Verborgen lokatie

Gestart door yvdmaat, januari 31, 2012, 20:53:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvdmaat

Kunt u mij vertellen hoe ik de lokatie van bv. ransuilen verborgen kan houden.
Wil de vogel wel bij mijn waarnemingen hebben maar men heeft mij gevraagd om de lokatie niet bekend te maken.

groetjes Yvonne

Jeroen Nagtegaal

Dat kan op 2 manieren tijdens het invoeren.
Eerste optie: Aanvinken van het hokje km-hok vervaging
Tweede optie: embargo tot invullen met een datum

Beide staan vrijwel onderaan in het invoerscherm.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

yvdmaat


HPM

Ondertussen is er al een antwoord gegeven, maar omdat er meer moigelijkheden zijn geef ik mijn antwoord toch maar. Dan heb ik het ook n iet helemaal voor niets geschreven.

Er zijn drie mogelijkheden/gradaties.
1. KM-hokvervaging aanvinken. Dan is de waarneming niet precies te lokaliseren. Hij verschijnt dan niet gedetailleerd op kaarten. Als het bewuste gebied klein is kunnen mensen soms nog wel gemakkelijk de plek vinden. Vervagen kan je het beste tijdens het invoeren doen maar het kan ook achteraf.
2. Met km-vervaging het gebied veranderen in een groter, bijvoorbeeld de gemeente. Dat kan alleen achteraf, dus nadat je de waarneming al hebt ingevoerd. Ga daarvoor naar de waarneming toe en kies in het rechtermenu voor 'Wijzig gebied'.
3. Het isntellen van een embargo. Dat kan je ook het beste gelijk bij het invoeren doen. Vul in het vakje een datum in waarvan je denkt dat het weer veilig is om de waarneming te tonen. Dat kan ook een datum ver in de toekomst zijn. Mensen kunnen totdsat het embargo is verstreken geen enkele bijzonderheid van de waarneming zien.
Al je een embargo istelt zijn de andere vervagingen niet nodig.

Denk voor het invoeren even na wat nodig is, zodat je het gelijk bij het invoeren kan doen. Zeldzaamheden die ook op de DB-alerts worden getoond veranderen niet als je achteraf de boel verbergt.
Wat je niet moet doen om te verbergen is de pijl op een foute plek zetten. Dat is ook helemaal niet nodig.
Herman van der Meer