Microtus oeconomus heeft verkeerde status "algemeen"

Gestart door Jan-Jaap Spaargaren, februari 08, 2012, 19:16:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Hallo Admins,

Microtus oeconomus staat bij de soortinfo vermeld als "native, algemeen".
In Nederland komt alleen de ondersoort Microtus oeconomus arenicola voor (Noordse woelmuis) en die staat echter (terecht) vermeld als "native, zeldzaam". Er is geen andere ondersoort in Nederland die wel algemeen is.
De soort moet dus in Nederland ook aangeduid worden als "zeldzaam".

m.v.g. Jan-Jaap

maurice.lahaye

Hallo Jan-Jaap,

Het verschil zit 'm in de plek van de stamboom: enerzijds het soortniveau en anderzijds het ondersoortniveau. Als soort is de Noordse woelmuis (Europees of wereldwijd) best algemeen te noemen. Op ondersoortniveau (Nederland) is de Noordse woelmuis weldegelijk zeldzaam. Kennelijk is de soortinfo op de ene plek geschreven vanuit het soortniveau en op de andere plek vanuit het ondersoortniveau. Overigens is de geleverde info bijzonder karig: namelijk géén. Voor info over de (onder)soort zou ik andere bronnen op het internet raadplegen, bijvoorbeeld de site van de zoogdiervereniging.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: maurice.lahaye op februari 08, 2012, 21:17:17 PM
Hallo Jan-Jaap,

Het verschil zit 'm in de plek van de stamboom: enerzijds het soortniveau en anderzijds het ondersoortniveau. Als soort is de Noordse woelmuis (Europees of wereldwijd) best algemeen te noemen. Op ondersoortniveau (Nederland) is de Noordse woelmuis weldegelijk zeldzaam. Kennelijk is de soortinfo op de ene plek geschreven vanuit het soortniveau en op de andere plek vanuit het ondersoortniveau. Overigens is de geleverde info bijzonder karig: namelijk géén. Voor info over de (onder)soort zou ik andere bronnen op het internet raadplegen, bijvoorbeeld de site van de zoogdiervereniging.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

Beste Maurice,

Het gaat mij niet om de info of waar ik dat al dan niet moet opzoeken.

Ik wilde aanstippen dat de aan Waarneming.nl onderliggende database niet correct ingevuld is. Soortinfo moet altijd geschreven worden vanuit de regio waarover de site (Waarneming.nl) gaat. B)
Voor Waarneming.nl moet de soort op 'zeldzaam' gezet worden, want het gaat over de nederlandse lijst!
De Noordse waterlijster staat toch ook op Waarneming.nl als "zeer zeldzaam" omdat het hier een dwaalgast is; in Amerika is het een algemene soort! ;)

De status is onder andere van belang voor het al dan niet doorsturen van 'alerts' aan waarneming.nl'ers. Die moet correct zijn lijkt mij; daarom geef ik geconstateerde foutjes door, zodat de admins die kunnen herstellen. :angel:

m.v.g. Jan-Jaap

maurice.lahaye

Hallo Jan-Jaap,

Wees gerust, als je op waarneming.nl een alert hebt ingesteld voor de noordse woelmuis, dan krijg je altijd een alert, omdat invoeren als noordse woelmuis zonder de toevoeging 'arenicola' niet mogelijk is op waarneming.nl. Hoe het op Observado.org geregeld is durf ik niet te zeggen. Lijkt mij een mooie toevoeging, alerts kunnen krijgen voor ondersoorten, rassen, variëteiten, etc.  ;D .

Overigens is het vaak een hele klus om taxonomische foutjes of onlogische indelingen gewijzigd te krijgen. Slechts een paar personen achter de schermen kunnen dat en die besteden hun tijd liever aan meer urgente zaken.... Je punt is in ieder geval genoteerd en zal ooit nog wel eens gewijzigd worden.

Om de soort te twitchen kan je overigens het beste braakballen gaan pluizen of op vakantie gaan naar Texel (wel opletten vanwege de mogelijke verwarring met aardmuis en rosse woelmuis).

Maurice
admin



2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jan vH

Het lijkt me ook veel logischer om Microtus oeconomus ook op zeldzaam te zetten. Het gaat hier om de zeldzaamheid in Nederland, zoals Jan-Jaap ook al schreef.

Je kan trouwens ook gewoon een alert instellen voor ondersoorten.

Ook kun je de soort zelf gewoon invoeren.
Jan van Harten
Validator Plantengallen