goed boek voor bomen/bossen mbt vogels

Gestart door Folkert Jan, februari 01, 2012, 12:50:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Alex Bos op februari 01, 2012, 20:03:52 PM
Dat bedoel ik ja... Maar Lisdodden staan wel in het riet  ;)
Nee hoor... Zelden tot nooit zelfs.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Ik bedoelde idd de ANWB bomengids. Is, zoals gezegd, wel heel uitgebreid..

Alex Bos

Foutje bedankt...... :rolleye:

Geef mij maar bomen, daar weet ik toch meer van  ;D
Groeten Alex Bos

frankneijts

#33
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 20:07:03 PM
Citaat van: Alex Bos op februari 01, 2012, 20:03:52 PM
Dat bedoel ik ja... Maar Lisdodden staan wel in het riet  ;)
Nee hoor... Zelden tot nooit zelfs.

Hoe was 't ook weer Jeroen: "Als de kennis er niet is, graag niet reageren!" ? Of geldt dat niet voor jou?  8)
(Sla er bijv. eens een boek over plantengemeenschappen op na ........)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 22:01:53 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 20:07:03 PM
Citaat van: Alex Bos op februari 01, 2012, 20:03:52 PM
Dat bedoel ik ja... Maar Lisdodden staan wel in het riet  ;)
Nee hoor... Zelden tot nooit zelfs.

Hoe was 't ook weer Jeroen: "Als de kennis er niet is, graag niet reageren!" ? Of geldt dat niet voor jou?  8)
(Sla er bijv. eens een boek over plantengemeenschappen op na ........)
Dan mag je mij voorbeelden geven. Lisdodde en Riet kunnen wel in een gebied, of aan de rand van één plas staan, maar gemengd, zoals Alex zegt, kom ik ze zelden tot nooit tegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2012, 19:40:53 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 01, 2012, 19:29:20 PM
Het is belangrijk om te begrijpen waarom die soorten er zitten. Appelvinken zitten op spaanse aak en haagbeuk vanwege de vruchten, die zullen er in het voorjaar niet of nauwelijks nog zijn. Of ze daarnaast nog een voorkeur hebben voor die boom om in te broeden weet ik niet. Ik heb geen ervaringen met een big day, maar volgens mij kan je het beste oudere gemengde bossen aandoen (dus naald- en loof) om zoveel mogelijk soorten te zien. Ook lijken oudere villawijken me een goed idee omdat hier vaak veel verschillende soorten staan.


Ik zou daarnaast inderdaad alle wilgen, sparren en eiken op één hoop gooien, daarmee wordt het een stuk overzichtelijker en volgens mij zijn er onderling geen grote verschillen in voorkomen van vogels.

In de Big day doe je eigenlijk 3 dingen.

1. Je zoekt biotopen uit waar je de algemene soorten het makkelijkste kunt vinden. Oud gemengd bos hoort daar zeker bij.
2. Van de schaarse soorten zoek je vaste terretoria en het liefst een nest
3. Daarna kijk je welke dwaalgasten er zitten om deze in de route op te nemen.

(en eventueel nog een stukje trektellen invoegen natuurlijk)

1 en 3 is niet moeilijk, maar voor een goede big day is vooral punt 2 van belang en daar is veel kennis en inderdaad ervaring voor nodig. Aangezien ik nog geen tientallen jaren mee doe zal ik het toch vooral met kennis moeten gaan doen die ik dus in kortere tijd door goeie literatuur wil verscharen

Een tip die ik je kan geven voor punt 2. Ga er vooral zelf vaak op uit. Noteer waar de schaarsere soorten zitten. Maak vaak hetzelfde rondje (of iig hetzelfde gebied) waar alle soorten (die je wilt zien) zitten en waar je tijdens de Big Day heen wilt. Hou de vogels gedurende maart, april in de gaten en leer ze goed kennen, waar zitten ze het liefst, wanneer zijn ze het actiefst, etc.. Tijdens de BigDay kan je dan mooi snel al die plekjes langsgaan waarvan jij weet dat daar die soort goed te doen is. Bijkomend voordeel is dat je precies de weg weet in dat gebied en waar je kans maakt op welke soort. Als deze voorbereiding goed is kan je heel snel het bos uit zijn 's ochtends en dan heb je veel tijd over de rest van de dag.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 22:27:53 PM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 22:01:53 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 20:07:03 PM
Citaat van: Alex Bos op februari 01, 2012, 20:03:52 PM
Dat bedoel ik ja... Maar Lisdodden staan wel in het riet  ;)
Nee hoor... Zelden tot nooit zelfs.

