Leuk inititatief, maar ik zou adviseren om het plan nog even door te denken voordat je die ton neerzet:
1) Naast dat het geld kost is er nog een belangrijkere reden waarom men over het algemeen terughoudend is met losgeld betalen; je schept een precedentwerking. Lullig voor die ene persoon die net gegijzeld is, maar als je deze vrijkoopt motiveer je de ontvoerders juist om op zoek te gaan naar de volgende toerist om te gijzelen, én je financiert terroristen. Het zou me inderdaad niks verbazen als Australië heeft betaald, maar het om deze reden niet bekend wil maken. Je wilt als land niet bekend staan om je soepele vrijkoopregeling, daarmee breng je je eigen burgers in gevaar. Dus vraag jezelf af of je hier aan mee wilt werken (maar dat is misschien vooral de persoonlijke keuze van de donateur), en vraag jezelf af of Nederland überhaupt losgeld wilt betalen wat een mooi bruggetje is naar punt 2...
2) Je moet er rekening mee houden dat het niet gaat lukken. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar denk van te voren wel na over wat je dan met de donaties doet. Je kan het niet maken om deze zelf te houden. Wel kan je van te voren een alternatief doel communiceren (bijv. schenking aan goed doel X als er op datum Y nog geen losgeld is betaald), of werken met machtigingen die je alleen int wanneer het losgeld daadwerkelijk nodig is.
My 2 cents. Succes ermee!
Edit: deels dubbel met de reactie van Johan zie ik nu