Colombiaanse libellen en juffers

Gestart door temmie, februari 02, 2012, 17:27:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

temmie

Heeft iemand hier enige kennis van? Ik heb een heel rijtje foto's van libellen uit Colombia.
De plaats staat telkens bij de foto's.
Mitu = laagland amazone, white sand forest en terra firme
Camarones = Caraibische kust.
Santa Marta = foothill forest.

link naar album:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150738465157942.502844.720932941&type=3&l=ea1cd777c7
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

JohanvantBosch

Ik zal eens kijken vanavond of morgen. Ik zie al wat leuke dingetjes en op genus moet alles zowiezo lukken...

paulhoekstra

Zie hieronder wat ik denk dat het kunnen zijn. Ik heb de fotonummers van het album gebruikt:

1. Uracis sp.?
2. Orthemis sp.
3. ? ook Uracis? of misschien iets anders
4. Erythrodiplax sp.
10. Coryphaeschna ?
14. Erythrodiplax ?
15. Erythemis mithroides?
16. Erythemis vesiculosa
18. Erythrodiplax?
19. Erythrodiplax umbrata?
20. Erythrodiplax umbrata
21 en 22. Macrothemis?
23. Rhionaeschna?
24. Hetaerina sp.
25. Calopterygidae
26. Argia sp.?
31. Hetaerina sp.
34. Hetaerina sp.
groeten,
Paul

JohanvantBosch

Citaat van: paulhoekstra op februari 02, 2012, 18:01:40 PM
Zie hieronder wat ik denk dat het kunnen zijn. Ik heb de fotonummers van het album gebruikt:

1. Uracis sp.?
2. Orthemis sp.
3. ? ook Uracis? of misschien iets anders
4. Erythrodiplax sp.
10. Coryphaeschna ?
14. Erythrodiplax ?
15. Erythemis mithroides?
16. Erythemis vesiculosa
18. Erythrodiplax?
19. Erythrodiplax umbrata?
20. Erythrodiplax umbrata
21 en 22. Macrothemis?
23. Rhionaeschna?
24. Hetaerina sp.
25. Calopterygidae
26. Argia sp.?
31. Hetaerina sp.
34. Hetaerina sp.
1, 2 en 3 eens (zonder de vraagtekens)
4 eens, wsl E. fusca of  E. melanorubra
5 en 6 Heliocharis amazona
7 Oligoclada sp
8 ik zou gokken op een Orthemis sp.
9 Uracis sp. Ik zou op basis van het vleugelpatroon zeggen U. infumata of U. siemensii. Beide zijn voor zover ik weet niet bekend van Colombia, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan gebrek aan veldwerk.
10 zou zomaar kunnen (bv C. amazonica), maar ik zit te slecht in de aeshniden
11 Uracis sp
14 Uracis sp.
15 lijkt mij Erythrodiplax, ik denk aan E. castanea
16 eens
17 zou een Orthemis sp. kunnen zijn
19 ik denk ook E. umbrata
20 eens
21 en 22 ik denk Brechmorhoga, misschien B. rapax
23 eens
24 eens
25 eens, Mnesarete sp.
26 eens
27 en 28 Heteragrion sp.
29 lijkt me Argia sp.
30 Pseudostigmatidae, ik kan niet helemaal zien hoe het zit met de vleugels en achterlijflengte. Ik denk aan Microstigma sp. maar eventueel toch Mecistogaster.
31 eens
32 ik denk Argia infumata
33 Calopterygidae
34 eens

temmie

Van harte dank!  :duim:
Zal ik de 'zekere', d.w.z. deze met volledige naam invoeren op observado, al dan niet met vraagteken?

Mijn laatste (vogel)reis

JohanvantBosch

Citaat van: temmie op februari 02, 2012, 22:51:14 PM
Van harte dank!  :duim:
Zal ik de 'zekere', d.w.z. deze met volledige naam invoeren op observado, al dan niet met vraagteken?
Graag. Wat mij betreft degene die op genus zijn gedetermineerd ook. Van alle zuidamerikaanse genera staat volgens mij een sp. variant in de database.

