Hoofdmenu

Koude vogels

Gestart door HPM, februari 08, 2012, 17:00:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik zie de laatste tijd weer heel veel foto's van Houtsnippen, Bokjes e.d., waarvan vele van erg dichtbij lijken te zijn genomen.
Daarom wil ik er nog maar eens op wijzen dat verstoring in deze barre winterse omstandigheden dodelijk kan zijn. Vliegen en versnelde hartslag kosten veel energie die ook weer aangevuld moet worden. Zeker voor soorten die hun voedsel uit de grond moeten halen, zoals de snippen, valt dat momenteel helemaal niet mee. Ze sterven al bij bosjes.
Laat die beesten dus met rust! Een foto is geen dode waard.
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Soms vliegen ze net voor je voeten op als je ze niet gezien had. Dan kun je net zo goed een foto maken.

Maar als je hem al ziet zitten, ben ik met je eens dat je niet te dichtbij moet gaan om maar een foto te kunnen nemen! (Ik kan me niet voorstellen overigens dat een natuurliefhebber dat zou willen)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

pia zz

nouuu, ik heb op Birdpix wel al wat bokjes zien staan :-\
  groet Pia.

Norman

Citaat van: HPM op februari 08, 2012, 17:00:21 PM
Ik zie de laatste tijd weer heel veel foto's van Houtsnippen, Bokjes e.d., waarvan vele van erg dichtbij lijken te zijn genomen.
Daarom wil ik er nog maar eens op wijzen dat verstoring in deze barre winterse omstandigheden dodelijk kan zijn. Vliegen en versnelde hartslag kosten veel energie die ook weer aangevuld moet worden. Zeker voor soorten die hun voedsel uit de grond moeten halen, zoals de snippen, valt dat momenteel helemaal niet mee. Ze sterven al bij bosjes.
Laat die beesten dus met rust! Een foto is geen dode waard.

Herman, ik ben het helemaal met je eens, maar ik vrees helaas dat weinig fotografen hier een boodschap aan hebben. Echte natuurfotografen die uren of zelfs dagen in een hutje zitten te ruften om een mooie foto te maken zijn van een uitstervend ras. Door de opkomst van de digitale fotografie zijn er 1.000 wannabe natuurfotografen die geen greintje geduld hebben voor een mooie foto. Gewoon met de teletoeter klikkend op een dier afgaan tot deze vertrekt.

michel.wissink

In deze winterse omstandigheden lok ik de vogels naar mij toe i.p.v. andersom.
Geduldig wachtend in het tuinhuisje fotografeer ik bezoekers, die daarvoor beloond worden met een calorierijke snack (verkruimelde vetbol).
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

hiskodevries

Ook een berichtje op de startpagina geplaatst.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Norman

Citaat van: michel.wissink op februari 08, 2012, 20:39:10 PM
In deze winterse omstandigheden lok ik de vogels naar mij toe i.p.v. andersom.
Geduldig wachtend in het tuinhuisje fotografeer ik bezoekers, die daarvoor beloond worden met een calorierijke snack (verkruimelde vetbol).

:duim:

Nog zo'n voorbeeld: KLIK

Norman

Citaat van: hiskodevries op februari 08, 2012, 20:43:57 PM
Ook een berichtje op de startpagina geplaatst.

Super!! Hou ik wel van, adequaat handelen.

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 08, 2012, 20:43:57 PM
Ook een berichtje op de startpagina geplaatst.

Ja, voor watervogels in wakken geldt natuurlijk hetzelfde,
Herman van der Meer

Dorine

Citaat van: HPM op februari 08, 2012, 21:20:28 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 08, 2012, 20:43:57 PM
Ook een berichtje op de startpagina geplaatst.

Ja, voor watervogels in wakken geldt natuurlijk hetzelfde,

Die worden helaas niet alleen door fotografen lastiggevallen.
Denk aan dichbij spelende kinderen op het ijs maar wat ik vooral zie is loslopende honden op het ijs die graag richting wak lopen en dan vliegt alles, soms in paniek, op.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Yeronimo

Citaat van: Dorine op februari 08, 2012, 23:12:06 PMDie worden helaas niet alleen door fotografen lastiggevallen.
Denk aan dichbij spelende kinderen op het ijs maar wat ik vooral zie is loslopende honden op het ijs die graag richting wak lopen en dan vliegt alles, soms in paniek, op.

Of door katten: http://waarneming.nl/waarneming/view/63033119
Mochten lezers hier dus een kat als huisdier hebben, laat deze dan in huis.

Hisko, heel erg goed om het bericht op de startpagina te zetten hierover  :duim:!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

debbie

Helemaal mee eens Hisko,  en als ik iemand zie die deze "regel" overtreed spreek ik hem/haar erop aan. Ik zag de regel al op de startpagina staan, toppie.  :duim:
vriendelijke groet Debbie S. www.vogellogboek.nl

hmbes

Goede actie Herman, Hisko. Zat er ook met achterdocht naar te kijken. Vogels die blijven zitten doen dat niet voor de foto maar omdat ze niet anders kunnen. De stress blijft. Ik herhaal mijn oproep voor roestplaatsen van Ransuil en rustende of te voet jagende Buizerds.
Huug

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op februari 08, 2012, 20:43:57 PM
Ook een berichtje op de startpagina geplaatst.

