Gratis voer voor de Friese vogels.

Gestart door Marije, februari 06, 2012, 15:17:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Grappig, deze strip - on topic - heb ik in 1998 voor het blad van Kids for Animals gemaakt.

Yeronimo

Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 23:48:08 PM
Grappig, deze strip - on topic - heb ik in 1998 voor het blad van Kids for Animals gemaakt.

Haha! Erg pakkend  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

KorHaan

Citaat van: Yeronimo op februari 07, 2012, 20:30:15 PM
Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 20:00:12 PM
IJswegencentrale, Vogelverzorgingsfonds, Bond van Friese Vogelwachters, nu nog bestaande traditie van eieren rapen in Friesland, het is wel alles Friesland wat de klok slaat.
Friesland heeft toch wel een status aparte waar ik vraagtekens bijzet. Het is gewoon een onderdeel van Nederland, en wat voor de rest van Nederland geldt, moet ook voor Friesland gelden. Vind ik.

Denk dat je hier een beetje teveel aan het generaliseren bent. IJswegencentrale is niets anders dan een ijsbond van Friesland, meerdere provincies van Nederland bezitten die. (Lees hier).
Vogelverzorgingsfonds is inderdaad een organisatie die niet echt terug komt in andere provincies. Eigenlijk zou ik dit eerder positief als negatief noemen en het wijten aan het feit dat Friesland gewoonweg veel meer water bezit en dus meer watervogels.
Bond van Friese Vogelwachters is een samenwerking tussen de Friese vogelwachten. Net zoals Noord-Holland dat ook heeft met zijn vogelwachten (Zie hier).
Eieren rapen in Friesland, heb hier al op gezegd dat dit niet gedaan wordt door natuurbeschermers. Ook in dit bericht lijkt het me duidelijk.

Dus hoezo aparte status? Ik studeer en woon in Leeuwarden en voel dat nou niet bepaald anders als in de rest van Nederland, misschien omdat het hier ook grootschalig is en er weinig Fries gepraat wordt maar we blijven allemaal mensen en voelt totaal niet als buitenland.

Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 20:00:12 PMAls nou eens Moeder Natuur de taak krijgt om de wakken te dichten, en de Friezen de handen uit de mouwen steken om daar waar die tocht niet langs komt, wakken te gaan hakken, en als ze dan ook in het voorjaar eens gaan beschermen zonder eerst nestjes leeg te halen, ja dan zou ik ook in mijn nopjes kunnen zijn.

Daar ben ik het zeker mee eens ;) Ik voer hier ook bij de wakken iedere dag de watervogels.


Ik geloof dat de Friezen zelf hun status aparte hartstochtelijk koesteren. Het Fries staat als taal te boek, en niet als dialect. Dat is al uitzonderlijk. Ook gaan regelmatig stemmen op om Friesland als apart land te zien, of minimaal als autonome provincie. Dat is nog uitzonderlijker. Ik verzin die dingen niet, dat doen de Friezen zelf. Dus wie generaliseert hier nou?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Yeronimo op februari 08, 2012, 00:54:05 AM
Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 23:48:08 PM
Grappig, deze strip - on topic - heb ik in 1998 voor het blad van Kids for Animals gemaakt.

Haha! Erg pakkend  :duim:


:duim: 

Jammer dat het alleen op papier werkt, anders had ik de rayonhoofden allang gebeld natuurlijk  ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

H.Valkema

Citaat van: KorHaan op februari 08, 2012, 01:06:29 AM
Citaat van: Yeronimo op februari 07, 2012, 20:30:15 PM
Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 20:00:12 PM
IJswegencentrale, Vogelverzorgingsfonds, Bond van Friese Vogelwachters, nu nog bestaande traditie van eieren rapen in Friesland, het is wel alles Friesland wat de klok slaat.
Friesland heeft toch wel een status aparte waar ik vraagtekens bijzet. Het is gewoon een onderdeel van Nederland, en wat voor de rest van Nederland geldt, moet ook voor Friesland gelden. Vind ik.

