Vogelziekte 'het geel' aangetroffen in Groningen

Gestart door Marnix, januari 05, 2012, 21:36:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marnix

Dodelijke vogelziekte vastgesteld in de provincie Groningen

Vanavond maakte de vereniging Avifauna Groningen bekend dat in Lageland in de provincie Groningen vogels dood zijn gegaan aan de besmettelijke ziekte Trichomonas gallinae, beter bekend als 'het geel'. Binnen drie dagen zijn er vijf dode Huismussen gevonden. Deze zijn pathologisch onderzocht bij het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) te Utrecht, die vandaag de uitslag gaven dat ze dood zijn gegaan aan de ziekte 'het geel'. De vogelziekte gaat dus in ieder geval rond nu in de provincie Groningen.

De vogelziekte Trichomonas gallinae, in de volksmond 'het geel' genoemd is een aandoening bij vogels aan het bovenste deel van het spijsverteringskanaal (keel-slokdarm). Het geeft daar geel-wit achtige abcessen, waardoor de vogel minder goed kan eten. Als gevolg hiervan leidt de vogel aan gewichtsverlies, wordt de vogel vermoeid en wordt het verenkleed minder goed onderhouden.  Na enkele dagen ontstaan er zwellingen rond de snavel en ogen waardoor de vogel een gezwollen aangezicht krijgt. Ook kunnen diarree, overgeven en ademhalingsproblemen ontstaan. Binnen vier dagen na infectie kan strefte optreden. De ziekte wordt verspreid via de bek van de dieren en dus vormen voederplekken en vogelbadjes een bron van infectie. De ziekte is niet op mensen overdraagbaar en vormt daarom ook geen gevaar voor de volksgezondheid.

De ziekte komt van nature met name bij (vaak tamme) duiven voor, maar vanaf 2002 is deze ook vastgesteld bij wilde zangvogels. In augustus 2009 is er een kleine uitbraak geweest in Nedeland die in september alweer op zijn retour was.  Vooral Groenlingen, Merels en Turkse Tortels waren in 2009 het slachtoffer. Nadien is de ziekte, voor zover bekend, niet meer in Nederland vastgesteld.
Behandeling van wilde vogels is vrijwel onmogelijk. Het is belangrijk om de overdracht zoveel mogelijk te voorkomen. Badjes/water/voerstations moeten goed worden schoon gehouden. Gebruik daarvoor een 10% oplossing van bleekwater als schoonmaakmiddel. Hierna goed naspoelen en vervolgens goed laten drogen. Zaden moeten droog worden bewaard. Natte zaden op de voerplaats snel verwijderen.

De vereniging Avifauna Groningen is een provinciale vogelaars vereniging van meer dan 400 leden die tot doel heeft het onderzoeken en beschermen van alle in het wild levende vogels in de provincie Groningen.
Zie ook: http://www.avifaunagroningen.nl/index.php?option=com_jfusion&view=wrapper&jname=phpbb3&wrap=viewtopic.php?t=1689
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marnix op januari 05, 2012, 21:36:23 PM
Nadien is de ziekte, voor zover bekend, niet meer in Nederland vastgesteld.

Beetje rare opmerking... Mij zijn in elk geval al meerdere recente gevallen bekend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

smaab

Hier in Zwolle zijn op diverse locaties mussen met ''het geel'' aangetroffen, grote sterfte onder de mussen. Ik probeer mijn voerplek goed schoon te houden en als ik vogels zie met een opgezet verenkleed, dikke keel, sloom gedrag, moeilijk eten dan stop ik met voeren.
RSmabers

gert95

Citaat van: smaab op januari 06, 2012, 07:20:06 AM
Hier in Zwolle zijn op diverse locaties mussen met ''het geel'' aangetroffen, grote sterfte onder de mussen. Ik probeer mijn voerplek goed schoon te houden en als ik vogels zie met een opgezet verenkleed, dikke keel, sloom gedrag, moeilijk eten dan stop ik met voeren.
waarom dan pas?
je kunt toch niet de hele tijd op je voederplek letten?

ik zou gewoon helemaal stoppen..
groeten Gert,

smaab

Omdat ik er tot nu toe 1 heb kunnen ontdekken met symptomen, niet zeker. En ik denk dat ik wat meer dan gemiddeld naar de mussen kijk. Vogels zien er dus gezond uit.
RSmabers

Marnix

Ik kan anders nergens op internet gevallen vinden van na 2009 (maar dan kan aan mij liggen).
Heeft iemand links naar officieel gediagnostiseerde gevallen, die opgestuurd zijn naar het DHWC en officieel zijn bevestigd?
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Jeroen Nagtegaal