Hoe was 't ook weer Jeroen: "Als de kennis er niet is, graag niet reageren!" ? Of geldt dat niet voor jou?  8)
(Sla er bijv. eens een boek over plantengemeenschappen op na ........)
Dan mag je mij voorbeelden geven. Lisdodde en Riet kunnen wel in een gebied, of aan de rand van één plas staan, maar gemengd, zoals Alex zegt, kom ik ze zelden tot nooit tegen.

Ik denk dat Alex met "in het riet" hetzelfde bedoelt als jij met "in één gebied" of "aan de rand van één plas", in elk geval bedoel ik er dat óók mee (en of die planten dan af en toe wel of niet "gemengd" tegen elkaar aan schurken is muggeziften natuurlijk..) en daarvoor is het voldoende je nog 's te verwijzen naar bijv. "Veldgids Pantengemeenschappen in Nederland", bijv. de pagina's 58, 63, 138, 142, 145 etc. Verder is het altijd verstandig om niet alleen je eigen waarnemingen als referentie te nemen .....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

#37
Citaat van: henkjanvdkolk op februari 01, 2012, 23:15:19 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2012, 19:40:53 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 01, 2012, 19:29:20 PM
Het is belangrijk om te begrijpen waarom die soorten er zitten. Appelvinken zitten op spaanse aak en haagbeuk vanwege de vruchten, die zullen er in het voorjaar niet of nauwelijks nog zijn. Of ze daarnaast nog een voorkeur hebben voor die boom om in te broeden weet ik niet. Ik heb geen ervaringen met een big day, maar volgens mij kan je het beste oudere gemengde bossen aandoen (dus naald- en loof) om zoveel mogelijk soorten te zien. Ook lijken oudere villawijken me een goed idee omdat hier vaak veel verschillende soorten staan.

Ik zou daarnaast inderdaad alle wilgen, sparren en eiken op één hoop gooien, daarmee wordt het een stuk overzichtelijker en volgens mij zijn er onderling geen grote verschillen in voorkomen van vogels.

In de Big day doe je eigenlijk 3 dingen.

1. Je zoekt biotopen uit waar je de algemene soorten het makkelijkste kunt vinden. Oud gemengd bos hoort daar zeker bij.
2. Van de schaarse soorten zoek je vaste terretoria en het liefst een nest
3. Daarna kijk je welke dwaalgasten er zitten om deze in de route op te nemen.

(en eventueel nog een stukje trektellen invoegen natuurlijk)

1 en 3 is niet moeilijk, maar voor een goede big day is vooral punt 2 van belang en daar is veel kennis en inderdaad ervaring voor nodig. Aangezien ik nog geen tientallen jaren mee doe zal ik het toch vooral met kennis moeten gaan doen die ik dus in kortere tijd door goeie literatuur wil verscharen

Een tip die ik je kan geven voor punt 2. Ga er vooral zelf vaak op uit. Noteer waar de schaarsere soorten zitten. Maak vaak hetzelfde rondje (of iig hetzelfde gebied) waar alle soorten (die je wilt zien) zitten en waar je tijdens de Big Day heen wilt. Hou de vogels gedurende maart, april in de gaten en leer ze goed kennen, waar zitten ze het liefst, wanneer zijn ze het actiefst, etc.. Tijdens de BigDay kan je dan mooi snel al die plekjes langsgaan waarvan jij weet dat daar die soort goed te doen is. Bijkomend voordeel is dat je precies de weg weet in dat gebied en waar je kans maakt op welke soort. Als deze voorbereiding goed is kan je heel snel het bos uit zijn 's ochtends en dan heb je veel tijd over de rest van de dag.


Dat is een goeie tip maar enigzins overbodig.
In maart en april kom ik overal goudvink, kruisbek, kleine bonte specht, groene specht, staartmees en kuifmees tegen, maar op de dag der dagen waren ze onvindbaar. En ook de dagen erna kon ik ze niet meer vinden.
Vorig jaar heb ik het exact op die manier gedaan maar daardoor mistte ik veel soorten. Deze keer wil ik beter voorbereid zijn. Overigens lijkt mij kennis Van biotopen zeker geen overbodige luxe!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 23:19:42 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 22:27:53 PM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 22:01:53 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 20:07:03 PM
Citaat van: Alex Bos op februari 01, 2012, 20:03:52 PM
Dat bedoel ik ja... Maar Lisdodden staan wel in het riet  ;)
Nee hoor... Zelden tot nooit zelfs.

Hoe was 't ook weer Jeroen: "Als de kennis er niet is, graag niet reageren!" ? Of geldt dat niet voor jou?  8)
(Sla er bijv. eens een boek over plantengemeenschappen op na ........)
Dan mag je mij voorbeelden geven. Lisdodde en Riet kunnen wel in een gebied, of aan de rand van één plas staan, maar gemengd, zoals Alex zegt, kom ik ze zelden tot nooit tegen.

