Hoofdmenu

Geelpootmeeuw?

Gestart door Yeronimo, januari 28, 2012, 17:31:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Deze meeuw kwam ik vandaag tegen tijdens het zoeken naar ringen in Leeuwarden. Toen ik deze in beeld had en deze twee foto's schoot afgedaan als Zilvermeeuw.

Nu ik de foto's thuis wat beter bekijk zie ik dat de kartels toch niet duidelijk aanwezig zijn zoals ik in het veld wel dacht. Ik zie ook dat de tertails niet echt pro-zilvermeeuw zijn en de kop+snavel hebben goede papieren voor Geelpootmeeuw. De schouderdekveren zijn ook goed contrastrijk. Is hiervan een zekere Geelpootmeeuw te maken of heb ik het toch aan het verkeerde eind?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

caliprobola

Het is er één die er wel wat op lijkt maar nog juveniele schouderveren dus zilvermeeuw.

Yeronimo

Bedankt voor je antwoord  ;)
Deze tekening kan een Geelpootmeeuw toch ook hebben? Als ik de foto's tenminste zo zie...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

caliprobola

Wat vooral aan geelpootmeeuw doet denken is de contrastvolle "jizz" van de mantel met mantelveren met grote zwartachtige ankers op grijswitte achtergrond tegenover de donkere - soms zelfs bijna - rosbruine vleugeldekveren in combinatie met de bleke onderdelen. Ook de donkere tertials doen hier aan denken.
Eventjes een voorbeeldje gepost om te tonen wat ik bedoel. Deze vogel heeft in december wel al enkele vleugeldekveren geruid, bemerk ook de nog wat donkerder grote dekveren.


Yeronimo

Citaat van: caliprobola op januari 28, 2012, 18:40:47 PM
Wat vooral aan geelpootmeeuw doet denken is de contrastvolle "jizz" van de mantel met mantelveren met grote zwartachtige ankers op grijswitte achtergrond tegenover de donkere - soms zelfs bijna - rosbruine vleugeldekveren in combinatie met de bleke onderdelen. Ook de donkere tertials doen hier aan denken.
Eventjes een voorbeeldje gepost om te tonen wat ik bedoel. Deze vogel heeft in december wel al enkele vleugeldekveren geruid, bemerk ook de nog wat donkerder grote dekveren.

Bedankt! Dat maakt het al duidelijker :)
Blijft toch leerzaam.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ruud_altenburg

Citaat van: caliprobola op januari 28, 2012, 18:02:48 PM
Het is er één die er wel wat op lijkt maar nog juveniele schouderveren dus zilvermeeuw.

Dit is toch iets te kort door de bocht. NTT8 was geen vlotte en ik kan me zo voorstellen dat sommige Duitse vogels nog een stuk trager zijn.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Yeronimo

Kortom het is nog steeds een onzekere Zilvermeeuw en heeft veel overlap?  :-\
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JanBaert

Citaat van: Yeronimo op januari 29, 2012, 23:30:48 PM
Kortom het is nog steeds een onzekere Zilvermeeuw en heeft veel overlap?  :-\

Neen, dit is een Zilvermeeuw. Ruud doelde enkel op het feit dat rui niet noodzakelijk sluitend hoeft te zijn.

Jan

ruud_altenburg

Ik doelde op de stelling dat Geelpootmeeuw nu geen juveniele schouderveren meer mag hebben. Het is inderdaad ongewoon maar het komt wel voor.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Yeronimo

Dus als ik het nu op som.

Wat mij opvalt aan de foto in eerste instantie:
Grote dekveren: Kartels zijn niet duidelijk aanwezig
Tertails: Weinig wit
Kop: Donker rond oog, verder vrij wit.
Snavel: Vrij lang en niet opvallend dik. Gonys-hoek niet duidelijk aanwezig.
Schouderdekveren: Veel contrast en vrij opvallende ankers

Wat vervolgens gezegd werd:
Heeft juveniel schouderdekveren dus Zilvermeeuw.
Grote zwartachtige ankers op grijswitte achtergrond tegenover de donkere - soms zelfs bijna - rosbruine vleugeldekveren in combinatie met de bleke onderdelen zijn typisch voor Geelpootmeeuw.

Daarna:
Is te kort door de bocht, maar is wel Zilvermeeuw

Conclusie:
Ik zit nog steeds met grote vraagtekens. Het is zogezegd een Zilvermeeuw maar waarom?
Kan accepteren dat het een Zilvermeeuw is, dat zal ook gerust. Maar dan leer ik er nog niets van. Kan niet zo makkelijk vinden waar het precies op berust is en hoop dat iemand deze kennis wilt delen.

