Bosuiltjes gestolen

Gestart door KorHaan, januari 30, 2012, 20:01:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

die vinden ze nooit meer (zowel de boeven als de uilen)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

Daar ben ik ook bang voor...

Vriendelijke groet, Ronald

Norman

Helaas zijn misstanden in de natuur helaas aan de orde van de dag de afgelopen tijd. Ik word er wel eens moedeloos van.
Gisteren toevallig een artikel van de WBE Ijssel-Oost in het agrarisch blad "Nieuwe Oogst" over Dassen die Koeien zouden laten schrikken. Het klopt bijna, behalve dan het belangrijke detail dat Koeien Dassen laten schrikken.

Ik vrees dat de WBE Ijssel-Oost een beetje jaloers is op hun Duitse collega jagers die de Dachs wel mogen afschieten en dus maar beginnen campagne te voeren tegen de Das.

Marina

Ah! Natuurlijk! Een predator waar je niet op mag jagen, stel je voor zeg. En je moet ze toch érgens de schuld van geven.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Even voor de duidelijkheid, een Das is formeel een predator c.q. roofdier. Het stapelvoedsel is de regenworm, aangevuld met maïs, vruchten, bessen en allerlei ander klein dierlijk en plantaardig voedsel dat ze tegenkomen.

JandJ

Deze actie is volgens mij te wijten aan de publiciteit die het broedgeval kregen: (vermoedelijk) eerste nest van het jaar, kerkuilenkast, Soest. http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/eemland/article13477023.ece/Eerste-bosuilkuikens-gespot-in-Soester-polderschuur
Beetje dom om te zeggen dat het internet in de gaten gehouden wordt.
Schrik niet als er volgende week gemeld wordt dat de kerkuilen en steenuil ook gejat zijn. (laatste alinea)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Norman

Volgens mij kunnen de Uilendieven beter naar de Dam in Amsterdam gaan;

KLIK

Lijkt me lucratiever.  ;D

Marina

Citaat van: Norman op januari 31, 2012, 10:52:49 AM
Even voor de duidelijkheid, een Das is formeel een predator c.q. roofdier. Het stapelvoedsel is de regenworm, aangevuld met maïs, vruchten, bessen en allerlei ander klein dierlijk en plantaardig voedsel dat ze tegenkomen.

ja zie je nou wel, een gevaar voor de weidevogels
ik snap die jagers best wel hoor

(voor wie mij niet kent: ja, dit is sarcastisch bedoeld)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

Citaat van: JandJ op januari 31, 2012, 10:54:00 AM
Deze actie is volgens mij te wijten aan de publiciteit die het broedgeval kregen: (vermoedelijk) eerste nest van het jaar, kerkuilenkast, Soest. http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/eemland/article13477023.ece/Eerste-bosuilkuikens-gespot-in-Soester-polderschuur
Beetje dom om te zeggen dat het internet in de gaten gehouden wordt.
Schrik niet als er volgende week gemeld wordt dat de kerkuilen en steenuil ook gejat zijn. (laatste alinea)

Jan,

Ik begrijp je verbolgen reactie; ik lees echter nergens in het stuk dat je aanhaalt in welke schuur precies de kast hangt, dus met de "publiciteit" valt het nog wel mee. Uiteraard kan iedereen meelezen dus ongure individuen zullen dat ook doen. Maar het is een krant waar het in staat, toegankelijk voor iedereen, en die daaraan zijn bestaansrecht ontleent. Als je dit soort leuke dingen voor de mensen al niet meer kunt melden, kun je beter alle kranten opheffen.