Denk dat je hier een beetje teveel aan het generaliseren bent. IJswegencentrale is niets anders dan een ijsbond van Friesland, meerdere provincies van Nederland bezitten die. (Lees hier).
Vogelverzorgingsfonds is inderdaad een organisatie die niet echt terug komt in andere provincies. Eigenlijk zou ik dit eerder positief als negatief noemen en het wijten aan het feit dat Friesland gewoonweg veel meer water bezit en dus meer watervogels.
Bond van Friese Vogelwachters is een samenwerking tussen de Friese vogelwachten. Net zoals Noord-Holland dat ook heeft met zijn vogelwachten (Zie hier).
Eieren rapen in Friesland, heb hier al op gezegd dat dit niet gedaan wordt door natuurbeschermers. Ook in dit bericht lijkt het me duidelijk.

Dus hoezo aparte status? Ik studeer en woon in Leeuwarden en voel dat nou niet bepaald anders als in de rest van Nederland, misschien omdat het hier ook grootschalig is en er weinig Fries gepraat wordt maar we blijven allemaal mensen en voelt totaal niet als buitenland.

Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 20:00:12 PMAls nou eens Moeder Natuur de taak krijgt om de wakken te dichten, en de Friezen de handen uit de mouwen steken om daar waar die tocht niet langs komt, wakken te gaan hakken, en als ze dan ook in het voorjaar eens gaan beschermen zonder eerst nestjes leeg te halen, ja dan zou ik ook in mijn nopjes kunnen zijn.

Daar ben ik het zeker mee eens ;) Ik voer hier ook bij de wakken iedere dag de watervogels.


Ik geloof dat de Friezen zelf hun status aparte hartstochtelijk koesteren. Het Fries staat als taal te boek, en niet als dialect. Dat is al uitzonderlijk. Ook gaan regelmatig stemmen op om Friesland als apart land te zien, of minimaal als autonome provincie. Dat is nog uitzonderlijker. Ik verzin die dingen niet, dat doen de Friezen zelf. Dus wie generaliseert hier nou?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Wat een onzin Ronald..  :wrong: 
Groeten,
Haije Valkema

joostheeremans

http://www.telegraaf.nl/telesport/schaatsen/11469698/__Watervogels_vluchten_voor_NK__.html     het lijkt me toch niet dat er dusdanig grote economische belangen zijn bij een NK op natuurijs, dat het gerechtvaardigd is om vogels te verjagen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Cygnus

Citaat van: KorHaan op februari 08, 2012, 01:06:29 AM
 
Ik geloof dat de Friezen zelf hun status aparte hartstochtelijk koesteren. Het Fries staat als taal te boek, en niet als dialect. Dat is al uitzonderlijk. Ook gaan regelmatig stemmen op om Friesland als apart land te zien, of minimaal als autonome provincie. Dat is nog uitzonderlijker. Ik verzin die dingen niet, dat doen de Friezen zelf. Dus wie generaliseert hier nou?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Sjonge jonge zeg wat een onzinverhaal. Alsof "dé Friezen" zouden bestaan. Je andere stukjes die je schrijft zijn altijd prima, hier sla je de plank echter volledig mis.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Marina

Hoe dan ook, zinloze discussie.
Het ijs wordt nooit dik genoeg en de temperaturen gaan alweer omhoog.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Ik heb zojuist met politie Drenthe gebeld over de ontheffing voor het NK, die konden mij niet verder helpen (betreffende agente was niet bekend met flora- en faunawet en wekte de indruk mij nogal een zeurpiet te vinden (waar ze overigens volledig gelijk in heeft, maar dat terzijde)). Daarna gebeld met Ministerie van Economische Zaken, landbouw en innovatie, waar ik wel goed werd geholpen. De man vertelde mij dat voor het gebied waar het NK wordt gehouden geen speciale ontheffing nodig was voor het verjagen van ganzen en dat het volgens hem ook daar nauwelijks het geval was (hij kende de plek toevallig). Normaal gesproken moet voor dit soort dingen wel ontheffing worden aangevraagd (zoals ook twee jaar terug bij NK op de OVP) en is dat meestal ook snel geregeld voor dit soort gebeurtenissen (met een zekere tijdsdruk). Overigens benadrukte de man wel dat het NK op natuurijs geen groot economisch of maatschappelijk belang dient en dat op grond daarvan dus geen ontheffing zou worden verleend.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marcel van kammen

@Ronald: normaal gesproken ben ik vaak met je stukjes eens, maar volgens mij heb je de laatste 2 dagen wat teveel beerenburg gedronken om warm te blijven ;-) Hoewel,dat over het kievitseierenrapen was dan wel weer goed, dat vind ik persoonlijk ook de grootst mogelijke kolder die er bestaat.