Alvast bedankt!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JanBaert

Jeroen,

even kort samengevat:
- Hoorndelen: snavel roze opkleurend aan de basis (meestal niet kleurend in 1e winter Geelpootmeeuw), poten relatief donker roze (vaak bijzonder fletsroze/witroze in geelpoot)
- Kopvorm: peervormig (Geelpoot vaak vrij hoekige kop)
- Buitenste grote dekveren: de buitenste tonen wel degelijk een tekening met 3 banden, mist solide centra
- onderdelen vrij vuil getekend (bij Geelpoot deze tijd van het jaar vaak beperkt tot de flanken, lang niet altijd uiteraard)
- onderstaart lijkt vrij zwaar getekend (voor zover te beoordelen toont de staartband geen versmalling)
- hoewel de tertials niet gekarteld zijn, zie je witte vlekjes aan de basis (bij Geelpoot meestal beperkt tot de bovenste deel van de veer)
- handpennen bruin, zie bijvoorbeeld die verbleking op P6 (Geelpoot doorgaans intenser gekleurd)
- niet volledige rui van schouderveren en het gebrek aan rui in de dekveren (niet sluitend, wel indicatief)
- kleurtint 1e generatie dekveren vrij soft (toegegeven, da's subjectief ;-))
...


Jan

ruud_altenburg

Leuk he, meeuwen. Ik had er gisteren een op het strand waarvan ik eigenlijk nog steeds niet weet of het een Zilver is of toch heel misschien een rare Geelpoot. Kan gebeuren...



Foto's zijn een uitstekend hulpmiddel maar goed waarnemen in het veld is nog veel belangrijker. Dan had je de staart kunnen bekijken en de binnenhand en had je de vogel zonder problemen kunnen determineren. Al doende leert men.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ies Meulmeester

Citaat van: ruud_altenburg op januari 30, 2012, 09:26:19 AM
Leuk he, meeuwen. Ik had er gisteren een op het strand waarvan ik eigenlijk nog steeds niet weet of het een Zilver is of toch heel misschien een rare Geelpoot. Kan gebeuren..

Haha Ruud, van jou vogel zou ik dan weer zonder twijfel een (finse?) Zilvermeeuw van maken! ;-) Of zag de staart / binnenhand er heel spannend uit?

Gr, Ies

Yeronimo

Citaat van: JanBaert op januari 30, 2012, 06:46:24 AM
Jeroen,

even kort samengevat:
- Hoorndelen: snavel roze opkleurend aan de basis (meestal niet kleurend in 1e winter Geelpootmeeuw), poten relatief donker roze (vaak bijzonder fletsroze/witroze in geelpoot)
- Kopvorm: peervormig (Geelpoot vaak vrij hoekige kop)
- Buitenste grote dekveren: de buitenste tonen wel degelijk een tekening met 3 banden, mist solide centra
- onderdelen vrij vuil getekend (bij Geelpoot deze tijd van het jaar vaak beperkt tot de flanken, lang niet altijd uiteraard)
- onderstaart lijkt vrij zwaar getekend (voor zover te beoordelen toont de staartband geen versmalling)
- hoewel de tertials niet gekarteld zijn, zie je witte vlekjes aan de basis (bij Geelpoot meestal beperkt tot de bovenste deel van de veer)
- handpennen bruin, zie bijvoorbeeld die verbleking op P6 (Geelpoot doorgaans intenser gekleurd)
- niet volledige rui van schouderveren en het gebrek aan rui in de dekveren (niet sluitend, wel indicatief)
- kleurtint 1e generatie dekveren vrij soft (toegegeven, da's subjectief ;-))
...


Jan

Kijk heel erg bedankt! Nu wordt het een stuk duidelijker dat er naar nog veel meer kenmerken echt gekeken moet worden :duim:

Citaat van: ruud_altenburg op januari 30, 2012, 09:26:19 AM
Leuk he, meeuwen.

Het is wel een uitdaging inderdaad, kost veel tijd het onder de knie te hebben maar gewoon vaak blijven kijken, vragen durven te stellen en discussies blijven volgen zorgt uiteindelijk (hopelijk) wel dat er steeds meer handigheid in komt van mijn kant.
Erger is het aflezen van ringen en je drie maanden tegen een kokmeeuw loopt aan te kijken die het laatste cijfer niet prijs wil geven...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

pwolf

Citaat van: ruud_altenburg op januari 30, 2012, 09:26:19 AM
Leuk he, meeuwen. Ik had er gisteren een op het strand waarvan ik eigenlijk nog steeds niet weet of het een Zilver is of toch heel misschien een rare Geelpoot. Kan gebeuren...

Die afgesleten witte kartels uit de tertials maken de twijfel toch wel wat minder Ruud?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

ruud_altenburg

Citaat van: pwolf op januari 30, 2012, 17:25:48 PM
Die afgesleten witte kartels uit de tertials maken de twijfel toch wel wat minder Ruud?

groeten, pim

De schouderveren en korte handpennen zijn natuurlijk ook des Zilvers natuurlijk, maar het ging om het idee he? ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam