witte mycena-achtige in dennenbos

Gestart door rchmo, december 10, 2006, 16:56:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Deze mycena-achtige in dennenbos levert me moeilijkheden op bij de naamsbepaling. Lijkt een mycena, maar hij is zo plat, weinig mutsvormig, terwijl ie nog vers is. Dus waarschijnlijk wat anders?


Rob Oudejans












Arno van Stipdonk

#1
Inderdaad iets anders. Heb je ook gecontroleerd waar ze op groeiden? Ze lijken wel wat op de Sparrenkegelzwam welke ook in de late herst voorkomt op geheel of halfbegraven kegels van fijnspar. Als ik het goed heb zie ik sparre-naalden liggen. Alleen is de hoed erg wit voor deze soort en ik weet niet of dit vaker voorkomt bij deze soort.
De onderkant heeft ook wel iets Collybia-achtigs.

han.endt

#2
Sparrenstinktaailing?

De naalden op de grond zijn niet van een den, maar van de Servische Spar.

Arno van Stipdonk

CiteerSparrenstinktaailing?

De naalden op de grond zijn niet van een den, maar van de Servische Spar.
Zou inderdaad ook goed kunnen. Hoe groot is de hoed van het grote exemplaar en heb je nog een geur waargenomen?

rchmo

Arno & Han,

Diameter grootste hoed 10 mm. Omdat ze zo jong zijn (nog?) niet genaveld. Kleur is wel erg witachtig denk ik voor sparrenstinktaailing. Wel een erg goede hint. Had daar totaal niet aan gedacht.


Rob Oudejans



rchmo

Geen specifieke geur waargenomen.


Rob Oudejans



Arno van Stipdonk

CiteerGeen specifieke geur waargenomen.


Rob Oudejans
Sparrenstinktaailing ruikt naar rotte kool. Dus het wordt lastig om er nu iets van te zeggen. Misschien wel een leuke soort om nog eens voor terug te gaan, als er nog meer stonden tenminste.