Ik denk dat Alex met "in het riet" hetzelfde bedoelt als jij met "in één gebied" of "aan de rand van één plas", in elk geval bedoel ik er dat óók mee (en of die planten dan af en toe wel of niet "gemengd" tegen elkaar aan schurken is muggeziften natuurlijk..) en daarvoor is het voldoende je nog 's te verwijzen naar bijv. "Veldgids Pantengemeenschappen in Nederland", bijv. de pagina's 58, 63, 138, 142, 145 etc. Verder is het altijd verstandig om niet alleen je eigen waarnemingen als referentie te nemen .....
Komt dus nu neer op de interpretatie. Verder zijn we het volgens mij dus wel eens.
In dit geval heb ik voldoende eigen referentie gebieden dat het me niet nodig leek om andere waarnemingen erbij te betrekken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2012, 08:23:19 AM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 23:19:42 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 22:27:53 PM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 22:01:53 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 20:07:03 PM
Citaat van: Alex Bos op februari 01, 2012, 20:03:52 PM
Dat bedoel ik ja... Maar Lisdodden staan wel in het riet  ;)
Nee hoor... Zelden tot nooit zelfs.

Hoe was 't ook weer Jeroen: "Als de kennis er niet is, graag niet reageren!" ? Of geldt dat niet voor jou?  8)
(Sla er bijv. eens een boek over plantengemeenschappen op na ........)
Dan mag je mij voorbeelden geven. Lisdodde en Riet kunnen wel in een gebied, of aan de rand van één plas staan, maar gemengd, zoals Alex zegt, kom ik ze zelden tot nooit tegen.

Ik denk dat Alex met "in het riet" hetzelfde bedoelt als jij met "in één gebied" of "aan de rand van één plas", in elk geval bedoel ik er dat óók mee (en of die planten dan af en toe wel of niet "gemengd" tegen elkaar aan schurken is muggeziften natuurlijk..) en daarvoor is het voldoende je nog 's te verwijzen naar bijv. "Veldgids Pantengemeenschappen in Nederland", bijv. de pagina's 58, 63, 138, 142, 145 etc. Verder is het altijd verstandig om niet alleen je eigen waarnemingen als referentie te nemen .....
Komt dus nu neer op de interpretatie. Verder zijn we het volgens mij dus wel eens.
In dit geval heb ik voldoende eigen referentie gebieden dat het me niet nodig leek om andere waarnemingen erbij te betrekken.

Mijn interpretatie is anders dùs zijn we het niet eens. En jouw laatste zin toont in elk geval aan dat mijn opmerking daarover in jouw geval aan dovemansoren is gericht...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Citaat van: henkjanvdkolk op februari 01, 2012, 23:15:19 PM
Een tip die ik je kan geven voor punt 2. Ga er vooral zelf vaak op uit. Noteer waar de schaarsere soorten zitten. Maak vaak hetzelfde rondje (of iig hetzelfde gebied) waar alle soorten (die je wilt zien) zitten en waar je tijdens de Big Day heen wilt. Hou de vogels gedurende maart, april in de gaten en leer ze goed kennen, waar zitten ze het liefst, wanneer zijn ze het actiefst, etc.. Tijdens de BigDay kan je dan mooi snel al die plekjes langsgaan waarvan jij weet dat daar die soort goed te doen is. Bijkomend voordeel is dat je precies de weg weet in dat gebied en waar je kans maakt op welke soort. Als deze voorbereiding goed is kan je heel snel het bos uit zijn 's ochtends en dan heb je veel tijd over de rest van de dag.


Bovendien krijg je zo goed in beeld welke andere soorten in dat gebied zitten. Soorten van .1 kunnen het je soms best lastig maken!
Steven Wytema


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op februari 02, 2012, 10:26:43 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2012, 08:23:19 AM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 23:19:42 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 22:27:53 PM
Citaat van: frankneijts op februari 01, 2012, 22:01:53 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2012, 20:07:03 PM
Citaat van: Alex Bos op februari 01, 2012, 20:03:52 PM
Dat bedoel ik ja... Maar Lisdodden staan wel in het riet  ;)
Nee hoor... Zelden tot nooit zelfs.

Hoe was 't ook weer Jeroen: "Als de kennis er niet is, graag niet reageren!" ? Of geldt dat niet voor jou?  8)
(Sla er bijv. eens een boek over plantengemeenschappen op na ........)
Dan mag je mij voorbeelden geven. Lisdodde en Riet kunnen wel in een gebied, of aan de rand van één plas staan, maar gemengd, zoals Alex zegt, kom ik ze zelden tot nooit tegen.

