Hoofdmenu

Pontische?

Gestart door lucknijnsberg, januari 24, 2012, 17:15:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

#30
@ Frank: Een 1e, danwel 2e kj die zijn eerste winter meemaakt is toch "gewoon" een 1e winter vogel? Of hij/zij dan in juvenielkleed zit maakt daarbij niet uit, lijkt me. Het is dan ook beter om, zoals Thijs zegt, te spreken over kalenderjaren.
"1e winter" lijkt me eerder een moment in tijd, dan een verenkleed. Of zie ik dat verkeerd?
@ Thijs: ik weet niet of ik je goed begrijp, maar een juveniel is niet hetzelfde als een pullus. Het gaat om het eerste kleed na de pullus fase, tot aan de eerste rui.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

caliprobola

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 26, 2012, 11:34:39 AM
@ Frank: Een 1e, danwel 2e kj die zijn eerste winter meemaakt is toch "gewoon" een 1e winter vogel? Of hij/zij dan in juvenielkleed zit maakt daarbij niet uit, lijkt me. Het is dan ook beter om, zoals Thijs zegt, te spreken over kalenderjaren.
"1e winter" lijkt me eerder een moment in tijd, dan een verenkleed. Of zie ik dat verkeerd?
@ Thijs: ik weet niet of ik je goed begrijp, maar een juveniel is niet hetzelfde als een pullus. Het gaat om het eerste kleed na de pullus fase, tot aan de eerste rui.
Niet correct volgens mij, met eerste winter wordt een ruistadium beschreven, het gaat hem niet noodzakelijk om de periode. Na het juveniele kleed krijgen de meeste soorten een rui van (een deel van) de lichaamsveren en eens die rui aangevat of voltooid (dat is ook mij niet duidelijk, ik weet niet of die ene geruide veer bij dit exemplaar nu uitmaakt of het een juveniel of een eerste winter is) spreekt men van een eerste winter. Bij burgemeesters is het zo (als ik me niet vergis) dat die rui grotendeels uitblijft en overloopt in de volgende ruiperiode in de zomer die een volledige rui betreft (dus niet enkel lichaamsveren maar ook slag- en staartpennen). In die zin zijn burgemeesters in de winter nog grotendeels in juveniel kleed.

Jos Welbedacht

Hey Pieter,
Dank voor je reactie. Je zal gelijk hebben, want ook in vogelgidsen wordt gesproken over bv. een 1e winter kleed. Dat neemt niet weg dat het een tamelijk onhandige kleedaanduiding is, o.m. om de redenen die je zelf ook al aangeeft: wanneer is een vogel 1e winter? Als de postjuveniele rui begint? Of als die af is?
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

adriaens

Bedenk wel dat als je zo'n burgemeester "eerste winter" wil noemen enkel en alleen omdat het nu winter is en omdat het de eerste winter is die de vogel meemaakt, je hem op 21 maart logischerwijze "tweede voorjaar" moet noemen en vanaf 21 juni "tweede zomer"...

En dat doet toch niemand ?

arnoldwijker

Het 'ongelukkige' van waarneming.nl is dat we alleen het veld kleed hebben. Ik splits liever leeftijd en kleed uit elkaar.
Want een 1kj kan een jeugdkleed of een 'winterkleed' etc (er zijn vast soorten die net na 1 januari geboren worden en datzelfde jaar al een 'zomerkleed' aannemen) hebben. Zo'n kleed kun je dan weer scoren in percentages die de vogel heeft. En zelfs daar zul je als meeuwen / steltloper / roofvogel onderzoeker niet tevreden mee zijn en vervolgens ruiscores plegen op pennen en dekveren.

En inderdaad, veel mensen vullen nu 1e winter bij bepaalde vogels in omdat het winter is, niet omdat ze de winterkleedveren kunnen herkennen t.o.v. de juveniele veren.


JanBaert

Citaat van: caliprobola op januari 26, 2012, 12:04:50 PMdat is ook mij niet duidelijk, ik weet niet of die ene geruide veer bij dit exemplaar nu uitmaakt of het een juveniel of een eerste winter is
Dat is inderdaad een heel goed punt. Mijn doel was gewoon even situeren dat hij sinds zijn aankomst toch aan beide zijden, zei het wel niet symmetrisch (zie andere kant) een schouderveer geruid had. Louter ter documentatie uiteraard.

Jan

Adri Clements

Hoi allen,
Hoewel ik inmiddels, na bestudering van andere foto's en de presentatie van Ies op de sovondag, er behoorlijk zeker van ben, graag jullie mening!
http://waarneming.nl/waarneming/view/63196429

Alv dank!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's