Erythemis haematogastra, campeche Mexico

Gestart door paulhoekstra, februari 13, 2012, 03:24:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

groeten,
Paul

JohanvantBosch

Ik durf het eigenlijk niet zo te zeggen. Hij lijkt erop, maar de basisvlek in de vleugel oogt met te groot en te licht en het pterostigma is licht. Voor mijn gevoel net verkeerd.
Doet mij ook denken aan E. carmelita, maar die heeft net weer wat grotere vlekken in de vleugel denk ik (en nog niet vastgesteld in Mexico?). Ik weet ook niet of rhodopygia soorten op deze foto zijn uit te sluiten.
Ik zou deze voor de zekerheid aan Dennis P. sturen.

paulhoekstra

Zowel Erythemis carmelita als het genus Rhodopygia komen niet voor in Mexico. Het dichtsbijzijnde land waar E. carmelita is waargenomen is Panama, dus die soort lijkt me onwaarschijnlijk. De enige soort Rhodopygia in centraal-amerika is R. hindei en die komt voor in de aanliggende landen (guatemala en belize), maar fotos van die soort lijken niet op mijn fotos. Ik denk dus dat het E. haematogastra is, maar voor de zekerheid zal ik het navragen.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Oeps, volgens mij een verkeerde knop ingedrukt, maar nu is dit een pinned topic. Kan iemand dat ongedaan maken?
groeten,
Paul


JohanvantBosch

#5
Ach.... Marcel vond afgelopen zomer de eerste E. carmelita voor de Guyanas... in Paramaribo, dus niet echt een afgelegen plek of zo...

Dat die jongens daar niet zijn waargenomen, daar zou ik in dit geval niet alles aan ophangen. Garrison en Von Ellenrieder noemen volgens mij expliciet dat dit soort types dat erg op E. haematogastra lijkt vaak genegeerd of over het hoofd gezien worden. Door de gelijkenis en het feit dat E. haematogastra een vrij algemene en opvallende soort is. Er kan zomaar nog iets heel nieuws tussen zitten ... ;D

EDIT:
en E. mithroides?
Daar lijkt hij misschien wat te slank voor, maar ik vind dat kwa basisvlekken en pterostigma nog beter passen.

EDIT 2:
Ik zie dat deze van jou ook een licht pterostigma heeft. Had ik verder nog nergens gezien. Misschien zit je gewoon wel goed met E. haematogastra..  O0
http://observado.org/waarneming/view/62114695

paulhoekstra

Misschien een domme vraag, maar zou het een Tauriphila argo kunnen zijn? Die heeft wel lichte pterostigmas.

Ik vraag hem trouwens sowieso na bij Paulson.
groeten,
Paul

JohanvantBosch

Citaat van: paulhoekstra op februari 14, 2012, 22:38:25 PM
Misschien een domme vraag, maar zou het een Tauriphila argo kunnen zijn? Die heeft wel lichte pterostigmas.

Ik vraag hem trouwens sowieso na bij Paulson.

volgens mij hangt Tauriphila meer....

Ik denk dat je met Erythemis wel goed zit en misschien inderdaad gewoon E. haematogastra. Maar de foto is net ff een beetje ongelukkig.