Ik denk dat Alex met "in het riet" hetzelfde bedoelt als jij met "in één gebied" of "aan de rand van één plas", in elk geval bedoel ik er dat óók mee (en of die planten dan af en toe wel of niet "gemengd" tegen elkaar aan schurken is muggeziften natuurlijk..) en daarvoor is het voldoende je nog 's te verwijzen naar bijv. "Veldgids Pantengemeenschappen in Nederland", bijv. de pagina's 58, 63, 138, 142, 145 etc. Verder is het altijd verstandig om niet alleen je eigen waarnemingen als referentie te nemen .....
Komt dus nu neer op de interpretatie. Verder zijn we het volgens mij dus wel eens.
In dit geval heb ik voldoende eigen referentie gebieden dat het me niet nodig leek om andere waarnemingen erbij te betrekken.

Mijn interpretatie is anders dùs zijn we het niet eens. En jouw laatste zin toont in elk geval aan dat mijn opmerking daarover in jouw geval aan dovemansoren is gericht...... 8)
De intrepetatie verschilt, maar de veldervaring is gelijk zoals ik het lees.
Het 2e punt neem ik zeker mee in de toekomst, maar om het verleden aan te passen maakt de discussie vaak onvolgbaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Hoe uitgebreid en specifiek is Birds Western Palearctic hier eigenlijk over?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henkjanvdkolk

Onderschat de ANWB (vogelgids) niet in het geven van informatie over het voorkomen van de soorten.

Bijvoorbeeld
Sijs: Broedt in naald- en gemengd bos, voornamelijk in sparren. Bij voorkeur foeragerend in berken en elzen.
Fluiter: Broedt voornamelijk in hoopopgaand bos, bij voorkeur in beukenbos met enkele jongere bomen; ook in eikenbos, meestal met weinig ondergroei. In N-Europa ook in gemengd bos van sparren en loofbomen.
Zwarte Specht: Gebruikt vaak oude naaldbomen om te foerageren en oude beuk om hol uit te hakken.
Appelvink: Broedt in loof- en gemengd bos, heeft voorkeur voor oud loofbos met talrijke eiken, haagbeuken, beuken, essen en iepen. Aangetrokken tot fruitbomen, vooral kersen. Nestelt hoog in loofboom.
Vuurgoudhaan: Broedt in loof- en gemengd bos, maar komt ook voor in naaldbomen. Gemiddeld in lagere bomen dan Goudhaan, vaak in grotere struiken en heggen, of in gemengd bos met een groot aandeel loofhout, waaronder ook oude parken en grote tuinen.
Goudhaan: Broedt in naald- of gemengd bos, met voorkeur voor dichte sparrenbossen.

Er staat bij elke soort veel informatie in en er worden vaak ook specifieke bomen genoemd. Veel specifieker kan het ook niet. Het is gewoon nu eenmaal niet zo dat elke goudhaan in een spar broed of dat alle Appelvinken persee in de genoemde boomsoorten zitten. Bij enkele soorten mischien wel, maar bij verreweg de meeste niet.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Folkert Jan

Hier even de informatie uit de boeken: ANWB en wat zingt daar samengevoegd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henkjanvdkolk

Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 16:55:25 PM
Hier even de informatie uit de boeken: ANWB en wat zingt daar samengevoegd.

Ziet er goed uit!

Mischien nog goed om enkele dingen in de gaten te houden wat betreft de BigDay:
- Nachtegaal en Bosrietzanger zingen dan vaak de hele nacht door omdat ze nog maar net aangekomen zijn. Nachtegaal soms al wat langer maar bij ons in de regio zingen die in ieder geval rond die periode heel de nacht prima!
- Voor Kortsnavelboomkruiper en Middelste Bonte Specht is het juist weer wat aan de late kant. Om die te vinden zul je er waarschijnlijk ook vroeg in de ochtend bij moeten zijn.
- Kruisbek is in mei allang weer uitgebroed, dus dat is een mazzelsoortje als je die hebt. Voorbereiden is bijna zinloos, mischien dat een drinkplaats of vaste foerageerplek de beste mogelijkheid is maar ook daar moet je mazzel mee hebben.
- Kleine Bonte Specht is extreem moeilijk in mei (en dan bedoel ik echt bijna onmogelijk)


Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Folkert Jan

Citaat van: henkjanvdkolk op februari 03, 2012, 18:10:37 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 16:55:25 PM
Hier even de informatie uit de boeken: ANWB en wat zingt daar samengevoegd.

Ziet er goed uit!

