Zeldzaamheden in Nederland - gecheckt met negatief resultaat

Gestart door frankcoenjaerts, januari 27, 2012, 19:18:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankcoenjaerts

Regelmatig terugkerende vraag op dit Forum: "weet iemand of er nog gezocht is naar de zeldzaamheid x melding in plaats y".
Het lijkt mij handig daar een vast topic voor te openen - dan zien we wel of dat levensvatbaar is. Een en ander natuurlijk nooit bedoeld om waarnemingen in twijfel te trekken, maar gewoon als extra bron van info.
Bij deze.
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankcoenjaerts

De aanleiding voor het openen van dit topic:
Samen met Richard Houtman, Marco Eerkes en Erwin Schuller de gemelde Humes Bladkoning van Bilthoven gecheckt tussen 5 uur en donker; niet teruggevonden maar dat zegt natuurlijk niets over de aanvankelijke waarneming!
Met vriendelijke groeten,

Frank

j.steenbergen

Jammer jongens, toen ik de beschrijving hoorde (klein als Goudhaan, maar zeker geen Goud- of Vuurgoudhaan, grijzig kleed, opvallende oogstreep) en Alfred ook de roep dacht te horen (we hadden 'm vorige week nog samen in Katwijk) had ik er wel een goed gevoel bij. Morgen toch nog maar even proberen.
Jeroen Steenbergen

frankcoenjaerts

Zeker doen Jeroen, het was al snel behoorlijk donker in het bos; bovendien Zwarte Specht, Goudvink en Bosuil tp, dus sowieso leuk !
Met vriendelijke groeten,

Frank

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

UtrechtsVogelNet

En de Giervalk in Zeeland volgens mij ook niet ...

Phil

Bas de Bruijn

zit de kleine burie van stellendam er nog? is al drie dagen niet meer gemeld...
Met vriendelijke groet,
Bas de Bruijn

Yeronimo

Citaat van: Bas de Bruijn op januari 27, 2012, 22:11:22 PM
zit de kleine burie van stellendam er nog? is al drie dagen niet meer gemeld...

Een nieuwe vinden is deze winter niet zo moeilijk  B)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: Yeronimo op januari 27, 2012, 22:41:05 PM
Citaat van: Bas de Bruijn op januari 27, 2012, 22:11:22 PM
zit de kleine burie van stellendam er nog? is al drie dagen niet meer gemeld...

Een nieuwe vinden is deze winter niet zo moeilijk  8)

Valt vies tegen Jeroen, valt vies tegen :-\
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Yeronimo

Citaat van: Bas vd Burg op januari 27, 2012, 23:03:59 PM
Citaat van: Yeronimo op januari 27, 2012, 22:41:05 PM
Citaat van: Bas de Bruijn op januari 27, 2012, 22:11:22 PM
zit de kleine burie van stellendam er nog? is al drie dagen niet meer gemeld...

Een nieuwe vinden is deze winter niet zo moeilijk  8)

Valt vies tegen Jeroen, valt vies tegen :-\

Is de kans op dit moment niet groter om over een Kleine burrie te struikelen als een Geelpootmeeuw?
In dat perspectief bedoel ik het eerder dat ik het niet als een zeldzaamheid dit jaar zie  :P
En anders gewoon een dagje naar een waddeneiland gaan. Had ik ook gedaan, naar Ameland en had 3 Kleine burries en 1 Grote burrie gevonden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

pwolf

Citaat van: Yeronimo op januari 28, 2012, 00:02:00 AM
Is de kans op dit moment niet groter om over een Kleine burrie te struikelen als een Geelpootmeeuw?
In dat perspectief bedoel ik het eerder dat ik het niet als een zeldzaamheid dit jaar zie  :P
En anders gewoon een dagje naar een waddeneiland gaan. Had ik ook gedaan, naar Ameland en had 3 Kleine burries en 1 Grote burrie gevonden.