Overigens moeten we op een waarneming.nl forum ook oppassen, dat we niet te ver gaan, qua publiciteit. Ik heb wekenlang elke dag kunnen genieten van foto's van een Steenuilenpaartje bij een boerderij in mijn regio, waar ook nog de exacte locatie stond aangegeven. Nu zal dat met dieven zo'n vaart niet lopen, maar een vriend van mij, die de uiltjes ging fotograferen, ontmoette een kwade boer die er woonde, die zei dat hij die vogelaars helemaal zat was met hun geloer. Die vriend van mij heeft dan ook een waarschuwing bij zijn waarneming gezet, om de boerderij met rust te laten. Maar daarna verschenen weer elke dag foto's op het net van diezelfde uiltjes op diezelfde plek, alsof niemand zich ook maar iets aantrok van deze - in mijn ogen terechte- waarschuwing. Wees alsjeblieft terughoudend, als zo'n boer aangeeft er genoeg van te hebben. Voor hetzelfde geld metselt hij het gat dicht en verjaagt de Steenuilen, om maar van dat geloer naar zijn boerderij af te zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

joostheeremans

Ik moest ook meteen aan de publiciteit denken die dit nest heeft gekregen na het lezen over de diefstal. Het is natuurlijk onzin om de krant hiervan de schuld te geven, maar ik denk wel dat de bosuilen er nog hadden gezeten als er helemaal geen ruchtbaarheid aan het nest was gegeven. Daarnaast wordt in het artikel genoemd wanneer hij de jongen heeft gezien en wanneer hij weer teruggaat om ze te ringen. Ten slotte wordt de link met illegale vogelhandel in de laatste alinea ook nog gelegd en dat je de uiltjes voor veel geld kan verkopen. Wanneer je het artikel leest met de kennis van nu krijg je toch een vreemd gevoel, er wordt vermeld hoe lang de kast er al hangt, waar ongeveer (polder Soest) en hoe vaak er een kerkuil in heeft gebroed. Een korte zoektocht via wrn.nl heeft mij al twee mogelijke locaties opgeleverd waarvan ik sterk het vermoeden heb waar ik zou moeten zoeken. Ik denk dat we moeten oppassen met dit soort informatie, het is me al vaker opgevallen dat zelfs met embargo's de exacte locatie van een nest niet altijd even moeilijk is vast te stellen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Helemaal mee eens. Er wordt enorm misbruik gemaakt van waarneming.nl.
Niet iedereen die meeleest op deze site heeft goede bedoelingen helaas.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Citaat van: Marina op februari 01, 2012, 14:10:27 PM
Helemaal mee eens. Er wordt enorm misbruik gemaakt van waarneming.nl.
Niet iedereen die meeleest op deze site heeft goede bedoelingen helaas.


Ik bedoel eigenlijk meer het artikel naar de Gooi- en Eemlander, ik heb nu wrn.nl gebruikt om eens te kijken of het moeilijk was de locatie te vinden. Ik vermoed dat dit me ook was gelukt aan de hand van broedvogelverslagen van de plaatselijke vwg of uilenwerkgroep.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

CiteerOverigens moeten we op een waarneming.nl forum ook oppassen, dat we niet te ver gaan, qua publiciteit. Ik heb wekenlang elke dag kunnen genieten van foto's van een Steenuilenpaartje bij een boerderij in mijn regio, waar ook nog de exacte locatie stond aangegeven. Nu zal dat met dieven zo'n vaart niet lopen, maar een vriend van mij, die de uiltjes ging fotograferen, ontmoette een kwade boer die er woonde, die zei dat hij die vogelaars helemaal zat was met hun geloer. Die vriend van mij heeft dan ook een waarschuwing bij zijn waarneming gezet, om de boerderij met rust te laten. Maar daarna verschenen weer elke dag foto's op het net van diezelfde uiltjes op diezelfde plek, alsof niemand zich ook maar iets aantrok van deze - in mijn ogen terechte- waarschuwing. Wees alsjeblieft terughoudend, als zo'n boer aangeeft er genoeg van te hebben. Voor hetzelfde geld metselt hij het gat dicht en verjaagt de Steenuilen, om maar van dat geloer naar zijn boerderij af te zijn.
1 email naar het bekende info email adres onder vermelding van soort en gebied en de boel zit achter slot en grendel
zie ook http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
d
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Norman