Mischien nog goed om enkele dingen in de gaten te houden wat betreft de BigDay:
- Nachtegaal en Bosrietzanger zingen dan vaak de hele nacht door omdat ze nog maar net aangekomen zijn. Nachtegaal soms al wat langer maar bij ons in de regio zingen die in ieder geval rond die periode heel de nacht prima!
- Voor Kortsnavelboomkruiper en Middelste Bonte Specht is het juist weer wat aan de late kant. Om die te vinden zul je er waarschijnlijk ook vroeg in de ochtend bij moeten zijn.
- Kruisbek is in mei allang weer uitgebroed, dus dat is een mazzelsoortje als je die hebt. Voorbereiden is bijna zinloos, mischien dat een drinkplaats of vaste foerageerplek de beste mogelijkheid is maar ook daar moet je mazzel mee hebben.
- Kleine Bonte Specht is extreem moeilijk in mei (en dan bedoel ik echt bijna onmogelijk)


1- Nachtegaal verwacht ik weinig problemen, vaak als je er 1 hebt gevonden die goed zingt vind je die op de big day op die plek ook wel.
2- bosrietzanger bleek vorig jaar lastiger dan verwacht, maar kom er nu achter dat ik op plekken heb gezocht waar ik ze eerder met mazzel had. Ik weet nu betere plekken om deze te zoeken. Gelukkig vorig jaar nog 1 gevonden tijdens het zoeken naar zomertortel
Kortsnavel en middelste bonte specht gaat niet lukken op de vroege ochtend....Deze zitten in een uithoek van de TOH en om met het eerste licht daar te beginnen levert weer veel andere problemen op. Gelukkig ligt die uithoek wel weer op de route voor later op de dag en zitten er ook andere soorten die bijna alleen daar te doen zijn en waarvoor je er niet perce vroeg bij hoeft te zijn. Wordt voor deze rakkers nesten/terretoria zoeken en tijd in steken
3- vorig jaar had ik 2 dagen voor de big day nog een zingend mannetje die echt onophoudelijk zong (mijn eerste zingende destijds), maar die inderdaad op de dag zelf daar niet te vinden was. Nu is kruisbek ook inderdaad een soort waar je op hoopt, maar niet verwacht....Maar als je de bosroute langs geschikte plekken kunt indelen kun je de kans wel vergroten. Ze zitten in ieder geval in de bossen waar we morgens beginnen.
4-dat van kleine bonte specht is mij bekend. Een nest vinden en hopen op bedelende jongen lijkt me de beste kans. En anders hopen dat we misschien 1 krijgen te zien tijdens het zoeken naar mibo.


Ik zal appelvink en goudvink nog aan het bestand toevoegen en dan kijken of ik de info uit het topic kan invoegen. Daarna kijken of er ergens nog mooie aanvullende info is te vinden.


Ik wist trouwens niet dat grauwe vliegen al zo vroeg in de ochtend beginnen te zingen. Iemand hier ervaring mee?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

henkjanvdkolk

Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 18:34:20 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op februari 03, 2012, 18:10:37 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 16:55:25 PM
Hier even de informatie uit de boeken: ANWB en wat zingt daar samengevoegd.

Ziet er goed uit!

Mischien nog goed om enkele dingen in de gaten te houden wat betreft de BigDay:
- Nachtegaal en Bosrietzanger zingen dan vaak de hele nacht door omdat ze nog maar net aangekomen zijn. Nachtegaal soms al wat langer maar bij ons in de regio zingen die in ieder geval rond die periode heel de nacht prima!
- Voor Kortsnavelboomkruiper en Middelste Bonte Specht is het juist weer wat aan de late kant. Om die te vinden zul je er waarschijnlijk ook vroeg in de ochtend bij moeten zijn.
- Kruisbek is in mei allang weer uitgebroed, dus dat is een mazzelsoortje als je die hebt. Voorbereiden is bijna zinloos, mischien dat een drinkplaats of vaste foerageerplek de beste mogelijkheid is maar ook daar moet je mazzel mee hebben.
- Kleine Bonte Specht is extreem moeilijk in mei (en dan bedoel ik echt bijna onmogelijk)


1- Nachtegaal verwacht ik weinig problemen, vaak als je er 1 hebt gevonden die goed zingt vind je die op de big day op die plek ook wel.
2- bosrietzanger bleek vorig jaar lastiger dan verwacht, maar kom er nu achter dat ik op plekken heb gezocht waar ik ze eerder met mazzel had. Ik weet nu betere plekken om deze te zoeken. Gelukkig vorig jaar nog 1 gevonden tijdens het zoeken naar zomertortel
Kortsnavel en middelste bonte specht gaat niet lukken op de vroege ochtend....Deze zitten in een uithoek van de TOH en om met het eerste licht daar te beginnen levert weer veel andere problemen op. Gelukkig ligt die uithoek wel weer op de route voor later op de dag en zitten er ook andere soorten die bijna alleen daar te doen zijn en waarvoor je er niet perce vroeg bij hoeft te zijn. Wordt voor deze rakkers nesten/terretoria zoeken en tijd in steken
3- vorig jaar had ik 2 dagen voor de big day nog een zingend mannetje die echt onophoudelijk zong (mijn eerste zingende destijds), maar die inderdaad op de dag zelf daar niet te vinden was. Nu is kruisbek ook inderdaad een soort waar je op hoopt, maar niet verwacht....Maar als je de bosroute langs geschikte plekken kunt indelen kun je de kans wel vergroten. Ze zitten in ieder geval in de bossen waar we morgens beginnen.
4-dat van kleine bonte specht is mij bekend. Een nest vinden en hopen op bedelende jongen lijkt me de beste kans. En anders hopen dat we misschien 1 krijgen te zien tijdens het zoeken naar mibo.


