Hoofdmenu

Streeplijsten

Gestart door hiskodevries, februari 02, 2012, 10:25:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Je kunt per datum een lijst invullen en aangeven welke uren je streepte. Als je een totaallijst voor een jaar maakt en je weet niet meer welke data je welke soort zag wordt het een beetje lastig in dit scherm. Ik streepte vroeger wel eens in een ander kleurtje, misschien is dat iets...  Het is in ieder geval handig in het scherm dat alles dat je datum 1 streepte in een jaarlijst al links komt te staan. Dat beperkt de keuze rechts.

Die totaallijsten voor jaren en voor alle jaren is meer een gadget om te zien welke soorten je nog moet. Vooral leuk, vind ik, om te zien welke voor de hand liggende soorten je in een bepaald hok nog niet hebt.

Ik heb een projectje gemaakt van mijn eigen hok;
http://waarnemingen.be/daglijst/streeplijst.php?user=40106&lat=0&lng=0&precisie=100&hok=206536&geb=0&naam=ifbl+kwartier+C64411&start_datum=2012-07-06&area_search=0&sg=10&j%5B%5D=0&zz=1&sorteer=0&native=0&datum=2012-07-06&akt=0&kleed=0

Nog 117 algemeenheden te gaan en ik zag reeds bijna 400 soorten in het hok.. 

Corryabbink

Rutger, jouw lijst kan ik niet bekijken. Die kun je alleen zelf zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Willemien Troelstra

#62
Ik heb de streeplijst nog een keer gebruikt maar dan niet via de specifieke floron link, maar via de algemene link naar streeplijsten want dan kan ik sortering op wetenschappelijke naam kiezen. Naar aanleiding daarvan de volgende feedback:

  • mag de knop voor opslaan alsjeblieft ook bovenaan staan. Er wordt bovenaan gewaarschuwd als je naar de andere pagina wil dat je eerst moet opslaan, maar daarvoor moet je dan dus helemaal onderaan de pagina zijn. En dan weer terug om naar de andere pagina te gaan.
  • het is vreemd dat allerlei gewone (onder)soorten niet te strepen zijn (o.a. omdat alleen de aggregaatsoort is opgenomen), zoals:

    • smalle wikke (Vicia sativa nigra) en Vicia sativa segetalis en Vicia sativa sativa
    • alleen P. major algemeen, geen Plantago major major
    • Bermzuring (Rumex x pratensis)
    • Gewone hoornbloem (Cerastium fontanum vulgare) alleen in combinatie met glanzige hoornbloem terwijl ik zeker weet dat het die niet is. En andersom als ik zeker zou weten dat ik wel de Glanzige hoornbloem zou hebben zou ik die ook niet kunnen strepen en dat is vervelender want die is een stuk zeldzamer.
    • Avondkoekoeksbloem niet, alleen Silene latifolia zonder ssp. alba
    • Iep s.l. zou ook welkom zijn. Het is vaak niet te bepalen welke soort Iep het is. Maar, dit staat niet op de Floron streeplijst itt de andere punten die ik hierboven heb genoemd.
  • Het is jammer dat waarneming.nl geen onderscheid maakt tussen 'aanwezig' (en dan vrijwel altijd meer dan 1) en precies 1. Nu had ik twee soorten waarvan de Floron streeplijst abundantie vraagt aan te geven en waarvan ik precies 1 exemplaar heb gezien. In het eindresultaat is dat niet te zien omdat het lijkt alsof ik voor vrijwel alle soorten alleen maar heb aangegeven dat ze er zijn omdat overal 1 staat.
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

Beste Willemien,

In die lijst ('taxonomie') staan alleen de 'echte' soorten. Dus geen verzamelsoorten, geen kruisingen, ondersoorten en variaties. Als van een soort alleen de ondersoorten een Nederlandse naam hebben, zoals bij Vicia sativa of Cerastium fontanum of Silene latifolia of Epipactis helleborine en zo zijn er nog een stel,  krijgt deze ofwel een combinatie van de Nederlandse ondersoornamen als naam (indien die ondersoorten een naam hebben) ofwel helemaal geen naam (als er bijvoorbeeld maar 1 ondersoort in Nederland is en alleen die ondersoort heeft een Nederlandse naam).