Vanuit oa. Zwolle zijn diverse vogels opgestuurd door een collega-ringer. Het DWHC bevestigd het Geel. Zijn gevallen van dit najaar.
Een ander geval staat op de volgende link: http://www.ringersdagboek-henri.blogspot.com/2011/12/goor-project-ringmus-geel.html
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Een tijdje geleden (twee weken?) was er in Leek ook een geval (m.i. een Huismus??); meer info bij René Oosterhuis. René heeft hier toen nog contact met me over gehad, maar de details zijn wat weggezakt. In ieder geval niet onderzocht door DHWC en de vogel lag toen (tijdens dit telefoongesprek) in de diepvries.

In ieder geval zijn er binnen de ringerswereld wel meer gevallen bekend (zie ook bericht van Jeroen).

Klaas

wittemus

#8
Citaat van: Marnix op januari 06, 2012, 21:01:57 PM
Ik kan anders nergens op internet gevallen vinden van na 2009 (maar dan kan aan mij liggen).
Heeft iemand links naar officieel gediagnostiseerde gevallen, die opgestuurd zijn naar het DHWC en officieel zijn bevestigd?

Ik denk dat er bedoeld werd dat "Het Geel" niet meer bij wild levende zang-vogels is aangetroffen.
"Het Geel" is onder duiven permanent aanwezig. Af en toe escaleert dat en sterven de duiven aan de gevolgen van Het Geel.

In de "factsheet Het Geel 2009", van vogelbescherming Nederland, wordt gesuggereerd dat er in 2009 huismussen met Het Geel zouden zijn gevonden. Navraag bij het DWHC, in 2010, werd echter pertinent ontkennend beantwoord; er zijn tot zomer 2011 GEEN huismussen met Het Geel in Nederland aangetroffen.
In Groot Brittannië slechts een enkel geval. Maar geen groepsbesmettingen, hoe klein de groep ook was/is.

Uitslagen die het DWHC verstrekt, gaan uitsluitend naar de aanvrager.
Het is dan ook geheel en al in handen van deze aanvragers of de gegevens in de openbaarheid komen of niet. De rapporten staan voor zover mij bekend niet online.

Het Geel onder huismussen is uitzonderlijk, daar de huismus er nauwelijks vatbaar voor is.
Zie het verslag over onze bevindingen op http://www.stichtingwittemus.nl/projHetGeel.html
Zoals gezegd is ook in Groot-Brittannië nooit een groeps-besmetting aangetroffen, hoe klein de groep ook was. Wel is daar gesuggereerd dat alleen huismussen die al een zwakke gezondheid hebben vatbaar zouden zijn voor een besmetting met Het Geel.

Het is een vreemde situatie dat er plotseling in oktober in Zwolle drie gevallen werden aangetroffen, en in L. te Groningen ook opeens drie. Of zelfs 5 zoals ik hierboven lees.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat maar heb geen toegang tot de diagnostische rapporten hier over.

mvg
Liset Karman
voorzitter
Stichting Witte Mus

PS: Vogels die in de diepvries gelegd worden zijn voor het DWHC in de meeste gevallen niet meer bruikbaar voor onderzoek naar de doodsoorzaak.

En volgens mij is het voor ringers niet toegestaan zelf medische handelingen aan levende vogels te doen.

Aanpassing van ondertekening met BOLD
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: wittemus op januari 21, 2012, 18:10:47 PM
En volgens mij is het voor ringers niet toegestaan zelf medische handelingen aan levende vogels te doen.
Waarmee doel je hierop?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

smaab

Inmiddels ben ik in mijn tuin gestopt met voeren en mijn buren ook. Ik heb twee ''verdachte mussen'' gezien die veel slomer waren dan de rest, opgezette veren hadden, moeilijk aten en moeilijk konden vliegen. Ik heb hier met andere vogelaars wel overleg over gehad en een opmerking was dat het alleen zin heeft te stoppen met voeren als iedereen dat doet in de buurt. Ook heb ik een terugmelding van een dode mus, deze gaat naar het DWHC samen met nog 3 gevonden mussen van een andere locatie uit Zwolle.

Voorlopig voer ik een week niet en heb ik alles grondig schoongemaakt. Ik hoop alleen niet dat de gezonde mussen hier last van hebben zoals er in het artikel wat Liset post wordt gesuggereerd. Ik ben daar zelf ook een beetje bang voor. Mijn buren voeren de kolonie immers al jaren. Advies is welkom.

Het vogeltrekstation adviseert mij minimaal een week niet te voeren. Wel mag er nog steeds geringd worden, ook volgens het DWHC.