Ik zal appelvink en goudvink nog aan het bestand toevoegen en dan kijken of ik de info uit het topic kan invoegen. Daarna kijken of er ergens nog mooie aanvullende info is te vinden.


Ik wist trouwens niet dat grauwe vliegen al zo vroeg in de ochtend beginnen te zingen. Iemand hier ervaring mee?

Bosrietzanger is anders ook even goed in de gaten houden waar ze de week voor de BigDay worden gemeld, op die plekken blijven ze vaak wel even hangen. Een volop zingende Kruisbek is wel bijzonder in mei. Verder hangt het bij deze soort inderdaad af van het terrein, en of ze er uberhaupt gewoon veel zitten of niet (verschilt sterk per jaar).

Appelvink is hier minder lastig dan Goudvink. Appelvink is meestal goed te doen in de bosgebieden waar ze veel zitten en als je de twee bekendste roepjes goed kent ('tik' en 'swie' roepjes). Goudvink is lastiger, heb je vaak ook een beetje geluk bij nodig.

Grauwe Vliegenvangers zingen in die periode gewoon heel de ochtend, ook al erg vroeg. Ze zijn dan echter nog lang niet allemaal aangekomen dus je zult ze moeten zoeken op de meest geschikte gebieden. Ik kom ze dan vaak tegen in eikenbossen met hier en daar open stukjes (of langs bosranden). Later in het jaar heb ik ze bijvoorbeeld ook wel in behoorlijk dicht gemengd bos.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Folkert Jan

Citaat van: henkjanvdkolk op februari 03, 2012, 19:32:56 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 18:34:20 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op februari 03, 2012, 18:10:37 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 16:55:25 PM
Hier even de informatie uit de boeken: ANWB en wat zingt daar samengevoegd.

Ziet er goed uit!

Mischien nog goed om enkele dingen in de gaten te houden wat betreft de BigDay:
- Nachtegaal en Bosrietzanger zingen dan vaak de hele nacht door omdat ze nog maar net aangekomen zijn. Nachtegaal soms al wat langer maar bij ons in de regio zingen die in ieder geval rond die periode heel de nacht prima!
- Voor Kortsnavelboomkruiper en Middelste Bonte Specht is het juist weer wat aan de late kant. Om die te vinden zul je er waarschijnlijk ook vroeg in de ochtend bij moeten zijn.
- Kruisbek is in mei allang weer uitgebroed, dus dat is een mazzelsoortje als je die hebt. Voorbereiden is bijna zinloos, mischien dat een drinkplaats of vaste foerageerplek de beste mogelijkheid is maar ook daar moet je mazzel mee hebben.
- Kleine Bonte Specht is extreem moeilijk in mei (en dan bedoel ik echt bijna onmogelijk)


1- Nachtegaal verwacht ik weinig problemen, vaak als je er 1 hebt gevonden die goed zingt vind je die op de big day op die plek ook wel.
2- bosrietzanger bleek vorig jaar lastiger dan verwacht, maar kom er nu achter dat ik op plekken heb gezocht waar ik ze eerder met mazzel had. Ik weet nu betere plekken om deze te zoeken. Gelukkig vorig jaar nog 1 gevonden tijdens het zoeken naar zomertortel
Kortsnavel en middelste bonte specht gaat niet lukken op de vroege ochtend....Deze zitten in een uithoek van de TOH en om met het eerste licht daar te beginnen levert weer veel andere problemen op. Gelukkig ligt die uithoek wel weer op de route voor later op de dag en zitten er ook andere soorten die bijna alleen daar te doen zijn en waarvoor je er niet perce vroeg bij hoeft te zijn. Wordt voor deze rakkers nesten/terretoria zoeken en tijd in steken
3- vorig jaar had ik 2 dagen voor de big day nog een zingend mannetje die echt onophoudelijk zong (mijn eerste zingende destijds), maar die inderdaad op de dag zelf daar niet te vinden was. Nu is kruisbek ook inderdaad een soort waar je op hoopt, maar niet verwacht....Maar als je de bosroute langs geschikte plekken kunt indelen kun je de kans wel vergroten. Ze zitten in ieder geval in de bossen waar we morgens beginnen.
4-dat van kleine bonte specht is mij bekend. Een nest vinden en hopen op bedelende jongen lijkt me de beste kans. En anders hopen dat we misschien 1 krijgen te zien tijdens het zoeken naar mibo.


