welk mos is dit?

Gestart door mia_v_g, januari 25, 2012, 23:30:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

mia_v_g

Hallo, welk mos is dit en zijn het meerdere soorten op deze foto of één soort?

groetjes Mia

vdvaart

Het zijn zeker meer soorten. Rechts met de overdaad aan kapsels zou ik gewoon muursterretje noemen. Links met kapsels lijkt me gewoon purpersteeltje. Op de voorgrond onscherpe kapsels van misschien een andere soort. Ik zie ook zilverachtige plantjes waarbij je als snel denkt aan zilvermos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

helemaal met Koos eens: Muursterretje, Purpersteeltje en Zilver(knik)mos

mia_v_g

Ohh Geweldig, dank jullie wel.

vdvaart

Nu ik de foto op mijn grote monitor zie lijkt me er ook aloemos tussen te staan, beetje rechtsonder het midden, dik ogende blaadjes met afgeronde toppen, waar vermoedelijk de onscherpse kapsels op de voorgrond bijhoren. En midden voor nog zo te zien een ander mos. Wat is de ondergrond?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

mia_v_g

de ondergrond is een reuze kei/rots.
Ik zal nog twee foto's van de kei met mos plaatsen.

kroonp

Citaat van: vdvaart op januari 26, 2012, 20:57:38 PM
En midden voor nog zo te zien een ander mos.

Orthotrichum anomalum misschien?
Groet

Peter Kroon

vdvaart

Dat zou ook mijn gok zijn.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

knap dat jullie die eruit halen, ik zie dat niet. Ook Aloëmos kan ik niet ontdekken. Is op de voorgrond niet gewoon Muursterretje? Of bedoel je iets anders?  Jammer dat de foto niet scherper is; op zich een bijzonder substraat zo'n "rotsblok".

kroonp

Hier gaat het volgens mij om:
Rood rondje: mogelijk aloëmos
Blauw rondje: mogelijk Gesteeld haarmuts

Groet

Peter Kroon

vdvaart

Ja, die cirkels. Overigens is de eerste, oorspronkelijk geplaatste foto scherper dan de foto die later is toegevoegd. Anomalum is een gok, niet meer dan dat. Waarschijnlijk komt die soort - als de gok juist is - dan ook nog wel elders op die rotssteen voor en dan met kapsels.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

mia_v_g

misschien dat nog wat andere foto's duidelijkheid geven.

mia_v_g

en deze

mia_v_g

en de laatste

vdvaart

Helaas niet.....Ik zie wel een paar nieuwe soorten. Eén foto staat vol met gewoon muisjesmos, op een andere staat ook nog krulmos. Ja, op zo'n rots groeit van alles door elkaar.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

mia_v_g

is dit muisjesmos?

vdvaart

Dat nam ik aan toen ik het schreef, maar nu begin ik weer te twijfelen....De rechtopstaande kapsels zijn van gewoon muursterretje, gewoon muisjesmos heeft kapsels die gebogen in het plantje steken. Dat laatste meende ik te zien rechts op de foto, in de bovenhelft. Muursterretje en muisjesmos hebben allebei soms hele lange witte haren aan de bladeinden. Muursterretje is mooi groen, muisjesmos altijd wat grijzig van een afstand, maar soms vergis ik me als ik ze van een afstand zie. Misschien groeit het op deze foto wat door elkaar. Misschien dat anderen het scherper zien!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

op de laatste foto zie ik veel Gewoon muisjesmos met een paar kleine plukjes kapselende Gewoon muursterretje

mia_v_g