KorHaan

#40
http://nl.wikipedia.org/wiki/Friesland#Fries

"....   Het Fries heeft de status van minderheidstaal en wordt naast het Nederlands als een officiële landstaal erkend onder het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden." ...

Hier zijn we het wel over eens, neem ik aan? Binnen het Fries bestaan nog weer verschillende dialecten.

Dus de "onzin" zou dan op het tweede deel van mijn bewering slaan. Daar wil ik dan best nog even naar gaan zoeken, maar dan gaan we wel erg off-topic. Ik wil er hier ook best een punt achter zetten door het tweede deel van mijn bewering terug te nemen, en te erkennen dat Friesland gewoon een provincie is in bestuurlijke zin. Als ik op tenen ben gaan staan, dan bied ik daarvoor mijn welgemeende excuses aan.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Marcel van kammen op februari 08, 2012, 13:11:38 PM
@Ronald: normaal gesproken ben ik vaak met je stukjes eens, maar volgens mij heb je de laatste 2 dagen wat teveel beerenburg gedronken om warm te blijven ;-)


;D


Ik houd niet erg van Beerenburg. Ik houd het meestal bij het oeuvre van de heer Heineken...

Vriendelijke groet,

Ronald



Vincent Hart

Tijd voor een stripje over de lengte van Friese tenen  >:D ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Die tenen zijn lang, dus je begeeft je al snel op glad ijs (<-- hé, om on topic te blijven hè!  ;) )

Wel is het zo dat het Fries niet zomaar een officiële taal is, dat heeft echt zijn redenen wel. Oorspronkelijk is het Fries een Ingveoonse taal, en daarmee verwant aan het Engels. Het Nederlands is daarentegen ontstaan uit een Frankische taal. Pas in de laatste eeuwen is er steeds meer Nederlands binnengedrongen in het Fries.
Nu kun je je natuurlijk afvragen of zo'n tweede taal nog wel nuttig is, maar ik vind het omwille van de folklore geen probleem.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

joostheeremans

Ik stoor me altijd mateloos aan dat gefierljep...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Citaat van: Jos Welbedacht op februari 07, 2012, 20:25:26 PM
Het is jammer dat de Friezen een uitzonderingspositie hebben m.b.t. het eieren rapen. Ik weet niet of dat ook geldt voor de ijskwestie (kan de voorwaarden waar Norman het over heeft niet direct vinden), maar geloof best dat het in het geval van een elfstedentocht zo is.

Doordat er in dit topic een ketting aan grappen over Friezen en Friese "misdaden" ontstaat worden de Friezen (en dus ook ik) in een negatief licht gezet. Dat mag dan wel voor een deel terecht zijn (niet voor mij overigens ;) ), maar laten we dan ook de misdaden van andere zaken noemen (zoals bv. de vogeljacht in Malta, Frankrijk en Italie, het afmaken van dieren onder het mom van natuurbescherming, en zo is er vast veel meer), zodat er niet een eenzijdig beeld ontstaat waarin alleen de Friezen fouten maken, en dat gevarieerdere beeld past beter in "Ethiek en Wetgeving".

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Jos,

F&F wet,Titel III Vrijstellingen, ontheffingen en vergunningen, Afdeling 1. Bijzondere vrijstellingen, ontheffingen en vergunning, Paragraaf 1 Kieviteieren, Artikel 60.

Verder vind ik het absurd dat wij mensen menen vogels te moeten verjagen voor een rondje schaatsen dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet door zal gaan en het leed al wel geleden is.

Ik denk dat we het eens zijn dat we geen jacht willen als het vriest (ik wil overigens helemaal geen jacht), omdat de dieren dan nodeloos energie verstoken. En voor een rondje schaatsen jagen we (zonder geweer gelukkig) de vogels uit een wak. Ik zeg we zijn de weg kwijt.

