Hoofdmenu

Voorjaar 2012

Gestart door jonas D, januari 28, 2012, 13:41:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

m.dijksterhuis

Vanochtend zijn er weer 15.000 Kraanvogels vertrokken vanuit Sotonera.
Met de eerder genoemde 50.000 en de dag er voor 15.000 zijn er in totaal de afgelopen 3 dagen dus zo'n 80.000 kranen vertrokken richting noord vanuit noord Spanje.
Hoeveel kraanvogels daar nog zijn weet ik niet. De wereldpopulatie ligt volgens http://www.savingcranes.org/eurasiancrane.html rond de 250.000-275.000. Er zou nog meer kunnen komen, hoewel ze niet allemaal via Spanje trekken. (verdeling weet ik niet)

groeten, Marc

Gerard Troost

Citaat van: Vincent Hart op februari 28, 2012, 16:41:41 PM
Het zou ook nog kunnen dat veel kranen-waarnemingen (nog) niet op de BE-site zijn ingevoerd (maar dat ze er dus wel vlogen).
ze vlogen er dus echt niet. Ook als je naar het NL kaartje kijkt ziet het er wat "vreemd" uit. Niet echt een kaartje wat je van Kraanvogels verwacht. Wellicht wat dit gewoon een heel klein golfje (die in Brabant en Limburg niet opgemerkt zijn -> mist?)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Joachim Vreeman

Vandaag in België toch al wat meer waarnemingen: morgen zou eventueel ook een aardig dagje kunnen worden. Vandaag trouwens ook al weer meer dan 50 waarnemingen...

HPM

Citaat van: m.dijksterhuis op februari 29, 2012, 13:02:55 PM
Vanochtend zijn er weer 15.000 Kraanvogels vertrokken vanuit Sotonera.
Met de eerder genoemde 50.000 en de dag er voor 15.000 zijn er in totaal de afgelopen 3 dagen dus zo'n 80.000 kranen vertrokken richting noord vanuit noord Spanje.
Hoeveel kraanvogels daar nog zijn weet ik niet. De wereldpopulatie ligt volgens http://www.savingcranes.org/eurasiancrane.html rond de 250.000-275.000. Er zou nog meer kunnen komen, hoewel ze niet allemaal via Spanje trekken. (verdeling weet ik niet)

groeten, Marc

Er zijn sinds de 24e 160.000 kranen uit Sotonera vertrokken.
http://champagne-ardenne.lpo.fr/grues/point_sur_la_migration.htm
Herman van der Meer

Joachim Vreeman

Zie onderstaand bericht op facebook. Iemand een idee hoelang de kranen er over doen om Nederland te bereiken?

Trektellen.org
Fransen melden enorme aantallen Kraanvogels op trek (bron: www.sovon.nl)

1-3-2012 - De afgelopen dagen werden enkele groepjes Kraanvogels boven Nederland (vooral Twente) gemeld, maar de aantallen vallen in het niet bij wat er zich boven Frankrijk beweegt. Men schat dat er zich gisteren meer dan 100.000 Kraanvogels op trek over/binnen Frankrijk op trek waren.
Eergisteren wist men al te melden dat ...Spaanse Kraanvogels uit Gallocanta en Sotonera massaal over de Pyreneën kwamen: 50.000 kwamen er zich melden. Gisterenochtend volgden er nog eens minstens 15.000. Uit vrijwel alle departementen werden Kraanvogels op trek gemeld en tegen de avond kwamen er zo'n 55.000 aan bij het Lac du Der. De dieren waren zeer opgewonden en luidruchtig; baltsroepen waren niet van de lucht. Vanochtend rond half elf is de hoofdmacht hier weer vertrokken (GV).

hiskodevries

de trekbaan over nederland is relatief breed zij het dat de groepen klein zijn.
ik ben wel benieuwd hoe die trekbaan ligt want vanuit vlaanderen wordt nauwelijks een kraan gemeld en uit wallonie de meeste in de zuid oost hoek
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Joachim Vreeman

Hopelijk brengt de Oostenwind van morgen daar verandering in...

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

#38
Hierbij een kaartje met de trekbaan van de Kraanvogels over Frankrijk (departementen) van gisteren. De melding van een stuk of 20.000 over Hessen (Dld) gisteravond past mooi in dat beeld.

Herman van der Meer

Gideon Vreeman

Mooi illustratief kaartje Herman. Ik ben benieuwd wat er over het midden des lands zal overkomen de komende dagen.

Citaat van: HPM op maart 01, 2012, 17:40:37 PM
Hierbij een kaartje met de trekbaan van de Kraanvogels over Frankrijk (departementen) van gisteren. De melding van een stuk of 20.000 over Hessen (Dld) gisteravond past mooi in dat beeld.
Gideon Vreeman

Yeronimo

Ligt het aan mij of lijkt het alsof bijna alles richting het oosten gaat in plaats van het noorden vanaf Parijs?
Dat zou vermoeden dat we er weinig van zouden merken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op maart 01, 2012, 19:04:43 PM
Ligt het aan mij of lijkt het alsof bijna alles richting het oosten gaat in plaats van het noorden vanaf Parijs?
Dat zou vermoeden dat we er weinig van zouden merken.

Het is de normale trekbaan. Zie bijvoorbeeld onderstaand kaartje. Vanaf Lac du Der is hun volgende stopplaats in noord Duitsland. Via Nederland is een omweg.

