Hoofdmenu

thelebolus?

Gestart door ratje, februari 12, 2012, 15:49:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op konijnenmest had ik kleine zwarte puntjes. Als ik de foto's in Doveri bekijk denk ik bij Thelebolus uit te komen. Als ik de sleutel volg op blz. 530 kom ik er niet uit. De maat van de sporen is bij mij te breed, te lang ook trouwens. Ik heb sporenmaat 6-11x6-8 µm. Ik moet erbij zeggen dat ik ze een beetje warm en vrij vochtig heb staan. Kan dit de maat van de sporen nog beinvloeden vergeleken met buiten?

Gulistan

Welke Thelebolus had je dan gedacht en waar kom je wel uit als je de sleutel volgt?
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op februari 12, 2012, 16:03:36 PM
Welke Thelebolus had je dan gedacht en waar kom je wel uit als je de sleutel volgt?
als ik de sleutel volg zoals ik denk dan kom ik van 1 (1 asci) dan naar 5 en hierbij moet ik dan 1 asci doen en dat is dan Thelebolus Stercoreus. Maar dan komt de sporenmaat niet overeen.
Eigenlijk kan ik er niet eentje vinden die mijn sporenmaat benadert

Dieter

Lees dit hieronder eens, staat in Doveri...
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 12, 2012, 20:15:28 PM
Lees dit hieronder eens, staat in Doveri...
Dat had ik over het hoofd gezien. Betekent dat je bij materiaal thuis niet de naam kunt vinden met de sleutel.? ???

xenion

Nee, dat betekent dat blijkbaar alleen het aantal sporen in een ascus een redelijk betrouwbaar kenmerk is; kleur vorm en aantal asci is erg verschillend. En daarmee is dit dus geen Thelebolus stercoreus omdat er veel te weinig sporen in de ascus zitten.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op februari 15, 2012, 18:34:25 PM
Nee, dat betekent dat blijkbaar alleen het aantal sporen in een ascus een redelijk betrouwbaar kenmerk is; kleur vorm en aantal asci is erg verschillend. En daarmee is dit dus geen Thelebolus stercoreus omdat er veel te weinig sporen in de ascus zitten.
dan zal ik nog eens even kijken, de sporen zijn zo lastig om te tellen. ;D

xenion

1000 sporen of meer zijn er echt enorm veel: http://waarneming.nl/waarneming/view/47229545?_popup=1
Die van jou zal denk ik 128 of 256-sporig zijn.
Groeten,
Martin

Dieter

Dacht ik ook, maar het feit dat de sporen groot zijn lost dit niet op. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 15, 2012, 19:29:20 PM
Dacht ik ook, maar het feit dat de sporen groot zijn lost dit niet op. ;)
Vandaag had ii er weer een en ook bij deze was de maat van de sporen hetzelfde.

ratje

heeft iemand een idee waar ik de meeste info over deze soort kan  vinden? Doveri heeft er een paar, maar dat zijn ze niet allemaal. In onze lijst staan er ook een paar waar ik vrij weinig info over kan vinden.

xenion

Geen idee, maar in Doveri staat in de tekst vaak wel andere literatuur genoemd.
Groeten,
Martin

Dieter

Citaat van: ratje op februari 16, 2012, 18:41:49 PM
heeft iemand een idee waar ik de meeste info over deze soort kan  vinden? Doveri heeft er een paar, maar dat zijn ze niet allemaal. In onze lijst staan er ook een paar waar ik vrij weinig info over kan vinden.

Genus bedoel je? Ik denk niet dat er eentje is met alle soorten... Als je zegt over welke soorten je meer informatie wilt kan ik wel eens rondkijken. :)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 16, 2012, 19:25:29 PM
Citaat van: ratje op februari 16, 2012, 18:41:49 PM
heeft iemand een idee waar ik de meeste info over deze soort kan  vinden? Doveri heeft er een paar, maar dat zijn ze niet allemaal. In onze lijst staan er ook een paar waar ik vrij weinig info over kan vinden.

Genus bedoel je? Ik denk niet dat er eentje is met alle soorten... Als je zegt over welke soorten je meer informatie wilt kan ik wel eens rondkijken. :)
Ik zou graag wat meer willen weten over Grootsporig Sinterklaasschijfje (dit vanwege mijn sporenmaat) en Thelebolus nanus ( van deze heb ik 1 gezien bij Google, ik dacht van Acofrance) Die zou meer richting mijn sporenmaat komen. Het heeft even geduurd maar druk, druk  :o

Dieter

#14
Hey Hannie,

Ik zal er werk van maken zodra ik tijd heb. Hou wel rekening met Marian haar opmerking over Pilobolus.

Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 24, 2012, 17:44:24 PM
Hey Hannie,

Ik zal er werk van maken zodra ik tijd heb. Hou wel rekening met Marian haar opmerking over Pilibolus.

Dieter
Dieter bedankt alvast en ik zal er nog naar kijken morgen :duim:

Dieter

Thelebolus coemansii (Boud.) Brumm., Persoonia 16(4): 433 (1998) (dit werk zal ik maandag kopieëren als ik het niet vergeet), noemt nu Ascophanus coemansii.
Thelebolus nanus zou ook in dit werk verwerkt zijn, verwacht maandag maar een mailtje.  ;D
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 24, 2012, 20:05:57 PM
Thelebolus coemansii (Boud.) Brumm., Persoonia 16(4): 433 (1998) (dit werk zal ik maandag kopieëren als ik het niet vergeet), noemt nu Ascophanus coemansii.
Thelebolus nanus zou ook in dit werk verwerkt zijn, verwacht maandag maar een mailtje.  ;D
Dank je Dieter. Ik had bij Google ook gezien dat er bij Persoonia een artikel zou staan, kon er echter niet bijkomen.  :'(

Gulistan

Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op februari 24, 2012, 23:33:26 PM
Een update voor doveri:  http://www.mycosphere.org/pdfs/MC2_4_No4.pdf
Christiane hartelijk dank  :duim:  Ga ik eens goed naar kijken en natuurlijk ook nog verder gesnuffeld. Bedankt

Gulistan

Ik denk dat het een Trichobolus is. Heb er op dit moment ook eentje onder het scherpe glas, nieuw land voor mij, dat betekent dus weer eens grondig in de boeken duiken.
Groeten van Christiane

Dieter

Spijtig, geen beschrijvingen.  :-\
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

Groeten van Christiane

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

ik ben zeer nieuwsgierig hiernaar  :D

Gulistan

Jij hebt toch zelfs ook de Doveri?
Groeten van Christiane

ratje

#26
Citaat van: Gulistan op februari 27, 2012, 18:34:08 PM
Jij hebt toch zelfs ook de Doveri?
Dat klopt. Voor de maten die ik van de sporen had kon ik niet met Doveri terecht en omdat jij denkt dat het een Trichobolus zou kunnen zijn ben ik nieuwgierig.  ::) Bij mij was het niet harig, vandaar.

Dieter

#27
Originele beschrijving Ascophanus coemansii, misschien helpt het. Als met thecae asci wordt bedoelt dan mag je het wel vergeten...



Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Dieter bedankt voor je moeite, ik zal eens op het Frans gaan oefenen  :-\ /vertalen. ;)

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV