2 korstmossen

Gestart door jck, februari 06, 2012, 18:58:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Zijn deze op naam te brengen? Allebei net buiten Apeldoorn.

James

kroonp

Nr. 1 zet me aan het nadenken over iets waar ik nog geen bevredigend antwoord op heb: in hoeverre kan Smal bekermos smalle bekers hebben en hoe onderscheid je het dan van een Kopjesbekermos met slecht ontwikkelde bekers? Ik probeer iets te vinden in de bouw van de grondschubben, maar mijn boeken kunnen mij op dat gebied geen uitsluitsel geven en in de fotodatabase op waarneming.nl staat, vermoed ik, e.e.a. door elkaar.

Ik kan nog niet echt een keuze maken voor wat hier op de foto staat. Ik ben benieuwd wat anderen hier van maken.

Foto 2 bevat meerdere soorten: Groot dooiermos, Gewoon purperschaaltje en een Vingermos.
Groet

Peter Kroon

alegro

#2
Citaat van: kroonp op februari 08, 2012, 12:08:26 PM
Ik kan nog niet echt een keuze maken voor wat hier op de foto staat. Ik ben benieuwd wat anderen hier van maken.

Ik zie het zo: bij C fimbriata zijn de podetiën, hoe slecht ontwikkeld ook, bijna altijd bekertjesachtig, bij C coniocraea
hooguit incidenteel. Als ik deze foto bekijk, dan zie ik hooguit 3 of 4 podetiën die aan dat bekertjescriterium voldoen.
Dus is het in mijn optiek C coniocraea.
Ik zie deze soort dan ook niet als een "bekermos" maar als een "heidestaartje", voor zover je enig belang aan de
Nederlandse namen mocht hechten (wat ik dus niet doe).
Grüezi mitenand,
Arjan

jck

Allebei bedankt - zou je misschien kunnen zeggen waar op de 2e foto de verschillende soorten groeien? Voor zover ik het weet, zijn de oranje kopjes Dooiermos maar dan weet ik niet. Moet nog heel veel leren!

James