Ik heb nu al rond de 10 keer gevraagd om ondersoorten ook in de streeplijsten ('taxonomie' en 'naam') op te nemen, maar dit wordt, zonder opgave van reden, niet gedaan. In de streeplijst planten staat ook de sortering 'Streeplijst planten'. Hier zitten wel enkele ondersoorten en hybriden in, omdat die lijst gebaseerd is op de Floronlijst Nederlands en in de database van waarneming.nl  met speciale codes en namen wordt bijgehouden.

hiskodevries

Mensen ik wel best een plantenstreeplijst maken die aan jullie wensen voldoet
maar dan wil ik eerst helder hebben waar die precies aan moet voldoen.
De ene wil een copie van de floronstreeplijst
de ander wil alle soorten zonder exoten
etc.
oude waarnemingen tonen, zoja hoever terug en dan alleen die van jezelf ?
al die wensen kunnen natuurlijk maar het scherm wordt daar niet makkelijker van

hoe minder verschillende wensen hoe simpelere het scherm
floron streeplijst met alle soorten
http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php

over de plek van die knoppen
ja dat is eigenlijk niet anders om op te willen slaan moet je toch echt eerst alle soorten langs zijn gegaan
en waarom de pagina`s dan boven aan staan is een technisch verhaal ( boven de streep doet het scherm een GET en onder de streep doet het scherm een POST)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Willemien Troelstra

Voor mij geldt: ik zou de plantenstreeplijst (wetenschappelijke versie) willen gebruiken om de papieren Floronstreeplijst die ik in het veld maak snel over te nemen in waarneming.nl. Dus, graag alle soorten en ondersoorten terug kunnen vinden. Ik vind het geen probleem als een deel van die soorten pas verschijnen als ik kies voor 'ook minder zeldzame soorten tonen' maar voor het gemak zou het natuurlijk superhandig zijn als de scheiding dan verloopt zoals ook op de Floron streeplijst: buitenop is 'gewoon' en binnenkant is 'extra'.

En wat betreft terugkijken van waarnemingen: het afgelopen jaar is wat ik zou verwachten, dat is namelijk wat je in het veld meestal ook op 1 streeplijst bijhoudt. De standaardaanpak is dat je een paar keer het veld in gaat binnen 1 jaar. Ook bij het nieuwe strepen ga je soms meer dagen het veld in om een hok te doen (omdat het meer dan 6 uur tijd kost). Als florist wil ik niet alle soorten die ik een week of twee maanden geleden heb gestreept in dat gebied nog een keer invoeren. Dat die plant er nu nog steeds staat is namelijk wel heel erg waarschijnlijk. 
groet, Willemien Troelstra

hiskodevries

Willemien,
samenvattend
linker kolom
soorten die door jezelf al gezien zijn

rechter kolom
alle soorten van de floron streeplijst

nu de volgorde van de floronstreeplijst:
die is nu, als het goed is, exact gelijk aan de papierenlijst
toch hoor ik mensen vragen om een volgorde op wetenschappelijke naam
of wordt bedoeld dat de volgorde wel volgens de papierenlijst is maar dat de wetenschappelijke naam eerst getoond wordt en dan pas de nederlandse naam
of wordt bedoeld alleen de soorten van de floron streeplijst maar op volgorde van de wetenschappelijke naam waarbij het verschil tussen binnen en buitenkant  van de papierenlijst verloren gaat
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 09:28:46 AM
Willemien,
samenvattend
linker kolom
soorten die door jezelf al gezien zijn

rechter kolom
alle soorten van de floron streeplijst

nu de volgorde van de floronstreeplijst:
die is nu, als het goed is, exact gelijk aan de papierenlijst
toch hoor ik mensen vragen om een volgorde op wetenschappelijke naam
of wordt bedoeld dat de volgorde wel volgens de papierenlijst is maar dat de wetenschappelijke naam eerst getoond wordt en dan pas de nederlandse naam
of wordt bedoeld alleen de soorten van de floron streeplijst maar op volgorde van de wetenschappelijke naam waarbij het verschil tussen binnen en buitenkant  van de papierenlijst verloren gaat

Er zijn twee versies van de FLORON Streeplijst: Nederlands en Wetenschappelijk.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

RutgerB

Via invoer van streeplijsten kun je nu al voor 3 sorteringen kiezen. In 1 ervan volgt waarneming.nl de Streeplijst Nederlands van Floron. De andere sortiering is volgens de wetenschappelijke naam en weer een andere op Nederlandse naam (gesorteerd op achtereenvolgens 1e woord 2e woord). Deze laatste twee zijn zonder de ondersoorten, variaties en kruisingen. Als in die sorteringen wel ondersoorten, kruisingen en variaties worden opgenomen is iedereen al tevreden volgens mij. Ook de Vlamingen en zelfs de Walen.

