Wat maakt een mot een micomot ?

Gestart door Floppy, juli 05, 2005, 17:32:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Wat maakt een mot een micomot ?
Misschien een echte lekenvraag, maar het houdt me wel bezig. Is de grootte bepalend en waar ligt dan ongeveer de grens?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

hiskodevries

de grens die we bij waarneming.nl hanteren is deze:
Kun je de vlinder op op www.vlindernet.nl vinden dan is het een (nacht) vlinder. Als je hem/haar daar niet vindt dan is het een (micro) mot en valt deze onder geleedpotigen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gardensafari

Dat weet eigenlijk niemand. De indeling is lang geleden gemaakt, volstrekt onwetenschappelijk en voor discussie vatbaar. In het algemeen behoren de families met veel kleine soorten tot de micro's. Maar niet altijd, want ook de Cossoidae worden tot de micro's gerekend en die hebben een spanwijdte van 45 tot over de 60 mm. Ook veel Hepialoidae zijn erg groot met spanwijdte tot eveneens meer dan 60 mm. De wespvlinders worden in Engeland tot de macro's gerekend en in Italië tot de micro's. Over het algemeen hanteert men simpelweg lijsten met daarop de namen der families onderverdeeld in macro's en micro's. En die ter discussie stellen heeft weinig zin, want ze zijn toch wetenschappelijk bezien onzinnig.

Groetjes,

Hans

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Micro's leven vaak ook als volwassen rups in spinseltjes, daarnaast kunnen ze snel achteruit lopen (rupsen dan)
Groet,
Tymo

han.endt

Citeerdaarnaast kunnen ze snel achteruit lopen (rupsen dan)
Ik kan ook behoorlijk snel achteruit lopen :D  

Elachista

Ik ook  :mellow:  Dan zijn we beide micro's, ik ben een Pyralide, jij een bladroller?  :P

Macro-rupsen kunnen altijd goed vooruit lopen, en natuurlijk kunnen ze ook wel achteruit - maar met zo'n langzaam tempo...
Een macrorups die net zo snel achteruit kan lopen dan een micro is bijv. Acronicta alni.

Ik zal wel eens een filmpje opnemen, dan zie je het verschil  ;)  
Groet,
Tymo

Bob Hogeveen

Kunnen micro's ook snel achteruit vliegen (vlinders dan)...?

Elachista

Nee, in principe zijn pijlstaarten (voorn. uit de subfamilie Macroglossinae) de enige vlinders die achteruit kunnen vliegen.
Denk bijv. eens aan het avondrood, kolibrievlinder of de ligusterpijlstaart - die leven als kolibries (hangend voor een bloem, roltong er-in en er-uit....., waarvoor ze heel behendig moeten kunnen vliegen).
De subfamilie Sphinginae kent pijlstaarten die niet zo leven, bijv. de populieren-, pauwoog- en lindepijlstaart eten niet - hebben geen goed ontwikkelde roltong.
De doodshoofdvlinder heeft een roltong van ongeveer 1,5 cm en echt zó krachtig, dat hij honinggraden kan doorboren. Leeft dus niet als een Macroglossinae, als een kolibrie.
Alsnog kent deze subfamilie twee pijlstaarten die wel zo leven; en dat zijn de dennen- en ligusterpijlstaart.

Echte kenmerken zijn er niet altijd goed voor micro's.
Groet,
Tymo

Floppy

Ik ben weer heel wat kennis rijker. Bedankt allemaal ! :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland