Hoofdmenu

Meeuwen

Gestart door Theovanv, februari 03, 2012, 00:28:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik ben laatst naar de vuilnisbelt van Barneveld geweest om te oefenen met Meeuwen en als doel om te proberen Pontische en Geelpootmeeuw te vinden en determineren.

Meeuw 1 leek mij een kandidaat voor Geelpootmeeuw. Nog niet eens alleen vanwege de (vaal)gele poten, maar ook vanwege witte kop in adult winterkleed, gonysvlek, oogring en kop/snavelpatroon, maar ik ben niet zeker.

Meeuw 2 leek mij kandidaat voor Pontische Meeuw. 1e winter (2e KJ) met witte kop, iets donkerder tertials, kleine kop en vrij gelijkmatige snavel met flauwe gonyshoek.
Theo van Veenendaal

ruud_altenburg

Ik vrees dat het twee Zilvers gaan worden.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

caliprobola

Lijkt mij eveneens 2 x zilvermeeuw.

Adulte vogel: We zijn intussen al februari dus een groot deel van de zilvermeeuwen heeft ook al een zomerkop, gonysvlek loopt niet door op bovensnavel (veelal wel bij geelpoot), oogring is oranje (rood bij geelpoot), mantelkleur lijkt me ook wat te bleek, pootkleur is aan de bleke kant (kan voor zieke/onvolwassen geelpoot maar meestal feller geel).

1ste winter vogel: grote dekveren hebben een typisch gebandeerd zilvermeeuwpatroon, onderdelen zijn vuil bruinig, ook mantel lijkt vrij bruinig (ook nog enkele juveniele schouderveren), bij pontische en geelpoot heb je dikwijls wat een contrast tussen een grijzere mantel en donkere zwartbruine tot zelfs rosbruine vleugeldekveren.

Theovanv

Citaat van: caliprobola op februari 03, 2012, 12:19:32 PM
Lijkt mij eveneens 2 x zilvermeeuw.

Adulte vogel: We zijn intussen al februari dus een groot deel van de zilvermeeuwen heeft ook al een zomerkop, gonysvlek loopt niet door op bovensnavel (veelal wel bij geelpoot), oogring is oranje (rood bij geelpoot), mantelkleur lijkt me ook wat te bleek, pootkleur is aan de bleke kant (kan voor zieke/onvolwassen geelpoot maar meestal feller geel).

1ste winter vogel: grote dekveren hebben een typisch gebandeerd zilvermeeuwpatroon, onderdelen zijn vuil bruinig, ook mantel lijkt vrij bruinig (ook nog enkele juveniele schouderveren), bij pontische en geelpoot heb je dikwijls wat een contrast tussen een grijzere mantel en donkere zwartbruine tot zelfs rosbruine vleugeldekveren.
Ok, bedankt voor de uitleg. Heeft ie niet een erg witte kop voor een 1e winter Zilver?
Theo van Veenendaal

caliprobola

De foto lijkt me wat overbelicht maar het kan zeker voor zilver ook, zeker meer naar het einde van de winter zal je sowieso blekere koppen zien verschijnen bij zilvers ook

JanBaert

Theo, een kleine bemerking van mijn kant: maak je het jezelf niet ongelooflijk moeilijk door je bijna uitsluitend tot kopvorm, kopstreping en snavelvorm te beperken?

theomuusse

Wat ook helpt is om eens met iemand samen te gaan.

Theo

Theovanv

Citaat van: JanBaert op februari 03, 2012, 19:51:54 PM
Theo, een kleine bemerking van mijn kant: maak je het jezelf niet ongelooflijk moeilijk door je bijna uitsluitend tot kopvorm, kopstreping en snavelvorm te beperken?
Ik probeer op zoveel mogelijk kenmerken te letten. Ik heb laatst van jeroen nagtegaal een aantal willekeurige foto's van of Zilvermeeuw of Pontische Meeuw gekregen en die met een scala aan literatuur en kenmerken geprobeerd te determineren. Dat ging heel goed, maar als je zelf de meeuw gaat zoeken en ook andere soorten mogelijk zijn wordt het toch weer lastig. Ik heb dus alleen kenmerken genoemd waar ik iets mee kon bij die meeuw. Tips zijn heel welkom en andere dingen waar ik bij die specifieke meeuw of in het algemeen op kan letten :)
Theo van Veenendaal

caliprobola

In het veld kan je in elk geval op heel wat meer kenmerken rekenen dan op 1 foto. Ik kan me bijvoorbeeld best wel voorstellen dat als je een verdachte meeuw ziet op een stort en je die enkele minuten volgt dat je ook wel eens een zicht op onder- en bovenvleugel, staartpatroon, ed krijgt. Het precieze patroon op de handpennen bij een (sub)adulte vogel is dan dikwijls heel wat moeilijker te zien in het veld dan bv op die hele reeks foto's van de "Den Oever" - zilvermeeuw... En zoals hierboven al vermeld, door mee te gaan met iemand die er veel van af weet kan je in het veld op de specifieke kenmerken gewezen worden en die onthou ik in elk geval beter dan bij het bekijken van foto's.