Een overweging zou kunnen zijn alleen de algemene en vrij algemene ondersoorten, kruisingen en variaties op te nemen.

Als er nu een vierde sortering mogelijk wordt (wetenschappelijk volgens Floron-lijst) is dat vast handig in Nederland, maar daarmee zijn de Vlamingen nog niet geholpen.

hiskodevries

niet helemaal want die streeplijst laat in de linkerkolom alleen zien welke soorten je op die dag gezien hebt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 10:58:18 AM
niet helemaal want die streeplijst laat in de linkerkolom alleen zien welke soorten je op die dag gezien hebt
Dat is toch prima zo? Het gaat mij erom dat je in de rechterkolom kunt kiezen uit alle soorten, ondersoorten, variaties en kruisingen.

Alles dat je al op een dag, jaar, alle jaren (zelf te kiezen) zag en dus in de linkerkolom staat, gaat er natuurlijk af. Dat is de opzet van die streeplijst.

hiskodevries

Nederlandse floristen test dit eens http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php
bij volgorde taxonomie zal het verschil tussen de papieren streeplijst bladen wel verloren gaan, maar dat moeten jullie maar even checken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Willemien Troelstra

Hisko, bedankt.
Volgens mij is de lijst 'taxonomisch' waaruit ik nu kan kiezen goed bruikbaar (want bevat minimaal alles wat op de streeplijst staat).

Blijft dus alleen mijn wens over om in de linker kolom te zien:
alle soorten die door jezelf al gezien zijn DIT JAAR (in plaats van, zoals nu, DEZE DAG)
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Ik kan hier prima mee uit de voeten, denk ik.
Ik vind het niet zo'n probleem om voor ieder bezoek aan een hok een nieuwe streeplijst te maken met de vermelding van de tijden. Dat is misschien wel interessant voor het trefkansonderzoek.
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

kleine aanpassing http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php
je kunt aangeven welke waarnemingen je getoond wilt hebben in de linker kolom bij 'al gezien'
van de gekozen datum
het jaar van de gekozen datum
de laatste 5 jaar.
Kunnen jullie checken of dat klopt ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 11:21:03 AM
Nederlandse floristen test dit eens http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php
bij volgorde taxonomie zal het verschil tussen de papieren streeplijst bladen wel verloren gaan, maar dat moeten jullie maar even checken
Als deze lijst, mits de ondersoorten en exoten er in blijven, onder taxonomie komt te staan, zal ik hem zeker gebruiken.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

#76
Citaat van: rapunzel op juli 17, 2012, 17:24:03 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2012, 11:21:03 AM
Nederlandse floristen test dit eens http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php
bij volgorde taxonomie zal het verschil tussen de papieren streeplijst bladen wel verloren gaan, maar dat moeten jullie maar even checken
Als deze lijst, mits de ondersoorten en exoten er in blijven, onder taxonomie komt te staan, zal ik hem zeker gebruiken.
Koos
Maak daar dan alsjealsjeblieft een nieuw item van; "Streeplijst Wetenschappelijk'  bijvoorbeeld.  In Taxonomie staan ALLE soorten en dat wil ik op zijn minst graag zo houden. Liefst zag ik daar ook ALLE ondersoorten, hybrides en variaties in, maar dat heb ik nu al 13 keer gevraagd.