Ik zal appelvink en goudvink nog aan het bestand toevoegen en dan kijken of ik de info uit het topic kan invoegen. Daarna kijken of er ergens nog mooie aanvullende info is te vinden.


Ik wist trouwens niet dat grauwe vliegen al zo vroeg in de ochtend beginnen te zingen. Iemand hier ervaring mee?

Bosrietzanger is anders ook even goed in de gaten houden waar ze de week voor de BigDay worden gemeld, op die plekken blijven ze vaak wel even hangen. Een volop zingende Kruisbek is wel bijzonder in mei. Verder hangt het bij deze soort inderdaad af van het terrein, en of ze er uberhaupt gewoon veel zitten of niet (verschilt sterk per jaar).

Appelvink is hier minder lastig dan Goudvink. Appelvink is meestal goed te doen in de bosgebieden waar ze veel zitten en als je de twee bekendste roepjes goed kent ('tik' en 'swie' roepjes). Goudvink is lastiger, heb je vaak ook een beetje geluk bij nodig.

Grauwe Vliegenvangers zingen in die periode gewoon heel de ochtend, ook al erg vroeg. Ze zijn dan echter nog lang niet allemaal aangekomen dus je zult ze moeten zoeken op de meest geschikte gebieden. Ik kom ze dan vaak tegen in eikenbossen met hier en daar open stukjes (of langs bosranden). Later in het jaar heb ik ze bijvoorbeeld ook wel in behoorlijk dicht gemengd bos.


Hopen dat de bosrietzangers dit jaar dan iets eerder terug zijn. Vorig jaar had ik mijn eerste pas op de dag zelf dus ja dan heb je er nog niks aan.
Appelvink is inderdaad veel makkelijker. Goudvink lukte inderdaad niet, maar blijkbaar broedden ze vorig jaar bij mijn vader in de tuin..(als hij dat even eerder had gezegd)...dit jaar in de gaten houden dus.


Grauwe vlieg heb ik later in het jaar nog een nest van gevonden en ik hoorde dat ze vaak op dezelfde plek terugkeren dus dat gaat hopelijk ook wel lukken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RonJMBerkhout

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2012, 12:50:28 PM
Dit staat niet verkeerd! Het gaat mij namelijk over vogelbiotoop.
In de literatuur wordt voor vogels vaak een belangrijke boom of bossoort genoemd, maar vaak heb ik geen flauw idee over welke boom het gaat.

Weet iemand wat hier een goed/handig boek voor zou zijn?
Hoi Folkert Jan,

Als je nog heel weinig weet over bomen en meer algemeen de flora van Nederland, dan raad ik je vooral aan om "De nederlandse oecologische flora" in 5 delen van Weeda aan te schaffen. Bosgemeenschappen worden uitvoerig besproken met heel veel afbeeldingen/foto's voor de determinatie van soorten. Verder passeert bijna alles wat met ecologie te maken heeft de revue in deze serie. Van vogels tot paddenstoelen en van mossen tot kevers. Erg leerzaam en herkenbaar. Bovendien zul je meteen heel veel van de rest van onze flora leren.

Persoonlijk vind ik de (japanse) lariks zeer interessant! Het is een belangrijk refugium voor vinken en mezen in het winterseizoen. Vooral rond deze tijd. De Matkop lijkt zelfs zoveel mogelijk hun (winter-)territorium hieraan te koppelen. Let maar eens op!

Met vriendelijke groet,

Ron

Folkert Jan

Citaat van: RonJMBerkhout op februari 03, 2012, 23:30:10 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2012, 12:50:28 PM
Dit staat niet verkeerd! Het gaat mij namelijk over vogelbiotoop.
In de literatuur wordt voor vogels vaak een belangrijke boom of bossoort genoemd, maar vaak heb ik geen flauw idee over welke boom het gaat.

Weet iemand wat hier een goed/handig boek voor zou zijn?
Hoi Folkert Jan,

Als je nog heel weinig weet over bomen en meer algemeen de flora van Nederland, dan raad ik je vooral aan om "De nederlandse oecologische flora" in 5 delen van Weeda aan te schaffen. Bosgemeenschappen worden uitvoerig besproken met heel veel afbeeldingen/foto's voor de determinatie van soorten. Verder passeert bijna alles wat met ecologie te maken heeft de revue in deze serie. Van vogels tot paddenstoelen en van mossen tot kevers. Erg leerzaam en herkenbaar. Bovendien zul je meteen heel veel van de rest van onze flora leren.

Persoonlijk vind ik de (japanse) lariks zeer interessant! Het is een belangrijk refugium voor vinken en mezen in het winterseizoen. Vooral rond deze tijd. De Matkop lijkt zelfs zoveel mogelijk hun (winter-)territorium hieraan te koppelen. Let maar eens op!

