Oorworm voor Arp

Gestart door nielsyese, februari 08, 2012, 20:19:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Ha Niels-Jan,

Fantastisch dat je "aan me gedacht" hebt  :lol: Dank enzo :duim:

Ik durf deze zo nog niet meteen in te koppen: Het is een volwassen vrouwtje en voor E. annulipes kloppen de voelers dan niet - die hebben te weinig segmentjes en geen wit veld voor de top. Het kan natuurlijk zijn dat precies van dit exemplaar allebei de voelers net voor het witte veld zijn afgebroken, maar er zijn ook nog wat andere dingen die me achterdochtig maken (metathorax lijkt een beetje rare vorm te hebben en tang vrij groot).

Hoe groot/klein waren deze dieren?

Bij de waarneming staat dat je er 50 hebt waargenomen. Zou het eventueel mogelijk zijn een paar exemplaren (liefst ook kereltje) naar me op te sturen? Ik zou het wel geinig vinden ze echt goed te kunnen bekijken.

Ga vanmiddag de literatuur over buitenlandse soorten die ik verzameld had maar eens opgraven en er even wat beter mee puzzelen ...

Leuke hoor  :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Hallo Arp,
Ze waren gemiddeld zo'n 12 mm. Ze zaten onder oude hommeldozen die in de kas op de grond stonden. Die zijn donderdag opgeruimd, dus het kostte wat moeite er gisteren wat te vinden. Ik heb er drie kunnen vangen. Er zitten er ongetwijfeld nog net zo veel, maar tussen de bladeren op de grond is het wat moeilijker zoeken. Ik kon geen mannetjes vinden. Ondertussen ben ik er wel van overtuigd dat het Euborellia annulipes is, omdat deze drie exemplaren allemaal 1 of bijna 2 witte antennesegmenten hadden.
Zie http://waarneming.nl/user/photos/12857
Ik wil er wel een paar naar je opsturen als je wilt, kan dat droog of moet dat op alcohol?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Ha Niels-Jan,

Geweldig dat je nog eens gezocht hebt :duim: Die detailfoto van de antenne lijkt al een stuk beter :)

Nominaal hebben ze 16 antennesegmentjes met gebruikelijkerwijze de laatste drie zwart en de twee daarvoor (zelden 1 of 3) wit, maar afwijkingen komen voor - beesten verliezen in de loop van hun ontwikkeling wel eens stukjes antenne die niet meer helemaal teruggroeien en antennes met 17 segmentjes schijnen ook voor te komen bij E. annulipes. De getoonde antenne heeft 15 segmentjes met de laatse twee zwart - hetgeen dus prima past als we er bijvoorbeeld vanuit gaan dat het laatste segmentje verloren is.

In alle redelijkheid mogen we aannemen dat dit E. annulipes is - van de soorten die doorgaans uit kassen in Noordwest-Europa gemeld worden is het eigenlijk de enige optie en doen we weinig verkeerd door met de massa aan officiële publicaties "mee te lullen".

Helemaal diep in de onderbuik blijf ik een beetje een slag om de arm houden, want klopt dat wel, dat iedereen bij alles wat er goed genoeg op lijkt meteen deze naam roept? E. annulipes is al honderden jaren in Europa ingeburgerd, bij ons vooral/alleen in kassen, maar komt hier origineel niet vandaan. Wie zegt mij dat er met alle internationale handel niet ook eens andere zuster-soorten versleept zijn?

Deze beesten zijn met 12mm aan de kleine kant voor wat er voor annulipes-dames gedocumenteerd is. De soort staat te boek als 12-18mm (extreem wordt soms 10-25mm genoemd, maar ik vermoed daar alweer mogelijke verwarring met andere soorten?), met vrouwtjes gemiddeld groter dan mannetjes. Een aantal kenmerken is van foto lastig te beoordelen (zijranden halsschild iets sinusvormig, afmeting ogen etc.). Ik meende ook in één foto een vrij groot/verlengd 2e tarssegment te zien ...

Kortom, ik zou ze inderdaad dolgraag beter bekijken, al realiseer ik me ook dat het - voor mij - vrijwel onbegonnen werk zal zijn de gegevens voor alle andere buitenlandse/tropische alternatieven bij elkaar te scharrelen.

Heb jij ze nat of droog? Als jij ze nat hebt en je een geschikt buisje hebt lijkt nat opsturen me het beste, anders goed inpakken tussen tissue (beetje bevochtigd met alc/azijn?) zodat ze niet kapot schudden en in een beschermend plat doosje (tictac, bouwmarktschroeven ofzo) zodat ze niet geplet worden.

Ik wil ze na bekijken ook met alle plezier weer terugsturen, als je het leuk vindt om ze in je collectie te houden.

Mocht je er tzt nog meer kunnen vinden, vooral mannetjes dus, houdt ik me natuurlijk ook aanbevolen - mag ook graag levend (in tictacdoosje met kleine boorgaatjes en wat mos erin ofzo).

Stuur je dadelijk een péèmmetje.

Hartelijk dank voor al je moeite!!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)