ziekenhuisboomkorst, spekzwoerdzwam of toch iets anders

Gestart door WijnandvB, januari 30, 2012, 20:43:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

Dag mensen.
De bijgeovegde foto's had ik achter het topic "Geen Oranje Aderzwam, maar wat dan wel?" van Wiepko Lubbers geplakt maar daar waren de opnamen niet te openen. Hopelijk gaat dat nu beter.
Gevonden op een oude half vergane stommel van beuk op 13 januari jl in Prattenburg, Veenendaal.
Spekzwoerdzwam had ik al eerder gefotografeerd en die zag er echt heel anders uit (met hoeden). Dit organisme vertoonde enige gelijkenis met oranje aderzwam maar ook daarvan heb ik opnamen die erg verschilden met deze. Aan het eigenaardige luchtje wat bij deze was waar te nemen en in combinatie met het topic cvan Wiepko kwam ik tot ziekenhuisboomkorst.

Wat is dit, is de vraag natuurlijk....  :blink:

Mvrgr, Wijnand.

wk.lubbers

Ik vind het vruchtlichaam wat meer oranje dan die bij mijn waarneming, maar dat kan aan de instelling van de camera liggen natuurlijk.
Als het kenmerkende geurtje van het ziekenhuis aanwezig was, ben ik geneigd te zeggen dat het om de Ziekenhuisboomkortst gaat, maar ik vind het belangrijk om meer ervaren paddenstoelkenners hier hun mening over te laten geven.
Spekzwoerdzwam is het voor mij zeker niet.
Vr.gr. Wiepko

xenion

Dit is een mooi puzzeltje, ik ga nog even geen soortnaam geven, eens kijken hoever jullie zelf komen ;)

Citaat van: WijnandvB op januari 30, 2012, 20:43:53 PM
Spekzwoerdzwam had ik al eerder gefotografeerd en die zag er echt heel anders uit (met hoeden).
Is die eerder gefotografeerde Spekzwoerdzwam de standaard hoe een Spekzwoerdzwam er uit moet zien? En wat zijn dat voor uitstekende dingen op de 1e en 2e foto? Ook zie ik op de 2e foto witte beharing bovenop, en op alle foto's een vrij opvallende structuur. Daarmee moet je bepaalde soorten kunnen uitsluiten toch?

Citaat van: wk.lubbers op januari 30, 2012, 20:50:29 PM
Spekzwoerdzwam is het voor mij zeker niet.
Waarom niet?
Groeten,
Martin

WijnandvB

Ha mensen.
Of de eerder gefotografeerde spekzwoerdzwam er uit ziet zoals het hoort, is iets wat ik niet weet. Inmiddels heb ik wel geleerd dat (sommige) paddenstoelensoorten in allerlei gedaantes kunnen voorkomen maar bij die eerdere waarneming was het voor mijzelf in ieder geval duidelijker  ;) Zie de foto's.

Bij m'n nadere zoektocht sluit ik oranje aderzwam uit o.a. vanwege het voorkomen van deze op een nagenoeg verrotte stommel van beuk. Oranje aderzwam komt vaker voor op eik (ook ander loofhout) en dan op takken vanonder de bast doorbrekend, las ik en vormt geen hoedjes.

Voor ziekehuisboomkorst komen de kleuren niet overeen en die soort blijft "platter", zoals het een korst betaamt.

De uitstekende dingetjes bij deze zouden kunnen duiden op beginnende hoeden.
Daarom denk ik dat Hannie en Gert Kremer het bij het rechte eind hebben.: spekzwoerdzwam. De harige bovenkant sluit ook wel aan bij die soort.

Is dit juist, Martin?  :rolleye:

Mvrgr, Wijnand.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: wk.lubbers op januari 30, 2012, 20:50:29 PM
Ik vind het vruchtlichaam wat meer oranje dan die bij mijn waarneming, maar dat kan aan de instelling van de camera liggen natuurlijk.
Als het kenmerkende geurtje van het ziekenhuis aanwezig was, ben ik geneigd te zeggen dat het om de Ziekenhuisboomkortst gaat, maar ik vind het belangrijk om meer ervaren paddenstoelkenners hier hun mening over te laten geven.
Spekzwoerdzwam is het voor mij zeker niet.
Vr.gr. Wiepko
de spekzwoerdzwam kan qua vorm erg varieren. Een kenmerk is de enigszins geplooide structuur aan de binnenkant.

WijnandvB

Meer ervaring opdoen met al die verschillende soorten en verschijningsvormen, zal me op den duur wel gaan helpen, vermoed ik.....
Dank jullie wel voor de hulp.

Mvrgr, Wijnand.

xenion

Niks tegenin te brengen :)
Spekzwoerdzwam vormt inderdaad hoedjes als deze de kans krijgt, maar zoals o.a. op de foto van Hannie te zien is hoeft dat niet altijd. En jouw exemplaren zijn nogal oud en daardoor ook minder goed herkenbaar, de structuur verraadt eigenlijk al voldoende, maar dat leer je wel herkennen als je de soort vaker hebt gezien.
Groeten,
Martin