Hoofdmenu

Koude vogels

Gestart door HPM, februari 08, 2012, 17:00:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 12, 2012, 13:39:10 PM
Citaat van: HPM op februari 12, 2012, 13:36:22 PM
Citaat van: carel op februari 12, 2012, 13:03:43 PM
Wanneer het een openbare plek is hoeft hij nergens heen te gaan, of jij nu gevoerd hebt of niet.
Als je het hem vriendelijk vraagt , en hij wil wel meewerken heb je geluk.
verder heeft iedereen dezelfde rechten om op een openbare plek te zijn.
dat jij het vervelend vind kan ik begrijpen maar iemand zomaar wegjagen is onzin.

Ik stond eens het geluid van een zingende algemene vogel op te nemen toen een fotograaf kwam vragen wat ik aan het doen was. Toen ik hem dat verteld had begon hij luid kakelend plaatjes te schieten, waarbij hij nog net zijn teletoeter niet op mijn schouder legde. Toen ben ik maar weggegaan (en die vogel ook), want openbare weg en zo.
Ik stond eens naar een zeldzame vogel te kijken toen ik ineens door twintig teletoeterende medemensen in mijn nek werd gesprongen, waardoor ik mij moest vasthouden om niet in het water te donderen. Toen ben ik maar weggegaan, want openbare weg en zo.
Generaliserende conclusie: onze teletoeterende medemens heeft net zo weinig respect voor vogels als voor mensen. Voor onze medemens met een optisch verlengstuk van hun ego is kennelijk alles geoorloofd zolang ze maar een plaatje kunnen schieten.

Weinig aan toe te voegen.
Uiteraard krijgen ze uitleg, maar met een Duitser die geen Nederlands verstaat is weinig te beginnen.


Ha Jeroen,

Ja, dat is een probleem. Maar als je tegen ze zegt : "Wissenschaftliche Forschung", daar hebben de meeste Duitsers toch wel respect voor. Je gewoon iets gewichtiger voordoen zou best kunnen helpen. Tenminste, dat hoop ik. Feitelijk is dat ook gewoon waar je mee bezig bent, dus je mag best op je strepen gaan staan.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 12, 2012, 18:28:12 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 12, 2012, 15:31:47 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 11, 2012, 19:08:39 PM
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=860


Ringen gaat kennelijk onder deze weersomstandigheden gewoon door

Waarom gaat ringen wel door in de winter terwijl jagen bijvoorbeeld niet in de winter mag?
Alle ringers die nog ringen maken wel degelijk nog een afweging wel of niet vangen en met welke middelen.
Ringers zijn zich zeker bewust van de gevaren, en je wilt als ringer geen dode vogels. Daar draait het ringen niet om.
Zelf heb ik overigens de laatste tijd ook wat minder gevangen dan normaal. Ik had vaak wel de mogelijkheid, zeker als Meerkoeten uit de hand aten.

Jacht vind vooral plaats op waterwild. Het meeste water is nu bevroren, waardoor waterwild-soorten weinig uitwijkmogelijkheden hebben. Dat is dan ook de reden dat de jacht is stilgelegd. Overigens is de jacht in Limburg nog open, althans er wordt nog gejaagd.

"Lage temperaturen hoeven geen beletsel te zijn om toch vogels te
vangen, zeker als er voldoende voedsel aanwezig is. Gaan die lage
temperaturen vergezeld van hagel, sneeuw of ijzige wind dan heeft elke
vogel het moeilijk en spreekt het vanzelf dat u ze, onder dergelijke
barre omstandigheden, met rust laat. Probeer ook geen vogels te vangen
die door slechte weersomstandigheden zijn verzwakt. In een strenge
winter watervogels vangen bij een wak moet ook zeer worden ontraden,
in de allereerste plaats vanwege de waarschijnlijk zwakke conditie van
de vogels en in de tweede plaats omdat uw vangpogingen zeer
waarschijnlijk negatieve reacties oproepen bij het publiek."

Vogeltrekstation
Herman van der Meer

KorHaan

Citaat van: HPM op februari 12, 2012, 18:46:41 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 12, 2012, 18:28:12 PM
Citaat van: Yeronimo op februari 12, 2012, 15:31:47 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 11, 2012, 19:08:39 PM
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=860


Ringen gaat kennelijk onder deze weersomstandigheden gewoon door

Waarom gaat ringen wel door in de winter terwijl jagen bijvoorbeeld niet in de winter mag?
Alle ringers die nog ringen maken wel degelijk nog een afweging wel of niet vangen en met welke middelen.
Ringers zijn zich zeker bewust van de gevaren, en je wilt als ringer geen dode vogels. Daar draait het ringen niet om.
Zelf heb ik overigens de laatste tijd ook wat minder gevangen dan normaal. Ik had vaak wel de mogelijkheid, zeker als Meerkoeten uit de hand aten.