Als het gaat om natuurbehoud, staan de friese (weide)vogelaar bij mij inderdaad in een zeer kwaad daglicht. Gisteren las ik een artikel in Vogelnieuws over de standpunten van de Werkgroep Predatie Weidevogels. Dit tuig wil een open landschap voor de weidevogels en schuwen niet om belangrijke rietlanden kort te hakken om de broedgelegenheid voor de Bruine Kiekendief te vernietigen. Deze figuren vergeten voor het gemak dat daarmee het leefgebied van Snor, Grote Karekiet en tal van andere kwestbare vogels ook verloren gaat. Soorten die nog wel te redden zijn. De weidevogels zijn een bodemloze put die voor monotoon landschap zorgen met engels raaigras en stront. O ja en nog een paar jaar een Grutto en een Kievit. Diezelfde, ja echt diezelfde weidevogelbeschermers doen ook mee met het leegroven van de Kievitsnesten. Ik heb er geen goed woord voor over.

Dan kunnen we ook de cijfers er nog even bij pakken om te zien in welke provincie de meeste predatorvervolging plaatsvind. Dat hoeft toch niet dacht ik?

Zoals met alles. De goeden lijden onder de kwaden. Ik geloof best dat er goede friese vogelaars zijn. Maar er is in Friesland ook bovengemiddeld veel tuig te vinden dat zich vogelaar noemt.

Ik ben ook met Ronald eens, zoals zo vaak, Friesen meten zich inderdaad een status aparte aan. Wie dat ontkent moet nog eens goed in de spiegel kijken. Overigens zou ik het niet als negatief ervaren dat je bij een status aparte word aangemeten. Je zou er ook trots op kunnen zijn.

Overigens vind ik hilarisch hoe je nu alle Friese forumleden er uit pikt. Sommige laten zich wel erg kennen. 

KorHaan

Citaat van: Vincent Hart op februari 08, 2012, 18:30:00 PM
Tijd voor een stripje over de lengte van Friese tenen  >:D ;)


;D 

Goed idee!

Groetjes, Ronald

Yeronimo

Citaat van: Norman op februari 08, 2012, 19:24:07 PM
Jos,

F&F wet,Titel III Vrijstellingen, ontheffingen en vergunningen, Afdeling 1. Bijzondere vrijstellingen, ontheffingen en vergunning, Paragraaf 1 Kieviteieren, Artikel 60.

Verder vind ik het absurd dat wij mensen menen vogels te moeten verjagen voor een rondje schaatsen dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet door zal gaan en het leed al wel geleden is.

Ik denk dat we het eens zijn dat we geen jacht willen als het vriest (ik wil overigens helemaal geen jacht), omdat de dieren dan nodeloos energie verstoken. En voor een rondje schaatsen jagen we (zonder geweer gelukkig) de vogels uit een wak. Ik zeg we zijn de weg kwijt.

Als het gaat om natuurbehoud, staan de friese (weide)vogelaar bij mij inderdaad in een zeer kwaad daglicht. Gisteren las ik een artikel in Vogelnieuws over de standpunten van de Werkgroep Predatie Weidevogels. Dit tuig wil een open landschap voor de weidevogels en schuwen niet om belangrijke rietlanden kort te hakken om de broedgelegenheid voor de Bruine Kiekendief te vernietigen. Deze figuren vergeten voor het gemak dat daarmee het leefgebied van Snor, Grote Karekiet en tal van andere kwestbare vogels ook verloren gaat. Soorten die nog wel te redden zijn. De weidevogels zijn een bodemloze put die voor monotoon landschap zorgen met engels raaigras en stront. O ja en nog een paar jaar een Grutto en een Kievit. Diezelfde, ja echt diezelfde weidevogelbeschermers doen ook mee met het leegroven van de Kievitsnesten. Ik heb er geen goed woord voor over.

Dan kunnen we ook de cijfers er nog even bij pakken om te zien in welke provincie de meeste predatorvervolging plaatsvind. Dat hoeft toch niet dacht ik?

Zoals met alles. De goeden lijden onder de kwaden. Ik geloof best dat er goede friese vogelaars zijn. Maar er is in Friesland ook bovengemiddeld veel tuig te vinden dat zich vogelaar noemt.

