Hoofdmenu

leuk!

Gestart door tjerk, januari 25, 2012, 14:02:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Sinds vorige week vrijdag beschik ik (dank aan Grieta en Johan!) over een  :micro:. Gisteravond voor het eerst zelf een paddenstoel gedetermineerd met behulp van die  :micro: (grote speldenprikzwam; zie foto's).
Voor mij een nieuwe stap op de boeiende paddenstoelenweg. Dit moest ik gewoon even kwijt.
Groet,
Tjerk

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

lucknijnsberg


ratje

 :duim: Goed gedaan, jochie. Het blijft boeien zo'n mic.

tjerk

Dankjulliewel.
Tjerk

veronica60

Tjerk, ik ben een zeer beginnende paddestoelen idolaat. Ik heb even gekeken op internet voor een microscoop en kwam uit op de Bresser Microscope Bio Discover 20x_1280x.
Wat denk je, is dat iets voor mij om mee te beginnen?
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

Dieter

#6
Hmm, dit is echt wel een basic model! Een monoculair is eerst en vooral vermoeiend om door te kijken. Ook de uitleg die erbij staat klopt niet helemaal! Je kan onmogelijk gesteenten bekijken onder dergelijk microscoop, die worden alhouw te dik, beetje misleidend en vooral verkooppraat. Verwacht ook niet veel van de 1280x. De optische kwaliteit van van microscopen (lichtmicroscopen) is maar aanvaardbaar tot 1000x. Voor grotere vergrotingen heb je andere microscopen nodig. Ik vind het overigens vreemd dat er met opvallend licht word gewerkt, voor mycologie wordt er gebruik gemaakt van doorvallend licht... Een tip, als je overweegt om een microscoop te kopen, kijk dan naar een duurder model anders ga je later spijt krijgen.

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: veronica60 op januari 27, 2012, 01:10:17 AM
Tjerk, ik ben een zeer beginnende paddestoelen idolaat. Ik heb even gekeken op internet voor een microscoop en kwam uit op de Bresser Microscope Bio Discover 20x_1280x.
Wat denk je, is dat iets voor mij om mee te beginnen?
misschien kun je hier nog wat wijzer worden. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17219.0
De aanschaf blijft lastig. Een belangrijk punt is ook wat je ervoor uit kunt geven.

tjerk

#8
Dat ik van een microscoop gebruik maak, wil nog niet zeggen dat ik anderen adviezen over de aanschaf van een microscoop kan geven. Daar ben ik nog te onervaren voor. Kijk eens op de link die Hannie vermeldde.
Groet,
Tjerk

WijnandvB

Succes, Tjerk!

Tzt klop ik graag bij je aan....

Hartelijke groeten, Wijnand.

tjerk

Dan zal ik vast wel open doen, Wijnand.
Groet,
Tjerk

veronica60

Bedankt voor alle adviezen, ik ga op m'n gemakje rondneuzen.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

xenion

Groeten,
Martin