Jacht vind vooral plaats op waterwild. Het meeste water is nu bevroren, waardoor waterwild-soorten weinig uitwijkmogelijkheden hebben. Dat is dan ook de reden dat de jacht is stilgelegd. Overigens is de jacht in Limburg nog open, althans er wordt nog gejaagd.

"Lage temperaturen hoeven geen beletsel te zijn om toch vogels te
vangen, zeker als er voldoende voedsel aanwezig is. Gaan die lage
temperaturen vergezeld van hagel, sneeuw of ijzige wind dan heeft elke
vogel het moeilijk en spreekt het vanzelf dat u ze, onder dergelijke
barre omstandigheden, met rust laat. Probeer ook geen vogels te vangen
die door slechte weersomstandigheden zijn verzwakt. In een strenge
winter watervogels vangen bij een wak moet ook zeer worden ontraden,
in de allereerste plaats vanwege de waarschijnlijk zwakke conditie van
de vogels en in de tweede plaats omdat uw vangpogingen zeer
waarschijnlijk negatieve reacties oproepen bij het publiek."

Vogeltrekstation

;D

Maak van dat laatste maar : "Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid"! En terecht!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



smaab

Ik was gisteren in de omgeving van het ketel eiland/haatland en het leek wel een oorlog daar. Mannen met witte mutsen in een sloot en ik zag de ganzen zo naar beneden vallen. Ik zag allemaal kleine en wilde zwanen overkomen dus ben maar even gaan staan kijken. De jagers en wij zaten wel de hele tijd naar elkaar te turen met de verrekijker, beetje zwaaien naar ze. Daarna hielden ze op maar weet niet of het aan ons lag. Ik werd er niet vrolijk van.

Er zijn ringers die niet ringen vanwege de kou en zie bovenstaand advies van het vogeltrek station.

Als iemand iets verstoord moet je hem/haar erop wijzen misschien ook wel naar aanleiding van een foto en zeker in het veld maar dit gedoe schiet natuurlijk niet op, ik vraag me af wie er in deze discussie bij een werkgroep zit of iets dergelijks. Daar heb je meer aan in ieder geval.

Reinier
RSmabers

Dorine

Citaat van: smaab op februari 12, 2012, 19:04:26 PM
Als iemand iets verstoord moet je hem/haar erop wijzen misschien ook wel naar aanleiding van een foto en zeker in het veld maar dit gedoe schiet natuurlijk niet op, ik vraag me af wie er in deze discussie bij een werkgroep zit of iets dergelijks. Daar heb je meer aan in ieder geval.

En wat moet je dan als een vogelwerkgroep foto's op de eigen website zet van vogels waarvan ze weten dat die foto's leidde tot verstoring.
De fotograaf heb ik geprobeerd uit te leggen dat wat ie gedaan had niet kon en waarom. Hij snapte het aan de ene kant wel maar aan de andere kant was het toch ook niet zo erg, die vogel komt wel weer terug en bij de vogelwerkgroep waren ze in ieder geval blij met zijn foto's.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Vincent Hart

Nog een reden om met een camera niet te dichtbij te komen:

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

#96
Die heeft nog niet geleerd om netjes op een arm te gaan zitten.  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Jan vH

Gelukkig is het echte winterweer voorbij. :blink:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

DuDe

Citaat van: Vincent Hart op februari 15, 2012, 20:20:12 PM
Nog een reden om met een camera niet te dichtbij te komen:

Waar kan ik mijn sterren zetten  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Johan Helmus

Citaat van: Vincent Hart op februari 15, 2012, 20:20:12 PM
Nog een reden om met een camera niet te dichtbij te komen:
Wat een foto zeg, geweldig!  ;D
Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

Dank je wel, Joost. Ik zocht nog even naar een bronvermelding (ere wie ere toekomt) maar kon mijn bron (ergens op iemands FaceBook) niet meer terugvinden.

Foto's dus (c) http://www.burdr.com/2009/12/golden-eagle-attacks-cameraman/
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

carel

#102
Moet je die arend maar niet met een touwtje vasthouden.


Deze foto`s zouden ook leuk zijn bij : Vogels met prooi!!
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

henrike1977

Ik heb er maar 1 woord voor!  KARMA!
Groet Henrike Visser