Ik ben ook met Ronald eens, zoals zo vaak, Friesen meten zich inderdaad een status aparte aan. Wie dat ontkent moet nog eens goed in de spiegel kijken. Overigens zou ik het niet als negatief ervaren dat je bij een status aparte word aangemeten. Je zou er ook trots op kunnen zijn.

Overigens vind ik hilarisch hoe je nu alle Friese forumleden er uit pikt. Sommige laten zich wel erg kennen.

Zucht...
Discriminatie  :-X

Ben toch maar import, dus ga het niet verdedigen  :P
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Norman

Citaat van: Yeronimo op februari 08, 2012, 19:30:43 PM
Zucht...
Discriminatie  :-X

Ben toch maar import, dus ga het niet verdedigen  :P

Citaat van: Norman op februari 08, 2012, 19:24:07 PM
Zoals met alles. De goeden lijden onder de kwaden. Ik geloof best dat er goede friese vogelaars zijn. Maar er is in Friesland ook bovengemiddeld veel tuig te vinden dat zich vogelaar noemt.

dis·cri·mi·na·tie de; v het maken van ongeoorloofd onderscheid: rassendiscriminatie

Norman

Citaat van: joostheeremans op februari 08, 2012, 11:08:00 AM
Ik heb zojuist met politie Drenthe gebeld over de ontheffing voor het NK, die konden mij niet verder helpen (betreffende agente was niet bekend met flora- en faunawet en wekte de indruk mij nogal een zeurpiet te vinden (waar ze overigens volledig gelijk in heeft, maar dat terzijde)). Daarna gebeld met Ministerie van Economische Zaken, landbouw en innovatie, waar ik wel goed werd geholpen. De man vertelde mij dat voor het gebied waar het NK wordt gehouden geen speciale ontheffing nodig was voor het verjagen van ganzen en dat het volgens hem ook daar nauwelijks het geval was (hij kende de plek toevallig). Normaal gesproken moet voor dit soort dingen wel ontheffing worden aangevraagd (zoals ook twee jaar terug bij NK op de OVP) en is dat meestal ook snel geregeld voor dit soort gebeurtenissen (met een zekere tijdsdruk). Overigens benadrukte de man wel dat het NK op natuurijs geen groot economisch of maatschappelijk belang dient en dat op grond daarvan dus geen ontheffing zou worden verleend.

Joost,

Volgens mij hebben ze je in de maling genomen. Als ik de regels goed interpreteer moest er ontheffing aangevraagd worden.

Alle vogels die van nature in het wild voorkomen op het grondgebied van de EU, worden beschermd door de Flora- en faunawet. Vogels die gekweekt of gehouden worden voor agrarisch gebruik of als huisdier, vallen dus niet onder deze bescherming. Vogels zoals de ooievaar, die in Nederland zijn uitgezet in het kader van fokprogramma's, worden wel beschermd.

Artikel 10Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.

(PS. Ik ben ook zo'n zeurpiet)

KorHaan

Citaat van: joostheeremans op februari 08, 2012, 18:53:09 PM
Ik stoor me altijd mateloos aan dat gefierljep...


Nou, dat vind ik dan wel weer heel leuk om naar te kijken. Ik heb grote bewondering voor die gasten. Ik heb ooit nog een strip gemaakt over fierljeppende koeien.  ;D  Begonnen met dat de koeien weer in de wei moeten, dus dan is het in een strip maar een kleine stap om bij fierljeppen te komen.

Groetjes, Ronald


Marije

nou de wakken mogen weer open: De tocht gaat niet door, is zojuist op de persconferentie door de voorzitter aangegeven.

Marina

Ik zei t toch.
Alle vogels en friezen voor niks in de stress.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Klaas v d Meer

Groeten van Klaas.

