicombe 2005). Although examina-
tion of the tail may be of some value for ringers,
it is of no practical use for field or photographic
identification owing to overlap and the very
small measurements involved."

Richard K. Broughton (2009)
Separation of Willow Tit and Marsh Tit in Britain: a review
British Birds 102(2009):604–616


"Although examina tion of the tail may be of some value for ringers, it is of no practical use for field or photographic identification owingto overlap and the very small measurements involved."
Herman van der Meer

willy ramaekers

Dus worden deze als matkop gedetermineerd????

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

HPM

Citaat van: willy ramaekers op februari 13, 2012, 22:08:50 PM
Dus worden deze als matkop gedetermineerd? ???

Willy

Over welke deze heb je het?
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 21:06:43 PM
@Trinus: Ik vind het niet direkt als een handig veldkenmerk klinken ...

Het is inderdaad niet een handig veldkenmerk, want door de verrekijker is dat meestal niet goed te zien. Hier discussieren we echter over een foto, dan is het anders. Naar een foto kun je net zo lang kijken als nodig is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

willy ramaekers

Over de foto,s die ik heb geplaatst. :-[

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Vincent Hart

Citaat van: Cygnus op februari 13, 2012, 22:27:04 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 21:06:43 PM
@Trinus: Ik vind het niet direkt als een handig veldkenmerk klinken ...

Het is inderdaad niet een handig veldkenmerk, want door de verrekijker is dat meestal niet goed te zien. Hier discussieren we echter over een foto, dan is het anders. Naar een foto kun je net zo lang kijken als nodig is.
In de tot nu toe aangehaalde bronnen is er steeds sprake van buitenste staartpennen die meer of minder korter zijn dan verder naar binnen gelegen pennen, zoals Frank ook al aangeeft. Ik heb eerlijk gezegd niet het geduld om naar een foto te kijken tot dat uit de mate van vorking is af te leiden  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: HPM op februari 13, 2012, 22:26:11 PM
Citaat van: willy ramaekers op februari 13, 2012, 22:08:50 PM
Dus worden deze als matkop gedetermineerd? ???

Willy

Over welke deze heb je het?

Citaat van: willy ramaekers op februari 13, 2012, 22:31:55 PM
Over de foto,s die ik heb geplaatst. :-[

Willy


Alleen Trinus heeft een naam genoemd en dat is op basis van een onbruikbaar kenmerk,
Om het nog ingewikkelder te maken: op basis van je tweede foto neig ik meer naar Glanskop.
Matkop en glanskop zijn gewoon lastig uit elkaar te houden, en helemaal aan de hand van slechte foto's en zonder geluid.


Herman van der Meer

willy ramaekers

Maar glanskoppen zijn volgens de gegevens zeldzamer in Noord Brabant.Dus dan weet ik het ook niet.Ik heb de laatste drie waarnemingen die ik in de afgelopen weken heb gemaakt van de matkoppen op onzeker gezet.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 22:39:06 PM
Citaat van: Cygnus op februari 13, 2012, 22:27:04 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 21:06:43 PM
@Trinus: Ik vind het niet direkt als een handig veldkenmerk klinken ...

Het is inderdaad niet een handig veldkenmerk, want door de verrekijker is dat meestal niet goed te zien. Hier discussieren we echter over een foto, dan is het anders. Naar een foto kun je net zo lang kijken als nodig is.
In de tot nu toe aangehaalde bronnen is er steeds sprake van buitenste staartpennen die meer of minder korter zijn dan verder naar binnen gelegen pennen, zoals Frank ook al aangeeft. Ik heb eerlijk gezegd niet het geduld om naar een foto te kijken tot dat uit de mate van vorking is af te leiden  ;)

Ja, het resultaat is een mindere of sterkere afronding van de buitenhoeken van de staart, maar hoeveel dat is is in het veld en vanaf foto's natuurlijk nooit vast te stellen.
Herman van der Meer

frankneijts

Ommel ligt dichtbij de Limburgse grens in ZO-Brabant. Glanskoppen komen in Brabant alleen voor (en in zeer kleine aantal) rond Vught en waarschijnlijk een enkel paartje in het uiterste NO van de provincie. Ook in Limburg ontbreken Glanskoppen vrijwel geheel ten westen van de Maas. Alleen al daarom ben ik geneigd dit Matkoppen te noemen en eerlijk gezegd zie ik op de foto's niks dat daar tegen spreekt..... (dus een wat 'negatieve' benadering als ik eerlijk ben.....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willy ramaekers

Hartelijk bedankt voor de leerzame reacties.Ze staan op waarneming als matkop.



Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

oceanodroma

Frank zal zoals gewoonlijk wel weer gelijk hebben maar de tweede foto doet toch erg Glanskop aan:

Het wit van de wangen loop niet volledig door tot aan de nek... Aan de andere kant; mogelijk lichte baan op vleugel en kleine kinvlek?...
Dimitri Mulder
oceanodroma

willy ramaekers

De twee foto,s zijn van dezelfde vogel om +/- 13.57u genomen.Om 13.21 had ik ook een matkop gefotografeerd,dit was op een andere plaats in De Berken in Ommel. Op 10 februari heb ik een matkop gefotografeerd achter de Zuid-Willemsvaart in Asten. Dit is hemelsbreed maar enkele km van elkaar af.

Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.