Als deze FLORON-streeplijst in de plaats van taxonomie komt zijn de Vlamingen nog verder van huis en gebruikt niemand het meer.

hiskodevries

Rutger. Dit is een floron streeplijst heeft dus niets met België te maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op juli 17, 2012, 17:48:24 PM
Rutger. Dit is een floron streeplijst heeft dus niets met België te maken.
Het voorstel van Koos lijkt het onder taxonmie te zetten. Daar zit nu al wat onder. Overigens is op waarnemingen.be ook de sortering 'Streeplijst' voorhanden en dat is ook gewoon de Floron streeplijst. Dat is tegen mijn advies in op waarnemingen.be gezet.

rapunzel

Help !
Ik wil gewoon een lijst met de wetenschappelijke namen. Ook van de ondersoorten, kruisingen en exoten. Alfabetische of FLORON volgorde is me om het even, maar alfabetisch lijkt me handiger omdat er nogal wat soorten zijn die niet op de streeplijst van FLORON staan en het is niet zo duidelijk hoe je er die dan weer tussen moet flansen.  Het voorstel om de soorten die al eerder gestreept zijn links te zetten lijkt me prima.
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

Citaat van: rapunzel op juli 18, 2012, 09:42:57 AM
Help !
Ik wil gewoon een lijst met de wetenschappelijke namen. Ook van de ondersoorten, kruisingen en exoten. Alfabetische of FLORON volgorde is me om het even, maar alfabetisch lijkt me handiger omdat er nogal wat soorten zijn die niet op de streeplijst van FLORON staan en het is niet zo duidelijk hoe je er die dan weer tussen moet flansen.  Het voorstel om de soorten die al eerder gestreept zijn links te zetten lijkt me prima.
Koos
Koos weet je heel zeker dan je dit wilt ? dat levert 3797 soorten op 4 pagina`s soorten dus
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Willemien Troelstra

De al in het menu opgenomen streeplijst op waarneming.nl heeft een filter waarmee je op dat moment kan kiezen hoeveel je wilt zien (alleen algemene soorten, of ook minder algemene of ook echt zeldzame). Eigenlijk is dit heel geschikt om de streeplijst na te bootsen. Alleen dat kan (nog?) niet omdat de indeling in "zeldzaamheidsklasses" op waarneming.nl nu volgens mij niet samenvalt met de streeplijst.
groet, Willemien Troelstra

hiskodevries

Citaat van: Willemien Troelstra op juli 18, 2012, 09:53:44 AM
De al in het menu opgenomen streeplijst op waarneming.nl heeft een filter waarmee je op dat moment kan kiezen hoeveel je wilt zien (alleen algemene soorten, of ook minder algemene of ook echt zeldzame). Eigenlijk is dit heel geschikt om de streeplijst na te bootsen. Alleen dat kan (nog?) niet omdat de indeling in "zeldzaamheidsklasses" op waarneming.nl nu volgens mij niet samenvalt met de streeplijst.
die 'streeplijst' wordt niet aangepast
ik probeer met jullie input een 'streeplijst' te maken toegespitst op planten met zo min mogelijk opties om te voorkomen dat de werking te onduidelijk is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Willemien Troelstra

Ter info: Ik heb net Baudewijn Ode (Floron) geattendeerd op de streeplijst en deze discussie omdat ik niet zeker weet of jullie op de hoogte zijn van de ontwikkelingen bij de een en de ander.
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2012, 09:45:51 AM
Citaat van: rapunzel op juli 18, 2012, 09:42:57 AM
Help !
Ik wil gewoon een lijst met de wetenschappelijke namen. Ook van de ondersoorten, kruisingen en exoten. Alfabetische of FLORON volgorde is me om het even, maar alfabetisch lijkt me handiger omdat er nogal wat soorten zijn die niet op de streeplijst van FLORON staan en het is niet zo duidelijk hoe je er die dan weer tussen moet flansen.  Het voorstel om de soorten die al eerder gestreept zijn links te zetten lijkt me prima.
Koos
Koos weet je heel zeker dan je dit wilt ? dat levert 3797 soorten op 4 pagina`s soorten dus
De lijst taxonomie, met de categorie zeer zeldzaam, voldeed voor mij uitstekend. Die lijst bestaat 3 deellijsten en daar kan ik goed mee uit de voeten. Het zou perfect zijn als je op losse waarnemingniveau ook een kilometerhok waarneming kon toevoegen. Dan kun je later na het invoeren van de streeplijst, de ontbrekende soorten ook als km.hok waarneming invoeren, zonder van verkeerde locaties en verkeerde nauwkeurigheden gebruik te moeten maken.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

