Nachtelijke libellen

Gestart door Goyatlah, maart 05, 2012, 17:59:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

In de duitse nieuwsbrief kwam ik net een merkwaardig bericht tegen.

In augustus 2010, 's nachts om 1 uur bij volle maan in Brandenburg, was een roodpootvalk aan het jagen op honderden "Grosslibellen" en nog meer  uiltjes, vermoedelijk Aeshniden (de libellen dus  >:D ). Dit vond plaats ver van het dichstbijzijnde water, en de libellen vlogen op een hoogte van 2 tot 5 meter.

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

ik heb weleens een keizer om een lamp zien draaien en dan er vlak onder neerstrijken. Maar honderden glazenmakers???

Groet,
Nick W

c.witkamp

twee keer een juffer in een nachtvlinderval gehad, maar daar houdt het bij mij ook mee op
groeten,

cees

Goyatlah

De waarnemer was een professor in de biologie, maar zonder specifieke libellenkennis. Doorvragen leidde tot het vermoeden dat het om Aeshnids ging.  Massaal gedrag bij Aeshniden ken ik met name van Paardenbijters, maar ook van Bruine en Groene Glazenmakers (tientallen vliegende op een relatief klein gebied).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik vind vooral het nachtelijke zeer opvallend. Het is bekend uit de tropen, in de schemering althans. Hoewel ik in Brazilië ook diverse keren libellen op licht heb gehad of ´s nachts in huis op licht.....
Maar dit klinkt wel als een heel opvallend verschijnsel.

Goyatlah

Dit gaat dus niet om schemering maar midden in de nacht. Lijkt erop dat als het niet te koud wordt en er voldoende licht is (libellen zijn zichtjagers) sommige soorten heel lang kunnen doorgaan. Aan de andere kant heb ik vaak genoeg libellen naar hun slaapplek zien vertrekken terwijl het nog warm was en er zonsondergang nog minstens een uur weg was.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Marcel_Wasscher

Ten eerste: afgelopen zomer in Suriname heb ik samen met Auke Hielkema in totaal 18 libellen 's nachts op licht gevangen. Dit waren onverwachte soorten als Phyllogomphoides undulatus, Micrathyria artemis die alle twee 4 keer op een lichtval afkwamen. Andere soorten vonden we sporadisch. Kortom: eigenlijk vingen we geen soort echt regelmatig en leek daar toen echt 's nachts actief te zijn.

Bij een discussie uit maart 2001 (op de international ListBot discussiegroep) over het eten van libellen door vleermuizen, schreef Fred SaintOurs: "During my stay on BCI (=Barro Colorado Island, Panama) last year I noticed nearly every night common diurnal Libellulids and Aeshnids hovering around the window screens and outside lighting. I am wondering if this could be the primary source of Odonate remains in bat guano in such places, especially around the dorms and labs. The odes flying around the lights were extremely easy to capture, and larger than most of the other insects, making them easy targets for the echolocating bats. Also, the dragonfly wings are often not consumed, being easily avoided and discarded, and therefore likely to be over-represented proportionally as prey items."


Elisabeth Kalko antwoordde daarop "I have one masters thesis finished with the question how the bats find the dragonflies and right now I have a masters student working with infrared filming on the bats. And we know now for sure that these guys take dragonflies ALL NIGHT LONG and which is superb, they do use echolocation to find them!" Kortom: de vleermuizen sporen zittende libellen op met echo locatie.


Tot slot vind ik het volgende artikel: Frost, S.R. 1971. Pachydiplax longipennis (Odonata: Anisoptera): Records of Night Activity. Florida entomologist Vol. 54, No. 2 (summary). Deze persoon ving in een maand tijd, 98 indivdiuen tussen 21.00 en zonsopgang van Pachydiplax longipennis. Zie http://journals.fcla.edu/flaent/article/view/56635/54314

Het lijkt erop dat we er weinig over weten maar dat het inderdaad soms voor kan komen. Misschien dat we juist op rustige volle maan nachten eens wat vaker naar libellen moeten gaan zoeken.


Marcel Wasscher






apus

Martijn Hammers