Theovanv

Citaat van: caliprobola op februari 04, 2012, 16:15:15 PM
In het veld kan je in elk geval op heel wat meer kenmerken rekenen dan op 1 foto. Ik kan me bijvoorbeeld best wel voorstellen dat als je een verdachte meeuw ziet op een stort en je die enkele minuten volgt dat je ook wel eens een zicht op onder- en bovenvleugel, staartpatroon, ed krijgt. Het precieze patroon op de handpennen bij een (sub)adulte vogel is dan dikwijls heel wat moeilijker te zien in het veld dan bv op die hele reeks foto's van de "Den Oever" - zilvermeeuw... En zoals hierboven al vermeld, door mee te gaan met iemand die er veel van af weet kan je in het veld op de specifieke kenmerken gewezen worden en die onthou ik in elk geval beter dan bij het bekijken van foto's.
Ik doe het met foto's zodat ik het hier kan verifieren. Die foto's die ik toegestuurd kreeg waren voldoende om ze goed te beoordelen, twee keer Zilver en twee keer Pont. Ga wel eens met mensen mee, ook heel leerzaam, maar ik wil het ook in mn eentje proberen, samen ga je toch meer af op de autoriteit van een ander. Ik snap je stelling over de den oever zilvermeeuw niet, nu zeg je weer dat het in veld wel moeilijker is dan met foto's? Anyway, ik heb nog meer meeuwen gefotografeerd, ben de foto's aan het selecteren. Ik durf er geen soort op te plakken, maar ik zal erbij zetten waarom ik de meeuw opvallend/afwijkend(van zilvermeeuw) vond en hoop dan weer op jullie tips waar ik op kan letten bij deze specifieke exemplaren als ik niet in de goede richting zit.
Theo van Veenendaal

caliprobola

Citaat van: Theovanv op februari 04, 2012, 16:32:07 PM
Ik snap je stelling over de den oever zilvermeeuw niet, nu zeg je weer dat het in veld wel moeilijker is dan met foto's?
Bij een vogel in vlucht bv is het in het veld toch wat moeilijker om vast te stellen of een vogel al dan niet een volledig zwart bandje op pen 5 heeft dan op een foto, meer wou ik er niet mee zeggen.

Theovanv

Bij deze de andere foto's met mijn bedenkingen erbij:

1 1e winter beest, wittige kop, donker masker, bijna volledig zwarte snavel, lichtere borst en donkere zijkant, donkere tertials, mogelijke Geelpoot, maar Zilvermeeuw ook mogelijk.

2 adult, langerrekt, kleine kop, lange gelijkmatige snavel, flauwe gonyshoek, lijkt echter niet erg hoog op de poten te staan en geen donkere iris. Pont of Zilver

3 Derde winter, 4e KJ? niet helemaal adult, bruinige tint handpennen en zwarte band op snavel. Gelige poten, donkere dekveren/mantel, oog lijkt donker, maar zit ook in schaduw.

4 1e winter, witte kop, maar kan ook voor Zilvermeeuw heb ik net geleerd, gelijkmatige snavel, matige gonyshoek, donkere tertials, maar niet zo hoog op de poten.

5 Donkere snavel met lichte basis, grijs in dekveren, 2e winter? Donkere tertials en dekveren, zware, stompe snavel.

6 Forse meeuw, iets lichtere kop, minder contrast, Grote Mantel?

7 2e winter, grijs in dekveren, niet zo scherpe gonyshoek, lichte kop, buik, borst, maar nog wel gevlekt. Geen idee

8 lichtere kop, maar niet spierwit, snavel wordt al lichter, redelijk contrast, donkerdere tertials, denk nog binnen variatie Zilvermeeuw?

9 Hoog op de poten, poten gelig, gelijkmatige snavel zonder opvallende gonyshoek, donker maskertje.

10 Langerekte meeuw, kleine kop, gelijkmatige snavel, amper gonyshoek, platte rug, lang schuin voorhoofd, maar geen donkere iris.

11 Gele poten, duidelijk donkerder grijze mantel, opvallende rode gonysvlek, witte kop, rode oogring, lijkt mij Geelpoot.

12 Wss Zilver, wel lichtere kop, maar kan aan eind van de winter, snavel enn iris al aardig licht voor 1e winter?

13 Gele poten (beetje oranje-achtig door avondlicht), maar geen bandje op P5, geelpotige Zilvermeeuw.

14 Gewoon sfeerplaatje ;)

Theo van Veenendaal

frankmeer

#12
Ik wil wel een poging wagen.
Van in ieder geval 1, 2, 4, 7-10 en 12-14 zou ik gewone Zilvers maken.