Heel goed, Hisko! Komt het ook op twitter?

henrike1977

Ik vraag me af waar bij desbetreffende fotografen het respect voor de natuur is gebleven? Of is ze dat nooit bijgebracht? Bij is dat met de paplepel ingegeven. Mijn moeder zou me alsnog een draai om de oren geven als ik de boel opzettelijk verstoorde, en waarvoor? Voor een foto.....
Denk toch na, een leven voor een foto is een dure prijs.
Mijn katten mogen nu trouwens ook niet in de tuin.  Net zoals ze dat in het voorjaar niet mogen ivm weinig blad en nestelende/broedende vogels.
Gewoon een kwestie van een beetje logisch nadenken.
Groet Henrike Visser

hmbes

Net als bij foutieve determinaties kunnen we ook wel een lijst van vermoedelijke overtreders aanleggen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62999910?

Groet Huug


henkjanvdkolk

Citaat van: hmbes op februari 09, 2012, 16:09:48 PM
Net als bij foutieve determinaties kunnen we ook wel een lijst van vermoedelijke overtreders aanleggen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62999910?

Groet Huug

Lijkt me overdreven en onterecht. Vogels kunnen ook zonder te worden verstoord goed gefotografeerd worden, bijvoorbeeld vanuit de auto. Ik neem aan dat je niks van de situatie daar afweet dus om nou zomaar een 'vermoedelijke overtreder' aan te wijzen lijkt mij niet de juiste manier om dit tegen te gaan.

Overigens goed dat er een berichtje is geplaatst op de site!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

DuDe

( Vermoedelijke daders alvast publiekelijk aan de schandpaal nagelen....... Slecht idee, Huug.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

hmbes

Vind ik niet.
Zoals het er nu staat is het weer een loze opmerking. Zoals Henrike opmerkt: deze fotografen gaat het om de foto. Laat het aan hen over om zelf te beslissen of het wel kan of niet werkt niet.
De Zilvers op de foto staan de fotograaf met wijd open ogen aan te staren en staan daar nu niet meer.
Huug

DuDe

En wie speelt er dan voor rechter? En trouwens zelfs als iemand schuldig is aan iets vind ik het nog steeds geen goed idee omdat met zijn/haar naam publiekelijk te maken. Dat geldt zowel voor 'gewone' criminelen, als voor fotografen die over de schreef gaan. Bij bewezen schuld mag er natuurlijk wel een sanctie volgen. Dat kan in het geval van een bewezen verstoring een ban op Waarneming.nl zijn, maar dat is aan de administrators. Wat mij betreft stuur je die een mailtje wanneer je onraad ruikt.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Norman

Citaat van: hmbes op februari 09, 2012, 16:54:50 PM
Vind ik niet.
Zoals het er nu staat is het weer een loze opmerking. Zoals Henrike opmerkt: deze fotografen gaat het om de foto. Laat het aan hen over om zelf te beslissen of het wel kan of niet werkt niet.
De Zilvers op de foto staan de fotograaf met wijd open ogen aan te staren en staan daar nu niet meer.
Huug

Ik vind het niet zo'n handige keus om deze waarneming als je voorbeeld te nemen. Door de beelduitsnede en de geringe scherptediepte acht ik de kans groot dat deze foto met een tele-toeter (>300 mm) is genomen. Aan de Zilverreigers zie ik niets waardoor ik denk dat er verstoring is geweest. De ganzen zijn wel alert, maar dat zijn ze vrijwel altijd. Dat is de aard van dieren die in grote groepen leven. De afstand doet daar niets aan af. Dit gedrag past ook bij een afstand van 100 mtr. in het geval van de ganzen.

Als je twijfelt over de integriteit van de fotograaf dan kun je dit via een e-mail aan de fotograaf kenbaar maken en als deze mogelijkheid niet geboden word kun je altijd via een admin de kwestie aankaarten. Er zijn veel misstanden welke veroorzaakt worden door fotografen, maar er zijn nog steeds plenty hele goede fotografen die alle voorzichtigheid in acht nemen.

Het forum is niet het medium om dit soort kwestie aan te kaarten.

Botervlieg

Citaat van: hmbes op februari 09, 2012, 16:09:48 PM
Net als bij foutieve determinaties kunnen we ook wel een lijst van vermoedelijke overtreders aanleggen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62999910?

Lijkt me nogal lastig / onmogelijk want met een verrekijker of goede optische zoom kun je van aardige afstand prima foto's maken, als je een foto cropt lijkt het ook een stuk dichterbij.

Neem deze foto. Verstoring?