 :duim: Als het aan mij ligt mag er op meer soorten een 5 km vervaging komen, maar ik vind het mooie basis.
Kun je ook automatisch per activiteit een vervaging toepassen? Bijvoorbeeld bij overvliegend niet en bij nest wel?

hiskodevries

norman, lees de pdf zou ik zeggen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JandJ

Ik denk dat Norman het als een nieuwe optie oppert.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

KorHaan

Citaat van: hiskodevries op februari 01, 2012, 16:21:35 PM
CiteerOverigens moeten we op een waarneming.nl forum ook oppassen, dat we niet te ver gaan, qua publiciteit. Ik heb wekenlang elke dag kunnen genieten van foto's van een Steenuilenpaartje bij een boerderij in mijn regio, waar ook nog de exacte locatie stond aangegeven. Nu zal dat met dieven zo'n vaart niet lopen, maar een vriend van mij, die de uiltjes ging fotograferen, ontmoette een kwade boer die er woonde, die zei dat hij die vogelaars helemaal zat was met hun geloer. Die vriend van mij heeft dan ook een waarschuwing bij zijn waarneming gezet, om de boerderij met rust te laten. Maar daarna verschenen weer elke dag foto's op het net van diezelfde uiltjes op diezelfde plek, alsof niemand zich ook maar iets aantrok van deze - in mijn ogen terechte- waarschuwing. Wees alsjeblieft terughoudend, als zo'n boer aangeeft er genoeg van te hebben. Voor hetzelfde geld metselt hij het gat dicht en verjaagt de Steenuilen, om maar van dat geloer naar zijn boerderij af te zijn.
1 email naar het bekende info email adres onder vermelding van soort en gebied en de boel zit achter slot en grendel
zie ook http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
d

Ha Hisko,

Vervagen is prima, maar in dit geval is de geest al uit de fles.

Waar het mij om ging, is dat ondanks een waarschuwing om niet te gaan staan fotograferen, een heel zootje dat toch weer is gaan doen. Dat heeft niets met het voorbeeldige karakter van waarneming.nl te maken, maar met eigen verantwoordelijkheid van fotografen. Je moet toch wel een enorme eigenheimer zijn om goedbedoelde raadgeving in de wind te slaan, om een plaatje te kunnen maken waarvan er al 20 op het net staan. Dat bedoelde ik te zeggen.

Vervagen vanaf de eerste melding is natuurlijk prima.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Citaat van: hiskodevries op februari 01, 2012, 16:40:43 PM
norman, lees de pdf zou ik zeggen

Had ik keurig gelezen Hisko en ik weet dat je dit als waarnemer zelf kunt doen.
Maar ik was benieuwd of dit ook geautomatiseerd kon. Dus of wrn.nl een nest waarneming wel vervaagd, maar een overvliegende vogel niet vervaagd.

hiskodevries

Norman ik speelde al een tijdje met die gedachte, snel nog even ingebouwd is vanaf morgen actief.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op februari 01, 2012, 21:03:25 PM
Norman ik speelde al een tijdje met die gedachte, snel nog even ingebouwd is vanaf morgen actief.
Gaat die niet te ver? Lijkt me dat dit niet voor alle soorten moet gaan gelden. Hooguit de risico-volle soorten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Alleen voor het laatste lijkt me inderdaad. De Das vind ik een mooi voorbeeld bijvoorbeeld. Of de genoemde Bijeneters, Oehoes, roofvogels, uilen, etc.