Ik heb zelf een ring-MUS project in mijn tuin sinds Februari 2011.

Grt
Reinier
RSmabers

wittemus

#11
Dag Reinier,

Ik zal me even voorstellen:
"Liset Karman" is de voorzitter en woordvoerder van Stichting Witte Mus. Met 14 jaar ervaring met wild levende huismussen. En inmiddels aardig wat kennis er over paraat. Over hun gedrag, over hun vijanden, over hun biotoop, over ziekten, over gebruikte nesten, over verspreiding, et cetera. En met verschillende onderzoeken lopend. We zullen dat op de website wat duidelijker neerzetten.

- - -
Nu in reactie op je vraag om input:

1. Er zijn meer vogelziekten behalve Het Geel. De dode, en de zieken hebben niet automatisch ook Het Geel.

2. Stoppen met voeren kent zeer veel nadelen.
Niet de minste daarvan is het feit dat je daarmee de dieren dwingt zich te verspreiden, de ziekte met zich mee nemend.
Daarnaast is het in onze (stichting witte mus) ogen nogal wreed om zieke dieren voedsel te onthouden. Doe je met mensen ook niet. Dus hoezo met dieren wel.
Ook zijn er ziekten waartegen, door contact ermee, een weerstand opgebouwd. Sommige dieren worden zelfs immuun.

3. Daarentegen is er niet zo heel veel zeker over de juistheid van de maatregel "stoppen met voeren", en wat er zeker is is negatief.
Massaal stoppen met voeren is vooral een trefzekere oplossing in die zin dat alle zieke dieren snel dood zullen zijn. Maar: Evenals vele dieren die dat niet waren.
Zelf in een kleine kring stoppen met voeren is in die zin trefzeker, dat je zelf niet meer ziet wat er zich afspeelt. Want de huismussen gaan hun heil elders zoeken. Dat brengt verbetering voor de mens die het moet aanzien, niet voor de zieke mussen.

Meer is er niet zeker over de maatregel "stoppen met voeren".
Maar er is wat moed voor nodig om tegen de gangbare mening in te gaan, dat is wel zo.
Aan de andere kant; interessante ontdekkingen worden meestal niet gedaan door met de stroom mee te drijven.


Afsluitend:
Persoonlijk vind ik dit soort gevolgen niet acceptabel.
Anderen denken daar anders over.
Je zult er zelf een besluit in moeten nemen.
En ik raad je aan te doen wat je het best kunt verdragen.

Vreemd dat er nog wel geringd mag worden. En zo te horen zonder extra maatregelen inzake hygiëne.
Benieuwd naar de redenering daar bij.

mvg
Liset Karman
(Voorzitter)
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

smaab

Liset, bedankt voor je antwoord. Ik reageer wel op je mail verder.

Overigens is er nergens gezegd dat er geringd mag worden zonder hygienische maatregelen. VTS adviseert dus te stoppen met voeren maar hebben ook heel wat adviezen gegeven om zo hygienisch mogelijk te werk te gaan.

Grt
Reinier
RSmabers

wittemus

#13
Hallo Reinier, onderstaande is niet speciaal voor jou maar in het algemeen.
Om wat duidelijkheid te krijgen over het vangen en ringen van zieke vogels.

Citaat van: wittemus op januari 25, 2012, 12:19:55 PM

Vreemd dat er nog wel geringd mag worden. En zo te horen zonder extra maatregelen inzake hygiëne.
Benieuwd naar de redenering daar bij.


Uit de -bijzonder integere- richtlijnen van het vogelringstation een citaat over verzwakte vogels:

"Lage temperaturen hoeven geen beletsel te zijn om toch vogels  te vangen, zeker als er voldoende voedsel aanwezig is. Gaan die lage temperaturen vergezeld van hagel, sneeuw of ijzige wind dan heeft elke vogel het  moeilijk en spreekt het vanzelf dat u ze, onder dergelijke barre omstandigheden,  met rust laat. Probeer ook geen vogels te vangen die door slechte  weersomstandigheden zijn verzwakt. In een strenge winter watervogels vangen bij  een wak moet ook zeer worden ontraden, in de allereerste plaats vanwege de  waarschijnlijk zwakke conditie van de vogels"

Dus hoezo wel wanneer er zieken zijn.
Dat klopt niet met de richtlijn geen verzwakte vogels te vangen.
Ik ben benieuwd naar de redenering hier bij.
mvg


Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jeroen Nagtegaal

Ik zou zeggen stuur een mail naar info@vogeltrekstation.nl. Hun hebben het geschreven, en zouden de je vraag moeten kunnen beantwoorden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com