Citaat van: rapunzel op juli 18, 2012, 13:45:53 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2012, 09:45:51 AM
Citaat van: rapunzel op juli 18, 2012, 09:42:57 AM
Help !
Ik wil gewoon een lijst met de wetenschappelijke namen. Ook van de ondersoorten, kruisingen en exoten. Alfabetische of FLORON volgorde is me om het even, maar alfabetisch lijkt me handiger omdat er nogal wat soorten zijn die niet op de streeplijst van FLORON staan en het is niet zo duidelijk hoe je er die dan weer tussen moet flansen.  Het voorstel om de soorten die al eerder gestreept zijn links te zetten lijkt me prima.
Koos
Koos weet je heel zeker dan je dit wilt ? dat levert 3797 soorten op 4 pagina`s soorten dus
De lijst taxonomie, met de categorie zeer zeldzaam, voldeed voor mij uitstekend. Die lijst bestaat 3 deellijsten en daar kan ik goed mee uit de voeten. Het zou perfect zijn als je op losse waarnemingniveau ook een kilometerhok waarneming kon toevoegen. Dan kun je later na het invoeren van de streeplijst, de ontbrekende soorten ook als km.hok waarneming invoeren, zonder van verkeerde locaties en verkeerde nauwkeurigheden gebruik te moeten maken.
Koos
Dat laatste ondersteun ik ter harte. Het kunnen 'hokken' in het losse invoerscherm is al een oude wens van me. Ook handig voor mensen die zaken niet alfabetsich opschrijven, maar bijvoorbeeld op volgorde van wat ze tegenkomen. Dat zijn dus mensen die geen streeplijsten gebruiken en toch per vierkante kilometer kijken. Dat zijn er toch aanzienlijk wat volgens mij en worden er vast meer als het mogelijk wordt in het losse invoerscherm per km-hok in te geven.

Natuurlijk ben ik altijd toch nog meer voor nauwkeurig invoeren. Zeker de zeldzaamheden (wel of niet op de streeplijst) heb ik liefst met een exacte lokatie. Die verschijnen dan natuurlijk daarna ook gewoon in het overzicht "wat zag ik al in het hok".

Mijn ideaal; je voert de zeldzaamheden gewoon op puntlokaties in (als je het nog weet of je leert jezelf aan daar aantekeningen voor te maken). Dat is ook handig voor anderen/beheer. De rest voer je in een streeplijst in waar ALLES in staat, of voor de Floron-floristen; waar alles uit de Floron-streeplijst in staat.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Ziet er goed uit. Er is duidelijk wel nood aan het goed instellen van de zeldzaamheid, met name voor de exoten. Bijv. Amorpha fruticosa of Aralia elata algemeen noemen klopt natuurlijk niet. Dat ze op algemeen staan heeft volgens mij als reden dat de plantenadmins geen extra aandacht aan exoten wilden schenken (zeldzaamheid wordt vaak geassocieerd met noodzaak tot behoud), maar dat breekt nu wel op.

rapunzel

Citaat van: hiskodevries op juli 19, 2012, 09:27:49 AM
check again http://waarneming.nl/daglijst/floron_start.php
Met de lijsten alle soorten wet.naam en alle soorten ned.naam kan ik prima uit de voeten.
Die zou ik zeker gebruiken. Met de volgorde en de soorten in FLORON streeplijst heb ik meer moeite, Ik begrijp de logica in de keuzes van de namen en de volgorde algemeen, vrij algemeen ... etc niet. Het is ook moeilijk omdat de FLORON lijst met zijn binnen- en buitenkant niet erg consistent is. Zo zijn de Sagina´s apetala en micropetala al behoorlijk algemeen.
Ik zou die FLORON lijsten opsplitsen in een voorkant (algemeen, vrij algemeen en zeldzaam) en een binnenkant (zeer zeldzaam). Maar anderen moeten die lijsten maar beoordelen. Met de lijst alle soorten.wet.naam en alle soorten ned.naam kan ik zonder probleem al mijn wetenschappelijke FLORON streeplijsten invoeren. Als deze lijst even blijft staan, ga ik vandaag en morgen er mee aan de slag.
Koos
Koos Ballintijn

hiskodevries

als je voor de floronlijst kiest moet je alle zeldzaamheden kiezen anders is die altijd incompleet
discussies over welke soort wel/niet zeldzaam is hoort hier niet thuis.
kijk gewoon naar het gedrag van de twee schermen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0