joostheeremans

Citaat van: Norman op februari 08, 2012, 19:38:52 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 08, 2012, 11:08:00 AM
Ik heb zojuist met politie Drenthe gebeld over de ontheffing voor het NK, die konden mij niet verder helpen (betreffende agente was niet bekend met flora- en faunawet en wekte de indruk mij nogal een zeurpiet te vinden (waar ze overigens volledig gelijk in heeft, maar dat terzijde)). Daarna gebeld met Ministerie van Economische Zaken, landbouw en innovatie, waar ik wel goed werd geholpen. De man vertelde mij dat voor het gebied waar het NK wordt gehouden geen speciale ontheffing nodig was voor het verjagen van ganzen en dat het volgens hem ook daar nauwelijks het geval was (hij kende de plek toevallig). Normaal gesproken moet voor dit soort dingen wel ontheffing worden aangevraagd (zoals ook twee jaar terug bij NK op de OVP) en is dat meestal ook snel geregeld voor dit soort gebeurtenissen (met een zekere tijdsdruk). Overigens benadrukte de man wel dat het NK op natuurijs geen groot economisch of maatschappelijk belang dient en dat op grond daarvan dus geen ontheffing zou worden verleend.

Joost,

Volgens mij hebben ze je in de maling genomen. Als ik de regels goed interpreteer moest er ontheffing aangevraagd worden.

Alle vogels die van nature in het wild voorkomen op het grondgebied van de EU, worden beschermd door de Flora- en faunawet. Vogels die gekweekt of gehouden worden voor agrarisch gebruik of als huisdier, vallen dus niet onder deze bescherming. Vogels zoals de ooievaar, die in Nederland zijn uitgezet in het kader van fokprogramma's, worden wel beschermd.

Artikel 10Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.

(PS. Ik ben ook zo'n zeurpiet)


Met deze informatie ging ik ook naar hun toe. Mijn doel was niet zo zeer om er serieus werk van te maken (het NK was al bezig) maar meer om eens te kijken hoe dit soort zaken worden afgehandeld. Bij de politie kreeg ik dus nul op rekest, bij het ministerie werd ik beter geholpen, maar wellicht heeft die vent me alsnog in de maling genomen, dat zou goed kunnen.


Overigens vind ik de vermeende reputatie van Friesland op het gebied van natuur niet iets dat we hier uitgebreid hoeven de bediscussiëren. Je krijgt alleen maar emotionele reacties van mensen die vaak zelf ook tegen kievitseieren rapen en roofvogelvervolging zijn. Zo'n discussie zie ik nergens toe leiden. Beter lijkt het me om bij mogelijk schadelijke handelingen in Friesland extra scherp te zijn of alles wel volgens de regels gaat en (om te beginnen) bijvoorbeeld deze petitie te ondertekenen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

#55
Joost,

Het beste neem je contact op met de milieupolitie in dergelijke kwestie. Je zult er wel bovenop moeten blijven zitten.
Wij hebben een kwestie met een Dassenburcht die rond kerst vol met Diesel is gegoten en waar ze nog steeds niet zijn wezen kijken. 

144 red een dier zou ook een optie kunnen zijn.
Ik heb nog geen ervaring (gelukkig) met 144, maar bij een volgende misstand wil ik dit traject eens proberen.

Jeroen Nagtegaal

Het nummer is 144, maar dat terzijde... AID is meestal wel redelijk actief op FF overtredingen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

#57
Hey Norman,

CiteerF&F wet,Titel III Vrijstellingen, ontheffingen en vergunningen, Afdeling 1. Bijzondere vrijstellingen, ontheffingen en vergunning, Paragraaf 1 Kieviteieren, Artikel 60.

Die had ik gevonden, ik kon alleen niet zo snel de ontheffing over het verjagen van vogels ten behoeve van een elfstedentocht vinden. Nu wel.

CiteerVerder vind ik het absurd dat wij mensen menen vogels te moeten verjagen voor een rondje schaatsen dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet door zal gaan en het leed al wel geleden is.

Ik denk dat we het eens zijn dat we geen jacht willen als het vriest (ik wil overigens helemaal geen jacht), omdat de dieren dan nodeloos energie verstoken. En voor een rondje schaatsen jagen we (zonder geweer gelukkig) de vogels uit een wak. Ik zeg we zijn de weg kwijt.

Waar trek je de grenzen? Wat mij betreft kan het dichten van het ijs in het geval van een elfstedentocht onder voorwaarden wel, wat jou betreft niet.