Met vriendelijke groet,

Ron


Ondanks dat ik je wil bedanken voor je bijdrage denk ik dat dit voor mij overkill zou zijn om nu door te nemen.
Het is waarschijnlijk zo uitgebreid dat ik het links laat liggen. Al moet ik wel zeggen dat het mijn interesse wekt, maar ja we kunnen niet alles hebben.
Ik ga mij eerst maar eens op bovengenoemde bomen concentreren en de rui van onze meeuwen beter leren kennen.
Overigens zie ik dat het werk rond de 175 euro kost en dat het niet meer leverbaar is. Misschien maar eens in de bieb kijken over hoe en wat.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marcel Schoumans

#51
Citaat van: Joris Menten op februari 01, 2012, 14:13:42 PM
Hier staan wel wat handige dingen, denk ik:  http://www.bomengids.nl/hoofdsleutel.html
Deze lijkt me erg handig: http://members.chello.nl/j.holtman5/navigatieboom/NavigatieBoom_Determinatie_v02.pdf


Joris

Bedankt voor de link, die PDF is zeker interessant!
Ik heb 2 jaar geleden ook de ANWB bomengids gekocht om er wat meer over te leren maar gebruik hem nooit. Veel informatie waardoor het eigenlijk niet makkelijk is voor iemand die er weinig van af weet. De ANWB vogelgids is ook niet makkelijk voor iemand die niets weet van vogels omdat er veel te veel soorten in staan. Dan kan je ook beter beginnen met een boekje als "wat vliegt daar"  :rolleye:




gr. Marcel

Bart van Hoogstraten

De Elseviers Veldgids (Ecologische beschrijvingen van onze landschappen) is ook wel interessant. Hoofdstuk 1 gaat over Bossen -> korte beschrijvingen van onze bostypes en de typische boomsoorten die daarin voorkomen in relatie met bodemeigenschappen, abiotische factoren en andere soorten (ook dier- [vogel-]soorten). Tweede hands voor schappelijke prijs te krijgen. Wel enigszins gedateerd; er wordt nog uitgebreid ingegaan op het zure regen probleem... (maar het hele boek is wel interessant; de meest belangrijke landschapstypes van Nederland passeren allemaal de revue en worden beschreven als ecosysteem. Nadruk ligt daarbij op de wijze waarop planten en dieren zichzelf en elkaar in stand houden en hoe ze daarbij afhankelijk zijn van de eigenschappen van water, bodem en lucht).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Misschien een domme vraag, maar waarom vind ik Lariks niet op waarneming.nl?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Alex Bos

#56
Zo te zien omdat ze hier de Lariks niet kennen.  B)

Edit: Larix is de Latijnse naam, Lariks is de Nederlandse naam, Lork of Lerk zijn meer streeknamen. Iedereen kent Lariks, minder mensen kennen Lork. Vandaar dat je hem niet kon vinden. Om bomen te zoeken kun je het beste de Latijnse naam gebruiken. Die is wereldwijd hetzelfde en dus altijd vindbaar...
Groeten Alex Bos

Vincent Hart

Citaat van: HPM op februari 13, 2012, 09:02:02 AM
Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 09:00:31 AM
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=larix&g=10&f=0&z=1&p=0&sound=0&sort_lat=0

Dat is geen antwoord op de vraag  :)
Nee, goed he? :)

Ik weet niet zoveel van bomen, maar ik heb in het veld nog nooit iemand 'lork' horen gebruiken. Wellicht goed om bij de planten/wensen voor waarneming.nl te vragen of de synoniemen met 'lariks' in de Nederlandse naam kunnen worden toegevoegd bij deze soorten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 11:08:52 AM
Citaat van: HPM op februari 13, 2012, 09:02:02 AM
Citaat van: Vincent Hart op februari 13, 2012, 09:00:31 AM
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=larix&g=10&f=0&z=1&p=0&sound=0&sort_lat=0

Dat is geen antwoord op de vraag  :)
Nee, goed he? :)

Ik weet niet zoveel van bomen, maar ik heb in het veld nog nooit iemand 'lork' horen gebruiken. Wellicht goed om bij de planten/wensen voor waarneming.nl te vragen of de synoniemen met 'lariks' in de Nederlandse naam kunnen worden toegevoegd bij deze soorten.

Ik heb ook nooit iemand 'Lork' horen gebruiken, maar misschien gebruikt iedereen de wetenschappelijke naam, hoewel iedereen het ook altijd heeft over 'Europese Larix' en Japanse' Larix . In ieder geval is volgens de flora 'Lork' de officiele Nederlandse naam voor Larix.

(And now something competedly different
http://www.youtube.com/watch?v=ug8nHaelWtc )

Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013