Wie kan helpen ?

Gestart door Tim Drost, februari 09, 2012, 19:05:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Drost

Hallo,
Afgelopen weekend hebben we in de Oostvaardersplassen o.a. deze 2 roofvogels gezien, wie weet wat het zijn ?
Snap dat de foto's erg slecht zijn, maar wie weet...
Groeten Tim
groeten Tim
Mijn fotosite

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gjcaspers

Die zittende lijkt mij toch echt een Smelleken. Die vliegende eigenlijk ook wel.
Groet,
Gert-Jan Caspers

pieter78

Die eerste zou best kunnen ja maar die tweede is zeker een slechtvalk.
Pieter vd Giessen.

Robertmeer

Eerste is een Smelleken, tweede volgens mij een Torenvalk (zie staartpatroon).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

ahjoon

1e Smelleken
2e (overbelichte) Torenvalkman
Met vriendelijke groet,

Arjan

;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Tim Drost

Iedereen bedankt voor het meedenken  :duim:
Hadden bij de zittende vogel (op akker Torenvalkweg  ;)) wel naar Smelleken gekeken, maar waren er niet zeker van.
Tweede vogel ging erg snel, had er al bij kunnen zetten dat het formaat niet erg groot was, voor zover dat te beoordelen was, maar het geheel klopte niet, kleur van de kop zou inderdaad te verklaren zijn door overbelichting.
Hadden wel aan Slechtvalk gedacht, maar dan zou de streping toch ook meer moeten zijn ??
Smelleken en Torenvalk dus ?
Groeten Tim
groeten Tim
Mijn fotosite

Guus Peterse

De eerste had ik me volkomen op verkeken, zie ik nu. De tweede misschien ook wel, maar een torenvalk met zo'n baardstreep en zo'n donkere kruin? Maar goed, ook voor slechtvalk klopt bij nader inzien het een en ander niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

1: smelleken vrouw
2: torenvalk
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

LucV

Met dat smelleken kan ik akkoord gaan maar de tweede foto toont m.i. een (juv) slechtvalk.

ahjoon

Citaat van: LucV op februari 10, 2012, 12:34:15 PM
Met dat smelleken kan ik akkoord gaan maar de tweede foto toont m.i. een (juv) slechtvalk.
Bandering op de staart sluit Slechtvalk direct uit.
Met vriendelijke groet,

Arjan

;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Citaat van: ahjoon op februari 10, 2012, 14:13:36 PM
Citaat van: LucV op februari 10, 2012, 12:34:15 PM
Bandering op de staart sluit Slechtvalk direct uit.

èn de ongetekende onderstaartdekveren.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

LucV

Ja, akkoord, te snel een oordeel geveld door de toch wel markante baardstreep en het vliegbeeld waarbij de vogel nogal fors overkomt. Maar gelijk hebben jullie , de onderzijde en staart kloppen niet voor slechtvalk.

APellemans

Ik had in eerste instantie ook een buizerd en slechtvalk, gelukkig ben ik in goed gezelschap  ;D
Dus het is een torenvalk omdat het geen slechtvalk is ? Of is er nog meer over te zeggen ? Het enige dat ik heb gezien was de bandering op de start. Ik mis in de argumentatie nog vorm van vleugels, relatief korte staart, die m.i. niet goed passen bij een Torenvalk.
Alfred Pellemans

Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Tim Drost

Snap dat jullie voor Smelleken en Torenvalk gaan.
Argumenten voor Torenvalk klinken allemaal goed, maar uit nieuwsgierigheid, hebben nooit eerder zo'n baardstreep gezien, komt dat vaker voor bij Torenvalk ?
Nogmaals dank allemaal, leerzaam !
groeten Tim
Mijn fotosite

Vincent Hart

Citaat van: APellemans op februari 10, 2012, 19:19:03 PM
Ik had in eerste instantie ook een buizerd en slechtvalk, gelukkig ben ik in goed gezelschap  ;D
Dus het is een torenvalk omdat het geen slechtvalk is ? Of is er nog meer over te zeggen ? Het enige dat ik heb gezien was de bandering op de start.
Dan heb je over een paar bijdragen heen gelezen  :-\
Citaat van: APellemans op februari 10, 2012, 19:19:03 PMIk mis in de argumentatie nog vorm van vleugels, relatief korte staart, die m.i. niet goed passen bij een Torenvalk.
De staartlengte is lastig te beoordelen. Doordat je de vogel schuin van voren ziet, treedt 'foreshortening' op, waardoor de verst gelegen delen korter lijken dan ze zijn. Als je de vogel recht van voren ziet, heeft ie ueberhaupt geen staart ;) Aan de vorm van de vleugel die je op de foto goed kunt beoordelen (voor de kijker rechts), zie ik niet zoveel vreemds voor torenvalk.

Voor Tim: Ik denk dat de zwaarte van de baardstreep in elk geval deels een fotografisch effect is.
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

APellemans

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2012, 21:24:56 PM
Dan heb je over een paar bijdragen heen gelezen  :-\
Je uitleg is een prima aanvulling. Toch is er eerder nauwelijks een argument gegeven waarom dit een Torenvalk is. Of ik ben echt kippig (om maar eens een vogelsoort te noemen) wat ik trouwens niet helemaal kan uitsluiten.
Alfred Pellemans

Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

BramtK

Een tweede foto van die Torenvalk zou wonderen kunnen verrichten. Heb je die, Tim?
Groeten,

Bram ter Keurs

gko

wat een zwarte eindband lijkt zijn bij vergroting meerdere banden,
zou foto 2 ook geen smelleken kunnen zijn? Of klopt de onderkant
daar totaal niet voor?
met vr gr gkoopman

Tim Drost

Sorry Bram, geen extra foto's...
Zelfs het detimineren en dan pas foto maken is dus niet gelukt.
Het was bij het Arendbuizerdveld, valk kwam blijkbaar daar vandaan want was er plotseling maar vloog over de bomenrij weg, dus niet langer kunnen zien/fotograveren.
Slechtvalk kwam bij de foto als eerste in ons op, maar hadden we qua formaat al uitgesloten (misschien niet slim gezien de korte tijd dat we de vogel gezien hebben).
Staart en strepen leken ons niet te kloppen bij het bekijken van de foto wat door jullie onderstreept is.
Smelleken ken ik niet zo heel goed, Torenvalk en Smelleken komen allebei voor, maar ik snap dat je moet detimineren op kenmerken.
Torenvalk met vraagteken dus nog steeds ??
Groeten, Tim
groeten Tim
Mijn fotosite

BramtK

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ben zelf overtuigd van Torenvalk. De foto laat wat gekke dingen zien. Ik had hoop dat een tweede foto de verwarring iets zou temperen.
Groeten,

Bram ter Keurs