CiteerAls het gaat om natuurbehoud, staan de friese (weide)vogelaar bij mij inderdaad in een zeer kwaad daglicht. Gisteren las ik een artikel in Vogelnieuws over de standpunten van de Werkgroep Predatie Weidevogels. Dit tuig wil een open landschap voor de weidevogels en schuwen niet om belangrijke rietlanden kort te hakken om de broedgelegenheid voor de Bruine Kiekendief te vernietigen. Deze figuren vergeten voor het gemak dat daarmee het leefgebied van Snor, Grote Karekiet en tal van andere kwestbare vogels ook verloren gaat. Soorten die nog wel te redden zijn. De weidevogels zijn een bodemloze put die voor monotoon landschap zorgen met engels raaigras en stront. O ja en nog een paar jaar een Grutto en een Kievit. Diezelfde, ja echt diezelfde weidevogelbeschermers doen ook mee met het leegroven van de Kievitsnesten. Ik heb er geen goed woord voor over.

Ik ben het met je eens dat de standpunten van de Werkgroep Predatie Weidevogels niet deugen.

CiteerDan kunnen we ook de cijfers er nog even bij pakken om te zien in welke provincie de meeste predatorvervolging plaatsvind. Dat hoeft toch niet dacht ik?

Van mij mag dat. Ik zal niet ontkennen dat de meeste predatorvervolging in Friesland plaats vind.

CiteerZoals met alles. De goeden lijden onder de kwaden. Ik geloof best dat er goede friese vogelaars zijn. Maar er is in Friesland ook bovengemiddeld veel tuig te vinden dat zich vogelaar noemt.

Ik ben ook met Ronald eens, zoals zo vaak, Friesen meten zich inderdaad een status aparte aan. Wie dat ontkent moet nog eens goed in de spiegel kijken. Overigens zou ik het niet als negatief ervaren dat je bij een status aparte word aangemeten. Je zou er ook trots op kunnen zijn.

Friezen meten zich inderdaad een status aan waar ze trots op zijn, de één meer dan de andere. Ik denk niet dat dit veel als negatief wordt ervaren, behalve dan misschien door niet Friezen. Ik ben in zoverre Fries dat ik er geboren ben, de taal versta, en er in het weekend woon, en kennelijk trots genoeg om mij verbaal te verdedigen als dat nodig is. Helaas zijn er tradities in Friesland waar ik niet trots op ben, maar dat wil ik wel duidelijk maken als gesuggereerd wordt dat dit niet zo is.

CiteerOverigens vind ik hilarisch hoe je nu alle Friese forumleden er uit pikt. Sommige laten zich wel erg kennen.

Ik vind dat je met deze zin beledigt.
Bedenk wel dat mensen als ik, Trinus, Haije, Marcel en Jeroen (half) ook Fries zijn en dat het daarom niet raar is dat wij ons aangesproken voelen als je het hebt over de Friezen! De Friese forumgebruikers worden dus naar buiten gelokt. Wat daar hilarisch aan is ontgaat me dan ook.

We hebben lange tenen, maar er wordt dan ook voortdurend op gestaan ;) !
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Norman

Citaat van: Jos Welbedacht op februari 08, 2012, 21:12:03 PM
Ik vind dat je met deze zin beledigt.
Bedenk wel dat mensen als ik, Trinus, Haije, Marcel en Jeroen (half) ook Fries zijn en dat het daarom niet raar is dat wij ons aangesproken voelen als je het hebt over de Friezen! De Friese forumgebruikers worden dus naar buiten gelokt. Wat daar hilarisch aan is ontgaat me dan ook.

We hebben lange tenen, maar er wordt dan ook voortdurend op gestaan ;) !

Gezien mijn herkomst en de provincie waar de meesten van mijn familieleden wonen permitteer ik mij deze belediging.
Het stampen op die lange tenen word niet exclusief bij de Friezen gedaan. De overige provincies zijn ook herhaaldelijk aan de "beurt" in de maatschappij. C'est la vie. Ik vind het allemaal niet belangrijk genoeg om je ook maar een beetje druk over te maken.

Vincent Hart

Sorry hoor, jongens. Moet Jan Harteman straks een boze brief gaan schrijven aan de Donald Duck omdat in dat weekblad een nogal stigmatiserend beeld van eenden wordt neergezet??

Wij Amsterdammers staan (volkomen terecht) bekend als eeuwige klagers, hopelijk hoeven we daar geen wisseltroffee voor in te gaan stellen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers