Phloiophilus edwardsii

Gestart door Henk Soepenberg, januari 30, 2012, 09:45:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg

Vond deze in een bosrand met eiken in natuurgebied Het Springendal (Noordoost-Twente). 3 mm. Zat op een routepaaltje.
Phloiophilus edwardsii?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62863076
onzeker Phloiophilus edwardsii gezien op 2011-03-11 Springendal





Vriendelijke groeten,
Henk

blaauw7

Nog nooit in het echt gezien, lijkt mij oke. mooie waarneming :duim:
Groeten,
Dick Belgers

Joris Menten

#2
Wat donkere foto, maar lijkt me OK. Ik had er begin vorig jaar ook één (in Be) en heb er toen dit over geschreven in ons plaatselijk boekje:

Phloiophilus edwardsii (familie Phloiophilidae)
Op 29 januari 2011 bekeek ik een Berkenzwam Piptoporus betulinus in de bosrand aan het heideveld in het Vlaams natuurreservaat Rodebos. Ik zag een piepklein kevertje aan de onderkant van de zwam zitten. Thuisgekomen kon ik de kever op naam brengen als Phloiophilus edwardsii. P. edwardsii komt verspreid voor in geheel Noordwest en Midden-Europa, maar heeft de naam overal uiterst zeldzaam te zijn (Wielink et al. 2010). Ze staat als "Bedreigd" op de rode lijst in Duitsland en als "Nationally Scarce" op die van het Verenigd Koninkrijk. In België is de soort ook erg zeldzaam. Ze werd bijvoorbeeld niet aangetroffen tijdens de intensive inventarisatie van een aantal bosgebieden in de provincie Limburg (Crêvecoeur, persoonlijk mededeling). De schijnbare zeldzaamheid van de soort is echter ook gedeeltelijk te verklaren door haar verborgen levenswijze. Ze is immers tijdens de winterperiode 's nachts actief, een tijdspunt dat er niet veel keverliefhebbers actief zijn.
Toch is de zeldzaamheid reëel en kan ze niet enkel door de verborgen levenswijze verklaard worden. P edwardsii heeft immers een erg specifieke levenswijze. De larven ontwikkelen zich vrijwel uitsluitend in de Paarse eikenschorszwam Peniophora quercina. Deze zwam groeit op dode takken van levende eiken waar hij een soort natuurlijke snoeier is. De kever schijnt daarbij een voorkeur te hebben voor eiken die blootgesteld staan aan weer en wind (Alexander 2005). P. edwardsii komt dan ook vooral voor in open parklandschappen met grote vrijstaande eiken of aan bosranden. In het Rodebos werd de soort aangetroffen in een warme bosrand, waar inderdaad Paarse eikenschorszwam groeide.

Refs:

Alexander KNA (2005) "Tree age and form in relation to colonisation by Phloiophilus edwardsi Stephens (Ploiophilidae)" The Coleopterist 14: 85-88

van Wielink P, Felix R, Spijkers H, Theunissen APJA. "Phloiophilus edwardsii in De Kaaistoep bij Tilburg (Coleoptera : Phloiophilidae)" Entomologische berichten 70(2010)


Henk Soepenberg

Dick en Joris bedankt! Heb de waarneming op zeker gezet.

Lijkt inderdaad een schaars beestje te zijn. De kevercatalogus (bijlage met basisgegevens) vermeldt slechts 5 vindplaatsen.
Vriendelijke groeten,
Henk