Bij 3 neig ik naar een 3kj Pontische. 5 en 6 lijken me ook weer Zilvers (3kj). Bij 11 vind ik de poten vrij flets geel voor een Geelpoot en verder is het rood op de gonys beperkt tot de ondersnavel.
Frank van der Meer

Theovanv

#13
Citaat van: frankmeer op februari 04, 2012, 19:21:41 PM
Ik wil wel een poging wagen.
Van in ieder geval 1, 2, 4, 7-10 en 12-14 zou ik gewone Zilvers maken.

Bij 3 neig ik naar een 3kj Pontische. 5 en 6 lijken me ook weer Zilvers (3kj). Bij 11 vind ik de poten vrij flets geel voor een Geelpoot en verder is het rood op de gonys beperkt tot de ondersnavel.
Hoi Frank, ik weet dat veel gevraagd is met zoveel foto's, maar zou je ook uit kunnen leggen waarom je aan die soorten denkt en waarom mijn redenering niet klopt?

Andere tips en meningen over welke soorten erop staan zijn ook welkom ;)
Theo van Veenendaal

frankmeer

Ik pik er even een paar uit en ik hoop dat ik mezelf daarbij niet voor gek zet  ;)
Aanvullingen en opmerkingen zijn uiteraard welkom.

Bij bijv. 1 en 4 zie je een 1e winter meeuw met weinig contrast tussen de mantel/schouderveren en de vleugelveren, een lichte snavelbasis, stompe snavel, veel wit op de toppen vd tertials (nog niet weggesleten dus) en veel wit op de grote dekveren, met duidelijke bandering op zowel de binnenste als de buitenste grote dekveren. Met name de tekening op de grote dekveren is hier typisch Zilver. Vogel 8 toont dit ook heel duidelijk. De andere soorten hebben doorgaans een donkere driehoek op de binnenste grote dekveren.

2 is kortpotig, met een lichte iris en een vrij helder gekleurde snavel die niet akelig dun overkomt. Weliswaar is er geen duidelijke gonyshoek te zien, maar de meeste Ponten hebben wel een aanzienlijk slanker snaveltje.

10 vind ik eigenlijk een vrij gewone Zilver. De snavel is idd gelijkmatig, maar de variatie is groot zoals je zelf ook al gemerkt zal hebben.

12 lijkt me al een jaartje ouder, dus een 3kj: geruide vleugelveren, afgeronde hp-toppen, lichte iris.

Bij 13 zit je volgens mij helemaal goed met je redenering over de p5.
Frank van der Meer

Theovanv

Waarom is Meeuw 2 een Zilver? Ik zie een kleine kop met een gelijkmatige snavel.

bij 3 dacht ik eigenlijk meer aan Geelpoot door gelige poten en donkere mantel. dunne, gelijkmatige snavel, lange poten en donker oog pleiten wel voor Pont.

9 staat erg hoog op de poten en zeer gelijmatige en dunne snavel.

10 is echt weer een langgerekte meeuw met kleine kop en dan idd dus dat snavelpatroon.

11, kleuren zijn in hele foto flets en ondergaande zon zorgt voor aparte tint, maar wel degelijk gele/gelige poten, witte kop, donkere mantel, rode oogring, grotere gonysvlek, die vooral in de zomer op bovensnavel door kan lopen, dit is winterkleed.

12, idd zoals ik al opmerkte al  vrij lichte snavel en iris, maar is dit al een 3e kj? dan heeft ie wel weinig grijs in zn dekveren.




Theo van Veenendaal

caliprobola

Je vergeet dikwijls naar het patroon op de dekveren te kijken. Bij nr12 bv zie je dat de grote dekveren een fijn rommelig patroon hebben, typisch voor 2de winters (idem nr5 & 6). Handpennen zijn bij 2de winters ook meer afgerond dan de puntiger 1ste winter handpennen.


1, 4 en 8 hebben een typisch breed gebandeerd zilverpatroon op de grote dekveren.


2 heeft een peervormige kop met een nogal gemene gezichtsuitdrukking en een topzware snavel en korte roze poten, zilvermeeuw.


Met 3 heb je m.i. een mooie pont te pakken, met enige verbeelding zie je zelfs de fijne streping in de nek.


9 is misschien qua jizz een wat moeilijker vogel, maar fijne streping over de gehele kop (niet enkel maskertje) en geeloranje oogrand wijzen op zilvermeeuw, grote witte toppen op handpennen en wat donkerder grijze mantel op ssp. argentatus


10 zou ik in het veld moeten zien, lijkt me op het eerste zicht een zilver maar een pont(invloed) sluit ik niet uit. Een zicht op geopende vleugel zou veel duidelijk kunnen maken


11 geelpootmeeuw heeft nooit zo'n lange witte tong op de buitenste handpen, grijswaarde hangt ook van de hoek af van waaruit je een meeuw bekijkt, kleur van oogring durf ik op deze foto niet beoordelen, lijkt me eveneens een ssp argentatus


het is nu even te laat om er nog dieper op in te gaan, slaap zacht en verlies de moed niet  ;)