Veertjes van Boompieper?

Gestart door keesschreven, december 10, 2006, 20:59:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

keesschreven

Hallo,
Deze veertjes heb ik al heel lang. Ik denk dat ze van een Rietgors zijn, maar weet het niet zeker. Ze zijn gevonden in De Bruuk, een drassig natuurgebiedje in de buurt van Groesbeek. Wanneer? Ik dacht ooit een keer in de herfst. (Ze zitten niet in een schacht, al lijkt dat zo.)
Lengte: grootste=6.6 cm (een zo'n hokje op de foto is 5mm bij 5mm)
Wie weet het?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

klaas van haeringen

Durf niet te zeggen wat het is, maar het is in ieder geval geen rietgors. de rechter veer is een middelste staartpen, bij een rietgors is die duidelijk getekend.

Groeten, Klaas

Jos Welbedacht

Misschien Baardman? Zo'n staartpen...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Robert

die staartveer heeft ook wel wat van een zwarte rootstaart
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

keesschreven

#4
In de Bruuk zitten trouwens altijd veel boompiepers. Zou het daarvan zijn? Het lijkt er wel op, zie gefiederkunde
ook afmetingen zijn goed.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

harderbroek

CiteerIn de Bruuk zitten trouwens altijd veel boompiepers. Zou het daarvan zijn? Het lijkt er wel op, zie gefiederkunde
ook afmetingen zijn goed.
Ik ga even voor baardman. ( m.n. staartpen)
m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

klaas van haeringen

#6
CiteerIk ga even voor baardman. ( m.n. staartpen)
m.v.g.
Rob

Volgens mij is het geen baardman: lengte en kleur komen niet overeen en de hele veer ziet er anders uit. Zie: http://www.michelklemann.nl/verensite/panu...cus/pabia19.jpg

CiteerIn de Bruuk zitten trouwens altijd veel boompiepers. Zou het daarvan zijn? Het lijkt er wel op, zie gefiederkunde
ook afmetingen zijn goed.

6,6 cm vind ik erg lang voor een middelste staartpen van een boompieper, ook de vorm en tekening (donkerder dichterbij de schacht) zie ik niet in de veer uit de Bruuk terug.

Ik denk zelf aan een heggemus (de veer heeft er veel van weg en de lengte 'klopt' ook met deze soort), maar ik weet het niet zeker.

Groeten, Klaas

bramubels

het 1e waar ik aan dacht was ook baardman, aangezien deze soort in de bruuk zeldzaan is denk ik tog aan iets anders maar wat...?

keesschreven

Citeer6,6 cm vind ik erg lang voor een middelste staartpen van een boompieper, ook de vorm en tekening (donkerder dichterbij de schacht) zie ik niet in de veer uit de Bruuk terug.

Ik denk zelf aan een heggemus (de veer heeft er veel van weg en de lengte 'klopt' ook met deze soort), maar ik weet het niet zeker.

Groeten, Klaas
Heggemus heb ik inmiddels kunnen uitstluiten, zie deze foto:
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

joostheeremans

Zouden het niet de veren van een nachtegaal kunnen zijn? Ik vind de kleur en grootte van de staartpen wel overeen komen en het lijkt me voor het genoemde gebied een logische mogelijkheid.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

keesschreven

Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Die was nog niet in me opgekomen. Alleen zie ik op internet dat die iets feller oranje-bruin zijn.  
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Rinie van Reenen

Misschien een juveniel? Die lijkt wat minder rood te wezen (http://waarneming.nl/foto_details.php?id=70086).
Groet, Rinie van Reenen

keesschreven

Of misschien een grasmus? De staartpen is namelijk niet egaal onranje, alleen een randje.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren