Hoofdmenu

Rabbitpee

Gestart door henksluis, februari 12, 2012, 10:42:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

henksluis

Vandaag zag ik oranje vlekken (met in het midden een putje - doorsnede ± 10 cm) in de sneeuw op plaatsen met veel Konijnen-loopsporen.
Duindoorns staan volop in de buurt. Eten ze tijdens strenge vorst soms ook Duindoornbessen en kleurt dan de urine oranje. zie http://waarneming.nl/waarneming/view/63121719
Verderop zag ik in de sneeuw ook veel kleinere oranje vlekjes, die leken mij meer afkomstig van Kramsvogels. Heeft iemand anders dit verschijnsel ook wel eens gezien.
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

Norman

Konijnen hebben niet altijd gele urine zoals wij mensen dat hebben. Ik zie het bij onze konijnen ook wel eens dat de urine wat donkergeel is, neigend naar oranje. De kleine druppels zijn waarschijnlijk ook van de konijnen. Kramsvogels poepen en piesen door één gaatje (cloaca) en de ontlasting en urine is ook niet zo herkenbaar als wij dit kennen.

henksluis

Nog een vraagje, Norman
De oranje kleur komt dus niet door het eten van Duindoornbessen?
alvast bedankt en mvg Henk
greetings from Dandified vulture

Norman

Mijn konijnen krijgen in ieder geval nooit Duindoornbessen te eten.  ;D
Maar kleurstoffen in voedsel zouden de urine vast wel kunnen kleuren.

carolien reindertsen

Hoi Henk,
Konijnen hebben sowieso een hele geconcentreerde en donkere urine.  Watergebrek of ander voedsel in deze (gekke) koude tijden, zouden misschien de verkleuring in de urine kunnen veroorzaken.. :huh: Ik geloof niet dat een konijn zijn tanden zet in een duindoornbes.. Maar je mag niets voor onmogelijk houden, al helemaal niet in periodes vann grote voedsel schaarsheid waarin de meeste organismen momenteel verkeren!!! Eten om te overleven zeg maar....

Norman

Citaat van: carolien reindertsen op februari 12, 2012, 20:49:00 PM
Ik geloof niet dat een konijn zijn tanden zet in een duindoornbes.....

De meeste bessen zullen ook te hoog hangen voor het konijn.

carolien reindertsen

Citaat van: Norman op februari 12, 2012, 20:50:21 PM
Citaat van: carolien reindertsen op februari 12, 2012, 20:49:00 PM
Ik geloof niet dat een konijn zijn tanden zet in een duindoornbes.....

De meeste bessen zullen ook te hoog hangen voor het konijn.

Tenzij ze door welke reden dan ook wel op de grond terechtkomen... :blink: Ook de beste vogel laat weleens een steek vallen...

HPM

Citaat van: Norman op februari 12, 2012, 20:50:21 PM
Citaat van: carolien reindertsen op februari 12, 2012, 20:49:00 PM
Ik geloof niet dat een konijn zijn tanden zet in een duindoornbes.....

De meeste bessen zullen ook te hoog hangen voor het konijn.

Ik heb meerdere keren een konijn bovenin duindoorns gezien. Altijd in omstandigheden als nu.


Herman van der Meer

Norman

Ik heb al wat uurtjes in de duinen doorgebracht, maar ik heb het helaas nooit gezien. Lijkt me een vreemde gewaarwording.

HPM

Citaat van: Norman op februari 12, 2012, 21:42:06 PM
Ik heb al wat uurtjes in de duinen doorgebracht, maar ik heb het helaas nooit gezien. Lijkt me een vreemde gewaarwording.

Ja. Het is me ook een raadsel hoe die beesten boven komen over en door die wirwar van bedoornde takken.
Ergens in een oud boek wat ik heb staat een foto (van Stijbos?) van de restanten van een konijn in een dundoorn die waarschijnlijk was misgestapt en vast was komen te zitten.
Herman van der Meer

carolien reindertsen

Als je maar hongerig genoeg bent blijkbaar!!! Denk jij dat het dier in kwestie (deze waarneming van Henk) duindoornbessen heeft gegeten Herman? Of heeft het dier een extreem geconcenteerde urine omdat het eenvoudigweg is uitgedroogd door de waterschaarste?

HPM

Citaat van: carolien reindertsen op februari 12, 2012, 22:31:04 PM
Als je maar hongerig genoeg bent blijkbaar!!! Denk jij dat het dier in kwestie (deze waarneming van Henk) duindoornbessen heeft gegeten Herman? Of heeft het dier een extreem geconcenteerde urine omdat het eenvoudigweg is uitgedroogd door de waterschaarste?

Als er sneeuw ligt is er geen waterschaarste.
Maar ik weet niet of die kleur van duindoonbessen is.  Ik heb ook nooit zulke oranje konijnevlekken gezien..
Herman van der Meer

henksluis

Bedankt voor de reacties op een voor mij onbekend verschijnsel. Ik zie elk jaar toch wel een konijnekadaver in de struiken hangen, zoewel in het duingebied van Hoek van Holland als hier in de natuurstrook langs de Waterweg in Maassluis
groeten van Henk
greetings from Dandified vulture

Date Lutterop

Of laten vallen door een roofvogel? Jaren geleden zat er een konijn op het dak van het huis op Rottumerplaat. Die kon echt niet bij de regenpijp omhoogklimmen, maar was gedropt door een Zilvermeeuw...

Groet,

Date


HPM

Citaat van: d.lutterop op februari 13, 2012, 12:17:33 PM
Of laten vallen door een roofvogel? Jaren geleden zat er een konijn op het dak van het huis op Rottumerplaat. Die kon echt niet bij de regenpijp omhoogklimmen, maar was gedropt door een Zilvermeeuw...

Leuk om te horen dat dat kan maar het lijkt me toch sterk dat de konijnen die ik bovenin duindoorns heb zien zitten daar allemaal door Zilvermeeuwen in zouden zijn gegooid. Dat geldt zeker voor de twee konijnen die ik eens naast elkaar in dezelfde duindoorn heb zien zitten.
Herman van der Meer

Date Lutterop

Ik had ook niet de illusie om met mijn opmerking alle wereldproblemen op te lossen  ;) . En waarom zouden konijnen niet in Duindoorns klimmen.

Groet,

Date


henksluis

We dwalen wat af van de kernvragen, dat konijnen bij voedselschaarste in struiken klimmen is m.i. een ander onderwerp
1 Is dit urine van konijn
2 Is bepaalde voeding misschien de oorzaak van de oranje kleur
mvg Henk
greetings from Dandified vulture

henksluis

greetings from Dandified vulture