JohanvantBosch

Citaat van: JohanvantBosch op februari 02, 2012, 22:42:36 PM

5 en 6 Heliocharis amazona

Dit is trouwens een interessante soort. Behoort tot de Dicteriadidae, een familie die alleen in Zuid-Amerika voorkomt. De familie bestaat uit twee soorten elk in hun eigen genus: H. amazona en Dicterias atrosanguinea. De laatste komt alleen voor langs een stuk van de Amazone in Brazilië. Heliocharis is wijder verspreid.
Let o.a. op de lange dunne kale poten. Marcel noemt dit de 'Kaalpootjuffers' volgens mij.
De familie is verwant aan de Calopterygidae, Polythoridae en Chlorocyphidae, maar waar ze nou het meest aan verwant zijn is nog niet helemaal duidelijk.
Ik heb de soort zelf een keer per ongeluk gefotografeerd in Brazilië. In Suriname heb ik er afgelopen zomer 1 gezien. Best groot zijn ze. Hierbij een foto.

temmie

dus blijkbaar een juffer, maar dan toch een grote, en met de vleugels open in zit...?
Ik herinner me van deze nog dat de voor- en achtervleugels niet in hetzelfde vlak stonden.
Kan je goede literatuur aanranden (tot op soortniveau) voor Z-amerika?
Mijn laatste (vogel)reis

JohanvantBosch

Citaat van: temmie op februari 03, 2012, 11:14:04 AM
dus blijkbaar een juffer, maar dan toch een grote, en met de vleugels open in zit...?
Ik herinner me van deze nog dat de voor- en achtervleugels niet in hetzelfde vlak stonden.
Kan je goede literatuur aanranden (tot op soortniveau) voor Z-amerika?

Ik wou dat er iets goeds was om je aan te raden tot op soortniveau.... maar helaas. Er moet nog een hoop werk verzet worden.
Er is een leuk gidsje voor de Argentijnse Yungas.
Er is een tweedelige set over de juffers van Brazilië, die natuurlijk ook deels elders toepasbaar is. Maar deze zijn al weer wat ouder en er is een nieuwe versie in de maak, die volgens mij uitgebreider en met veel meer foto's wordt. Ik weet niet hoe lang het nog op zich laat wachten, maar ik denk dat het nog wel even kan duren. Ik begreep van Fred Lencioni (de schrijver) dat hij op het moment vooral bezig is veel foto's te maken. Dan denk ik... dat duurt nog wel zeker twee jaar. De oude versie is eigenlijk een samenraapsel  van tekeningen uit artikelen en sleutels tot op genus niveau. Relatief duur voor wat je ervoor krijgt, denk ik.

Wat er wel is zijn twee dure boeken van Heckman. Daar staat alles in voor heel zuid-amerika, inclusief sleutels. Ik denk dus dat dat het enige is waarmee je uit de voeten zou kunnen. Maar ook dat is een bijeenschraping van artikelen en je komt er toch vaak niet uit. Daarnaast ongeveer 300 euro per stuk volgens mij.... Ikzelf heb van beide delen een versie die ik toevallig op internet tegenkwam...  O0

Ik heb wel het idee dat er veel gebeurt op kleine (en dus overzichtelijker schaal):
- Marcel en ik zitten in de beginfase van het maken van een gidsje voor Plantage Peperpot en/of Paramaribo.
- Ik heb afgelopen jaar vanuit diverse uithoeken in Brazilië verzoeken om foto's gekregen van mensen die een regionaal/lokaal gidsje gingen maken.
- De Nederlander Tom Kompier is in samenwerking met de eigenaars van REGUA reservaat in ZO Brazilië en wat Brazilianen begonnen iets vergelijkbaars te doen voor REGUA en nabije omgeving.
- Een gidsje a la het Yungas gidsje, maar dan voor Itatiaia NP in ZO Brazilië is helaas gestrand door combi van gebrek aan funding en pensioen van de initiatiefnemer.

N.a.v. al deze initatieven speel ik met het idee om het correct gedetermineerde materiaal dat voor handen is op internet met aanvulling van ieder die dat wil op een manier beschikbaar te maken zodat het gemakkelijk in een lokaal of regionaal gidsje ingepast zou kunnen worden, digitaal/via inernet of op papier. Zodat ieder die dat wil gemakkelijker toegang heeft tot (hetzelfde) fotomateriaal en het maken van een gidsje gemakkelijker wordt. Al is het een gidsje met de 30 algemeenste soorten. Je moet ergens beginnen.

ria.vogels

Johan, n.a.v. je plan voor een gidsje 'om ergens te beginnen': als je wat hebt aan mijn waarnemingen/foto's, mag je die gerust daarvoor gebruiken.
Groet, Ria Vogels