8 x groot dikkopje?

Gestart door P. Kuijper, februari 11, 2012, 21:09:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Ondanks de tips en aanwijzingen op dit forum blijk ik het lastig vinden; is dit 8 keer een groot dikkopje? Welke niet?








Met vr. groet,
P. Kuijper

vuurvlinder

Aan nummer 4 twijfel ik een beetje...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

jack_windig

4 en 5 lijken mij zwartsprietdikkopjes. Behalve aan de grootte en de vlekkerige vleugels kan je het Groot Dikkopje goed onderscheiden aan de haakjes aan het uiteinde van de voelsprieten. Bij nummer 5 lijkt er ook een haakje te zitten, maar als je goed kijkt is dat de roltong.

Bert van Rijsewijk

Volgens mij allemaal groot dikkopje (Ochlodus sylvanus).
Bert.

Vincent

Citaat van: jack_windig op februari 12, 2012, 09:13:10 AM
4 en 5 lijken mij zwartsprietdikkopjes. Behalve aan de grootte en de vlekkerige vleugels kan je het Groot Dikkopje goed onderscheiden aan de haakjes aan het uiteinde van de voelsprieten. Bij nummer 5 lijkt er ook een haakje te zitten, maar als je goed kijkt is dat de roltong.

Volgens mij zijn het ook allemaal groot dikkopjes, zie ook de vleugelvorm en bouw, die is bij bijv. zwartsprietdikkopje ook anders (dit is lastig aan te geven, maar groot dikkopje oogt m.i. wat compacter dan geel- of zwartspriet).
Vincent

Eddy2

Absoluut allemaal groot dikkopjes. Bij nr 5 zie je, bij vergroting en boven de roltong inderdaad nog het haakje aan de antenne. Bij nr 4 zie je duidelijk donkere vleugeladers, bij de andere dikkopjes zijn die, voor zover zichtbaar, van dezelfde kleur als de vleugel.
mvg
Eddy