Niet alleen goed voor zeetrek dat Ameland! In het zuiden is het behoorlijk hard werken voor een Kleine Burger. Het zuiden begint overigens tegenwoordig nét onder de Hondsbossche Zeewering... Met de komende vorstdagen zal het aantal meeuwen op de stranden flink afnemen, benieuwd of de Burgemeesters dan ook verdampen.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Bas vd Burg

Citaat van: pwolf op januari 28, 2012, 01:21:20 AM
Citaat van: Yeronimo op januari 28, 2012, 00:02:00 AM
Is de kans op dit moment niet groter om over een Kleine burrie te struikelen als een Geelpootmeeuw?
In dat perspectief bedoel ik het eerder dat ik het niet als een zeldzaamheid dit jaar zie  :P
En anders gewoon een dagje naar een waddeneiland gaan. Had ik ook gedaan, naar Ameland en had 3 Kleine burries en 1 Grote burrie gevonden.

Niet alleen goed voor zeetrek dat Ameland! In het zuiden is het behoorlijk hard werken voor een Kleine Burger. Het zuiden begint overigens tegenwoordig nét onder de Hondsbossche Zeewering... Met de komende vorstdagen zal het aantal meeuwen op de stranden flink afnemen, benieuwd of de Burgemeesters dan ook verdampen.

groeten, pim

Precies Pim, je hebt helemaal gelijk. Hoewel het erg extreem is wat er deze winter gebeurd met Kleine Burries (50-60 exemplaren als het niet meer is), en er al 1466 waarnemingen zijn ingevoerd waarvan merendeel in Zuid-Holland (786) en Zeeland (250), worden verreweg de meeste Kleine Burries gezien in de noordelijke kustprovincies. De waarnemingen in ZH en Zld betreffen toch heel veel dezelfde waarnemingen. In de zuidelijke provincies is de soort idd nog best wel heel schaars, en de kans is groter dat je tegen een Geelpootmeeuw aantreft (of een Pont) dan een Kleine Burrie.

@Pim de Kleine Burries lijken overigens nu al een beetje te verdampen al zeg ik zelf
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Certhia

Citaat van: Jorrit Vlot op januari 28, 2012, 09:47:39 AM
Voor de liefhebbers: Amerikaanse Zilvermeeuw wordt weer gezien in de haven van Den Oever, door F&S Martens. Net ingesproken op de vogellijn. DB-alerts werkt niet zoals het zou moeten, daarom op deze manier.


Grtz,


Jorrit


De vermeende Am Zilver dan toch nog steeds?

Bas vd Burg

Citaat van: Certhia op januari 28, 2012, 09:51:20 AM
Citaat van: Jorrit Vlot op januari 28, 2012, 09:47:39 AM
Voor de liefhebbers: Amerikaanse Zilvermeeuw wordt weer gezien in de haven van Den Oever, door F&S Martens. Net ingesproken op de vogellijn. DB-alerts werkt niet zoals het zou moeten, daarom op deze manier.

Grtz,


Jorrit


De vermeende Am Zilver dan toch nog steeds?

In verkeerde topic geplaatst Marc ??
(iets waar ik al op zat te wachten omdat de titel van dit topic toch best lijkt op dat andere topic (zeldzaamheden in Nederland" ;D )
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


Yeronimo

Citaat van: pwolf op januari 28, 2012, 01:21:20 AM
Citaat van: Yeronimo op januari 28, 2012, 00:02:00 AM
Is de kans op dit moment niet groter om over een Kleine burrie te struikelen als een Geelpootmeeuw?
In dat perspectief bedoel ik het eerder dat ik het niet als een zeldzaamheid dit jaar zie  :P
En anders gewoon een dagje naar een waddeneiland gaan. Had ik ook gedaan, naar Ameland en had 3 Kleine burries en 1 Grote burrie gevonden.

Niet alleen goed voor zeetrek dat Ameland! In het zuiden is het behoorlijk hard werken voor een Kleine Burger. Het zuiden begint overigens tegenwoordig nét onder de Hondsbossche Zeewering... Met de komende vorstdagen zal het aantal meeuwen op de stranden flink afnemen, benieuwd of de Burgemeesters dan ook verdampen.

groeten, pim

Ik heb mijzelf daar nog niet zoveel in verdiept. Ben pas eind vorig jaar mezelf ook in meeuwen gaan interesseren. Hoe komt het dat de vorstdagen ervoor zorgen dat de aantal meeuwen op het strand flink afneemt? Zoeken ze dan de steden op of gaan ze dan de zee zelf op?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

pwolf

de kotters op zee, het zuiden en de vuilstortplaatsen in Engeland (niet noodzakelijk in die volgorde).