Het is hier de onderste foto van de eekhoorn. Lijkt net of ik er pal voor sta. Terwijl dat een eekhoorn-voederhuisje is, aan een boom, een paar meter van een gebouw af, waar ik in zit. Dus er zit nog glas van het raam (en camera met een verrekijker!) tussen. Op foto 2 zie je de afstand een beetje, maar dat is al met zoom.

Lijkt mij geen verstoring, maar wel een foto dichtbij.

Hier nog zo'n fotoserie van slechtvalken bovenop de 149m hoge kpn-toren. Oke, de onderste foto's zijn bagger, maargoed ik heb niet zo'n dure super de luxe ondraagbare mega grote camera.

Groetjes, Marleen

carel

Er word wel weer heel vlug met het vingertje gewezen naar fotografen.


Ik zit mooi verdekt opgesteld te kijken naar vele vogels in een sloot.
komt er een domme vogelaar aangewandeld met een verrekijker om zijn nek die gewoon langs de sloot loopt.


alles weg, geen foto en ik krijg de schuld.


Jongens wijs niet zo vlug
en foto`s worden gemaakt met 500-700mm en dan nog gekropt.
dus de afstand is meestal groter dan het lijkt.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hmbes op februari 09, 2012, 16:54:50 PM
De Zilvers op de foto staan de fotograaf met wijd open ogen aan te staren en staan daar nu niet meer.
Is deze dan ook met verstoring genomen? En ja de vogel vloog weg naderhand.
Foto is niet gecropt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

carel

Ik denk dat deze door de telescoop is gemaakt.
dus op grote afstand.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: carel op februari 09, 2012, 18:59:54 PM
Ik denk dat deze door de telescoop is gemaakt.
dus op grote afstand.
Foto is genomen op 4-5 meter...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: carel op februari 09, 2012, 18:44:56 PM
Er word wel weer heel vlug met het vingertje gewezen naar fotografen.

Ik zit mooi verdekt opgesteld te kijken naar vele vogels in een sloot.
komt er een domme vogelaar aangewandeld met een verrekijker om zijn nek die gewoon langs de sloot loopt.

alles weg, geen foto en ik krijg de schuld.

Jongens wijs niet zo vlug
en foto`s worden gemaakt met 500-700mm en dan nog gekropt.
dus de afstand is meestal groter dan het lijkt.

Als jij geen foto's maakt en dus ook geen foto's publiceert is er niemand die jou van verstoring kan beschuldigen.
En niet iedereen maakt foto's met een 500-700mm toeter en niet iedere fotograaf zit in een schuiltent.

Het is in dit soort discussies altijd weer opvallend dat er altijd weer fotografen zijn die zeggen dat fotografen geen schuld treft.
Herman van der Meer

hmbes

Ja het gebeurt niet vaak maar ik kan het alleen met Herman eens zijn. Ik ken geen fotografen persoonlijk dus ik ga niet oordelen op de persoon.
Maar het feit ligt er, dat er ineens verduveld mooie foto's opduiken van nog net niet geprepareerde vogels, die je normaal niet voor de lens krijgt. En geloof me, ik fotografeer zelf met 500 (of wat jij digitaal 800 noemt) dus ik weet hoe dicht je bij een vogel moet zitten om een goede foto te krijgen, met of zonder krop.

Dus stop met zeggen dat er niets aan de hand is, die vogels laten zich niet zo lekker benaderen omdat ze in een calm en submissive state zijn, ze staan stijf van de stress maar wegvliegen kost teveel energie.

Huug

DuDe

Citaat van: HPM op februari 09, 2012, 19:11:07 PM
Citaat van: carel op februari 09, 2012, 18:44:56 PM
Er word wel weer heel vlug met het vingertje gewezen naar fotografen.

Ik zit mooi verdekt opgesteld te kijken naar vele vogels in een sloot.
komt er een domme vogelaar aangewandeld met een verrekijker om zijn nek die gewoon langs de sloot loopt.

alles weg, geen foto en ik krijg de schuld.

Jongens wijs niet zo vlug
en foto`s worden gemaakt met 500-700mm en dan nog gekropt.
dus de afstand is meestal groter dan het lijkt.

Als jij geen foto's maakt en dus ook geen foto's publiceert is er niemand die jou van verstoring kan beschuldigen.
En niet iedereen maakt foto's met een 500-700mm toeter en niet iedere fotograaf zit in een schuiltent.

Het is in dit soort discussies altijd weer opvallend dat er altijd weer fotografen zijn die zeggen dat fotografen geen schuld treft.
Dan zou ik ook maar gewoon lekker binnen blijven zitten, Herman. Dan kun je ook geen vogels verstoren.....
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

henrike1977

Heel veel mensen zijn zich waarschijnlijk niet eens bewust van het feit dat ze uberhaupt verstoren. Daarom is het ook zo goed dat er hier over gesproken wordt. Het is goed om te weten dat net die ene foto, voor de vogel in kwestie het verschil tussen leven en dood kan zijn. Vingertjeswijzen heeft denk ik weinig nut, bewust maken des te meer. Weet wat je doet en wat de gevolgen van je daad zijn.
Groet Henrike Visser