HPM

In dit verband wil ik er nog een keer op wijzen dat je (de waarnemer) het vervagen van zeldzame soorten zorgvuldig moet doen.
Waarnemingen van 'rode' soorten die geheel of gedeeltelijk open worden invgevoerd komen op DBAlerts terecht op de ingevoerde manier en ze blijven daar zo staan ook als ze in waarneming achteraf onzichtbaar worden gemaakt. Zeker bij zeldzaamheden moet je dus goed nadenken voordat je invoert. Gezien de kwaadwillende belangstelling voor roofvogels en uilen moet je dat kennelijk ook voor de niet zo zeldzame soorten doen.
Het strijkt natuurlijk tegen de haren van elke twitcher in, maar je zou ook kunnen overwegen om bepaalde gevallen helemaal niet of uitgesteld (onder embargo) aan DBA (en de eigen voorpagia) door te geven . Bij uitgesteld leveren heeft de waarnemer in ieder geval de tijd om de vervaging goed te regelen.

Herman van der Meer

Norman

Herman, helemaal eens.
En het welzijn van het beestje vind ik toch belangrijker dan het lijstje van een twitcher.

Marina

Citaat van: Norman op februari 01, 2012, 21:54:06 PM
het welzijn van het beestje vind ik toch belangrijker dan het lijstje van een twitcher.

:duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

JandJ

Citaat van: HPM op februari 01, 2012, 21:52:03 PM
(...) Waarnemingen van 'rode' soorten die geheel of gedeeltelijk open worden invgevoerd komen op DBAlerts terecht op de ingevoerde manier en ze blijven daar zo staan ook als ze in waarneming achteraf onzichtbaar worden gemaakt. Zeker bij zeldzaamheden moet je dus goed nadenken voordat je invoert. Gezien de kwaadwillende belangstelling voor roofvogels en uilen moet je dat kennelijk ook voor de niet zo zeldzame soorten doen. (...)
En mocht er onverhoopt toch een kwetsbare waarneming op DBA gemeld worden: van de zomer deed een mailtje naar Wietze wonderen toen iemand een territoriale v :-X gel per ongeluk niet verborgen invoerde.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

hiskodevries

de opzet is als volgt
iemand voert een das in met als aktiviteit 'nabij nest' of 'in kolonie anders'  en de waarneming is niet door de waarnemer zelf verborgen dan grijpt het systeem in en stelt dan zelf een embargo in.
Dit zijn wel embargo`s die we niet zomaar gaan uitdelen want die gelden dan voor de bewuste soort in combinatie met de aktiviteitscode voor het hele land
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

Citaat van: HPM op februari 01, 2012, 21:52:03 PM
In dit verband wil ik er nog een keer op wijzen dat je (de waarnemer) het vervagen van zeldzame soorten zorgvuldig moet doen.
Waarnemingen van 'rode' soorten die geheel of gedeeltelijk open worden invgevoerd komen op DBAlerts terecht op de ingevoerde manier en ze blijven daar zo staan ook als ze in waarneming achteraf onzichtbaar worden gemaakt. Zeker bij zeldzaamheden moet je dus goed nadenken voordat je invoert. Gezien de kwaadwillende belangstelling voor roofvogels en uilen moet je dat kennelijk ook voor de niet zo zeldzame soorten doen.
Het strijkt natuurlijk tegen de haren van elke twitcher in, maar je zou ook kunnen overwegen om bepaalde gevallen helemaal niet of uitgesteld (onder embargo) aan DBA (en de eigen voorpagia) door te geven . Bij uitgesteld leveren heeft de waarnemer in ieder geval de tijd om de vervaging goed te regelen.

Herman, voordat je wat roept moet je natuurlijk eerst wel checken of je de gehele waarheid spreekt. Laten we wel het juiste beeld (zonder vooroordelen) schetsen.
DBA en w.nl hebben goed contact met elkaar om zeldzame (broed)vogels in kwetsbaar gebied op embargo te houden. Voorbeelden te over .......
Dat defenities in deze door deelnemers (van DBA en/of w.nl) anders geinterpreteerd worden, waardoor waarnemingen (in eerste instantie) worden doorgegeven, betekend niet dat zaken (achteraf) niet, waar nodig, aangepast worden.
Verder strijkt het niet tegen alle haren van een twitcher in om, waar nodig, zaken geheim te houden! Je moet eens weten, wat wij nog onder de pet houden en wij in onderling overleg met waarnemers/vogelwerkgroepen etc. niet doorgeven.
En daar waar nodig, staan we altijd open op opbouwende en nodige kritiek!
Wietze Janse