Met dat kalme vriesweer spoelt er vrijwel niets op de stranden aan en wat er al ligt bevriest. In havens gelden overigens andere regels, helaas mogen de fileer en visverwerkingsbedrijven niet meer in de havens zelf lozen. Dat waren nog eens tijden!

pim
Pim Wolf, Vlissingen

frankw

Citaat van: Bas de Bruijn op januari 27, 2012, 22:11:22 PM
zit de kleine burie van stellendam er nog? is al drie dagen niet meer gemeld...
Gisteren tevergeefs een tijdje gezocht..

Bas de Bruijn

Met vriendelijke groet,
Bas de Bruijn

falco

Heeft iemand op 02-02 na 13:37u nog gezocht naar de Raaf (Raven) bij Wassenaar?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

August

Citaat van: falco op februari 02, 2012, 16:25:02 PM
Heeft iemand op 02-02 na 13:37u nog gezocht naar de Raaf (Raven) bij Wassenaar?
Wat ik begrepen heb is dat ze mogelijk de Wassenaarse landgoederen zijn ingevlogen? En uit beeld zijn geraakt
August van Rijn

Erwin Reinstra

#22
Waarom staat raaf als soort (op basis van de raven in Z-H) "ineens" op de hoofdpagina van Waarneming.nl. Snap dat raaf in Zuid-Holland superzeldzaam is, maar als je dit met alle in bepaalde regio's/ provincies zeldzame soorten gaat doen wordt het erg onoverzichtelijk en druk met "rode" soorten. Dit kan m.i. beter ondervangen worden met de diverse regionale sites.

edit: eigenlijk geldt dit (al vele jaren) ook voor cetti's zanger. Soort is landelijk qua totaalpopulatie eigenlijk niet echt zeldzaam meer, maar in grootste deel van provincies/ regio's wel (zeer) zeldzaam.
Aantal cetti's zangers in Nederland ligt denk ik inmiddels minimaal 5x hoger dan het aantal raven.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


HPM

Citaat van: August op februari 02, 2012, 16:45:54 PM
Citaat van: falco op februari 02, 2012, 16:25:02 PM
Heeft iemand op 02-02 na 13:37u nog gezocht naar de Raaf (Raven) bij Wassenaar?
Wat ik begrepen heb is dat ze mogelijk de Wassenaarse landgoederen zijn ingevlogen? En uit beeld zijn geraakt

Twee dagen geleden ben ik tijdens een rondje landgoederen ten westen van de Rijksstraatweg geen veer of noot van een Raaf tegengekomen.
Herman van der Meer

Sjaak Schilperoort

Citaat van: falco op februari 02, 2012, 16:25:02 PM
Heeft iemand op 02-02 na 13:37u nog gezocht naar de Raaf (Raven) bij Wassenaar?
Tussen 17:15 en 17:30 uur niets gezien dat op Raaf leek. De polders waren erg leeg. Het leed werd verzacht door een Bokje dat vlak bij me neerplofte.

lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: lennartv op februari 03, 2012, 17:22:50 PM
Heeft vandaag nog iemand gezocht naar de buidelmezen?

Ze zijn gisteren nog door 8 mensen gemeld....

Vincent Hart

Citaat van: JohanvantBosch op februari 03, 2012, 17:26:21 PM
Citaat van: lennartv op februari 03, 2012, 17:22:50 PM
Heeft vandaag nog iemand gezocht naar de buidelmezen?

Ze zijn gisteren nog door 8 mensen gemeld....
Vandaag ook nog present, maar er wordt riet gemaaid in het gebied: http://waarneming.nl/waarneming/view/62962924
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

lennartv

Citaat van: Vincent Hart op februari 03, 2012, 17:38:13 PM
Citaat van: JohanvantBosch op februari 03, 2012, 17:26:21 PM
Citaat van: lennartv op februari 03, 2012, 17:22:50 PM
Heeft vandaag nog iemand gezocht naar de buidelmezen?

Ze zijn gisteren nog door 8 mensen gemeld....
Vandaag ook nog present, maar er wordt riet gemaaid in het gebied: http://waarneming.nl/waarneming/view/62962924

Bedankt! Dan ga ik morgen eens een poging wagen...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Bas de Bruijn

het ziet er naar uit dat de kraanvogel van burgh-haamstede definitief vertrokken is (vorsttrek)
Met vriendelijke groet,
Bas de Bruijn