Herman van der Meer

jonas D

Vandaag wel meerdere waarnemingen maar nog geen grote aantallen?
Groeten,
Jonas

Gerard Troost

Citaat van: jonas D op maart 02, 2012, 19:40:15 PM
Vandaag wel meerdere waarnemingen maar nog geen grote aantallen?
Geen fatsoenlijke oostenwind helaas :(
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

jonas D

Dus het merendeels zal ten oosten van ons passeren? Morgen geven ze Z-wind
Groeten,
Jonas

Joachim Vreeman

Eindelijk 10 kranen boven onze binnenlandse telpost Hazewater! Gezien de hoeveelheid waarnemingen vandaag in Nederland en België, gaat waarschijnlijk vannacht/ morgen pas echt goed los..

hiskodevries

Citaat van: Joachim Vreeman op maart 03, 2012, 19:04:22 PM
Eindelijk 10 kranen boven onze binnenlandse telpost Hazewater! Gezien de hoeveelheid waarnemingen vandaag in Nederland en België, gaat waarschijnlijk vannacht/ morgen pas echt goed los..
nee dus.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 04, 2012, 18:38:24 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op maart 03, 2012, 19:04:22 PM
Eindelijk 10 kranen boven onze binnenlandse telpost Hazewater! Gezien de hoeveelheid waarnemingen vandaag in Nederland en België, gaat waarschijnlijk vannacht/ morgen pas echt goed los..

nee dus.


Inderdaad. De "grote aantallen" van gisteren en vandaag zijn veroorzaakt door het weekend. De hoofdmacht is ons al lang via Duitsland gepasseerd, Vanochtend zijn er nog 25.600 geteld in Lac du Der en die zullen vandaag wel weggegaan zijn en voor een heel klein deel over Nederland gekomen zijn. Erg veel zullen er niet meer komen. Een beetje nadruppelen.
Herman van der Meer

m.dijksterhuis

Mogelijk valt er dinsdag nog wat te verwachten met O-ZO wind.
Morgen wordt het slecht weer, misschien besluiten vogels om dinsdag te vliegen en dan zou er nog wat langs kunnen komen.

Ik kan helaas niet zien op de yahoo community of er nog vogels TP zijn in noord-spanje, maar ik ga er vanuit van niet.

gr, Marc

HPM

Citaat van: m.dijksterhuis op maart 04, 2012, 19:38:12 PM
Mogelijk valt er dinsdag nog wat te verwachten met O-ZO wind.
Morgen wordt het slecht weer, misschien besluiten vogels om dinsdag te vliegen en dan zou er nog wat langs kunnen komen.

Ik kan helaas niet zien op de yahoo community of er nog vogels TP zijn in noord-spanje, maar ik ga er vanuit van niet.

gr, Marc

Op champagne-ardenne.lpo.fr wordt al twee dagen geen melding meer gemaakt van Spaanse vogels dus veel zullen het er niet zijn.
Vandaag over Frankrijk vooral meldingen uit het zuidoosten en noordoosten.

Herman van der Meer

m.dijksterhuis


Joachim Vreeman

Teller inmiddels op 117 waarnemingen > zou het morgen ook nog vliegen? Het weer lijkt wel gunstig: O-ZO (3) draaiend naar ZO en uiteindelijk Z. Wie gaan er morgen trektellen?

Adri Clements

Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: hiskodevries op maart 04, 2012, 18:38:24 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op maart 03, 2012, 19:04:22 PM
Eindelijk 10 kranen boven onze binnenlandse telpost Hazewater! Gezien de hoeveelheid waarnemingen vandaag in Nederland en België, gaat waarschijnlijk vannacht/ morgen pas echt goed los..
nee dus.
ik was te voorbarig.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


HPM

#56
Citaat van: Adri Clements op maart 05, 2012, 21:47:00 PM
Citaat van: HPM op maart 05, 2012, 20:36:51 PM
Bijna 11.000 kranen doorgegeven vandaag.
http://waarneming.nl/soort/stats/19?year=2012&month=3

Een flinke nadruppel :angel:

Vergeleken met de aantallen die tot nu toe over Nederland waren gekomen lijkt het een topdag maar een nadruppel blijft het want de bulk is toch echt al voorbij. Als je naar de kaart van vandaag kijkt dan zijn ze ook maar in een zeer beperkt aantal uurhokken gezien (37 hokken), wat waarschijnlijk betekent dat er veel dubbel is geteld. Massale trek was het zeker niet.
Dat er vandaag meer over Nederland gekomen zijn kan te maken hebben met het lagedrukgebied boven Belgie/N-Frankrijk. Mogelijk zijn ze om de kern heen vanuit het (zuid-)oosten Nederland 'ingezogen'.

Vergeten link: http://waarneming.nl/soort/maps/19?from=2012-03-05&to=2012-03-05&grid=5000

Raar, dat ziet er heel anders uit dan net. 151 hokken.

Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op maart 05, 2012, 22:02:49 PM
Raar, dat ziet er heel anders uit dan net. 151 hokken.
Je verhaal blijft grotendeels intact. Net zoals eind vorige week ook nu weer apart kaartje.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Yeronimo

Citaat van: Joachim Vreeman op maart 05, 2012, 17:05:55 PM
Wie gaan er morgen trektellen?

Leeuwarderbos (Friesland) doet mee, lekker hele dag veldwerk doen hopend op Kraanvogels :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Iedereen die vandaag gaan tellen: veel succes! Hopelijk pakken we vandaag nog iets mee van gisteren...