HPM

#28
Citaat van: snwja3 op februari 02, 2012, 10:32:56 AM
Citaat van: HPM op februari 01, 2012, 21:52:03 PM
In dit verband wil ik er nog een keer op wijzen dat je (de waarnemer) het vervagen van zeldzame soorten zorgvuldig moet doen.
Waarnemingen van 'rode' soorten die geheel of gedeeltelijk open worden invgevoerd komen op DBAlerts terecht op de ingevoerde manier en ze blijven daar zo staan ook als ze in waarneming achteraf onzichtbaar worden gemaakt. Zeker bij zeldzaamheden moet je dus goed nadenken voordat je invoert. Gezien de kwaadwillende belangstelling voor roofvogels en uilen moet je dat kennelijk ook voor de niet zo zeldzame soorten doen.
Het strijkt natuurlijk tegen de haren van elke twitcher in, maar je zou ook kunnen overwegen om bepaalde gevallen helemaal niet of uitgesteld (onder embargo) aan DBA (en de eigen voorpagia) door te geven . Bij uitgesteld leveren heeft de waarnemer in ieder geval de tijd om de vervaging goed te regelen.

Herman, voordat je wat roept moet je natuurlijk eerst wel checken of je de gehele waarheid spreekt. Laten we wel het juiste beeld (zonder vooroordelen) schetsen.
DBA en w.nl hebben goed contact met elkaar om zeldzame (broed)vogels in kwetsbaar gebied op embargo te houden. Voorbeelden te over .......
Dat defenities in deze door deelnemers (van DBA en/of w.nl) anders geinterpreteerd worden, waardoor waarnemingen (in eerste instantie) worden doorgegeven, betekend niet dat zaken (achteraf) niet, waar nodig, aangepast worden.
Verder strijkt het niet tegen alle haren van een twitcher in om, waar nodig, zaken geheim te houden! Je moet eens weten, wat wij nog onder de pet houden en wij in onderling overleg met waarnemers/vogelwerkgroepen etc. niet doorgeven.
En daar waar nodig, staan we altijd open op opbouwende en nodige kritiek!

Wietze, ik begrijp je reactie niet. Wat ik schreef is gebaseerd op mijn eigen observaties (die ik net nog maar even heb gechecked) dat waarnemingen van zeldzaamheden die open waren ingevoerd en later volledig(!) zijn verborgen nog steeds met coordinaten, pijl, kilometerhok en eventueel commentaar op DBA staan. De link naar de bron (Waarneming.nl) wijst dan uiteraard naar een verborgen waarneming. Dat is een feit en heeft uiteraard helemaal niets met vooroordelen te maken. Dat feit vond ik belangrijk genoeg om er hier in het kader van het vervagen van kwetsbare gevallen op te wijzen zodat mensen rekening kunnen houden  met die fout. Beter is natuurlijk om te zorgen dat die fout helemaal niet kan optreden. Ik heb daarvoor een paar suggesties gedaan die daarbij zouden kunnen helpen (dat heet opbouwende kritiek geloof ik) maar misschien weet jij een meer solide oplossing. Suggereren dat ik hier vanuit vooroordelen een partijtje zit te liegen is in ieder geval zeker geen oplossing.
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2012, 09:36:57 AM
de opzet is als volgt
iemand voert een das in met als aktiviteit 'nabij nest' of 'in kolonie anders'  en de waarneming is niet door de waarnemer zelf verborgen dan grijpt het systeem in en stelt dan zelf een embargo in.
Dit zijn wel embargo`s die we niet zomaar gaan uitdelen want die gelden dan voor de bewuste soort in combinatie met de aktiviteitscode voor het hele land

:duim: