Nieuwe broedvogelsoorten in Nederland 2011

Gestart door HPM, februari 04, 2012, 18:55:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Ik sprak laatst met iemand die tussen neus en lippen door vertelde dat er dit jaar een broedgeval van Bergfluiter is geweest in Nederland, zonder locatie of wat ook maar....nogal vaagjes dus,maar ben benieuwd of iemand er meer van weet.

frankw

Dat is waarschijnlijk dat beest van de Veluwezoom geweest. Ben eigenlijk wel zeer benieuwd of er nu vast is gesteld of het om een zuiver paar ging. Als het goed is komt er een stuk in de Dutchbirding daar zal een en ander uit duidelijk worden neem ik aan.

Folkert Jan

Citaat van: Marcel van kammen op september 26, 2012, 12:32:51 PM
Ik sprak laatst met iemand die tussen neus en lippen door vertelde dat er dit jaar een broedgeval van Bergfluiter is geweest in Nederland, zonder locatie of wat ook maar....nogal vaagjes dus,maar ben benieuwd of iemand er meer van weet.

Heeft hier zelfs nog op het forum gestaan. Zat zon 100 meter verder dan de bekende zingende man direct aan het pad constant voedselvluchten uit te voeren naar een andere vogel in een holletje op de grond.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Dat weet ik FJ, ik vraag me dus af welke soort er in dat holletje zat.  ;)
Ik kan me zo niet herinneren dat er met zekerheid ook een Bergfluiter vrouw is vastgesteld. Maar mn geheugen laat me nog wel eens in de steek de laatste tijd.

Folkert Jan

Citaat van: frankw op september 26, 2012, 14:55:21 PM
Dat weet ik FJ, ik vraag me dus af welke soort er in dat holletje zat.  ;)
Ik kan me zo niet herinneren dat er met zekerheid ook een Bergfluiter vrouw is vastgesteld. Maar mn geheugen laat me nog wel eens in de steek de laatste tijd.

Het is doorgegeven aan Sovon, zij zouden het monitoren. Ik hoop dat we het later nog horen. Ik zou op de hoogte worden gehouden als 1 van de ontdekkers, maar heb verder niets meer gehoord.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op september 26, 2012, 17:20:22 PM
Citaat van: frankw op september 26, 2012, 14:55:21 PM
Dat weet ik FJ, ik vraag me dus af welke soort er in dat holletje zat.  ;)
Ik kan me zo niet herinneren dat er met zekerheid ook een Bergfluiter vrouw is vastgesteld. Maar mn geheugen laat me nog wel eens in de steek de laatste tijd.

Het is doorgegeven aan Sovon, zij zouden het monitoren. Ik hoop dat we het later nog horen. Ik zou op de hoogte worden gehouden als 1 van de ontdekkers, maar heb verder niets meer gehoord.

Het broedseizoen is nog maar net afgelopen.
Herman van der Meer

Marcel van kammen

Ik lees ook niet alles Folkert ;-)
Ben ook wel benieuwd of het een zuiver paartje is geweest, zoja dan is het natuurlijk best opmerkelijk zo 3 van die beestjes bijelkaar....of juist niet: het ene mannetje lokt een toevallig langsvliegend vrouwtje met zn gebleeeer, dit wijfie gaat ook gekke geluidjes doen en daar komt dat andere toevalig langstrekkende mannetje.  Das trouwens wel 2 x toevallig in 1 zin,dus dat betekent volgens mij dat het toch opmerkelijk blijkt te zijn  :rolleye:

HPM

Nieuwe broedvogelsoort in 2012 is Pontische Meeuw. Wel gepaard met een wijfje Zilvermeeuw. Bij Amerongen.
Bron: Sovon Nieuws 25-2.
Herman van der Meer

theomuusse

Na lang zoeken een plaatje ervan gevonden.
Vrouwtje is zilver, mannetje heeft niet een overtuigende p10..

Theo

Citaat van: HPM op september 26, 2012, 18:13:13 PM
Nieuwe broedvogelsoort in 2012 is Pontische Meeuw. Wel gepaard met een wijfje Zilvermeeuw. Bij Amerongen.
Bron: Sovon Nieuws 25-2.

Rikstar

welk plaatje? :P  :angel:

Citaat van: theomuusse op september 27, 2012, 16:37:36 PM
Na lang zoeken een plaatje ervan gevonden.
Vrouwtje is zilver, mannetje heeft niet een overtuigende p10..

Theo

Citaat van: HPM op september 26, 2012, 18:13:13 PM
Nieuwe broedvogelsoort in 2012 is Pontische Meeuw. Wel gepaard met een wijfje Zilvermeeuw. Bij Amerongen.
Bron: Sovon Nieuws 25-2.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Albert de Jong

#70
Citaat van: theomuusse op september 27, 2012, 16:37:36 PM
Na lang zoeken een plaatje ervan gevonden.
Vrouwtje is zilver, mannetje heeft niet een overtuigende p10..

Theo

Citaat van: HPM op september 26, 2012, 18:13:13 PM
Nieuwe broedvogelsoort in 2012 is Pontische Meeuw. Wel gepaard met een wijfje Zilvermeeuw. Bij Amerongen.
Bron: Sovon Nieuws 25-2.

Wat vind je niet overtuigend aan p10, Theo? Ik vind het trouwens een mooie blog, PG!

Over die bergfluiter: we hebben inderdaad een nestholletje gevonden in juni. Foto's gemaakt etc. We hebben op dat moment niet kunnen vaststellen of er nu een vrouw fluiter of bergfluiter op het nest zat. Een uitgebreide beschrijving van de waarneming, inclusief foto's, is naar Sovon gegaan. Ik ben daarna niet meer in gelegenheid geweest om meer bezoeken af te leggen. De Veluwezoom ligt dan ook op meer dan een uur rijden voor mij. Ik hoop dat iemand van Sovon de draad verder heeft opgepakt. Ik zal daar naar informeren!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

GertJ

Groet Gert Jager

Klaas van Dijk

Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 28, 2012, 06:57:24 AMDit plaatje waarschijnlijk: http://waarneming.nl/waarneming/view/63606535. In combinatie met het clipringetje lijkt een Poolse herkomst inderdaad voor de hand te liggen. Waar de suggestie (in Sovon-Nieuws) vandaan komt dat het onbekend is of er jongen waren, is mij overigens een raadsel. Voor het hele verhaal, zie www.birdingwageningen.blogspot.nl. Groeten, PieterGeert

Mooi verhaal & uitstekend gedocumenteerd. Gefeliciteerd met de ontdekking. Hopelijk keren de beide vogels volgend jaar terug en lukt het dan wel om de man te vangen / de inscriptie op de metalen ring te ontcijferen. Anders overwegen volgend jaar (als de vogel terugkomt) een schuiltent in de kolonie te zetten en proberen om vanuit de schuiltent de metalen ring af te lezen.

Groetjes, Klaas

theomuusse

Het zwart op de binnenvlag loopt ver terug naar de basis.
Theo

g.j.p.gelderblom

Dank voor de reacties mannen.
@ Klaas: voor volgend broedseizoen staat een dergelijke actie inderdaad op de planning.
Groeten,

PieterGeert